Relaties
troelahoep
12-09-2024 om 09:03
weinig contact met schoonfamilie mede door man
ik zit met het volgende: een weinig warme band met de schoonfamilie tot mijn spijt. De familie woont aan de andere kant van het land overigens, dus dat zal niet bijdragen. Eerder kwamen we wel op verjaardagen, maar de kinderen van zus en zwager van man zijn lang en breed volwassen dus die doen daar niet meer aan. Toen onze kinderen kleiner waren zagen we elkaar alleen op verjaardagen maar toch wel bijna elke verjaardag wat toch nog zo'n 8x per jaar was in totaal. Andere zus en zwager doen nauwelijks aan verjaardagen - ze vieren het zelf niet altijd en naar de onze komen ze bijna nooit want ver weg. Die zien we zodoende bijna helemaal nooit (minder dan 1x per jaar). Het gekke is: de schoonfamilie is gewoon aardig en leuk. Niet een superklik mee, maar er zijn best een aantal gezamenlijke interesses en er valt best een gesprek mee te voeren. Er is verder geen ruzie, er is ook niks gebeurd op dat vlak bij mijn weten en verder heb ik het idee dat het contact tussen man en zussen vroeger meer is geweest. Voor ik hem kende is hij bijvoorbeeld met hen op reis geweest buiten Europa, toen de kinderen kleiner waren hebben we een keer een familiedagje gehad. Maar nu is er bijna niks, behalve een dooie appgroep. Daar heb ik wel eens het voorstel tot een familiedag gedaan maar er kwam gewoon geen een (geeneen!) reacie. Man neemt geen initiatief tot contact, zijn zussen ook niet. Laatst was ik bij een van de neefjes en nichtjes en die vond het ook wel jammer dat we elkaar weinig zagen.
Recentelijk is een van de zussen oma geworden en welt bij mij de ergernis/onrust op: moet man niet even zijn zus bellen, wanneer gaan we op kraamvisite..... heb het gevoel dat ik enorm eraan moet trekken. Als ik bij man mijn verlangen uitspreek tot meer contact met zijn familie (ook voor onze kinderen fijn), dan vindt hij dat ik verlang naar iets wat er niet is. Ik neig een beetje tot de banden aanhalen buiten man om - al is het maar vanwege de kinderen, dat zij meer familie hebben dan alleen ons gezin (zelf ben ik enig kind binnen disfunctionele familie) - maar ja....het is wel zíjn familie. Iemand hier ervaring mee? Wat zal ik doen?
Elpisto
12-09-2024 om 09:13
Ik denk dat contact opnemen zonder dat je man op de hoogte is wel eens voor een hele nare situatie kan zorgen. Uiteindelijk zal er een reden zijn waarom je man geen contact wil hebben, of het wel prima vindt zo. Ga daar eens over in gesprek.
Hier een schoonfamillie, of naja ex-schoonfamillie, die we niet meer spraken. Dat was altijd wel vrij goed, in die zin: We zaten er geregeld, elke zondag even langs met de kids, potje bier drinken met mijn schoonvader. Maar ex-vrouw ging dat steeds meer tegen staan, door bepaalde gebeurtenissen, het gedrag van haar moeder, haar jeugd. Noem het maar op. Ik was daar destijds niet echt van op de hoogte, maar merkte wel dat het haar steeds meer dwars begon te zitten.
Uiteindelijk is dat heel vervelend geëindigd. Hoewel ik wel eens geopperd heb om dat contact weer aan te halen, al was het maar voor de kinderen, was ex-vrouw daar altijd erg duidelijk in. Ik denk dat buitenom je partner contact zoeken enkel en alleen voor heel veel onbegrip gaat zorgen.
Valeria
12-09-2024 om 09:20
Hoe oud zijn jouw kinderen?
En als er een neef of nicht een baby heeft gekregen, moet je dan niet die neef/nicht bellen in plaats van de oma?
