Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Relaties Relaties

Relaties

Weinig mensen uitnodigen op bruiloft: hoe vermijd ik dat de niet geïnviteerde gekwetst worden?!

We hadden gewoon moeten "elopen" dat wist ik! Ons bruiloft is in april gepland, en nu al beginnen veel mensen te vissen over een uitnodiging. Terwijl we het klein willen houden en ook "Nederlandstalig". Ik heb een mailtje ontvangen van mijn ex-stiefmoeder (tweede vrouw van mijn vader, die inmiddels met zijn derde is getrouwd) waar ze fijntjes merkt dat ze in mei niet beschikbaar is en mijn halfbroers en zus ook niet i.v.m. een grote familiefeest, maar in april waarschijnlijk wel. Ik was alleen nooit van plan om ze uit te nodigen! Ze hebben via mijn Facebook pagina vernomen dat we gingen trouwen, misschien niet handig om het te posten, maar nu zit ik met een probleem. Idem dito bij mijn vriend, waar familie uit het buitenland ook al hint op boeken van vliegtickets..
We willen eigenlijk een Nederlandstalig bruiloft met mensen die elkaar kennen en in het dagelijks leven deel uitmaken van ons leven, geen Franse of Canadese familie dat we al jaren niet gezien hebben. Hoe kunnen we dat "zorgvuldig" communiceren?
Sini


je kan ge(mis)bruik maken van Corona. Dat is de makkelijkste manier om niemand te kwetsen. Je kan iets op Facebook zetten als "wij willen geen risico nemen met ons huwelijk. De afgelopen periode is de maximale groepsgrootte steeds aangepast en om te voorkomen dat wij op het laatste moment mensen moeten afzeggen hebben wij besloten om nu al op voorhand te kiezen voor een kleinschalige bruiloft met maar een beperkt aantal gasten"

Heel spijtig en zo maar ja, zekerheid en geen risico's willen nemen. Natuutlijk krijgt iedereen de foto's te zien. Bla  bla bla

Imi

Imi

30-01-2022 om 16:01

Je kunt ook een tweede feestje/etentje in Frankrijk organiseren.

Als je iets lekt moet je meteen duidelijk zijn. Beetje jammer dus. Nu dan maar plaatsen wat Plantenbak zegt: We gaan trouwen in april maar vanwege corona houden we het klein zodat we zeker weten dat het door gaat. En als je niet wil liegen: We gaan trouwen in april maar we houden het feest klein. Meer niet. 

Bijtje82

Bijtje82

30-01-2022 om 19:21

Mensen die er van uit gaan dat ze uitgenodigd worden.. 😫
Weet je, het is jouw bruiloft en jij bepaald samen met je vriend wie er willen komen. Je trouwt omdat je van elkaar houdt en dit wilt delen met de mensen die je graag om je heen hebt.
Die mensen nodig je uit. Ieder ander zal zelf moeten dealen met het feit dat ze niet welkom zijn. 
Je bent geen tekst en uitleg verschuldigd. Zou er geen woorden aan vuil maken en gewoon de uitnodigingen uitsturen.
Verder zou ik me er niet druk om maken en lekker genieten van jullie dag. 

Moet er niet aan denken dat mijn ex schoonmoeder ineens op m'n bruiloft staat. Dat zou ze gerust doen. 

Bijtje82

Bijtje82

30-01-2022 om 19:23

Aiden schreef op 30-01-2022 om 16:27:

Als je iets lekt moet je meteen duidelijk zijn. Beetje jammer dus. Nu dan maar plaatsen wat Plantenbak zegt: We gaan trouwen in april maar vanwege corona houden we het klein zodat we zeker weten dat het door gaat. En als je niet wil liegen: We gaan trouwen in april maar we houden het feest klein. Meer niet.

Vind ik niet. Melding maken dat je gevraagd bent of dat je op een bepaalde dag gaat trouwen, is geen uitnodiging.

