Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

david

david

09-11-2015 om 10:48

Gechanteerd met webcam beelden

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem iemand heeft mijn webcam opgenomen en wil het nu online zetten als ik geen 400€ betaal wat moet ik doen?????

Jamie

Jamie

09-11-2015 om 10:54

wat staat er op die beelden?

Naar de politie.

Je laat je niet chanteren natuurlijk.

Katniss

Katniss

09-11-2015 om 12:45

Losgeld

Apart dit. Mijn zus heeft toevallig vorige week een ransom virus binnen gehaald. Haar fotobestanden bleken versleuteld en ze kon ze alleen weer terug krijgen door betaling van 500 dollar. Gelukkig hadden ze back-ups gemaakt van het meeste, want betalen doe je natuurlijk niet.
Ik zou ook naar de politie gaan, denk ik.

Katniss

Jemig, daar ben ik nou altijd zo bang voor. Ik heb ook backups, maar wil niet dat vreemden in mijn bestanden kunnen. Weet je toevallig hoe ze dat virus opgelopen heeft?

Ad Hombre

Ad Hombre

09-11-2015 om 13:15

Ransomware

Het is al (bijna) zo oud als de weg naar Rome, maar de cybercriminals hebben het herontdekt. Anneque, bij dit soort software kijken ze niet naar je bestanden, ze encrypten ze en wachten op hun geld.

Er is maar *een* lichtpuntje. Het dwingt mensen om serieus na te denken over backups. In het geval van foto's (meestal het kostbaarste wat je digitaal hebt) zou ik aanraden om iets als Flickr te gebruiken. Daar kun je alles opslaan voor niets of voor weinig. Laat de boel daarnaast ook lokaal staan en je bent behoorlijk veilig.

Inbreken en rondkijken op je systeem komt weinig voor, het businessmodel is beperkt. Ze pikken je mailaccount (om mee te spammen) of je bankgegevens om je te bestelen. Of ze gijzelen je data.

Dat webcam verhaal is een vervelende. Als het toevallig een bekende is heeft de politie bellen misschien zin, maar als het - pakweg - Russen zijn niet. Dan kun je natuurlijk betalen, maar niets kan ze ervan weerhouden om toch je spullen online te zetten. Dus misschien toch maar niet doen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.