Relaties Relaties

Relaties

Karaf

Karaf

19-10-2016 om 13:34

Wat kun je doen? - ruziende buren

Wat kun je doen als mensen in de straat voortdurend en al jarenlang ruzie met elkaar hebben? Hij scheldt haar al een jaar of tien uit, waarbij kuthoer nog een van de vriendelijkste benamingen is. Omdat we in de stad in zo'n blok wonen van vier straten met tuinen in het midden, horen veel mensen het, omdat hij er niet voor terugdeinst om in de tuin rustig verder te schelden. Ik vermoed dat de directe buren ernaast en erboven nog wel meer horen dan ik die iets verderop woont.

Met hem praten durf ik niet, hij is zo'n Hell's Angel type die bijv zijn grote auto op de stoep parkeert, een pitbullachtige hond heeft. Je kent het type.

Is de wijkagent voor zoiets?

@Emma

@Emma

19-10-2016 om 13:37

Ja, wijkagent. Je zal niet de enige zijn uit het blok. Heb je contact met andere buren?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

19-10-2016 om 13:44

wijkagent, ja

En heb je haar persoonlijk al eens uitgenodigd, zonder hem? En dan tussen neus en lippen door opmerken dat ze altijd kan praten/uithuilen bij jullie?

Het risico is dat ze boos reageert (pas daarom op je woorden: oordeel niet over hem want ze gaat hem waarschijnlijk verdedigen, biedt alleen een luisterend oor aan), maar ik heb destijds in een soortgelijke situatie gezeten m.b.t. verbale en psychische mishandeling en achteraf vond ik het pijnlijk om te horen dat iedereen het altijd al had geweten maar niemand iets deed of liet blijken. In de vorm van die wijkagent, of even een vriendelijk woord waaruit bleek dat ze wisten wat er gebeurde en een beetje steun voor mij en de kinderen.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-10-2016 om 14:52

Karaf

Ja, dat is het soort van mensen waar ik in een ander draadje voor waarschuwde. Echt vreselijk om met dat soort tuig in de straat te moeten wonen. Vandaar dat ik als ik verhuis probeer een wijk te kiezen waar je dat soort types het minst tegenkomt. (met een zo laag mogelijk pitbullgehalte dus). Natuurlijk viel zowat iedereen weer over me heen.

Ik kondigde al aan dat er binnenkort wel weer een burendraadje in die trant zou verschijnen, voorspelbaarderwijs...

Ad Hombre

Ad Hombre

19-10-2016 om 14:54

Sally MacLennane

"En heb je haar persoonlijk al eens uitgenodigd, zonder hem? En dan tussen neus en lippen door opmerken dat ze altijd kan praten/uithuilen bij jullie?"

Tuurlijk, met een beetje pech sta je straks zelf op de shitlist van haar ongetwijfeld criminele man. Afstand houden zou ik zeggen en liefst verhuizen, toch Sally?

Tussenbeide komen bij ruzies is een van de gevaarlijkste dingen die je kunt doen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-10-2016 om 15:00

Het spijt me Ad

Maar hier woont er zo'n typetje in de plaatselijke villawijk. Is een tijd geleden ook nog een fijne schietpartij voor de deur geweest waar meneer ook lustig aan meedeed.

Dus tja.... Ik zou even goed om me heen kijken als ik jou was, als je gaat kennismaken met je beoogde nieuwe buren.

Neemt niet weg dat ik het natuurlijk zowel voor jou als voor Karaf erg vervelend vind dat jullie zo'n type onder je naaste buren hebben.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-10-2016 om 15:19

Ginny

"Maar hier woont er zo'n typetje in de plaatselijke villawijk. Is een tijd geleden ook nog een fijne schietpartij voor de deur geweest waar meneer ook lustig aan meedeed."

Echt waar joh? Dat is statistisch wel heel onwaarschijnlijk. Wat niet wegneemt dat ik zeker rond zal kijken naar de tell-tale signs van aso-bewoning. Type auto zegt ook al heel wat en natuurlijk type hond.

Bij mij zit ie overigens op relatief veilige afstand, in de huurhuizen...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-10-2016 om 18:50

Je zou je verbazen Ad

De echte criminelen wonen meestal niet in een huurhuis, daar woont alleen het wannabe-loser type crimineel dat het net niet gehaald heeft.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-10-2016 om 19:38

Ginny

Het gaat er niet eens om of het al of niet criminelen zijn, het gaat er om of ik al of niet last van ze heb.

Waar zou jij liever wonen?
Een villawijk of een woonwagenkamp?