Ik zou mijn man het laten uitzoeken, tenzij ik zelf bevriend was met één van zijn zussen of zo en daarmee altijd al contact hield. Contact met partij A onderhouden omdat ik vind dat het goed is voor partij B zou ik zelf niet doen zodra mijn kinderen niet meer klein zijn. A en B kunnen daar zelf ook actie in ondernemen - als zij die behoefte hebben, en dat schijnt niet zo heel erg te zijn in jouw geval?
troelahoep
12-09-2024 om 10:25
Mijn kinderen zijn 15 en 18. Jongste heeft eerder (inmiddels niet meer) geregeld hardop de wens uitgesproken om wat leuks te gaan doen met neven en nichten, logeren bij familie en dergelijke. Vandaar dat ik wel eens een familiedag - uitje naar het een en ander: pretpark, dierentuin ofzo - voorgesteld heb, maar daar reageert dus niemand op. Man reageert daar ook wat lauw en licht teleurgesteld op: wel jammer dat niemand reageert maar meer ook niet.
Nouja, dat is het dus ook: ik ben niet speciaal bevriend met de zussen van man. Ik proef aan alles en iedereen dat het jammer is dat er niet meer contact is, maar niemand doet wat... vooral man en zussen niet. Ik heb het vaak genoeg met man geprobeerd erover te hebben, maar hij zegt dus alleen dat ik hoop op iets wat er niet is (familieband). Een van neven en nichten heeft wel de familieapp aangemaakt, waar inmiddels niets meer op gebeurt. Idem dito met verjaardagsfeestjes van de inmiddels uitwonende kinderen van schoonzus: man heeft meestal geen zin/komt niet goed uit/zijn we weer een hele dag kwijt etc. dus gaan we niet. En inmiddels komen die uitnodigingen ook niet meer. Maar dit soort dingen lijkt mij erop te wijzen dat de kinderen van schoonzus wel pogingen tot contact hebben gewaagd.
Valeria
12-09-2024 om 10:52
Maar jouw kinderen doen dus zelf ook niks in de familie-app of rechtstreeks naar hun neven en nichten? En als ik het goed begrijp zijn die ook een stukje ouder dan jouw kinderen? Het klinkt ook een beetje als niet helemaal bij elkaar passende levensfases.
Mijn kinderen zijn ook ongeveer 15 en 18, en de neven en nichten zijn hier een stukje jonger. Die zitten met elkaar allemaal in die tussenfase. Alles tussen 12 en 2 kon nog wel samen met de duplo, 16 en 6 matchte niet meer als de oudste een jongen is en de jongste een meisje dat haar net gekregen optutspul wil uitproberen. Zodra het 25 en 15 is, wordt het waarschijnlijk weer heel anders.
Ik zou het in ieder geval loslaten. Als je iedereen nog ziet met kerst of zo kunnen ze op een gegeven moment zelf wel bepalen of dat genoeg is of niet, toch?
kaatjecato
12-09-2024 om 11:10
Er komen twee gedachten in mij op:
1. Misschien werkt het beter om specifiek het contact met die neef en nicht aan te halen die er ook behoefte aan hebben, dus niet in een algemene familie app. Meer kans op succes lijkt mij. Je hoeft niet met de hele familie warm contact te hebben.
2. Hoewel familie contact wat geromantiseerd wordt, kan je je eigen familie vormgeven met vrienden. Ook zij kunnen aanvoelen als een echte familie, maar dan gebaseerd op echte gezamenlijke interesse. Bloedband zegt niet altijd wat en soms kunnen vrienden veel dichterbii voelen (letterlijk en figuurlijk) dan familie. Hebben jullie dat soort contacten?
Gingergirl
12-09-2024 om 13:14
Ik denk dat je ook moet accepteren dat ook al is er geen ruzie of iets dergelijks niet iedereen behoefte heeft aan contact met familie. Als ze ook nog eens ver weg wonen zal dat ongetwijfeld mee kunnen spelen: het is niks persoonlijks, ze vinden het simpelweg gewoon te ver weg: kost veel tijd en reiskosten dat ziet blijkbaar niet iedereen zitten, ik herken dat ook wel bij mijn schoonfamilie. Dat het jammer is dat ben ik met je eens, maar contact kun je niet afdwingen. De neven en nichten die het wel leuk vinden kunnen natuurlijk ook zelf met elkaar contact onderhouden. Kraambezoek kun je rechtstreeks afspreken etc.
Wat betreft een voorstel doen in de familieapp: ik merk zelf bij onze eigen familie en vriendenkring dat het veel kan schelen als je een idee zo concreet mogelijk vermeld.
