Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

v.Uw

v.Uw

09-09-2013 om 20:30

hulp en advies

Beste,
Ongeveer een maand geleden vertelde mijn 15 jarige dokter dat zij verliefd was op een jongen van 16 jaar. ik was geschroken als ouder maar steunde haar wel na een lange gesprek. een week geleden vertelde zij weer dat de relatie niet door ging maar besloten om als normaal vrienden te blijven zonder relatie. Sinds die dag is zij somber en zegt bijna niks meer in huis.gisteren heb ik haar geconfronteerd met de vraag of zij sex heeft gehaald met de jongen en haar antwoord was ja. Van dit antwoord ben ik helemaal kapot,omdat ik het gevoel heb dat zij mijn vertrouwen op haar helemaal geschonden heeft.Ik ben heel erg boos omdat ik denk dat de jongen haar heeft gebruikt en gedumpt.Ik ben boos omdat zij is te jong om sex te hebben.Zij heeft ook beloofd dat niet te doen totdat zij zeker weet dat de relatie echt goed gaat. Hoewel mijn dochter beweerde dat sex de beslising van hun allebei was, heb ik toch het gevoel dat de jongen haar omgepraat heeft en gebruikt gewoon voor de sex. Ik ben al twee dagen slapeloos en kapot. Wie kan mij hier uithelpen? NB: mijn dochter weet niet hoe ik mij voel, ik heb alleen haar laten weten dat ik teleurgesteld ben.

Tineke

Tineke

09-09-2013 om 21:14

tja en ach

Ik begrijp niet zo heel goed waarom je schrikt als je dochter van 15 verliefd is. Dat maakt het verhaal voor mij ietwat ongeloofwaardig.
En helemaal kapot van dat ze seks heeft gehad? Tja, ach, ik begrijp dat je zoiets jammer vindt, maar er kapot van? Dat is toch ietwat overdreven, hoop ik.

Hombre

Hombre

09-09-2013 om 21:44

Arme meid

Loopt je eerste (?) relatie op de klippen krijgt ze er nog een boze moeder overheen.

Linda

Linda

09-09-2013 om 23:00

v.Uw

Beste v.Uw. Ik snap wel een beetje je reactie. Ik kom ook uit een omgeving/gezin waar het niet normaal was om jong een vriendje te hebben, laat staan sex te hebben. Mijn eerste vriendje had ik met 19 en met hem had ik na een aantal maanden ook sex. Nogal laat dus (hoewel ik later hoorde, dat het toch wel meeviel, toen lag gemiddelde voor meisjes geloof ik rond de 18?).
Maar goed, ik heb dus wel een beetje begrip, maar aan de reacties hierboven kan je merken dat (sommige) mensen (en als ik OO vaker lees, best wel veel) het tegenwoordig heel normaal vinden dat meisjes op hun 17, 16e of zelfs 15e al sex hebben met een jongen.

Ik vind dat nog steeds niet normaal, maar geloof wel dat elk kind zijn/haar eigen ontwikkeling op dat punt meemaakt en dat je het niet echt kunt verhinderen. Dus een kind laten " beloven" het niet te doen voor ze X jaar is, lijkt mij ook raar.

De reactie van Hombre vond ik dan wel weer goed. Je dochter is al zo verdrietig en dan krijgt ze er een boze moeder bij.

Wat denk je te bereiken door boos te zijn? Het is gebeurd, ze wordt niet meer maagd. Ik denk dat je dochter veel meer heeft aan jouw steun en begrip om haar verdriet. Het zou ook zomaar kunnen dat je dochter zelf zich nu - achteraf - ook gebruikt voelt (hoewel het volgens haar vooral ook haar eigen beslissing is).

Ik denk dat je beter wat inlevende gesprekken met je dochter kunt voeren en wellicht ook hoe ze in de toekomst hier verder mee om wil gaan, zodat ze niet vaker (te vaak) na de sex gedumpt wordt door een vriendje.... (dat lijkt me niet zo prettig voor haar zelfvertrouwen en zelfbeeld). Belangrijkste lijkt me dat ze zelf bewust ervoor kiest, niet gedwongen wordt of zich gedwongen voelt om met een jongen sex te hebben.

