Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

mag zoontje opeens niet meer bloot zien

Hallo,
Mijn zoontje van net 7 is al sinds 'n klein jaar erg preuts. Niemand van het gezin mag hem in zijn blootje zien, onder de douche wil hij een zwembroek aan. Bij zwemles altijd een handdoek om bij het omkleden.
Alleen ik mocht hem bloot zien. Ik liet het maar gaan.
Sinds gister van de een op andere dag mag ik dat ook niet meer.
Dat vind ik niet handig, ik wil wel zien of zijn billen en piemel schoon zijn (geen grondig onderzoek, maar gewoon 'n blik als hij doucht). En mocht hij eens een zetpilletje nodig hebben is het ook niet handig.
Mijn man vindt het een strijd waard, hij vindt dat preutse gedrag grote onzin.
Aan de ene kant vind ik dat ik er geen ding van moet maken, maar aan de andere kant, hij is nog klein en ik vind dat ik z'n hele lijfje moet kunnen zien zo nodig.
Verder is die supergezellig, -vrolijk en geen problemen verder.
Adviezen?
groetjes.

vlinder72

vlinder72

08-12-2014 om 17:34

Ach

Ik geef mijn kinderen al jaren en jaren geen zetpillen meer. Sinasprilletjes doen het ook prima. Vanaf kleuterleeftijd geen zetpillen meer. En hoewel ik mijn kinderen wel bloot zie. Behalve de oudste dan maar die is ouder kijk ik eigenlijk nooit of ze wel schoon zijn. Ze gaan in bad of douche en dat lijkt mij voldoende. Het enige wat ik bij de jongste kinderen controleer is of ze alle shampoo er wel uit gewassen hebben.

Ik zou mij er niet druk over maken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-12-2014 om 19:06

Ik ook niet

Het is zijn lichaam. Ik vind het juist goed dat hij daar zuinig op is. Ik vind blootheid afdwingen echt een heel heel verkeerd signaal.

mirreke

mirreke

08-12-2014 om 19:21

Geen strijd!

Komop zeg! Het is zijn lichaam. Ook al is hij zeven. Zeker geen strijd over aangaan. En zetpillen zijn ook niet meer nodig met zeven. Bah, zou ik zelf ook niet willen.

Wat ik wel zou proberen te achterhalen, subtiel, gezellig kletsen, is of het bij hem een andere reden heeft. Schaamt hij zich ergens voor, is hij wel eens uitgelachen over zijn lichaam of zo, en zou dat de reden kunnen zijn.

Maar afdwingen! Niet doen hoor!

Barvaux

Barvaux

08-12-2014 om 19:41

hmm

Ik vind best dat het zijn lichaam is en zo en blabla maar ik zou wel willen weten of er geen REDEN is voor dit plotselinge gedrag. Is er iets gebeurd? Heeft hij wat meegemaakt? Is hij onzeker over zijn piemel, ballen of andere dingen?

Inderdaad: leer hem medicijnen doorslikken, daar heb je de rest van je leven wat aan

Adinde

Adinde

08-12-2014 om 20:04

Met man eens

Ik vind dat een kind van zeven echt wel gewoon gezegd mag worden dat hij iets moet doen dat hij niet leuk vindt. Natuurlijk is het zijn lichaam, maar als zelfs zijn ouders hem niet bloot mogen zien, dan zou ik daar wel iets tegen doen. Er bij blijven als hij doucht bijvoorbeeld, dan went hij er wel aan. Wat als hij naar een dokter moet en je daar een hele scene krijgt omdat hij zich niet wil uitkleden. Zit zo'n arts ook niet op te wachten. Ik zou niet toegeven aan dit preutse gedrag bij een kind van zeven. Kom op zeg, hij is niet de baas in huis.

Ulla

Ulla

08-12-2014 om 20:24

Baas over eigen lichaam

is hij wel, Adinde.

Ik sluit me aan bij de reacties van mirreke, Barvaux, etc.

Hanne.

Hanne.

08-12-2014 om 20:45

waarom wennen?

Waarom zou je een kind willen laten wennen aan 'tegen je zin in en zonder concrete reden bloot voor een ander staan'. Wanneer heb je die vaardigheid nodig?

