Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

bimba

bimba

02-04-2015 om 16:02

onveilige sex

Wat kun je als ouders nog doen als blijkt dat je kind (puber) onveilige sex heeft?
Na alle voorlichting, waarschuwingen en gratis condoomverstrekking blijken ze toch gewoon sex te hebben zonder condoomgebruik. Puur omdat het lekkerder is. Het argument is dat het niet uitmaakt omdat ze allebei trouw zijn, zeggen ze. Ja, inderdaad; ze zeggen het wel eerlijk. Ik werd achterdochtig omdat de condooms niet opmaakten en heb ernaar gevraagd. Toen kreeg ik dat te horen.
Maar ja, ik denk wel dat het zo is, dat ze beiden trouw zijn, maar als het niet zo is kunje zo maar de pineut zijn. Als er eentje ontrouw is en dit natuurlijk niet toe wilt geven, dan gaan ze ook niet ineens zeggen dat ze toch maar ineens wel condooms willen gebruiken, omdat het dan opvalt.

Beiden een SOAtest laten doen? En het daarna loslaten of... helemaal niet mee bemoeien? Ik weet het even niet. Jij?

Hadewich

Hadewich

02-04-2015 om 16:36

Hm...

Je kunt er moeilijk naast gaan zitten en zorgen dat ze een condoom gebruiken...
Hier ook zo'n puber die ze niet gebruikt, ondanks alle waarschuwingen. Maar je kunt er verder niks tegen doen, ben ik bang.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-04-2015 om 17:09

Pil?

Ik mag toch hopen dat ze wel de pil gebruikt? (anders zou ik haar denk ik opsluiten)

Maar daarnaast hebben ze eigenlijk gelijk. Het *is* gewoon veel lekkerder en als je i.d.d. trouw bent gebruik je dan maar geen condoom. Gebruik je zelf een condoom? Nou ik i.i.g. niet. En nooit een SOA test gedaan in het begin van de relatie. Jij wel?

Wat gaat een SOA test helpen eigenlijk?

HPV? Pech gehad, dat heeft ze dan al (helpt een condoom niet echt tegen, vaccin wel!!!)
Herpes? Idem, zij het dat de besmettingskans veel lager is.
Syphilis? Merkt hij wel.
Gonorrhoe? Merkt hij wel.
HIV? Astronomisch kleine kans.
Chlamydia? Yep!

Ben ik er nog vergeten? Vast. Maar goed, een test op Chlamydia is een goed idee, vanwege de kans op PID en onvruchtbaarheid en dat het vaak voorkomt en vaak asymptomatisch is. En HIV, de kans daarop is erg klein maar de gevolgen zijn groot.

Dus testen en loslaten, zou ik zeggen.

An

An

02-04-2015 om 17:19

loslaten

Ik ga er vanuit dat ze wel de pil slikt.
Als ze al even een relatie hebben dan zou ik het loslaten. De pil beschermt tegen zwangerschap en idd, ze hebben mi wel een beetje gelijk.

bimba

bimba

02-04-2015 om 17:43

oké....

Bedankt voor de tips. Ik heb ze erover gesproken en ze gaan zich laten testen. Het probleem van de trouw en ontrouw ineens heb ik ze voorgelegd en die verantwoordelijkheid benoemd die ze dan voor elkaar hebben.
Op hoop van zegen dan maar...

bimba

bimba

02-04-2015 om 17:46

Oh ja...

In het gesprek ook benoemt dat ik het liever niet zou maar ja...Dat ik er inderdaad niet aast kom zitten. Opluchting !!! Grote grijns. Fijn dat ze zo open zijn en erover praten met mij!

Hadewich

Hadewich

02-04-2015 om 18:29

fijn!

Inderdaad fijn dat ze zo open zijn! Goed gedaan met dat gesprek, de rest is aan hun.

Yura

Yura

02-04-2015 om 20:20

Lastig

Blij dat dat hier nog niet speelt. Ik zou zelf denk ik op deze leeftijd banger zijn voor een zwangerschap dan een SOA. Op deze leeftijd is er toch grote kans dat ze elkaars eerste zijn en vreemdgaan gebeurt ook nog niet zo snel als ze net met sex beginnen. Ik weet niet of je de moeder van de jongen of het meisje bent, maar ik heb mijn zoon (17) wel gewaarschuwd dat er altijd opvallend veel meisjes per ongeluk zwanger raken door de pil heen, vooral als de relatie wat minder loopt, dus dat het misschien verstandig is om ook een condoom te gebruiken. In mijn mans familie is dit zeker 4x voorgekomen (onder totaal 16 neven en nichten). Lees wat dat betref ook maar eens het viva-forum.

bimba

bimba

02-04-2015 om 21:14

die zwangerschapangst....

is hier niet aan de orde. Het gaat om twee jongens!