Maar je moet misschien dus even schakelen van teleurstelling en boosheid naar inlevingsvermogen. Maar misschien krijg je daardoor een veel fijnere band met je dochter!

Sterkte ermee.

Tinus

Tinus

10-09-2013 om 10:34

Statistiek en reactie

Zelfs bij een recent onderzoek (Google: Seks onder je 25ste 2012) kwam nog naar voren dat van de 17 jarigen 50% nog geen geslachtsgemeenschap heeft gehad, dus ook nu is erg vroege sex niet standaard te noemen (maar ook weer niet ongewoon).

Los daarvan, lijk je het belangrijker te vinden dat de communicatie op dit gebied tussen jou en je dochter niet goed verlopen is. Dat ze je uit zichzelf niets verteld heeft en zich niet houdt aan de morele waarden die jij belangrijk acht, kun je haar moeilijk kwalijk nemen als jullie er weinig over praten. Voor nu lijkt inderdaad steun en uitleg belangrijker dan teleurstelling en boosheid (en ja, ook als je het haar niet direct verteld dan merkt ze die boosheid echt wel).

Tineke

Tineke

10-09-2013 om 17:00

wat ik bedoel

Nee, ik ben helemaal geen voorstander van vroege seks. Maar schrikken van een verliefde 15 jarige, dat vind ik echt apart. Het suggereert dat jij nog helemaal niet met die optie rekening had gehouden, en dat het dus ook nog niet of nauwelijks een onderwerp van gesprek is geweest. Maar kleine meisjes worden nu eenmaal eerder groot dan moeders willen.
En ik vind ook: er is niets verschrikkelijks gebeurd, althans, dat blijkt nog niet uit het verhaal. Geen verkrachting. Geen zwangerschap. Dus ik begrijp niet waar je zo kapot van bent.

jans

jans

11-09-2013 om 09:31

euh

Ik vind het nogal wat. Mijn moeder had vroeger echt niet zo moeten reageren tegenover mij. Ik was dan wel 16 (ook nog maar net) en had al wel 1 maand verkering toen het ervan kwam. Jong, ik weet het, maar het klopte toen gewoon voor mij. Heb er nooit geen spijt van gehad, maar ik heb het ook nooit thuis vertelt hoor. Ik vind dat iets privé en als je dat niet wilt delen, prima. Maar om nou kwaad op je dochter te worden....... jij bent toch ook jong geweest.
Zolang je kind goed is voorgelicht en je je kind vertrouwd.
Misschien makkelijk praten van mij, met jongens thuis, maar dan nog. Als ze erover willen praten, prima, zo niet ook goed. Ik gooi ook niet mijn hele sexleven op straat, maar bespreek het wel eens met een vriendin. Ik hoop dat ook voor zoon geldt, en als hij dingen gaat vragen, prima.

v.Uw

v.Uw

11-09-2013 om 21:37

Iedereen:

Het feit dat iedereen de tijd en energie heeft genomen om op mijn verhaal te reageren doet mij al veel goed. Ik dank jullie hartelijk hiervoor. Van zowel de positieve als negatieve reacties heb ik geleerd.
Als punt van correctie, kennelijk ben ik niet zo duidelijk geweest in mijn verhaal, ik ben geschrokken van haar verliefdheid in een positieve zin van: een baby van gisteren, zo snel gegroeid, verliefd en richting volwassenheid. Dat voelt als : “i’m losing my baby” Na mijn mening is dat een normale ouderlijke reactie.
Ik ben niet boos op mijn dochter, maar op de jongen die zei dat hij niet meer zeker weet of hij een relatie wilt of niet, nadat hij sex heeft gehad. Deze onzekerheid over de relatie had hij ook moeten hebben gehad voor de sex? Of zie ik dat verkeerd. Daar ben ik boos over. Een jong meisje, eerste relatie, eerste sexuele ervaring, en gedumpt per dagen later. Dat is oneerlijk vind ik dan.

