Relaties Relaties

Relaties

vriendin betaalt niet terug

Wat vinden jullie hiervan?
Vorige week ging ik met vriendin wandelen. Zij vroeg mij en ik heb tijd vrij gemaakt omdat het prachtig weer was. We hadden er allebei zin in.
Na 2 uur wandelen ging we lunchen. Vriendin had een eettentje op het oog wat erg leuk was en we konden heerlijk buiten zitten. Tot zover alles dik in orde. Toen kwam de rekening. Omdat het voor de ober handiger was zei ik tegen vriendin: zullen we de kosten delen, dan schiet ik het nu even voor. Er kwam niet veel reactie, maar ik betaalde. Er gebeurde daarna niets. Ik vroeg dus maar: heb jij dan 12,50 voor mij? Nee, dat had ze niet. Ze had alleen 50 euro. We stapten op. Ze sprak geen woord over het feit dat ze me nog ging betalen maar ik ging ervan uit dat het nog wel kwam. Een paar dagen later zag ik haar weer. Geen woord en geen geld. De dag daarna stuurde ik haar een whatsappje: het was erg gezellig gisteren, maar ging jij ervan uit dat ik de lunch zou betalen? Er kwam een reactie: O ja graag. hahaha. Nee je krijgt nog ??? euro van mij? Ik antwoordde weer met: het was 12,50. Ze zou het mij doen toekomen. En nog steeds heeft ze niets laten horen. Ik vind het zo raar. Ik heb het gevoel dat ik haar niet kan vertrouwen hierin. Ik kan het geld wel missen maar ik wil de vriendschap niet kwijt. Aan de andere kant heb ik er op deze manier geen zin meer in.
Misschien nog ten overvloede: ik hou ervan om mensen te trakteren. Ik word zelf ook wel eens getrakteerd. Bij deze vriendin was ik echter al op mijn hoede en deed ik het niet. Het voelt al langer niet zo goed om haar te trakteren namelijk. Ook uitgeleende spullen krijg ik regelmatig niet terug, zelfs niet als ik er om vraag. (denk aan boeken, kleding)

Wat moet ik nou met deze vriendin, met wie ik het verder best leuk heb?

groet, Jutta

Susan

Susan

19-03-2014 om 10:27

geen vriendinnen

Vriendinnen bij wie je op je hoede moet zijn zijn geen vriendinnen. Als jij er energie in wilt steken prima, maar dan moet je niets terug verwachten, dat heb je nu gemerkt. Het is niet wederzijds.

Herkenbaar dit. Ik ben ermee gestopt want vriendschap 'moet' van twee kanten komen.

Hombre

Hombre

19-03-2014 om 10:28

Simpel

Niks voorschieten of uitlenen tenzij je er vrede mee hebt als je het kwijtraakt. Eerlijk gezegd had ik veel hogere bedragen verwacht toen ik op je topic klikte.

Volgende keer is het haar beurt om voor te schieten. Jij houdt ondertussen een sluitende boekhouding bij of het wel klopt. Iedereen blij.

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

19-03-2014 om 10:32

Kiezen of delen...

Ik denk, dat als ik dit zo lees, dat je moet kiezen of delen. Of de confrontatie aan gaan, aangeven dat je de indruk hebt dat zij wel erg gemakkelijk met jouw spullen omgaat en dat je dat vervelend vind, Of vanaf vandaag "al het geleende" gevoelsmatig afschrijven en zorgen dat je niet meer in die situatie terecht komt dat je iets voorschiet of iets uitleent.

Als je de confrontatie aangaat, dan kan het zijn dat dat einde vriendschap is, of een toch een (tijdelijke) verkoeling op kan leveren in jullie vriendschap. Je hebt dan alleen wel actie ondernomen om iets op te lossen wat voor jou vervelend is.

Als je "gevoelsmatig al het geleende afschrijft" en niets meer uitleent, dan is dat ook geen garantie op eeuwigdurend geluk met je vriendin. Vroeg of laat kan het zijn dat het haar opvalt dat jouw gedrag in dat opzicht veranderd is en dat ze je daar op aanspreekt, of de vriendschap op een laag pitje zet.

