Relaties Relaties

Relaties

ClairedelaLune

ClairedelaLune

05-03-2017 om 19:44

Zelf beddegoed meenemen bij logeren


Het gehele plaatje

Tja ik kan me wel wat voorstellen bij het gevoel van Claire. Natuurlijk is het in een gezonde verhouding geen enkel probleem om dit op te lossen. Zaken als "ze zijn gezond", "we hebben alleen 1-persoonsdekbedden" en "we moeten nog 100 meter lopen van de auto tot het huisje" doen er dan niet toe. En zijn ook gemakkelijk met praktische oplossingen weg te wuiven.

Ik proef in Claires verhaal dat er meer aan de hand is. Claire voelt zich niet welkom bij haar schoonmoeder en ziet in deze nieuwste actie hiervan een bewijs. De vraag is of dit terecht is en zo ja: wat Claire daar dan vervolgens mee moet.

Gastenverblijf

Grappig. Jullie denken bij gastenverblijf allemaal aan iets waar geld mee verdiend wordt. Ik denk aan een royale logeervleugel of aanbouw met eigen badkamer/toilet en een tweezitsbsnkje op de slaapkamer zodat 'gewone' niet betalende logees met een bovengemiddelde hoeveelheid privacy bij je schoonouders kunnen verblijven. Zoiets.

Ingrid

Pennestreek

Pennestreek

06-03-2017 om 14:14

Kenfan

Ik heb beeld hoor! Proest.
Ja, je waardeert altijd later pas wat je had he. Dat is heel menselijk.

En even on topic: ik begrijp je schoonmoeder wel. Maar jou ook, als de relatie niet direct heel warm is. Ik denk niet dat het verzoek voortkomt uit de behoefte om TS te pesten, ik denk dat het gewoonweg praktisch is. Ik heb ook een enorme hekel aan bedden opmaken, en al helemaal als het om een tweepersoons dekbed en dito matras gaat. Nog los van de milieubelasting, die bij mij ook zeker een rol zou spelen. Dus ik zou voor de lakenzakken gaan. Scheelt jou een hoop gesjouw, en ze zijn ook nog eens bruikbaar op vakantie.

Beeld van gastenverblijf.

Ik denk dan aan een riant vrijstaand huis met zwembad en paardenstal en iets van het huis af, een minihuisje voor de logé's.

Gratis, voor verre familie en vrienden. Gezellig dat ze er zijn maar niet op mijn lip.

Dynasty, Dallasachtig

ClairedelaLune

ClairedelaLune

06-03-2017 om 15:24

Gastenverblijf e.d.

Wow, opeens een hoop reacties erbij, en ook nog een paar die mij geen zeur vinden
Even over dat gastenverblijf: dat is een vrijstaand groot huis met keuken en badkamer, riant is het zeker, en ook een hoop werk om schoon te maken! Het is zeker niet voor de verhuur; af en toe slapen er familieleden uit het buitenland, die hoeven niet hun beddegoed mee te nemen denk ik zo, dat lijkt me wel heel moeilijk meesjouwen in het vliegtuig.
Als we komen moeten we altijd zelf de bedden opmaken; geen probleem. De overtrekken gaan altijd naar de stomerij trouwens, maar goed, das ook werk natuurlijk, en duur, maar ze hebben dan ook heel veel geld gelukkig.

Iemand zei nog :" daar heb je weer zo'n schoondochter die een hekel heeft aan haar schoonmoeder", daar wil ik nog wel even op ingaan. Ik heb ze ook gezien, de schoonmoederdraadjes, ik herken mij daar niet in verder, zit al 17 jaar op dit forum en nog maar 1 keer jullie opinie gevraagd over iets wat er gebeurd was met schoonouders. Ik ken deze familie al 25 jaar en 20 jaar lang heb ik mijn gloeiende best voor ze gedaan. Als het aan mijn man lag hadden we al lang alle contact verbroken. Ze staan zó anders in het ouderschap dan wij dat ik me soms afvraag of wat ik denk eigenlijk wel normaal is, vandaar dat ik nu jullie gebruik om dat te toetsen.( Ik was inderdaad ook degene die niet kon blijven eten bij mijn zwager )

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

06-03-2017 om 15:44

Nou Claire

Dan neem ik mijn woorden terug dat jij zeurt. Ik raad je dan aan om helemaal niet te gaan slapen, maar na het kopje koffie weer op te stappen. Als het ook al niet hoeft van je man, dan zou ik er ook geen zin meer in hebben. Die tijd kun je beter met leuke mensen doorbrengen, toch?