Dus niet: zullen we eens een dagje naar de dierentuin met z'n allen? = veel te vaag en sommige mensen krijgen spontaan stress dat ze iets moeten organiseren waar ze niet goed in zijn. Hier werkt: op datum X gaan we naar dierentuin De Blije Olifant in Olifantendam, wie vindt het leuk om mee te gaan? Laat het even weten voor datum X, dan regelen we kaartjes. Ik heb het bv ook wel met vrienden: mensen geven vaak aan "ja leuk we moeten weer eens afspreken" maar vervolgens gebeurd er niks, het scheelt echt als je het meteen concreet plant.
Elpisto
12-09-2024 om 13:30
Gingergirl schreef op 12-09-2024 om 13:14:
Ik denk dat je ook moet accepteren dat ook al is er geen ruzie of iets dergelijks niet iedereen behoefte heeft aan contact met familie. Als ze ook nog eens ver weg wonen zal dat ongetwijfeld mee kunnen spelen: het is niks persoonlijks, ze vinden het simpelweg gewoon te ver weg: kost veel tijd en reiskosten dat ziet blijkbaar niet iedereen zitten, ik herken dat ook wel bij mijn schoonfamilie. Dat het jammer is dat ben ik met je eens, maar contact kun je niet afdwingen. De neven en nichten die het wel leuk vinden kunnen natuurlijk ook zelf met elkaar contact onderhouden. Kraambezoek kun je rechtstreeks afspreken etc.
Wat betreft een voorstel doen in de familieapp: ik merk zelf bij onze eigen familie en vriendenkring dat het veel kan schelen als je een idee zo concreet mogelijk vermeld.
Dus niet: zullen we eens een dagje naar de dierentuin met z'n allen? = veel te vaag en sommige mensen krijgen spontaan stress dat ze iets moeten organiseren waar ze niet goed in zijn. Hier werkt: op datum X gaan we naar dierentuin De Blije Olifant in Olifantendam, wie vindt het leuk om mee te gaan? Laat het even weten voor datum X, dan regelen we kaartjes. Ik heb het bv ook wel met vrienden: mensen geven vaak aan "ja leuk we moeten weer eens afspreken" maar vervolgens gebeurd er niks, het scheelt echt als je het meteen concreet plant.
Nou ja dit ook vooral. Ik heb ook niet met mijn hele famillie heel veel contact ofzo. Wel met ouders, zussen niet zo. Je hebt allemaal je eigen leven, het is allemaal al druk zat en als ik dan naast het contact met vrienden, verplichtingen omtrent de kids, werk, noem het maar op, ook nog naast verjaardagen af en toe een daggie naar mijn zussen moet, dan mag ik wel minder gaan werken ofzo.
troelahoep
12-09-2024 om 13:33
Valeria schreef op 12-09-2024 om 10:52:
Maar jouw kinderen doen dus zelf ook niks in de familie-app of rechtstreeks naar hun neven en nichten? En als ik het goed begrijp zijn die ook een stukje ouder dan jouw kinderen? Het klinkt ook een beetje als niet helemaal bij elkaar passende levensfases.
Mijn kinderen zijn ook ongeveer 15 en 18, en de neven en nichten zijn hier een stukje jonger. Die zitten met elkaar allemaal in die tussenfase. Alles tussen 12 en 2 kon nog wel samen met de duplo, 16 en 6 matchte niet meer als de oudste een jongen is en de jongste een meisje dat haar net gekregen optutspul wil uitproberen. Zodra het 25 en 15 is, wordt het waarschijnlijk weer heel anders.
Ik zou het in ieder geval loslaten. Als je iedereen nog ziet met kerst of zo kunnen ze op een gegeven moment zelf wel bepalen of dat genoeg is of niet, toch?
De neven en nichten zijn allemaal 25+. Mijn kinderen doen zelf ook niet veel in die app inderdaad, maar dat komt denk ik ook omdat er niet of nauwelijks op gereageerd wordt. Een voorbeeld: Kind nodigt familie uit voor zijn verjaardag en van de zeg 10 mensen, reageren en 3 met 'wij kunnen niet. punt'. De overige 7 reageren helemaal niet. Ander voorbeeld: kind is geslaagd voor eindexamen, post foto met vlag en er komen een paar berichtjes met 'gefeliciteerd' en verder niks. Ik hebb ook wel eens vakantiefoto's van onszelf geplaatst, maar er komt niks op. Zij posten ook niks, maar hebben onderling wel contact met elkaar.