Li

Li

19-10-2016 om 20:32

echte criminelen

bevuilen hun nest niet, dus daar kun je prima tussen wonen. Last heb je vooral van de losertjes met teveel testosteron.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-10-2016 om 20:38

Kijk, Li heeft er tenminste verstand van!

Li

Li

19-10-2016 om 20:44

En veel ervaring...

Eitje

Eitje

19-10-2016 om 22:11

Zit wat in

Ik denk dat daar best wat in zit. Had vrieger een collega in een buurt waar Ad niet wil wonen. Die meldde hetzelfde als wat Li zegt.

Maar goed, criminelen zijn er in velerlei gedaanten. Er zitten evenveel slechteriken buiten de gevangenis dan erin. TS heeft vooral last van het verbale geweld. Hard kans dat de buurvrouw het niet eens meer hoort. Ellendig is het wel.

bieb63

bieb63

19-10-2016 om 23:10

Apart

En jullie denken ECHT dat er in een dure vilawijk, of een ' gegoede' buurt niks binnenshuis gebeurt????? Dat al die mensen die dasr wonen en het zich kunnen veroorloven, allemaal brave burgers zijn, of beter gezegd, een liefdevol en respectvol gezinsleven? Je hoort misschien wat minder, maar wat weet je ervan?
Als de nood aan de man komt, zijn die zgn. aso's wellicht een beterehulp, dan de zgn. 'nette' mensen.
En ja, last van buren is altijd vervelend. En ongetwijfeld hoor je minder in een vrijstaand huis.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-10-2016 om 23:27

Li heeft tot een bepaalde hoogte wel gelijk

Maar dat niet bevuilen van het nest is maar een dun laagje vernis.
Het gaat om een bepaalde instelling, je hebt altijd mensen die denken dat regels niet voor hen gelden. Die hebben echt geen boodschap aan jouw belang. Alleen, in een villawijk gebeurt dat waarschijnlijk grotendeels achter een groot hek en heb je daar dus buren niet zoveel last van. Eer je buurvrouw 2 hectaren verderop hoort gillen is het wel heel erg bar en boos.

Li

Li

19-10-2016 om 23:30

binnenshuis

Dat is nou juist het hele punt: zolang het binnenshuis gebeurt, heb jij er geen last van in je eigen vrijstaande villa. Ik geloof echt niet dat mensen in een villa een liefdevoller gezinsleven hebben dan de mensen van driehoog achter. Hooguit zitten ze elkaar wat minder in de weg door meer ruimte, wat altijd handig is. Maar het gaat hier om de overlast voor de buren en die is stukken minder.

Aso's gaan je trouwens meestal niet helpen, die vinden in het algemeen dat je "kouwe kak" hebt als je netjes praat en hoogopgeleid bent. Die helpen vooral elkaar en dat is best te begrijpen.

Li

Li

19-10-2016 om 23:32

Overigens

woon ik in een zeer gehorig rijtjeshuis. Als ik 's nachts naar de wc ga, hoor ik de buurman snurken. Die villa zal dus wel een droom blijven.

Met een oprijlaan, natuurlijk.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-10-2016 om 07:24

Ik heb het in een ander draadje al eerder opgemerkt. Er spelen verschillende aspecten, ik doe een (niet uitputtende) greep:

- De huizen staan verder uit elkaar en je hebt vaak maar een of twee directe buren en dan nog met een stuk tuin ertussen.

- Het aantal criminelen in een villawijk is ongetwijfeld niet helemaal nul, maar zeker weten een stuk lager dan in een 'kansenwijk' of in een woonwagenkamp (waar trouwens paradoxaal genoeg de woonwagenvilla's - want dat zijn het vaak - wel vrijstaand zijn)

- Als je rijker en beter opgeleid bent wordt je vaak door je buren in achterstandswijken sociaal niet geaccepteerd. Voor jezelf is dat misschien nog wel acceptabel, maar voor je kinderen kan het heel vervelend worden. Dat werkt natuurlijk twee kanten op, zie familie Flodder. Voor mijn familie geldt nou eenmaal dat we beter in een villawijk passen. Bof ik even mede gezien de bovenstaande punten

Oh ja, en de pitbulls natuurlijk, voor mij persoonlijk is het gehalte pitbulls in een wijk misschien nog wel de belangrijkste factor. Veel pitbulls en rottweilers? Wegblijven! Tuig en pitbulls horen bij elkaar.

Andere nick

Andere nick

20-10-2016 om 12:28

overwegingen

Allereerst wil ik je waarschuwen voorlopig niets zelf te doen. De kans dat een van de twee, met name je buurman, jou ziet als een verlengstuk van je buurvrouw is groot. Je wilt niet ook op zijn lijstje komen. Daarbij, kan jij -zonder dat het je bedoeling was- haar situatie zomaar verergeren.