Jackie

Jackie

07-03-2017 om 07:30

Helemaal eens met IngridT

Ik denk dat ik één van de weinigen ben die dit hele verhaal compleet belachelijk vindt. Je schoonmoeder is jong, gezond en -als ik het zo mag noemen- gewoon rijk. Als ik met pensioen zou zijn en over een gastenverblijf zou beschikken en mijn eigen zoon met gezin zou uitnodigen zou ik in ieder geval die paar keren per jaar mn best doen om het voor hen als gast zo aangenaam mogelijk te maken. Helemaal als het mij toch geen moeite kost aangezien ik een hulp heb. Ik vind dit echt onpersoonlijk en ongastvrij hoor, heb zoiets nog nooit meegemaakt. Je schoonmoeder heeft zelf beddengoed maar heeft geen zin om het te wassen? (En de opmerkingen over het mileu, come on, twee keer per jaar!) Dus ik nodig mijn eigen zoon uit, maar of je even zelf lakens wil kopen en met beddengoed wil sjouwen en voordat je weggaat geen enkel spoor wil achterlaten door het hele verblijf schoon te poetsen? Gezellig en gastvrij is anders. Ik begrijp je man wel als het van hem allemaal niet meer hoeft. Zoals Ingrid zegt, als je iemand uitnodigt dan zorg JIJ ervoor dat alles in orde is. Vraag je of iemand komt eten dan vraag je er ook niet bij of diegene zelf een eigen tafelkleed en bestek wil meenemen 'want het (af)wassen is zo een werk'. Als je wil dat iemand komt dan zorg jij er zelf voor dat diegene het prettig heeft. Als het jou niet lúkt en je ze daarom vraagt jou te helpen is het een ander verhaal. Maar deze schoonouders zijn niet alleen gezond, ze hoeven zelf niet eens wat te doen, ze hebben een hulp! Ik vind dit echt vreselijk ongezellig en raar!
Ik zou gewoon niet blijven slapen. En je kan denken: 'ach die paar keer per jaar, laten we niet moeilijk doen', maar zijn het niet juist je schoonouders die zo horen te denken?? 'Ach die paar keer per jaar lakens (laten!) wassen voor onze eigen zoon'?

Jackie

Jackie

07-03-2017 om 07:36

Echt hoor

Je mag komen logeren maar we willen er geen moeite voor doen en zorg er vooral voor dat je het acherlaat alsof je er nooit bent geweest. Nou dan hoeft het van mij niet hoor.
Ik kan er maar niet over uit dat je je zo opstelt tegenover je eigen zoon en schoondochter/kleinkinderen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

07-03-2017 om 10:09

er komen steeds puzzelstukjes bij

en een heel vriendelijke voorstelling komt er niet tevoorschijn. Jammer hoor. Het leven gaat zo snel voorbij...

Er zit vast meer achter dan wat wij hier lezen. Een lastige verhouding tussen zoon en ouders of zo. Als de affiniteit om wat voor reden ook verdwenen is, wordt elke inspanning te veel (en na afloop dat gastenverblijf schoonmaken vind ik net zo onaardig als bij aankomst eerst je eigen bed te moeten opmaken!!). Dan kun je inderdaad beter het contact oppervlakkig houden en niet meer blijven logeren.
Tenzij je echt alles op alles wilt zetten om er (opnieuw?) wat goeds van te maken.

