Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Relaties Relaties

Relaties

Bregje

Bregje

02-02-2018 om 21:43

Vriendinnetje van dochter mag niets

Mijn dochter is 8 jaar en een paar huizen verder woont ook een meisje van haar klas, deze is een half jaar ouder. We wonen in een klein dorp, waar echt nooit iets verschrikkelijks gebeurd en onderling iedereen precies weet wie welk kind is en bij wie hoort. Goede sociale controle dus.

Nu mag dat meisje echt werkelijkheid niets. Ze mag niet buiten spelen. Terwijl alle kindjes vanaf de 4 jaar hier altijd veilig op straat mogen spelen. Ouders lopen om de beurt een beetje naar buiten, maar dat meisje mag echt nooit buiten spelen. We zien daar alleen de hele dag de tv aan.. Dat meisje baalt hier ook erg van.

Nu zitten ze in de bovenbouw en mogen ze ook meer meedoen met activiteiten in het dorp. Echt iedereen gaat, maar dat meisje mag als enigste niet.

Moeder brengt haar ook elke dag naar school en haalt haar op. Klasgenoten mogen al jaren alleen lopen. Ik loop of fiets alleen mee als ik toevallig iets op school moet doen of ik moet naar het werk en dan loop/fiets in dezelfde richting mee.

Afspreken voor dat meisje wordt ook steeds meer een ramp. Meestal mag ze niet van haar moeder, want het is gezinsmiddag en moet ze gezellig doen met moeders. Als mijn dochter vraagt om daar te spelen, worden er ook van allerlei smoesjes verzonnen. Ze heeft al geen zin meer om daar te spelen, want ze mag toch niets.

Ons viel op dat het meisje steeds stiller en onzekerder wordt.

tante Sidonia

tante Sidonia

02-02-2018 om 21:52

en...

de vraag is...?

Bregje

Bregje

02-02-2018 om 21:56

Of dit wel normaal gedrag is?

Of zal er iets aan de hand zijn? Heeft iemand ervaring of zoiets?

Jan

Jan

02-02-2018 om 21:59

Nee niet normaal

Maar je kunt er ook weinig aan doen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-02-2018 om 10:44

Herken het

Zo’n meisje zat ook bij dochter in de klas. Ging nergens heen zonder moeder. Als er naar de gym gefietst werd stond moeder ergens halverwege om te checken. Bij iemand spelen kon nooit. Als ze op een kinderfeestje was bleef ze altijd maar kort en moeder stond dan buiten te wachten. Nu is ze 16 en moeder haalt en brengt nog steeds naar school.
We hebben ons hier altijd over verbaast. Voor het kind lijkt het ook niet leuk.
Maar er zal misschien een goede reden voor zijn. Je weet nooit wat erachter zit. En misschien wil het kind zelf niet en gebruikt ze moeder als excuus.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-02-2018 om 10:47

Aanvulling

Ik lees nu pas dat er bij het meisje ook niet thuis gespeeld mag worden. Dat was in ons geval niet zo. Daar spelen mocht altijd en altijd met veel toeters en bellen.

Misschien is er thuis iets niet in orde. Vuile was wat niet naar buiten mag komen.

Klein drama

Bij ons in de straat waren twee meisjes die nooit buiten het hek mochten spelen. Terwijl alle kinderen de straat onveilig maakten stonden zij toe te kijken van achter het hek. Naar binnen mochten ze ook niet. De achterliggende reden zou zijn (roddel) dat moeder nogal veel poetste en het huis niet vies mocht worden. Een controle-freak, zeg maar.
Ik zou niet weten wat je ermee moet. Jij kunt het jammer vinden voor de kinderen, maar moeder vindt waarschijnlijk andere dingen nog erger, al of niet terecht.

Tsjor

Triva

Triva

03-02-2018 om 19:46

geen

broertjes of zusjes ook zeker?

Niet bij iemand thuis mogen spelen heeft vaak te maken met die vuile was, niet bij een ander spelen met dat het ook vaak andersom moet maar altijd maar halen en brengen en nergens aan mee mogen doen heeft niet te maken met vuile was. Kind kan die vuile was heel goed mondeling buiten hangen, dat bescherm je er niet mee. Kan de leerkracht niet eens praten met die mensen?

Marie

Marie

04-02-2018 om 15:24

moeder en dochter uitnodigen?

Heb jij de moeder al eens uitgenodigd voor een kopje koffie ofzo? Aangezien jullie vlak bij elkaar wonen?
Je kunt natuurlijk ook samen met je dochter er naar toe gaan en vragen of de meiden samen mogen spelen en dat de moeder natuurlijk ook mee mag voor een kopje koffie/thee?
Wellicht helpt dat de moeder om te zien dat het bij anderen niet eng is? (ik zeg ook maar wat).

Gaan ze trouwens nooit ergens naar toe? Ook niet naar de grootouders ofzo?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.