De wijkagent kan de persoon zijn in jouw regio, in de mijne is dat het (absoluut) niet. Wij hebben ook in zo'n situatie gezeten en de wijkagent heeft de zaak alleen maar verergert. Ik weet niet waar je woont maar het kan waarschijnlijk per (politie)regio of misschien zelfs per politiebureau verschillen. Burenruzies kosten namelijk heel veel tijd als je je ermee bemoeit met over en weer aantijgingen en beschuldigingen. Ik weet dat in mijn regio, de wijkagent alles afschuift op burenbemiddeling, ook als het asociaal gedrag betreft waar je last van hebt van iemand uit de buurt. En daarmee zegt de politie feitelijk dat zij daar niets mee gaan doen (tot er gedrag is waar je aangifte van kan doen).

In onze regio wordt dus verwezen naar buurtbemiddeling. Maar daar wil ik je voor waarschuwen: bemiddeling is alleen mogelijk als beide partijen willen. Wil de een wel en de ander niet dan werkt bemiddeling contraproductief: het versterkt eerder de dader dan het slachtoffer. En dan ben je verder van huis. In ons geval haalde de buur daar heel veel legitimiteit uit en de overlast werd daarmee alleen maar erger. De intimidatie en agressie werd nog erger als de wijkagent lang kwam. Daarbij is voor zo ver ik weet bemiddeling mogelijk zolang er (nog) niets strafbaars is gedaan. Ook dit werkte in ons nadeel: wij hebben een paar keer afgezien van aangifte om de mogelijkheid tot een gesprek toch open te houden.

Als ik jouw verhaal lees, lijkt het mij sterk dat wijkbemiddeling iets kan doen bij iemand bij wie het lijkt alsof hij zo vreselijk veel lak heeft aan de regels, agressief gedraagt en intimideert, en het lijkt mij niet alsof zo iemand vrijwillig mee doet aan een harmonieuse oplossing. Tenzij de buurman toch een klein hartje heeft en zich groter voordoet dan hij is. Dat kan ik vanaf hier natuurlijk niet zien.

Dat wil niet zeggen dat je buurtbemiddeling en wijkagent niet kan inschakelen maar dan moet je wel weten waar je ze voor inschakelt.

Het beste scenario zou zijn als de buurvrouw zich vrij genoeg zou voelen om open en eerlijk te vertellen wat er is voorgevallen voorafgaande aan de boosheid van buurman. Wie weet is er iets gebeurt waar zij zich nu voor schaamt. Maar dat hoeft niet, er lopen genoeg mensen rond met een draadje los. En heel belangrijk: wat zij als oplossing ziet. Deze man dwingen om te verhuizen, is geen oplossing want dat gebeurt niet (daarbij zou dat het verplaatsen van het probleem kunnen zijn en dat wil men al helemaal niet). Een overlastgever die het voornamelijk op jou heeft voorzien, leer je op een bepaalde manier goed kennen. Dus, wat denkt en vindt zij? Het kan dat je uitkomt op meldingen doen via 0900-tuig, mutaties op bureau laten maken, waarbij sommigen misschien aanleiding zullen geven tot het doen van aangifte.

Misschien heeft ze dat al gedaan, misschien durft ze dat (nog) niet. En dan zou het mooi zijn als een deel van de buren ook meldingen doet (of misschien beter, naar politiebureau met je identiteitsbewijs, een melding in de computer laten zetten (en daar heb ik nog wel wat tips voor, trouwens). En dat zou ik proberen af te spreken met de wijkagent. Liefst natuurlijk dat je spreekt uit naam van een aantal buren die daar achterstaan.

En dan kan je besluiten buurtbemiddeling te vragen, niet voor het bemiddelingsdeel maar voor advies en kennis hoe je je niet confronterend opstelt tegenover de buurman terwijl je toch stelling inneemt.

Wat er moet gebeuren is dat de buurt dit niet ziet als een probleem tussen buren maar als een probleembuurman in hun buurt.

Dan moet je wel weten dat voor het weggaat, het eerst veel erger kan worden (waar je weer meldingen/mutaties/aangiftes van doet en heel veel bewijs verzamelt en bewaart (foto's, film ed). Wat je dan namelijk gaat doen is het patroon vastleggen en aan de hand daarvan kan je tzt aantonen wat er speelt. Intimidatie en agressie is namelijk heel lastig te melden, het is vol en leeg tegelijkertijd.. en dat kan dus alleen door meldingen, liefst van diverse buren met dezelfde ervaring.