Tja... Ik weet niet wat wijsheid is in deze situatie. Ik denk dat het maar net is wat voor jou het zwaarste telt. Die vriendschap of dat "onhebbelijke" gedrag.

Sterkte ermee.

Dalarna

Dalarna

19-03-2014 om 10:35

hmm

Ik zou gewoon even niets van mij laten horen en een beetje lauw reageren als zij iets van zich laat horen. Geef haar even tijd maar steek er zelf geen tijd in. Kijk hoe het loopt.

Dalarna

Dalarna

19-03-2014 om 10:36

Verder

Eigenlijk vind ik het een beetje dom, ze had gewoon 50 euro en jij had al de ervaring met haar dat het niet altijd goed gaat en jij zegt zomaar dat je het wel voorschiet? Dat had ik nooit gedaan.

Je maakt een nieuwe wandelafspraak en gaat lunchen en zegt dan bij het afrekenen: deze keer betaal jij toch?

Ik zou er zelf nooit om gaan bedelen, maar wel mijn conclusies trekken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-03-2014 om 10:56

geen punt van maken?

Komt vast wel goed. En anders niet, hoe erg is dat dan? Je schrijft dat je deze vriendschap niet kwijt wil. Dan zou ik het erbij laten en vergeten.

En anders idd de volgende keer zeggen dat zij mag tracteren.

Jesse_1

Jesse_1

19-03-2014 om 12:11

Net als gonniegans

Als je het geld kan missen, zou ik er verder niet meer achteraan gaan, maar in het vervolg niets meer voorschieten of iets uitlenen. Je had hier al vaker niet zo leuke ervaringen mee met haar en zo is ze blijkbaar. (Ga er niet van uit dat ze verandert!!!)

contant of per internetbetaling

Je kunt haar ook je naam, rekeningnr en het bedrag sms-en. Het kan handiger zijn om het via internetbankieren over te maken. Voor je aan een precies bedrag aan wisselgeld komt kan soms lastig zijn.
Als ik het weleens probeer wordt ik meestal geweigerd omdat ze al zo weinig kleingeld hebben.

1 euro

Ik probeer al een week aan 1 euro te komen omdat een vriendin een goedkope douchegel voor me gevonden heeft.
Paar keer niet gelukt omdat het net niet uitkwam met de teruggave of omdat ze niet van 2 euro 1 wilden maken vanwege tekorten.
Dus nu heb ik nog 1 euro op het laatste staatslot staan, gewonnen, die ga ik morgen omwisselen, want het aankooppunt van dat staatslot is hier in de buurt ook tijdelijk dicht.
Kortom, kan ook gewoon een gedoe zijn.

Suze

Suze

19-03-2014 om 12:24

Volgende keer

Haar dus laten betalen en inderdaad zelf bij houden en op papier verrekenen. Zorgen dat zij de keer erop ook weer betaalt, oftewel: zelf pas betalen als zij "voorloopt".

Maar bedenk even wat je doet als ze dan zegt "oh, portemonnee vergeten".... Zou ook nog kunnen.

En wat ik denk: heb je het idee dat ze geldproblemen heeft?

Als dat mee zou kunnen spelen dan zou je er misschien niet een confrontatie van moeten maken, maar haar gewoon vragen of er een reden is dat ze er zo lang over doet om terug te betalen. Evt. zelfs concreet (maar wel oprecht bezorgd) die vraag stellen.

NB Als zij wel 50 euro had en je had al een minder goed gevoel, waarom heb je het toen niet ter plekke verrekend? Of waarom heb je sowieso voorgesteld dat jij zou betalen? (en niet zij, waarbij jij jouw deel aan haar zou betalen) Zo doe ik het vaak met vriendinnen. Tenzij het niet uitmaakt als de ene de ene keer betaalt en de andere de andere keer (en dat meer of minder kan zijn), en beiden daar makkelijker in zijn. Dus zelfs als je niet meer weet wie aan de beurt bent daar beiden geen punt van maakt en het beiden dus probeert om en om te betalen.