Zijn wij allen nu dan ook ineens uitgenodigd nu we weten dat er in april een feestje is? 

Ik zou denk ik niets communiceren en na de bruiloft gewoon een foto posten op mijn Facebook. Is er iemand gepikeerd? Helaas dan.

Ik zou gewoon aangeven dat jullie inderdaad gaan trouwen en het feest in kleine kring houden. Ik weet niet hoeveel contact je doorgaans met je ex-stiefmoeder hebt, maar ik vind het vooral gek dat zij er vanuit gaat dat ze mag komen. 
Wij gaan nooit naar feestjes, tenzij we uitgenodigd zijn. Ik heb wel vaker op facebook gezien dat mensen iets schrijven als 'wij gaan trouwen + datum'. Ik ga er dan echt niet vanuit dat al hun facebookvrienden uitgenodigd zijn. Daarbij heb ik zelf niet de behoefte om naar bruiloften te gaan van mensen die ik al jaren niet of nauwelijks gesproken heb.

Bijtje82 schreef op 30-01-2022 om 19:23:

[..]

Vind ik niet. Melding maken dat je gevraagd bent of dat je op een bepaalde dag gaat trouwen, is geen uitnodiging.

Zijn wij allen nu dan ook ineens uitgenodigd nu we weten dat er in april een feestje is?

Als je weet dat het klein blijft zet je het toch niet 3 mnd ervoor op facebook?

Waarom niet? Je mag toch blij vertrekken dat je gaat trouwen, daar hoef je toch geen geheim van te maken?

Ik zou een tekst toevoegen dat het een feest in heel klein gezelschap gaat worden, en dat de gasten en persoonlijke uitnodiging hebben gehad.

Wat je wilt zal heel lastig worden: en mensen niet uitnodigen en mensen niet kwetsen. Het zal het een of het ander worden. Of je nodigt mensen niet uit (maar dan zullen sommige mensen zeker gekwetsts zijn) of je nodigt mensen wel uit (en dan heb je niet de bruiloft die je wilde.) Covid kan je inderdaad als een excuus gebruiken en daar zullen veel mensen misschien wel begrip voor hebben, dus ik zou het inderdaad daar op gooien. De boodschap: wij gaan trouwen maar we houden het klein omdat we geen zin in een grote bruiloft hebben en jij bent niet uitgenodigd, kan je prima geven maar je kan niet voorkomen dat sommige mensen hierdoor toch gekwetst raken.

Bijtje82

Bijtje82

31-01-2022 om 00:06

Ik zou me gewoon niet druk maken om de mensen die je niet uitnodigt. Dat zijn blijkbaar ook de mensen die je over het algemeen wel kunt missen denk ik dan. Wat zij er verder van vinden is dan hun probleem. Zou er zeker niet om gaan zitten liegen. En als ze vragen stellen dan vertel je gewoon de waarheid. 

Ik heb een hele grote familie die ik al jaren niet zie. Die zullen heel blij zijn op Facebook, maar die ga ik echt niet uitnodigen. 

Onze vriendengroep was ook redelijk groot, maar hoor al een hele poos niets meer van het merendeel. Dus die hoef ik er dan ook niet bij. Het is heel normaal dat je je naasten uitnodigt en vage kennissen en vrienden niet. 

Bedenk voor jezelf wie je wel of niet wilt uitnodigen en waarom. En hoe erg je die mensen in je leven kunt missen als ze echt drama gaan maken. Waarschijnlijk zul je er maar weinig horen. 

Dat is vaak een beetje het hele punt met dit soort gelegenheden. Mensen willen niemand vergeten en kwetsen, maar vergeten vervolgens dat het hun eigen dag is. JIJ/Jullie bepalen hoe je die inricht. 

Je kan Facebook inzetten. Maar je mag ook tegen iemand zeggen dat hij/zij niet uitgenodigd is en dat is natuurlijk altijd even lastig om te doen, zeker als ze er vanuit lijken te gaan dat ze mogen komen. Toch is hun teleurstelling niet jouw probleem, je kan wel aangeven dat je hun interesse waardeert. Het is tenslotte ook wel heel leuk dat mensen moeite willen doen voor jullie, zelfs uit Canada komen bijvoorbeeld! 