Tafelpoot

Tafelpoot

03-04-2015 om 07:41

GGD

Als ze een afspraak maken bij de soapoli van de GGD kunnen ze zich (gratis) laten testen op SOA. Ook kunnen ze daar gevaccineerd worden tegen Hepatis B , deze vaccinatie is gratis voor mannen die seks hebben met mannen. De GGD heeft wat meer tijd en test vaak ook wat uitgebreider dan de huisarts.

bimba

bimba

03-04-2015 om 10:00

klopt

Dank je wel tafelpoot, dat is dan ook precies wat zij gaan doen! Er wordt daar uitgebreider en met meer verstand van zaken onderzocht. Om de risico's vast te stellen worden er intieme vragen gesteld, maar dat hoort er dan bij. Fijn...veilig gevoel!

Yura

Yura

03-04-2015 om 13:33

Oeps

Wat dom van mij, daar had ik werkelijk geen moment bij stil gestaan.

Bimba

Jee, dat klinkt wel heftig... hoe oud zijn jouw jongens dan?

Jip

Jip

08-04-2015 om 08:26

Twee jongens?

Het gaat om twee jongens? Dat lees ik dus net pas. Is het niet zo dat juist in homofiele relaties meer SOA's voorkomen? Misschien zijn ze nog jong en is het hun eerste liefde maar de kans is toch redelijk aanwezig dat hierna nog andere relaties komen (net zoals bij de gemiddelde heterojongeren. Het lijkt me daarom verstandig om de gewoonte aan te leren om seks te hebben met condoom, zeker in hun geval.

Bimba Boef

Bimba Boef

08-04-2015 om 11:44

ja jip , steenbokje

Steenbokje, wat vind je precies heftig? Dat het twee jongens zijn,dat ze het zonder doen? Mijn zoon is 16, zijn vriend in de 20.

Tja, Jip, ik zou ook willen dat ze het veilig doen. maar ik kan ze niet dwingen. Dus probeer ik daarnaast te kijken naar hoe we het zo verantwoord mogelijk kunnen begeleiden.
Je kunt sex verbieden, maar ze doen het toch. Je kunt éisen'dat ze het veilig doen, maar als ze dat niet willen, doen ze het toch. Ik houd in elk geval nog wel het contact, ik weet daarom dat ze het zonder doen. Ik denk eerlijk gezegd dat de meeste ouders in de heilige veronderstelling zijn dat ze hun kinderen voldoende voorlichting hebben gegeven dus dat ze het veilig doen... terwijl dat in niet alle gevallen zo is.
Ze hebben verder een monogame relatie....

Jip

Jip

08-04-2015 om 11:56

Ik snap je

Ik snap je Bimba en met twee inmiddels net volwassen kinderen weet ik dat veel jongeren seks hebben zonder condoom. Bijna alle meiden zijn wel aan de pil en denken dat dat voldoende is. In het gunstigste geval laten ze zich af en toe bij de GGD testen maar in geval van SOA is het kwaad dan al geschied.
Uit gesprekken met mijn dochter en haar vriendinnen blijkt dat vooral jongens geen condoom willen gebruiken. Denken dat alleen de pil voldoende is, dat hun partners geen SOA's hebben en dat het ook allemaal wel meevalt met de SOA's. Was het maar zo. Onlangs nog heeft een dochter van een goede vriendin chlamydia opgelopen omdat haar vriend vreemd ging tijdens een relatie van ruim twee jaar. Een zelfde soort verhaal hoorde ik ook al enkele jaren geleden. Heus het valt niet mee met de Soa's.

Bimba Boef

Bimba Boef

08-04-2015 om 12:06

nee,

Maar ze worden nu in de SOA kliniek uitgebreid ondervraagd en geadviseerd en ze krijgen sowieso hepaptitus B vaccinaties. Ik hoop maar dat ze de adviezen serieus nemen en zal het toch een beetje los moeten laten. Er komt toch echt een leeftijd dat je dat niet met je moeder regelt.....