Ik zou dan wel aan de politie vragen in hoe verre je bekend raakt bij de buurman. Bij een aangifte die doorgezet wordt naar het OM, kan de dader (maar ook het slachtoffer) via zijn advocaat het dossier met alle gegevens opvragen ivm zijn verweer. Maar de rechter kan een goede, uitvoerige documentatie waaraan een (groot) deel van de buren hebben bijgedragen, niet naast zich neerleggen, zoals dat wel zou kunnen als de melder alleen de buurvrouw is.

En als laatste kan je: huurt deze buurman, woont hij er wel (officieel)? Elke keer dat je iets meldt bij de politie, kan je het ook doorzetten naar de verhuurder.

tante Sidonia

tante Sidonia

20-10-2016 om 12:38

andere nick

het stukje over de buurvrouw snap ik niet. Waarom zou zij moeten vertellen wat er vooraf gaat aan de ruzies?
Dat doet toch niet ter zake. De man moet zorgen dat er geen overlast is. Punt!
Misschien heeft de vrouw hulp nodig, maar dat is een andere kwestie.

Ik vind verder je tips m.b.t. het maken van beeldmateriaal behoorlijk eng en privacyschendend. Ik heb bovendien van de melder alleen gehoord dat het gaat om schreeuwen en schelden.

Andere nick

Andere nick

20-10-2016 om 12:51

Buurvrouw

En toch kan er iets zijn voorgevallen dat toch op te lossen is. Natuurlijk hoort de buurman zich niet zo te gedragen, maar hem dat zeggen, werkt dat?

Dus, als er een oplossing zit.. stel doordat de buurvrouw iets gedaan of gezegd heeft dat hij op een bepaalde manier opgepakt heeft terwijl dat niet de bedoeling was, en het kan (deels) opgelost worden als zij daarvoor haar excuses aanbiedt, dan heeft dat de voorkeur boven meldingen etc.. Ook als dat iets onzinnigs is (in onze ogen) of volledig overtrokken. Maar als het zijn reactie is op haar afwijzing (bijv op romantische toespelingen), dan geeft dat weer een andere dimensie aan de situatie.

Dat wil niet perse zeggen dat het wangedrag daarmee weg is, maar zelfs als het een stuk minder is, zou dat al fijn zijn.

Mbt wat je zegt over privacyschending: je mag van openbare weg gewoon foto's maken. Bovendien helpt het niet als je je nog roomser opstelt dan de paus. Als je heel erg aan het privacy principe hangt, strikter dan de wet, is de buurman dan een probleem of alleen wat lastig en vervelend?

Karaf

Karaf

20-10-2016 om 12:58

Nou andere nick

Je haalt er wel van alles bij. Die buurman is helemaal niet zo'n vreselijk persoon tegen de rest van de buurt, ik schetste alleen even het type. Zijn auto op de stoep zetten en een kale kop hebben en sportschoolschouders, is geen melding bij de politie waard. Ik schreef dat alleen om te illustreren waarom ik hem zelf niet durf aan te spreken. Je doet nu net alsof ik in een Tokkiewijk woon, het zijn gewoon koophuizen hoor in de duurste wijk van Amsterdam. Dus die hele villawijkdiscussie vond ik zeer vermakelijk.
En die hond is waarschijnlijk geen verboden pitbull, maar zo'n andere lelijke hond die er op lijkt.

Het gaat me helemaal niet om het bijeenroepen van allerlei buren, het gaat mij erom dat zij stoppen met schreeuwen en wij daar geen last van hebben. En een scheiding zodat hij oprot.

Andere nick

Andere nick

20-10-2016 om 13:14

Rustig

en stel je niet aan. Je hebt een verhaal neergezet, waarvan je een deel nu al terugtrekt. Maar dat kunnen wij, de lezers/reageerder toch niet weten? Niet zo erg keurig, trouwens. Ik dacht dat het echt over flinke agressie en intimidatie ging (van je buurvrouw wel te verstaan) en dat jij daar hulp bij wilde.

Ook ik woon in een keurige buurt met prijzige koophuizen (en af en toe een huurhuis, schijnt). Dit soort types vind je overal, ook in keurige buurtjes. Ze schijnen niet zo zeldzaam te zijn als je zou willen. Sommigen hebben zelfs geen hond of een auto bijvoorbeeld waar je bepaald gedrag aan zou kunnen afzien (als je dat al kan).

Karaf: Het gaat me helemaal niet om het bijeenroepen van allerlei buren, het gaat mij erom dat zij stoppen met schreeuwen en wij daar geen last van hebben. En een scheiding zodat hij oprot.