Ik sluit me bij de rest aan. In zijn waarde laten en achterhalen waarom hij het niet wil.

(En als het bij de dokter een keer moet dan moet het, dan kan je altijd de strijd aan gaan. Dokters zijn wel wat gewend).

Adinde

Adinde

08-12-2014 om 20:48

Ik vind van niet

Ik vind dat een kind van zeven geen baas is over zijn eigen lichaam. Tenminste niet de baas in plaats van zijn ouders. Als je met een kind van zeven bij de tandarts komt en die ontdekt een gaatje, vraag je dan ook aan je kind of hij die wel gevuld wil hebben? Nee, dan beslis jij dat het moet gebeuren ook al vindt het kind het niet leuk.
Als je kind een probleem heeft met zijn urinewegen, genitalien of anus, zal er echt naar gekeken moeten worden, ook al wil dat kind niet dat er een vreemde dokter naar kijkt. En dan is dit nog veel erger, want de arts zal dan ook aan het kind zitten.

Een kind dat thuis bloot is in de badkamer en de ouders zien dat, dat is veel minder invasief. Daar zal dat kind dan maar gewoon aan moeten wennen. Ik bespeur hier op het forum dat kinderen tegenwoordig met zijden handschoentjes worden aangepakt. Trouwens niet alleen op dit forum, ook in de maatschappij. Elk afwijkend gedrag, elke nuk krijgt een psychisch labeltje. Maar we leven nu eenmaal met een grote groep mensen bij elkaar en af en toe moet je dus iets doen wat buiten je comfortzone ligt.
Zoals een uitstrijkje laten maken. Niet mijn favoriete bezigheid, maar ik zet me dan ook over mijn gene heen en laat de arts toe.

Moni

Moni

08-12-2014 om 20:57

Adinde

Een kind dat leert dat zijn ouders de baas zijn over zijn lichaam, leert dat mensen die iets over hem te zeggen hebben, ook de baas zijn over zijn lichaam. Die kinderen zullen jou als ouder niet vertellen dat de juf, de trainer, de scouting leider aan hem gezeten hebben. Hij weet niet dat ze dat niet mogen. Zij zijn immers de baas. Hetzelfde geldt voor jongeren (meestal meisjes) die verkracht worden door vriendje, leraar, buurman.
Ik vind het baas zijn over je eigen lichaam veel belangrijker voor de toekomst van elk kind, dan het gemak dat je kunt hebben bij de dokter.

Hanne.

Hanne.

08-12-2014 om 20:58

mee eens

Ik ben het met je eens dat een kind maar tot op zekere hoogte de baas is. Als iets moet moet het. Einde discussie.

Maar als het niet moet.. pick your battles. Vertel een kind dat als het nodig is (dokter) hij zich wel bloot laat zien en laat het daar bij.

Om hij jouw uitstrijkjes voorbeeld te blijven. Laat jij ook regelmatig een vreemd vrouw/man iemand in je wroeten om er aan te wennen? Of zou je dat nooit toestaan maar tollereer je wel een uitstrijkje?

twee kanten

Ik sta er wat dubbel in merk ik. Aan de ene kant vind ik dat een kind best 'baas over eigen lijf' mag zijn, tot op zekere hoogte want inderdaad in geval van medische problemen zal 'ie er toch aan moeten geloven.
Maar aan de andere kant: een zwembroek aan onder de douche? Dat zou mij te ver gaan. Ik zou zeggen: joh, ik kijk wel even de andere kant op, maar altijd perse de badkamer uit of kind een zwembroek aan, daar zou ik dus niet aan beginnen.

Lopen jullie zelf vaak in je blootje in de aanwezigheid van je kinderen? Zo nee, begin daar dan mee, zou ik zeggen. Als je zelf heel preuts bent kan ik mij voorstellen dat een kind dat overneemt. En probeer ook te achterhalen wat er achter zit, àls er al iets achter zit (want dat hoeft natuurlijk niet).