Gewoon slordig?

Je bent vorige week gaan eten, dus het speelt nog niet zo lang (denk ik). Weet je, sommige mensen (waaronder ikzelf) zijn gewoon erg slordig. Kan het niet zo zijn dat dat bij jouw vriendin ook het geval is? En zo ja, hoe ernstig is dat in jullie vriendschap?

Misschien moet je even goed bij jezelf nagaan of dit echt het enige is dat je in deze vriendschap stoort. Als het verder een leuke vriendin is, waar je echt wat aan hebt, dan zou ik haar gewoon regelmatig blijven lastigvallen met het feit dat ze nog een schuld bij je heeft.

Is het het zoveelste incident in een vriendschap waar je al je twijfels over hebt (je schrijft dat je bij haar op je hoede bent...) dan is het een ander verhaal. Ik proef in jouw tekst toch een soort wantrouwen en een vermoeden van opzet bij het niet terugbrengen van spullen en niet voldoen van schulden. Dit kan jullie vriendschap ernstig in de weg staan.

ehhh

De ober kwam met de rekening, en jij ging betalen (met het voorbehoud tegenover je vriendin 'ik schiet het even voor'). Als je al wist dat je vriendin niet zo vlot met betalen/teruggeven etcetera is, had je op het moment dat de ober kwam beter even kunnen afwachten tot zij zou reageren.

Maar ja, dat is achteraf praten.
Gewoon kijken wanneer er weer wat wordt afgesproken en als het op betalen aankomt, opgewekt zeggen: het is jouw beurt, vorige keer heb ik betaald.

Jutta

Jutta

19-03-2014 om 14:52 Topicstarter

achteraf

Even een reactie terug.
Vriendin zit niet krap bij kas en ik ook niet. Als iemand weinig geld heeft vind ik het helemaal geen probleem om vaker te betalen en anders gaan we niet lunchen, ook goed.
Verder ben ik inderdaad wel goed van vertrouwen. In het algemeen dan. Het is maar geld, denk ik dan, gezelligheid is belangrijker.
Mijn andere vriendinnen zijn net zo, geld moet eigenlijk helemaal geen issue zijn.
Maar bij deze vriendin is het gewoon anders. Ik krijg het gevoel dat ze een beetje misbruik maakt van mijn snelle handelen. En ik ben wel goed, maar niet gek. Dat gedrag van haar valt mij zeker wel op. Het zal voor een deel slordigheid zijn maar het is ook wel makkelijk natuurlijk. Ik vind het een heel raar trekje, het past niet bij mij en ik ga gewoon meer afstand nemen want dit voelt gewoon niet goed.

Ely

Ely

19-03-2014 om 19:27

Is dit het enige?

Want ik krijg toch sterk de indruk dat er meer speelt dan alleen dit incident. Als dit puur een dierbare vriendin is ga je niet denken in termen van vriendschap kwijtraken als het gaat om 12,50 (die je kunt missen). Ik heb geregeld over en weer bij vriendinnen dit soort bedragen (en ook wel meer) 'openstaan', wat iemand al zei, de keer erop tracteert de ander, klaar. Maar het lijkt wel alsof je haar echt niet vertrouwd.

Unitopie

Unitopie

20-03-2014 om 09:25

niet zo druk maken

Ik zou me nog niet zo druk maken. Je bent toch pas een week geleden met haar gaan wandelen? En hoe vaak heb je haar gezien sindsdien? Ik heb zelf ook bijna nooit kleingeld, soms is het lastig om dat te krijgen in de winkel. En het kan zijn dat ze zelf wel telkens denkt: oh ja, ik moet vriendin nog terugbetalen! Maar dat ze dat 5 minuten later weer kwijt is, die gedachte. Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat ze misschien best van goede wil is, maar dat jullie allebei anders omgaan met geleende spullen/geld.