ClairedelaLune

ClairedelaLune

07-03-2017 om 11:16

Oei

Nu zijn de reacties eigenlijk een afspiegeling geworden van de conversaties die ik steeds zelf in mijn hoofd houd, en waarom ik de vraag eigenlijk op het forum stelde!
"Natuurlijk mag ze het vragen, het is ook best lastig al die was naar de stomerij te brengen" "maar het komt niet zo gastvrij over" "nee, ok, maar anders zouden we in een hotel moeten slapen, dat is veel duurder natuurlijk" "maar het wordt nu zóveel werk voor een nachtje", " maar misschien krijgen ze heel veel gasten te logeren waar ze het niet aan durven vragen en bij ons wel", "maar wij zijn toch hun (klein)kinderen?" ......enz
Wat Jackie schreef raakt wel de kern denk ik. We moeten het achterlaten alsof we er nooit zijn geweest. Als ze ook maar een spoor van onze aanwezigheid aantreffen na vertrek (koffiefilter in apparaat laten zitten, glaswerk niet in de glasbak gegooid, dat soort dingen) dan krijgen we dat direct via de mail te horen. Maar als we besluiten niet te blijven slapen, zijn we "onvolwassen" of "egoistisch". "Moeten we onze kont weer tegen de krib gooien" .
Lastig hoor. Gelukkig maken we het niet al te vaak mee en moeten we alleen verschijnen op verjaardagen en kerstmis- en dat laatste ontlopen we zo vaak we kunnen..

Li

Li

07-03-2017 om 12:20

Nou

dan maar onvolwassen en egoïstisch, zou ik denken! Ik zou echt gek worden als ik zo op mijn tenen zou moeten lopen, alsof je elke keer examen moet doen. Als ze nou ziek zwak en misselijk waren....maar dat zijn ze niet en ze hebben nota bene een hulp.

Ik zou me echt niet prettig voelen als ik daar sliep en dus gewoon alleen voor dagbezoekjes komen. Desnoods verzin je iets, dat het de kinderen teveel ontregelt of zo.

Jesse_1

Jesse_1

07-03-2017 om 13:20

Even terug gelezen

Belangrijk punt vind ik of het gastenverblijf bedoeld is voor de verhuur en als bron van inkomsten dient voor de schoonouders.

Aangezien het juist bedoeld is voor familie, vind ik het wel apart ja, maar ik zou me er verder niet druk over maken. Slaapzak en kussensloop mee, dan heb je het minste te sjouwen.

Schylger Famke

Schylger Famke

07-03-2017 om 13:36

Ik zou

geen moeite hebben om dekbedden met overtrekken en kussens mee te nemen. Als mijn kinderen bij vriendjes gingen logeren vroeg hun moeder ook om dekbed en kussen mee te nemen. Dat konden zij van kleins af aan ook zelf dragen. Waar ik wel moeite mee zou hebben, is het schoonmaken. Als we met vakantie gaan huren we bewust een huisje dat schoongemaakt wordt.

Pug

Pug

07-03-2017 om 14:43

gezellig

Not.

Ik zou niet meer in dat huis gaan slapen.

Je weet ook niet wat voor claims er in de toekomst gaan komen mbt dat huis. ('Jullie hebben het altijd gebruikt, dus jullie moeten ____')

Dan komt er maar een mailtje dat je egoïstisch bent.

Jackie

Jackie

07-03-2017 om 20:15

Ik zou gewoon niet gaan

Dat je de vergeten koffiefilter direct terugkrijgt op de mail past echt helemaal in het plaatje. Wat vreselijk om zo met je eigen zoon om te gaan. Sorry maar inderdaad, dan ben ik liever egoistisch in hun ogen.

zebra

zebra

08-03-2017 om 12:25

in dat geval

zou ik er inderdaad voor kiezen om daar niet te overnachten. Mijn eigen dekbedovertrekken meenemen zou nog acceptabel zijn in geval de schoonouders een slechte gezondheid hadden en geen hulp. Maar ook alles zo achterlaten zoals je het aangetroffen hebt, daarvan zou ik spontaan rode plekken in mijn hals krijgen. Dan liever een hotel of gelijk naar huis.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-03-2017 om 14:19

Net alles gelezen

Ik ben achterstevoren gaan lezen en zag dat de reacties steeds minder begripvol waren ).

Claire, in het kader van gedeelde smart is halve smart... mijn ouders wonen in Spanje. Mijn zus is daar jaren geleden met haar kinderen gaan logeren. Ze hadden de garage omgebouwd tot gastenvertrek. Het vertrek was zo smal, dat er eigenlijk geen drie slaapplaatsen gemaakt konden worden. Er kon een luchtbedje tussen twee aanwezige bedden gepropt worden meen ik. Verder waren er weinig voorzieningen. Mwah... niet erg dacht mijn zus, koffie, thee en fris halen we wel uit de keuken. Niks ervan! 's Middags werd er siësta gehouden en ging de deur op slot, waardoor mijn zus een paar uur lang niet naar binnen kon. Omdat zus in scheiding lag en geen cent te makken had door alle kosten, kon ze zich weinig veroorloven, dus weggaan en naar een hotelletje in de buurt gaan zat er niet in.