Tegenwoordig douchen kinderen bij sport en gym ook vaak in ondergoed. Echt bezopen vind ik dat. Lijkt mij geen gezonde ontwikkeling, dat overdreven preutse. Maar goed, lastig te doorbreken want geen van die kinderen wil de eerste of enige zijn in zijn blootje... Thuis is toch weer wat anders, daar zou het toch niet zo'n probleem moeten zijn.

Hemf

Hemf

08-12-2014 om 21:10 Topicstarter

dank voor de reacties

Adinde, ik neig ook meer naar jouw mening. Ik lees / hoor overal idd dat je de grenzen moet respecteren. Maar hij moet er niet in doorslaan, bij ouders of dr moet het soms gewoon even. Hij had ook een moment dat niemand buiten ons gezin zijn bovenlijf mocht zien. Dus toen we eens bij de dr waren om naar zijn longen te luisteren werd dat dus een flinke strijd, praten hielp niet. Maar ik ga geen longontsteking bij hem riskeren omdat hij zijn blote bovenlijf niet wil laten zien, dus dan maar over zijn grenzen heen met de houtgreep. Hij was even boos, maar dat was snel weer over en heeft er geen naar gevoel aan overgehouden (loopt inmiddels weer in blote buik).
Ik heb regelmatig met hem gekletst om uit te vinden waarom die preutsheid. Maar hij noemt geen reden buiten "ik wil gewoon niet dat iemand het ziet". Ik kan me niet voorstellen dat er iets seksueels naars is gebeurd. Hij is een heel gemiddeld jongetje met een heel gewoon lijfje, dus het is ook niet omdat hij anders is. En verder is hij buiten dat preutse heel zorgeloos en gezellig en blij. Dus ik zoek er niet meer achter.
Ik hoop een middenweg te vinden waar we beiden blij mee zijn. Van mij mag die preuts zijn, maar het moet geen driftbui opleveren als er een keer iemand de douche inloopt als hij daar staat.

Hemf

Hemf

08-12-2014 om 21:16 Topicstarter

nog 3 reacties

tijdens het schrijven van mijn reactie zijn er zomaar nog 3 bijgekomen. Dank weer.

Wat Hanne schrijft: "Maar als het niet moet.. pick your battles. Vertel een kind dat als het nodig is (dokter) hij zich wel bloot laat zien en laat het daar bij."
Ik ga het daar idd even met hem over hebben.

En Jippox, wij lopen regelmatig bloot over de bovenverdieping waar hij bij is, is heel normaal voor hem. Dochter van 9 heeft dit preutse ook helemaal niet. Misschien had ik idd nooit mee moeten gaan met die zwembroek onder de douche. Tja.

Hemf

Hemf

08-12-2014 om 21:22 Topicstarter

Moni

Daar ben ik me ook bewust van. Maar ik denk dat ze dat onderscheid wel weten? Ik vertel wel eens dat niemand aan hun lijf mag zitten zonder dat ze dat willen. Alleen papa, mama of dr moet af en toe even kunnen kijken als je op die plek pijn hebt ofzo.
Maar bij anderen bepalen zij dat en zijn zij de baas.

Moni

Moni

08-12-2014 om 21:49

Ik denk dat ze dat onderscheid niet weten

Dat blijkt wel in de praktijk. Kinderen vinden autoriteit en bedreigingen heel belangrijk. Iets vertellen als ouder is niet genoeg.
Als jij je autoriteit gebruikt om naar zijn lichaam te kijken (los van de dokter) dan accepteert hij die autoriteit ook makkelijker door een ander.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-12-2014 om 21:53

Hier ook

Onze zoon van bijna 6 wil niet meer dat ik zijn blote piemel zie. Papa mag nog wel, maar als ik in de buurt ben als hij bloot is, dan doet hij zijn hand ervoor.
Geen haar op mijn hoofd die daar een strijd van zal maken. Ik leer mijn kinderen dat je lichaam van jezelf is en dat je zelf bepaald wat je ermee doet.
Ik vind dat een heel belangrijke les. En als mijn zoon met een zwembroek in bad wil vind ik dat alleen maar grappig.

