Relaties Relaties

Relaties

Vinnie

Vinnie

05-01-2013 om 14:43

Vriendin is kortademig is wil niet dat haar opdrachtgevers dit merken...hoe ga ik hiermee om?

Echte is ze een geweldige vakvrouw. En ja iedereen heeft zo z'n beperking. Als ze dan als freelancer een opdracht heeft en die uitvoert, dan vindt ze het zo moeilijk. Ze noet het zelf betrapt, omdat ze er niet aan herinnerend wil worden.

Wat zal ik tegen haar zeggen als ze zoiets veteld? Alleen luisteren of geruststellen, of invoelende opmerking maken?

Hoe doe ik dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MimiKok

MimiKok

05-01-2013 om 15:07

Geeft het?

Kortadmigheid kan vele oorzaken hebben en er is vaak ook wat aan te doen of niet. Ik heb ook een kortademige collega, niemand die zich er aan stoort. Tenzij je vriendin zangeres is ja dan heeft ze wel een probleem.
Als ze er over verteld moet je vragen waarom ze niet naar de dokter gaat.

Vinny

Vinny

05-01-2013 om 15:19

Ze denkt dan als mensen het merken, dat men denk dat ze geen go

... eigenlijk wil ik het niet zeggen, maar ze heeft vroeger veel gerookt en heeft er heel veel spijt van en zegt dat ze het zelf heeft verpest. De helft van de longblaasjes zijn stuk. Ze is een geweldige vakvrouw en doorzetter en tactisch en redelijk etc. Wat zal ik nou zeggen?

MimiKok

MimiKok

05-01-2013 om 17:14

Merken ze niet

Waarschijnlijk merkt niemand het tenzij ze dus een vak heeft waarbij ze al haar adem nodig heeft bv zang of blaasinstrument.
Je kunt toch gewoon zeggen 'als je er last van hebt dan ga je naar een dokter' verder hoef je er toch niets over te zeggen? What's the point?

Vragen?

Ik begrijp dat je probleem is dat je niet weet hoe je vriendin hierin kan steunen. Wat houdt je tegen haar te vragen wat ze hier in wil? Wil ze alleen maar stoom afblazen en haar verhaal kwijt? Of wil ze gespiegeld worden en met jouw ondersteuning tot een oplossing komen voor haar probleem?

Tips

Ze heeft dus copd. Dat heeft natuurlijk niets te maken met een opdracht niet aankunnen en geen goede vakvrouw zijn. Krijgt je vriendin medicijnen en werkt ze aan haar conditie? Ik weet niet of je vriendin raad van jou wil of dat ze zelf goed op de hoogte is van haar ziekte. Je kent haar zelf het beste om te weten of je het kan laten bij een luisterend oor zijn. Als je je zorgen maakt om haar gezondheid zou ik vragen wat de dokter ervan zegt.

hijgertje

hijgertje

06-01-2013 om 02:06

Ik ook

Ik ben ook zo'n hijgende freelancer, een oud-roker die net te laat is gestopt en een longkwaal heeft opgelopen. Natuurlijk heb ik daar spijt van en is het mijn eigen schuld, maar het helpt me niet verder als ik mezelf hierdoor nog verder beperk.
Ook ik ben een uitstekende vakvrouw, een doorzetster en noem alle mooie eigenschappen maar op, maar mijn hijgen kan ik niet verbergen. Ik merk ook wel dat mensen schrikken omdat ik snel piep of buiten adem ben, ik stel ze dan gerust door te zeggen dat dit gewoon bij me hoort en dat het erger lijkt dan het is.

Dit gaat verder niet ten koste van mijn werk, en de meeste opdrachtgevers snappen dat ook wel, maar soms loop ik er toch wel tegenaan. Het heeft me wel eens opdrachten gekost, helaas. Ik hou mezelf dan maar voor dat zulke opdrachtgevers kennelijk niet door hebben dat ik met mijn hersenen werk en niet met mijn longen.
Ik kan niet elke job aannemen natuurlijk. Fysieke inspanning en ook banen waarbij ik veel moet spreken zijn niet goed voor me, heel soms moet ik wel een verhaal houden, maar de mensen voor wie ik dat moet doen zijn op de hoogte van mijn longkwaal en weten inmiddels niet beter. Het gaat echt niet ten koste van mijn werk en wie dat wel denkt, snapt het werk niet.

Kortademigheid kan je niet verbergen, helaas. Je kan wel leren hoe je er mee omgaat, hoe je de mensen om je heen gerust kan stellen (vooral als je noodgedwongen hebt moeten traplopen in zo'n leuk binnenstadskantoorpandje) en dat jezelf verwijten blijven maken om je rookverleden niets en niemand helpt. Misschien kan ze via haar longarts of longverpleegkundige leren omgaan met haar longaandoening? Vaak hebben gezondheidscentra en verenigingen als Icare wel cursussen voor bijvoorbeeld COPD. Of zoek eens op www.astmafonds.nl voor informatie. Voor mij is het alweer een aantal jaar geleden, maar destijds was er al een ruim aanbod op dit gebied (in de Randstad).

hijgertje

hijgertje

06-01-2013 om 02:09

Wil40

We schreven tegelijk. Ja, ik bedoel dus ook COPD. Als je onder controle van een longarts of longverpleegkundige bent (is Vinnies vriendin dat ook?) en de goede medicatie hebt, kan je de situatie heel goed stabiliseren. Kop in het zand steken werkt averechts bij deze ziekte.

Mona

Mona

06-01-2013 om 12:14

Roken of niet

Maar dat hoeft toch niet perse met roken te maken te hebben? Mijn vader heeft het ook, en hij heeft niet gerookt (of amper laat ik het zo zeggen) rookte heel matig en is op zijn 40e gestopt) maar heeft voorheen wel last gehad van astma en bronchitis en hijgt nu wel bij inspanning. Je kan misschien het gewoon algemeen houden en zeggen dat dat COPD is en dat het 'bij je hoort' en je werk niet beïnvloedt (tenzij je de hele dag trappen moet lopen natuurlijk)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.