Nog niet zo heel lang geleden is mijn zus daar spontaan weer langsgegaan, na jaren, en ze is blijkbaar weer in die ruimte geweest. Alles was leeg getrokken, geen logeergelegenheid meer. Vind je het gek, niemand wil daar slapen.

Wat jouw situatie betreft, snap ik wel dat je schoonmoeder het prettig vindt als je zelf je dekbedden e.d. meeneemt (je zou kunnen overwegen om daar speciaal goedkope fluddertjes voor te kopen bij Jysk bijvoorbeeld), die prop je in een grote koffer en klaar. Zo zijn wij met een vliegtuig op vakantie geweest. Maar voor de rest komt ze ontzettend ongastvrij op mij over. Belachelijk dat je alles zo schoon moet achterlaten! Het zou niet in mij opkomen om dat van mensen, laat staan eigen kinderen te vragen. Tenzij ik zo krakkemikkig zou zijn dat het echt niet gaat. Maar je zegt ook dat ze een schoonmaakster hebben, dus wat een idiote eisen. Ze hebben dat gastenverblijf beschikbaar, maar ze willen er absoluut geen energie in steken verder. Ik zou het wel weten met zo'n huisje op mijn eigen grond. Bed en breakfast van maken, daar geld mee verdienen en familie net zo behandelen als betalende gasten, maar dan zonder betalen.

In de reacties kom ik het advies tegen om naar een hotel te gaan, of iets dergelijks. Ik weet niet of jullie zoiets zouden willen of kunnen doen, maar wat bij mij nu bovenkomt, is dat je eventueel zou kunnen aanbieden om 15 euro bij te dragen voor de schoonmaak. (Wat ik eigenlijk veel te ver vind gaan, maar goed... ) Daarmee koop je dat probleem min of meer af. Na een nachtje, of zelfs twee nachtjes logeren, wordt zo'n huisje niet zo smerig dat ze meer dan een uur werk heeft lijkt mij. Dus zelf dekbedden mee, 15 euro voor de schoonmaak en dan lijkt mij dat je aardig meegedacht hebt.

Bennikki

Bennikki

09-03-2017 om 18:14

Kaaskopje

Ja best gek, de reacties werden inderdaad steeds begrijpender.. Maar ik gaf natuurlijk ook steeds meer info.
Ik heb wel een beeld bij jouw ouders, het lijkt op mijn schoonouders en toch ook weer niet. Mijn schoonouders zijn sociaal ontzettend handig (alleen niet bij ons) en jouw ouders volgens mij niet, klopt dat? Wat een sneu verhaal van je zus! Het lijkt erop dat ze zich niet in gasten kunnen inleven.
Dat schoonmaken doen we al lang, die bedopmaak was een beetje de druppel denk ik.. Mijn man en ik twijfelen nu of we gewoon, zoals eerder besloten, eigen dekens gaan meenemen (maar denken ook: what's next) of we gaan met zijn vieren in een hotel. Als ze de indruk wekken dat wel beter te vinden, gaan we voortaan alleen nog maar op dagbezoek. Geld geven voor de schoonmaak... Dat voelt zó raar, nee dat wordt hem denk ik niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-03-2017 om 19:03

Geld geven

Nee, ik kan me dat voorstellen.

Mijn ouders zijn sociaal onverstandig én onhandig. Ze stellen nogal hoge eisen aan anderen.

Omdat ik mij wel kan voorstellen dat het verschonen van de bedden veel werk is, zou ik daarin inderdaad toegeven, maar verder ook niet. Er zijn best veel mensen die met hun eigen dekens rondsjouwen .

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-03-2017 om 19:23

Ik zou voor het hotelletje gaan

Dat haalt de lading er een beetje vanaf.
En dan voortaan dagbezoeken.

Ik snap ook werkelijk niet wat daar egoistisch aan zou zijn...