Katniss

Katniss

08-12-2014 om 22:04

Zeker

Ik heb een preutse dochter, al vanaf een jaar of 7, en eentje die zonder problemen naakt door het huis loopt (tot grote ergernis van haar zus die dus ook anderen niet bloot wil zien). Ik vind het prima dat ze haar grenzen aangeeft en ze weet dat ze er bij de dokter soms niet aan ontkomt om meer van zich te laten zien dan ze zou willen.

Hemf

Hemf

08-12-2014 om 22:17 Topicstarter

Katniss

Daar wil ik dan naar toe. Nu nog onvermurwbaar.

+ Brunette +

+ Brunette +

24-12-2014 om 01:01

Is het niet gewoon een fase?

Bij mijn dochter, die nu elf is, merk ik dat het preutsheidniveau nogal schommelt. Ik vermoed dat hoe meer je er een punt van maakt, hoe meer kans dat hij "raar" blijft doen. Kijk het gewoon eens een tijd aan, waarschijnlijk ebt het wel weer weg.

waarom?

Misschien kun je eens vragen waarom het niet meer mag ? Hij is baas over eigen lichaam maar op deze leeftijd is er nog een grens die jij als ouder te stellen hebt zoals je zegt soms zal het erg o.handig zijn.

hier ook

Ik was er eerlijk gezegd niet op gekomen om het af te dwingen.
Ik zag er geen noodzaak toe. Hygienecontrole? Dat kan je toch gewoon bespreken. Mijn zoon heeft echt een aantal jaren zo'n preutse fase gehad aan het begin van de basisschooltijd, daarna was het weg en nu begin puberteit is de preutsheid, begrijpelijk, weer terug.

Ik vond het onverwacht, snapte ook niet helemaal waar het vandaan kwam. Het was niet bij me op gekomen om dit af te dwingen. Ik krijg daar een heel naar gevoel bij. Vooral omdat er imho geen goede reden voor is. Van die redeneringen als hij is pas 7, en als hij dit al niet doet... daar kan ik niets mee. Ik vind dat je als ouder ook een redelijk belang moet hebben om de preutsheid te breken, en ik kan dat niet bedenken.

Overigens ook niet vanuit het idee dat mijn zoon een etiketje heeft. Totaal niet. Hij moet gewoon zijn eigen domein kunnen hebben. Daar heeft ieder mens behoefte aan.

Tango

Tango

14-03-2015 om 22:46

Normaal

Ik vind dit redelijk normaal hoor. Bij het ene kind komt de preutsheid sneller dan bij het andere. Bij die van jou blijkbaar al met 7 jaar. Leg hem uit wat hij bij het douchen moet doen en laat het hem zelf doen. Als haren wassen nog niet zelf lukt doe je dat bij hem. En als hij wil doet hij die keren dan een zwembroek aan.
Hier wilde dochter ook weleens met een zwembroekje aan in bad, was denk ik dezelfde leeftijd. Vond het geen probleem. Later was dit weer over. Dochter hier heeft overigens wel een preutse periode gehad nadat er wel iets was gebeurd bij haar. Dat was toen ze zo'n jaar of 6 was. Dat is later wel weer minder geworden. Inmiddels is ze bijna 14. Ze doet nu alles zelf maar laats vroeg ze opeens of ik erbij wilde zijn toen ze ging douchen. Zijn dan weer mooie momenten om te praten over de veranderingen die het puberlichaam ondergaat.
Zoon is nu 10 en bij hem mocht ik er best lang bij blijven. Nu sinds kort vindt hij het prettiger om alleen te douchen. Haren wassen doet hij nu ook zelf.
Hoe doet je zoon het op school met gymmen? Of hoeft hij daar niet te douchen?
Ik zou er geen strijd van maken. Wel zeggen inderdaad dat het bij de dokter wel nodig kan zijn dat hij zijn lichaam laat zien en mocht hij inderdaad een keer naar de dokter moeten, dit nog een keer herhalen. En misschien nog een keertje zeggen dat als er wel iets gebeurd is, dat hij dat jullie altijd mag vertellen.

Schaamte

Ja dat komt rond deze leeftijd hoort erbij hoor is ook alleen maar goed

Pardoel!

Pardoel!