Als ik heel eerlijk naar mezelf kijk: ik ben superslecht in het eraan denken van teruggeven van geleende spulletjes. En dat vind ik heel vervelend! Een tijd geleden mocht ik van een vriendin een potje creme lenen. Ik heb het al drie keer mee terug willen nemen naar haar, iedere keer klaargelegd, en dan nog vergeten het in de tas te doen!! Superirritant, nog meer voor haar.

Maar met dat geld, zou ik inderdaad je bankrekeningnummer doorgeven, dan kan ze het zo overmaken. Wel vreemd dat ze je dat nog niet zelf heeft voorgesteld, maargoed.
Ik zou er zelf niet teveel achter zoeken, zij is gewoon anders met dat soort dingen dan jij. Als je je er erg aan irriteert moet je de discussie aangaan, maar je kan er ook voor kiezen om het maar te laten waaien, komt vast wel goed, en verder nooit meer iets lenen/voorschieten.

Als ze verder een fijne vriendin is en dit haar enige mankement, zou ik het niet zo op de spits drijven.

Susan

Susan

20-03-2014 om 09:33

aanvoelen

Ik denk dat je het heel goed aanvoelt. Zelf ben ik heel makkelijk, er hoeft niets op de weegschaal. Maar bij een bepaalde 'vriendin' kreeg ik er ook een heel onaangenaam gevoel bij. Dat is lastig uit te leggen, het zijn een heleboel dingen. Niet alleen bij mij, maar ook hoe ze over anderen sprak. Ik heb het drastisch afgebouwd en nu ze niets meer bij me kan halen is ze ook niet meer in me geinteresseerd

Esmee

Esmee

21-03-2014 om 12:20

Wat ik niet snap….

Je zegt zelf al:

"Bij deze vriendin was ik echter al op mijn hoede en deed ik het niet. Het voelt al langer niet zo goed om haar te trakteren namelijk. Ook uitgeleende spullen krijg ik regelmatig niet terug, zelfs niet als ik er om vraag. (denk aan boeken, kleding)."

Waarom schiet je het dan toch voor, vraag ik me af….terwijl het niet goed voelt?
Het kan zijn dat het een spontane reactie van je was gezien de situatie (lekker wandelen en lekker even eten) en het lekkere weer..dat je je even hebt laten meeslepen en 'niet moeilijk; wilde doen. Snap ik best.

Maar weet je, voor de volgende keer: Luister naar je gevoel. Je gevoel laat je nooit in de steek. Heb het ook moeten leren hoor, maar het is echt waar. Zegt je gevoel: "Nee"?, niet doen.

Esmee

Esmee

21-03-2014 om 12:29

Suzan

Klopt, zeer herkenbaar. Heb ook gebroken met iemand waarvan ik dacht dat het een vriendin was. Op het oog heel voorkomend, aardig en behulpzaam (heb zelfs aan mezelf getwijfeld want zo iemand kan toch niet zo zijn…..). Niets bleek minder waar. Ze roddelde over anderen (zelfs over mensen die ik niet ken), trekt alles naar zich toe en nog een aantal heel nare trekjes. Je gevoel zegt dat je op je hoede moet zijn bij bepaalde situaties….(dat zie je natuurlijk altijd achteraf als het leed al is geschied natuurlijk…want die signalen waren er wel maar ik heb je genegeerd onder het mom" Joh, dat was een geintje, ze bedoelde het niet zo….). Tja, soms ga je op je gezicht. Maar ik heb geleerd mijn voelsprieten uit te zetten en heel goed naar mijn gevoel te luisteren…..