Jackie

Jackie

09-03-2017 om 22:14

Ginny

Nee dat snap ik dus ook niet. Je kan het prima uitleggen: wij hebben geen tweepersoonslakens en in plaats van die te kopen en/of met dekbedden te moeten sjouwen slapen we liever in een hotel, voor iedereen gemakkelijker. Scheelt ook weer een hoop schoonmaakwerk, waar we toch al commentaar op zullen krijgen.
Dus als je het geld kunt missen gewoon lekker naar een hotel. En anders dezelfde avond weer terug.

Bij je eigen (schoon)moeder logeren mag echt niet gepaard gaan met zo veel gedoe en kopzorgen zeg! Ik zou geen moeite doen om mee te werken aan iets wat ik gewoon absurd en niet normaal/natuurlijk vind.

Niet welkom

Ik zou niet eens willen blijven slapen dan.Geen zin hebben om te wassen?Wat een onzin.Ze hebben een hulp.

ClairedelaLune

ClairedelaLune

10-04-2017 om 22:25

Update

Uiteindelijk hebben we een week vantevoren gezegd dat een overnachting niet handig was en zijn we alleen gekomen om ergens te eten. Schoonmoeder reageerde :"oh maar ik heb net alle bedden voor jullie opgemaakt!"

ClairedelaLune

ClairedelaLune

10-04-2017 om 22:29

Klinkt als

Een verwarde schoonmoeder, misschien beginnende Alzheimer. Maar ze is altijd warrig en snel afgeleid geweest, dus ik weet het niet,

Wam

Wam

10-04-2017 om 22:53

Oh!

Ik hoop heel erg dat jullie hierom hebben kunnen lachen met elkaar.

Het klinkt mij alsof er alcohol in het spel is bij je schoonmoeder, maar dat is een wilde aanname, omdat ze me aan iemand doet denken.

ClairedelaLune

ClairedelaLune

11-04-2017 om 21:46

Man en ik keken konden er inderdaad wel om lachen. En ja, de alcohol vloeit rijkelijk bij mijn schoonouders, maar ze kunnen er erg goed tegen. Ik heb ze nog nooit dronken of zelfs aangeschoten gezien...Hopelijk doet ze je niet aan familie denken!

jour

jour

11-04-2017 om 22:13

prima

Wat betreft de bedden: ik vind dat een hele normale vraag. Jullie zijn niet de enigen die komen waarschijnlijk. Mijn schoonzusje woont ook ver weg en je wilt niet weten hoeveel vrienden daar gezellig even op bezoek gaan op weg naar hun vakantiebestemming. En dan iedere keer de bedden weer afhalen na een nachtje gasten. Ik heb haar al eens voor gek verklaard (wel lief). Ik zou daar zelf heel erg van balen, dus dat eigen beddengoed vind ik een goed idee.

Wat betreft je aanvullende verhalen: waarschijnlijk bleef ik dan niet slapen

Wam

Wam

12-04-2017 om 10:05

geen familie (ot)

Nee het gaat me niet eens om de drank zelf, of om dronkenschap, maar om het gedrag dat kan horen bij alcoholisme. Het deed me denken aan de vorige vriendin van mijn vader. Zij is een paar jaar in onze familie geweest. Dat was behoorlijk ongemakkelijk, als ik me mild uitdruk. Maar zo'n situatie waarin gastvrijheid, of de zorg voor elkaar als een soort troefkaart wordt ingezet... (ik wil de bedden niet meer opmaken en ik heb het toch voor jullie gedaan) dat maakte mijn associatie. Bij haar was het vaak: "Ik maak gewoon iets makkelijks hoor" en vervolgens had ze altijd "uuuuren in de keuken gestaan" en moesten we bij elke hap zeggen dat het lekker was...

Maar goed, dan is het heerlijk als je er samen de humor van kunt inzien!

Kaaskopje

Kaaskopje

13-04-2017 om 11:25

Altijd snel afgeleid

Ik zit een beetje vers in alles rond ADD, dus waar het hart van vol is... , maar als ze áltijd al snel afgeleid was, dan vraag ik me af of er zoiets aan de hand is. Dat kan er wel voor zorgen dat ze het overzicht makkelijk kwijtraakt, als een berg tegen klusjes opziet e.d.. En als het dan bijna zover is, dan moet ze alles in een paar uur doen en dat is natuurlijk weer te vermoeiend.

mijk

mijk

13-04-2017 om 11:53

En ik denk ook

Alzheimer maar daar zit ik weer middenin

Mijk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.