"Het spijt me, maar we hebben een beperkte ruimte, en ik kan niet iedereen uitnodigen. Ik zou je graag willen uitnodigen, maar we moeten helaas wat keuzes  maken."


‘’Eigenlijk hebben we een kleinere bruiloft, maar heel erg bedankt voor de zorg! We zouden willen dat we meer mensen konden uitnodigen.’’

‘Wat lief dat jullie willen komen. We hebben besloten om het in hele kleine kring te vieren en kunnen daarom helaas niet iedereen uitnodigen. Misschien kunnen we op een ander moment nog eens proosten op ons huwelijk.’

Tijgeroog schreef op 30-01-2022 om 23:26:

Waarom niet? Je mag toch blij vertrekken dat je gaat trouwen, daar hoef je toch geen geheim van te maken?

Ik zou een tekst toevoegen dat het een feest in heel klein gezelschap gaat worden, en dat de gasten en persoonlijke uitnodiging hebben gehad.

Dat is dus precies wat ik zei in eerste instantie. Als je iets lekt, doe het dan meteen goed. Anders is het vragen om dit soort reacties. Niet anderen de schuld geven, je moet zelf duidelijk zijn. Als ik mijn broer zou bellen dat ik ga trouwen en ik weer vooraf al dat ik hem niet ga uitnodigen dan zorg ik toch dat dat meteen duidelijk is? Zo moet je facebook ook gebruiken en niet anderen verwijten dat ze nu willen komen en ook nog aangeven wanneer de bruiloft moet zijn. 

Junio schreef op 31-01-2022 om 02:15:

Je kan Facebook inzetten. Maar je mag ook tegen iemand zeggen dat hij/zij niet uitgenodigd is en dat is natuurlijk altijd even lastig om te doen, zeker als ze er vanuit lijken te gaan dat ze mogen komen. Toch is hun teleurstelling niet jouw probleem, je kan wel aangeven dat je hun interesse waardeert. Het is tenslotte ook wel heel leuk dat mensen moeite willen doen voor jullie, zelfs uit Canada komen bijvoorbeeld!

"Het spijt me, maar we hebben een beperkte ruimte, en ik kan niet iedereen uitnodigen. Ik zou je graag willen uitnodigen, maar we moeten helaas wat keuzes maken."


‘’Eigenlijk hebben we een kleinere bruiloft, maar heel erg bedankt voor de zorg! We zouden willen dat we meer mensen konden uitnodigen.’’

‘Wat lief dat jullie willen komen. We hebben besloten om het in hele kleine kring te vieren en kunnen daarom helaas niet iedereen uitnodigen. Misschien kunnen we op een ander moment nog eens proosten op ons huwelijk.’

Ik vind die 3e tekst wel geschikt in het geval dat er toch wat tekst en uitleg gegeven wordt. Natuurlijk kun je corona gebruiken als excuus maar persoonlijk hou ik daar niet van als jullie zelf de keuze maken om het klein te vieren (niet noodgedwongen dus).

Sinilind

Sinilind

31-01-2022 om 14:14 Topicstarter

Aiden, ik weet niet hoe je het voor je ziet. Op Facebook heb ik een leuk plaatje met “It’s official: we’re getting married on the —-th op april”. Geen uitnodiging of verdere tekst. Ik heb er niet verder ober nagedacht omdat als ik zo’n tekst zou lezen er niet van uit zou gaan dat ik als Facebook vriend uitgenodigd wordt. Mijn ex-stiefmoeder heb ik voor het laatst 5 jaar geleden gezien toen mijn half broer trouwde, hij had me uitgenodigd met mijn kinderen maar ze hadden een hele grote bruiloft. 
tja. Ik ga een leuk tekst verzinnen.
Sini

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.