Tja, ok vergeet meldingen en dergelijke.. je vraag is eigenlijk hoe je hem zo ver krijgt dat zij ophouden en hij gaat scheiden. Daar ken ik geen oplossingen voor. Ik zou niet weten wie wel. Serieus, is dit je vraag? Wil je hier nu echt een oplossing voor? Denk je die hier nu echt te vinden? Of wilde je gewoon een beetje vrijblijvend klagen? Sorry, dat had ik niet door. Maar daar hoef je niet geïrriteerd om te worden toch? Misschien staat je buurman als gevalletje apart niet helemaal alleen in jouw buurt? Want jouw buurman is een geval apart, al dan niet agressief maar hij valt er wel buiten, zo te lezen.

Nou, ik ken 1 plek waar de gekste en meest intrigerende dingen staan beschreven: ze zijn te vinden in de bieb. In sprookjesboeken wordt doorgaans niet gescheiden, maar misschien is daar dan het toverwoord te vinden dat je zoekt (en verder helpt). En als dat ook niet helpt en meneer is niet zo'n probleem eigenlijk maar vooral on(aan)gepast, valt er misschien te overwegen om hem te accepteren als hij is.

Karaf

Karaf

20-10-2016 om 14:11

ik trek helemaal niks terug

Hoe kom je er nou bij dat ik iets terugtrek? In jouw lange verhaal in posting 19 heb jij het over buurtbemiddeling enzo. Dat staat hier helemaal buiten. Het gaat om een vrouw die de huid wordt volgescholden. Ik heb verder geen ruzie met die man, maar ook geen contact.

Eitje

Eitje

20-10-2016 om 15:33

Al een jaar of tien, schreef je

En nu is kennelijk de maat vol bij jou.

En de andere buren? Hoor je die er weleens over?

mirreke

mirreke

20-10-2016 om 17:10

jeetje, het gaat jou niet om de buurvrouw

Maar om jouzelf, kennelijk:

"Het gaat me helemaal niet om het bijeenroepen van allerlei buren, het gaat mij erom dat zij stoppen met schreeuwen en wij daar geen last van hebben. En een scheiding zodat hij oprot."

Andere Nick doet een heel verhaal uit de doeken, allemaal vanuit de veronderstelling dat je de buurvrouw wilt helpen.

Ik moet wel lachen hoor, over de discussie in dit draadje over aso's in je woonwijk en dat je daar last dan van hebt. Fijn publiek, in deze wijk met mensen die al tien jaar lang de buurvrouw horen uitschelden, en er nu iets aan willen doen, omdat zijzelf er last van hebben.

Is dat wat je voor ogen hebt, Ad? Zo'n wijk. Als we maar geen last van elkaar hebben, maakt het niet uit wat er binnenshuis gebeurt?

Maar ja, je zou de politie kunnen benaderen omdat je last hebt van geluidsoverlast, al tien jaar lang.

rode krullenbol

rode krullenbol

20-10-2016 om 17:51

Weet je wat het is?

Het kan altijd nog erger.


https://youtu.be/b9JF8GypGkk

Ad Hombre

Ad Hombre

20-10-2016 om 17:54

Mirreke

Maak jij je druk over alles wat er in je straat/wijk/stad/land gebeurt? Typisch wereldverbeteraars gedrag misschien maar mijn allerbelangrijkste overweging is dat ik een prettige, rustige, veilge plek heb met mijn gezin. Dat er elders mensen andere mensen terroriseren of uitmoorden is helaas een realiteit waar ik geen enkele invloed op heb. Ik hou ze wel graag op flinke afstand, jij niet? Ik heb te doen met je gezin als je prioriteiten zo liggen.

Karaf

Karaf

20-10-2016 om 20:42

natuurlijk

Mirreke vraagt: Als we maar geen last van elkaar hebben, maakt het niet uit wat er binnenshuis gebeurt?

Ja natuurlijk. Mij interesseert het niks wat er in jouw huwelijk gebeurt of in het huwelijk van al die andere mensen in Nederland en Duitsland want daar woon jij toch? Maar nu heb ik last van een schreeuwende buurman.
Precies wat Ad zegt: je kunt toch niet je bezig houden met de huwelijksproblemen van heel Europa? Nee je maakt je alleen druk om iets wat je zelf raakt. Anders is het leven en laten leven.

Anneke

Anneke

24-10-2016 om 11:32

Melden

Ik zou het melden bij de politie. En dan niet meer of minder dan wat jij opmerkt: buurman scheldt buurvrouw grof uit en hij gaat lekker door in de tuin zodat de hele buurt er last van heeft. Dan is het aan de politie om het gezellige stel wat in de gaten te houden en al dan niet in te grijpen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.