Dat het niet meevalt met de SOA's , zeker bij homoseks is evident. Ik heb gister e.e.a. aan ervaringsverhalen gelezen en daar krijg ik de rillingen van. Jongens die vinden dat ze niet hoeven te benoemen dat ze HIV hebben of te laat reageren en dan medicijnen moeten gaan slikken die behoorlijk pittig zijn. Dat zijn echt dingen die je leven ontregelen hoor.

Jip

Jip

08-04-2015 om 12:30

Bimba

Oké, veel meer kun je als ouder niet doen, inderdaad loslaten, en heel hard hopen dat het hen niet overkomt.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-04-2015 om 12:34

Bimba/Jip

Bimba: Ik denk dat je het prima doet, ik zou in ieder geval niet weten hoe het beter zou moeten. Zonder vertrouwensrelatie met je zoon ben je nergens.

Jip: "In het gunstigste geval laten ze zich af en toe bij de GGD testen maar in geval van SOA is het kwaad dan al geschied."

Soms wel, soms niet. Bij veel SOA's is een pilletje of een kuurtje meestal afdoende (Chlamydia: 1 pil), kans op onvruchtbaarheid bestaat bij mannen volgens mij niet. Andere SOA's loop je als je een beetje promiscue homo bent tijdens je carriere sowieso een grote kans op, condoom of niet: HPV/HSV. HIV blijft volgens mij de enige echte waar je verschil mee kunt maken. Ik zou zeggen bij het begin van een relatie allebei een HIV test doen als voorwaarde voor onbeschermde sex. Liefst natuurlijk helemaal niet, maar het vlees is zwak...

PS: IANAD, dus innemen met een flinke korrel zout

Jip

Jip

08-04-2015 om 18:50

Ad Hombre

"kans op onvruchtbaarheid bestaat bij mannen volgens mij niet". Maar hoe zit het dan met mijn dochters als de jongens van thuis uit meekrijgen dat een condoom niet per se nodig is. Gewoon maar gokken dat het goed gaat? Russische roulette spelen? Hoe had je dat bedacht?

Ad Hombre

Ad Hombre

08-04-2015 om 19:21

Jip

Het gaat hier om homosexuele jongens, dus die zullen het waarschijnlijk niet snel met een meisje doen. Lesbische meisjes lopen volgens mij juist minder risico op SOA's.

Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Lesbian_bed_death

Maar afgezien van dat kun je best heel hard doen voorkomen of iedereen altijd sex met een condoom heeft, maar iedere jongen (en meisje) zal snappen dat dat onzin is. Ze zijn toch ook ooit verwekt. Dus de kans lijkt mij vrij klein dat je een jongen of meisje in een vaste relatie aangepraat krijgt dat ze een condoom *moeten* gebruiken. Integendeel, vasthouden aan onrealistische verwachtingen zorgt er waarschijnlijk alleen voor dat ze je niet meer serieus nemen.

http://www.kennislink.nl/publicaties/condoomcampagnes-schieten-tekort

"Zo blijkt er een duidelijk verschil in condoomgebruik te zijn tussen jongeren met wisselende seksuele contacten en jongeren met een vaste relatie. Opmerkelijk genoeg zijn het vooral de jongeren met een vaste relatie die het laten afweten.“

Opmerkelijk, inderdaad zeg, wie had dat nou gedacht?

Volgens mij ontbreekt het een aantal mensen aan inlevingsvermogen of ze zijn vergeten hoe het was om jong te zijn...

Heftig, omdat...

Ik vond het heftig, omdat ik zelf zou schrikken als ik zou horen dat mijn kinderen het zonder condoom doen. Mijn oudste zoon is nu 14 - hij heeft geen vriendin en is echt nog volgens mij helemaal niet met seks bezig -, maar ik zou wel even schrikken als ik erachter zou komen dat hij het 'zonder' deed. Ik had nog helemaal in jouw geval niet begrepen dat het om een jongen met een vriend gaat. Maar je kunt het inderdaad niet verbieden of ernaast gaan zitten. Dan maar goed voorlichten, je kinderen wijzen op de gevaren en het beste ervan hopen!

Ad Hombre

Ad Hombre

09-04-2015 om 18:53

Jip

Ja, Chlamydia is *de* reden om je als vrouw regelmatig te laten testen (of altijd een condoom te gebruiken). Dat gaat de IVF artsen een hoop omzet opleveren...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.