21-06-2015 om 17:06

Geen paniek

Om maar even de bekende dooddoener te gebruiken. Het is een fase. Na de kleuterfase krijgen ze meer schaamte en is het niet zo vanzelfsprekend meer dat je als mama of papa je kinderen bloot ziet. Dit verschilt ontzettend van kind tot kind en van gezin tot gezin.

Als je kind veel om zich heen ziet dat andere jongetjes angstvallig hun handen voor hun piemeltje houden of met een handdoek lopen te rommelen gaat hij dit overnemen, als hij vervolgens bij een logeerpartij een neefje of vriendje gewoon z`n onderbroek ziet wisselen zonder alle verstopperij kan hij er weer anders tegenaan kijken. Je kunt het wel eens hebben over het douchen en hygiëne "denk je er aan dat je alles wast, dus ook je hoe je het ding ook benoemd naar je kind` Met iets afdwingen creëer je alleen maar een averechts effect of `doe niet zo raar`. Succes ermee!

Pardoel!

Pardoel!

04-11-2015 om 00:48

Ach, het is een .....

Om er even een lekkere dooddoener tegenaan te gooien `het is een fase`. Mijn zoon (nu 14) was ook zo op en neer met preutsheid. Hoe het komt? De omgeving? Doen vriendjes ook zo? Reageren broertjes en zusjes flauw als ze hem bloot zien?

Meneer had bedacht dat `meisjes` zijn piemel niet meer mochten zien (en rekende mij voor het gemak ook even tot de meisjes) toen hij zo`n 6/7 jaar was. Papa was geen punt. Een jaar of wat later geneerde hij zich weer voor geen meter om met z`n jongere zusjes een waterballet te houden. Met 9 jaar was de badkamer weer een totale `no entry area` en met 11/12 kwam ik af en toe met een slaperig hoofd de badkamer in en denk `eeh goedemorgen?` terwijl meneer uit de douche z`n tanden staat te poetsen in z`n adams-costuum. `Mogguh` Maar gewoon bij al die fasen geaccepteerd hoe hij ermee omgaat.

Mijn twee meiden (8 en 10) hebben nog geen echte preutsheid, maar zijn ook niet onze huis-naturistjes. Reageren naar mijn zoon ook niet met dom gegiebel als het een keertje voorkomt in de drukte van de ochtend- of avondspits en dat maakt ook dat hij er geen heisa van maakt. We hebben in huis voor iedereen (dus niet alleen voor de slaapkamer van mijn zoon) een klop-klop regeling op verzoek van zoon voor de bad- en slaapkamers aangezien zoon ook bezig is met een nieuw ontdekte puberhobby. Ik wil het daarom niet focussen dat het alleen voor hem geldt, omdat ... nou ja gaat ze niets aan. Iedereen in huis wil z`n privacy, dus heb ook tegen de meiden gezegd dat IK dat bedacht heb een goed idee vind. En zo gaat het er allemaal relaxed aan toe in huize Pardoel.

Pardoel!

Pardoel!

04-11-2015 om 00:53

Oeps

en toen zag ik dat ik een paar maanden geleden al een reactie heb gegeven, nou ja zie het maar als een verdere uitbouw

Niemand van het gezin mag hem zien

Toen mijn zoon 7 was wilde hij ook niet dat ik hem in zijn blootje zag. Maar omdat hij als kleuter een nauw voorhuidje had, vonden we het wel nodig dat er iemand erbij was als hij in bad of onder de douche ging. Niet alleen om hygienische redenen, maar als hij het 'op kon rekken' konden we een besnijdenis voorkomen. Dus was papa erbij, na uitvoerig te hebben uitgelegd waarom. In het begin vond het dat niet zo geweldig maar het werd al snel normaal. Nu (15) is hij nog steeds erg preuts als het om zijn zus en mij gaat en dat is prima zo. Hij wil ons ook niet naakt zien. Nadeel is alleen dat mijnheer nogal vaak en lang in de badkamer is sinds hij een vriendinnetje heeft en dan moeten wij wachten tot ie klaar is.

Voor de goede orde

Het heeft trouwens geen jaren geduurd dat hij met papa douchte. Nadat hij begrepen had wat de bedoeling was, wilde hij liever alleen zijn en dat hebben we gerespecteerd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.