Is ook oneerlijk

Het is een verdrietigen teleurstellend ' bedrijfsongeval' in het opbouwen van relaties. Heel verdrietig, omdat het zelfvertrouwen van je dochter erdoor geschaad is. Het zou ook nog kunnen dat die jongen het er niet expres op aan heeft gestuurd - had hij eerder vriendinnen?

Houd het contact met je dochte open, waardeer haar, help haar vertrouwen te herwinnen en vaststellen dat dit een pijnlijke les was.

Vrienden blijven na een mislukte verkering is meestal geen succes.

lisbeth

lisbeth

17-09-2013 om 14:59

ben ik nou zo nuchter

dat is toch wat met 15 of 16 gebeurt?? Ik denk dat maar weinig 16 jarige jongens op zoek zijn naar een langdurige relatie.
Het hoort erbij al kan ik me voorstellen dat je liever had gehad dat je dochter die les pas leerde op haar 18e.

het valt me op

Dat hier wordt gepraat alsof rechtoe rechtaan sex het enige is dat je kan doen om je verliefde gevoelens te uiten. Er is nog heel veel meer dan 'n*uken' an sich....En als je verliefd bent, hopeloos verliefd wil je dat uiten naar je geliefde toe. Dat lijkt me logisch. Ook is het normaal dat je verliefd wordt rond de leeftijd van 15. Waar het volgens mij aan ontbreekt is uitleg naar tieners dat als je dat 'n*uken' nog niet wil, er alternatieven zijn..die ook erg leuk zijn. En ook tegemoet komen aan je gevoelens van verliefdheid. Wat is er mis met langzaamaan ontdekken wat er allemaal kan? En dan pas als je elkaar goed kent en vertrouwen hebt in elkaar, de relatie wat duidelijker is all the way te gaan??? Moet dat dan meteen? Maar goed als een tiener dat niet weet dan denkt die tiener dat dat het enige is dat er is. En volgens mij ontbreekt het nogal eens aan een uitleg daarin. En als je dat weet hoef je ook niet bang te zijn dat het meteen allemaal moet en kan je het best een behoorlijke tijd uitstellen tot je zeker weet dat je elkaar langer wilt ontdekken en leren kennen.
Het lijkt me dus zeer verstandig om dát uit te leggen aan die pubers. Hier heeft het in ieder geval gewerkt...oudste heeft heel wat verliefdheden gehad en meer dan wat ondekken en proberen is het nooit geworden want dan was het alweer voorbij. Het echte werk kwam pas toen ze al maanden die vriend had. Dat was dus niet zomaar even een korte verliefdheid en ook was het erna nog heel lang aan (jaren). Het ging pas uit toen 1 van de 2 verliefd werd op een ander.
Maar ja als je dat niet weet denk je dat rechtoe rechtaan sex het enige is dat er is buiten tongen en zoenen en frummelen...logisch toch? Ik denk dus dat zulke dingen meer te snel gebeuren omdat ouders hier een stukje voorlichting laten liggen dan dat het aan de pubers zelf ligt.
groeten albana

+ Brunette +

+ Brunette +

22-09-2013 om 02:16

Tja...

Ik heb het idee dat ze misschien toch is omgepraat en dingen heeft gedaan die ze achteraf niet wilde. Wonden likken en de volgende keer zal ze hopelijk duidelijk aangeven waar ze al dan niet aan toe is.

Of de jongen haar bewust heeft gebruikt, weet ik niet. Misschien moet je het meer zoeken in "Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak."

Je zegt: "Van dit antwoord ben ik helemaal kapot,omdat ik het gevoel heb dat zij mijn vertrouwen op haar helemaal geschonden heeft.Ik ben heel erg boos omdat ik denk dat de jongen haar heeft gebruikt en gedumpt.Ik ben boos omdat zij is te jong om sex te hebben." Ik hoop dat je boos op de jongen bent en niet op haar. En dat je niet boos op háár bent omdat ze te jong(?) seks heeft gehad. Want als dat het geval is, dan zou ik mijn ervaringen voortaan niet meer aan mijn moeder maar bij een vriendin te rade gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.