We zien elkaar dus niet of nauwelijks, ook niet met kerst ofzo.
troelahoep
12-09-2024 om 13:47
kaatjecato schreef op 12-09-2024 om 11:10:
Er komen twee gedachten in mij op:
1. Misschien werkt het beter om specifiek het contact met die neef en nicht aan te halen die er ook behoefte aan hebben, dus niet in een algemene familie app. Meer kans op succes lijkt mij. Je hoeft niet met de hele familie warm contact te hebben.
2. Hoewel familie contact wat geromantiseerd wordt, kan je je eigen familie vormgeven met vrienden. Ook zij kunnen aanvoelen als een echte familie, maar dan gebaseerd op echte gezamenlijke interesse. Bloedband zegt niet altijd wat en soms kunnen vrienden veel dichterbii voelen (letterlijk en figuurlijk) dan familie. Hebben jullie dat soort contacten?
1. Ja, dat zou kunnen. Maar is dat niet een beetje gek als ik dat doe, immers familie van man?
2. Wel een beetje, maar ook hier merk ik dat ik daar behoorlijk aan moet trekken. Man regelt dit soort dingen helemaal niet eigenlijk, dus ik onderhoud het contact met vrienden die we hebben van zijn kant, en vrienden van mijn kant: dat zijn voornamelijk mijn vriend(inn)en, want man toont daar al helemaal geen initiatief in, alhoewel hij ze prima aardig vindt enzo.
Buiten dat: de vrienden hebben zelf allemaal wel (leuke) familie. Dus die vieren kerst met hun familie bijvoorbeeld, houden zelf familie en vrienden gescheiden, vieren hun verjaardag alleen met familie met ook nog de mededeling (ah, we hadden jullie ook nog wel willen uitnodigen hoor, maar het huis was al vol). Ja, in mijn geval voelen vrienden dichterbij dan familie, maar andersom is dat kennelijk bepaald niet het geval.
troelahoep
12-09-2024 om 13:50
Elpisto schreef op 12-09-2024 om 13:30:
[..]
Nou ja dit ook vooral. Ik heb ook niet met mijn hele famillie heel veel contact ofzo. Wel met ouders, zussen niet zo. Je hebt allemaal je eigen leven, het is allemaal al druk zat en als ik dan naast het contact met vrienden, verplichtingen omtrent de kids, werk, noem het maar op, ook nog naast verjaardagen af en toe een daggie naar mijn zussen moet, dan mag ik wel minder gaan werken ofzo.
Maar: zie jij je zussen wel eens? Of zou je er niet warm of koud van worden als je ze helemaal niet zou zien? Wij zien hier familie dus ook nauwelijks bij verjaardagen hè. Toen onze kinderen kleiner waren nog wel, maar sinds corona grofweg vieren wij onze verjaardag familieloos. En we zien ze verder ook niet.
Valeria
12-09-2024 om 13:56
troelahoep schreef op 12-09-2024 om 13:33:
[..]
De neven en nichten zijn allemaal 25+. Mijn kinderen doen zelf ook niet veel in die app inderdaad, maar dat komt denk ik ook omdat er niet of nauwelijks op gereageerd wordt. Een voorbeeld: Kind nodigt familie uit voor zijn verjaardag en van de zeg 10 mensen, reageren en 3 met 'wij kunnen niet. punt'. De overige 7 reageren helemaal niet. Ander voorbeeld: kind is geslaagd voor eindexamen, post foto met vlag en er komen een paar berichtjes met 'gefeliciteerd' en verder niks. Ik hebb ook wel eens vakantiefoto's van onszelf geplaatst, maar er komt niks op. Zij posten ook niks, maar hebben onderling wel contact met elkaar.
We zien elkaar dus niet of nauwelijks, ook niet met kerst ofzo.
OK, jammer dat je elkaar ook niet met kerst ziet dan. Wat natuurlijk ook steeds lastiger wordt met kinderen die uit huis zijn en eigen partners hebben, dus om dat vanaf nu bij jullie te gaan organiseren is waarschijnlijk ook niet zo succesvol.