Jutta

Jutta

21-03-2014 om 12:56 Topicstarter

berichtje

Bedankt voor de reacties. Gisteren kreeg ik weer een heel aardig appje van vriendin. Zomaar wenste ze mij een fijne dag (ik ging iets leuks doen). Toen kreeg ik de indruk dat ze echt geen idee had van de situatie zoals ik die nu zie. Ze is zich helemaal van geen kwaad bewust. Zij denkt waarschijnlijk: dat komt wel een keer, terwijl ik zou denken: oeps snel reageren. Een beetje zoals Unitopie zegt.
Esmee heeft ook gelijk: ik zou meer naar mijn gevoel moeten luisteren. Ik weet namelijk dat ze gemakkelijk is met dingen voor zichzelf houden. Uiteindelijk vind ik dat vervelend, want dan blijf ik eraan denken. Het komt een beetje tussen ons in te staan.
Ik heb overigens even niet gereageerd op het appje. Ik zie haar maandag weer en we zullen zien.

groet, Jutta

Susan

Susan

21-03-2014 om 13:13

geen kwaad

Ik denk dat mijn 'vriendin' zich ook van geen kwaad bewust is. Ze heeft het zelf niet door, maar ik kreeg steeds sterker het idee dat ze mensen om zich heen verzamelde waar ze wat aan heeft. Vnl over hoe ze over anderen praatte, over hoe ze me liet optrommelen om even op haar kind te passen. Ik was lekker makkelijk, vaak beschikbaar, woon dichtbij en nooit te beroerd om even te helpen.
Op geen gegeven moment was ik het gewoon helemaal zat en hield ik de boot af met afspraken. En nu hoor ik niets meer van haar, omdat ze niets meer aan mee heeft..
Mijn man zag het eerder dan ik.
Dit is trouwens maar 1x dat ik dit meemaak, bij andere vriendinnen was het nooit 'eenrichtingsverkeer.'

Jasmijn

Jasmijn

21-03-2014 om 19:59

maandag het terugvragen.

Ik zou denk ik, als ik jouw vriendin was, niet speciaal bij jou langs gaan om die 12.50 te betalen, maar dan idd. wachten tot maandag. Geld overmaken zou ik ook wat omslachtig vinden. (komt bijna nooit voor want ik heb altijd wel geld bij me) Verder zou het eigenlijk inderdaad handiger geweest zijn als je vriendin met die 50 euro had betaald, dan had jij haar nog even 12.50 kunnen geven (of had jij ook alleen groot geld?)
Verder zou ik denk ik met uitjes met haar de volgende keer voorkomen dat je voorschiet. Zorg dat je voldoende kleingeld (muntjes en briefjes) bij je hebt zodat jij altijd gepast kan betalen, dan heb je dit gedoe niet meer. En aan haar zou ik geen spullen uitlenen.

zou mij ook kunnen gebeuren

Ik vind een week echt helemaal niet lang, dat geld komt wel toch? Bij een goede vriendin zou ik me er geen moment druk om maken. Zelfs al zou het helemaal niet komen omdat we het beide zouden vergeten. Dat zou mij kunnen gebeuren.
Maar blijkbaar is dit anders.Jij had al argwaan. Dus maandag terug vragen en nooit meer voorschieten. Kan je er ook niet een week last van hebben. Zij heeft denk ik geen enkel benul van jouw stress.

dc

dc

22-03-2014 om 08:47

initiatief?

Verder, kan het ook zijn dat het jouw initiatief was om te gaan eten? En kan het zijn dat jouw "we delen de rekening" nogal koud op haar dak kwam?

En ook zijn vaak mensen die helemaal niet materialistisch zijn ontzettend makkelijk met spullen, 2 kanten op. (daar heb ik nogal een handje van). Dat kun je uittesten door van haar eens wat dingen te lenen (en dan pas maanden later teruggeven). Kijk hoe ze daar op reageert.

esmee

esmee

24-03-2014 om 13:46

uhh dc

"Vriendin had een eettentje op het oog" …dus het initiatief lijkt mij van die vriendin te komen.

Jutta

Jutta

01-04-2014 om 09:08 Topicstarter

verhaal is uit

Hallo allemaal,

Gisteren kreeg ik van vriendin het geld terug toen we samen gingen sporten. Toch nog, dus.
Nu zijn er plannen voor een nieuwe wandeltocht. Ik denk dat ik brood meeneem. hihi. En verder wordt het vast wel gezellig.

Bedankt voor het meedenken,

groet, Jutta

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.