Kerst is hier in ieder geval nog wel altijd met minstens 75%.
Als op ons voorstel voor een verjaardag niemand kan, stellen we meestal een andere datum voor. Binnenkort kan er maar 1 gezin, dus laten we het zo. Wij kunnen ook wel eens niet. Maar ik snap wel dat met zo'n leeftijdsverschil als bij jullie het niet altijd leuk is om verjaardagen te bezoeken. (Wat moet een nicht trouwens anders doen dan gefeliciteerd zeggen als er iemand geslaagd is? Verwacht je niet iets te veel? Voor anderen is het helemaal niet spannend natuurlijk.)
Ik denk niet dat je veel bereikt als je er zelf aan gaat trekken of als je je man opdracht geeft. Het is nou eenmaal zo.
Elpisto
12-09-2024 om 14:09
troelahoep schreef op 12-09-2024 om 13:50:
[..]
Maar: zie jij je zussen wel eens? Of zou je er niet warm of koud van worden als je ze helemaal niet zou zien? Wij zien hier familie dus ook nauwelijks bij verjaardagen hè. Toen onze kinderen kleiner waren nog wel, maar sinds corona grofweg vieren wij onze verjaardag familieloos. En we zien ze verder ook niet.
Ik zie ze wel eens. Toevallig als ik ff binnenstap bij mijn ouders, of op verjaardagen inderdaad. Maar eerlijk? Van mij hoeft dat niet zo hoor. We zijn verschillende personen, dat weten we van elkaar en daardoor hoeven we elkaar niet zo nodig te zien.
Valeria
12-09-2024 om 14:10
Ik ben denk ik meer zoals je man. Ik heb wel contacten, maar ik heb helemaal geen behoefte om daarmee buiten de momenten dat ik ze normaal al zie mee af te spreken - dus ook nog eens op verjaardagen, dagjes uit, uit eten. Mijn man en ik vieren onze verjaardagen niet meer, en de kinderen geven zelf aan wanneer ze dat willen. Als mijn man dat heeft gevraagd aan ze. Bij een positief antwoord nodigt hij mijn ( ) familie uit en niet de zijne.
Ik zou er niet op zitten wachten dat hij vond dat ik er meer aan moest doen of dat hij zelf dingen ging regelen met mijn contacten.
GinnyTwijfelvuur
13-09-2024 om 10:17
troelahoep schreef op 12-09-2024 om 10:25:
Mijn kinderen zijn 15 en 18. Jongste heeft eerder (inmiddels niet meer) geregeld hardop de wens uitgesproken om wat leuks te gaan doen met neven en nichten, logeren bij familie en dergelijke. Vandaar dat ik wel eens een familiedag - uitje naar het een en ander: pretpark, dierentuin ofzo - voorgesteld heb, maar daar reageert dus niemand op. Man reageert daar ook wat lauw en licht teleurgesteld op: wel jammer dat niemand reageert maar meer ook niet.
Nouja, dat is het dus ook: ik ben niet speciaal bevriend met de zussen van man. Ik proef aan alles en iedereen dat het jammer is dat er niet meer contact is, maar niemand doet wat... vooral man en zussen niet. Ik heb het vaak genoeg met man geprobeerd erover te hebben, maar hij zegt dus alleen dat ik hoop op iets wat er niet is (familieband). Een van neven en nichten heeft wel de familieapp aangemaakt, waar inmiddels niets meer op gebeurt. Idem dito met verjaardagsfeestjes van de inmiddels uitwonende kinderen van schoonzus: man heeft meestal geen zin/komt niet goed uit/zijn we weer een hele dag kwijt etc. dus gaan we niet. En inmiddels komen die uitnodigingen ook niet meer. Maar dit soort dingen lijkt mij erop te wijzen dat de kinderen van schoonzus wel pogingen tot contact hebben gewaagd.
Wat ik me dan afvraag: waarom ga (ging) jij niet zonder je man?
Ik krijg eigenlijk een beetje het idee dat jullie door je schoonzussen op dezelfde manier behandeld worden zoals jullie dat ook met hen gedaan hebben.
Begin eens met het bellen naar je schoonzus om haar te feliciteren zou ik zeggen. En stuur iets leuks naar het jonge gezin.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.