Relaties Relaties

Relaties

Dater

Dater

23-12-2015 om 21:46

Vriend wijzen op karakterfoutjes?

Geen mens is perfect en ik ben wel de laatste zonder fouten, dat voorop.
Maar mijn nieuwe vriend doet wel eens uitspraken dat hij geen idee heeft waarom zijn exvrouw het bij een ander zocht. Nu ken ik die exvrouw niet maar in de tijd dat wij nu bij elkaar zijn, zijn me wel wat dingen opgevallen die een en ander zouden kunnen verklaren. Hij vertelde bijvoorbeeld dat zijn exvrouw een emotionele crisis had en dat hij haar daar in blijkbaar niet kon steunen want ze ging vreemd. Zoals ik hem nu ken vind ik hem niet heel empathisch. Hij heeft niet heel goed door hoe ik me voel, komt heel snel met kort door de bocht oplossingen en heeft maar beperkt aandacht voor mijn problemen. Waarschijnlijk typisch man en ik heb er geen problemen mee. Ik los al lang mijn eigen problemen op en heb geleerd om alleen op mezelf te vertrouwen.
Maar moet ik daar nou wat mee? Niet voor die exvrouw maar voor mezelf. Moet ik dit reflecteren naar hem zodat er iets verandert? Kan een mens zoiets eigenlijk veranderen? Laat ik het gaan tot ik er zelf last van heb? Ik weet dit nu en calculeer in dat ik hem altijd kan bellen om een schilderij op te hangen maar als ik een uur wil huilen om iets verdrietigs, dat ik dan niet op hem ga rekenen. Of gaat dat niet werken en ga je toch emotioneel afhankelijk worden van een man op gegeven moment, of je wil of niet?
Geen groot probleem maar het houdt me nu toch al een tijdje bezig en andervrouws frisse blik is welkom Buiten dat is het trouwens een ontzettend leuke man hoor

Katniss

Katniss

23-12-2015 om 22:00

Tja

Als mijn prille liefde me zou vertellen dat hij wel snapt waarom mijn ex er vandoor ging, denk ik niet dat ik dat op prijs zou stellen. Verder vind ik het vrij normaal als een man niets kan met een vrouw die een uur wil uithuilen.

viola

viola

23-12-2015 om 22:26

tsja

Het feit dat je het karakterfoutjes noemt vind ik wel typisch.
Ik vraag me dan ook af wat nu echt bij je speelt. Misschien wil je toch stiekem eigenlijk die schouder.

Emma

Emma

23-12-2015 om 22:48

Niet empathisch

"Zoals ik hem nu ken vind ik hem niet heel empathisch. Hij heeft niet heel goed door hoe ik me voel, komt heel snel met kort door de bocht oplossingen en heeft maar beperkt aandacht voor mijn problemen. Waarschijnlijk typisch man en ik heb er geen problemen mee. Ik los al lang mijn eigen problemen op en heb geleerd om alleen op mezelf te vertrouwen".

Als ik het zo lees heb je er wel degelijk problemen mee, anders zou je het hier niet posten. Reflecteren doe je alleen maar naar jezelf. Met hem kun je het gesprek aangaan in de hoop dat hij ook gaat reflecteren naar zichzelf. Maar hem "veranderen" zal je niet lukken.
Ik kan ook niet in jouw hart kijken, maar vraag je na zo'n gesprek serieus af of je hiermee verder wil, zeker in dit vroege stadium. Wuif het niet weg met de opmerking dat mannen nou eenmaal zo zijn, want dat is niet zo. Het zal je later nog lelijk kunnen opbreken.
En de opmerking dat je een uur gaat zitten uithuilen over je problemen slaat nergens op. Dat is nergens voor nodig. Er is een verschil tussen een uur gaan zitten janken en het gevoel niet serieus te worden genomen.

Kweeniehoor

Kweeniehoor

23-12-2015 om 23:38

Nou

als jij dit als serieuze relatie ambieert zou ik me toch ff achter de oren krabben. Als hij een schilderijen ophangend sexmaatje is en jij zeker weet dat je niks anders wil dan lijkt me dit enig.
Maar zoals ik het nu lees ben ik bang dat jij over een aantal jaar een bericht post zoals we hier wel vaker langs zien komen, vaak in de trant van: ik kan niet zo goed er meer tegen of nu ik ziek ben of anderzijds in de shit zit laat hij me wel heel erg in de kou staan waarop er in de top drie van de antwoorden veelal de suggestie komt dat hij wellicht autistisch is.....

Dater

Dater

25-12-2015 om 23:09

Trekjes

Foutjes is achteraf wat zwaar, trekjes is misschien een beter woord. Ik kwam op het onderwerp omdat hij zich oprecht af vraagt waarom zijn ex haar heil bij een ander zocht. Hij heeft geen idee. En dat wat mij opvalt is natuurlijk maar een van de redenen en al helemaal geen excuus.
Dat ik mij weleens afvraag hoe het zou gaan als ik hem ooit heel erg nodig zou hebben op emotioneel gebied, speelt inderdaad ook wel mee. Hij zal mijn verdriet wel serieus nemen, daar twijfel ik niet aan. Maar hij schiet meteen in de reflex van aanpakken en oplossen. Dat doet hij ook bij andere dingen. En dat is op sommige gebieden heel handig. Bij groot verdriet wat niet opgelost kan worden is alleen luisteren en vasthouden soms beter of in ieder geval, dat zou ik willen.
Ook veranderen is een groot woord. Misschien is wijzen op beter. Als ik iets zou doen of laten wat voor mijn man/vriend/iemand anders belangrijk zou zijn dan zou ik het op prijs stellen als ik daar op gewezen werd. Soms heb je dingen gewoon niet zo door.
Als hij alleen een schilderijenophangend sexmaatje was zou ik hier niet posten. Dan zou me dit allemaal niet interesseren. Het is juist omdat het een geweldige man is, dat we op zoveel gebieden zo goed bij elkaar passen, dat we het ontzettend leuk samen hebben en dat hij me zo ongelofelijk blij maakt dat ik hier schrijf. Deze relatie is zo de moeite waard dat ik het niet wil laten struikelen op wat dan ook maar juist probeer of er opties zijn om mogelijke zwakke plekken te verbeteren. Zowel bij hem als bij mij.
Als ik iets heel zeker weet dan is het dat hij niet autistisch is en ik ben er van overtuigd dat hij me nooit in de kou zal laten staan. Hij zal me altijd steunen en helpen.

Accepteren

Waarom vrouwen zo vaak willen knutselen aan mannen, en soms ook andersom?
Ik denk dat het handiger is als je elkaar leert accepteren met alle mooie en hoekige kantjes en daarmee om leert gaan.
En als hij niet weet waarom zijn exvrouw van hem is gescheiden kan hij het beter aan haar vragen en niet aan jou. Vaak is er geen samenhangend antwoord mogelijk. Je kunt beter aan jezelf werken dan aan een ander denk ik.
Persoonlijk zou ik het niet erg kunnen waarderen als iemand mijn karakterfoutjes wil bespreken. Het zijn de jaren zestig niet!

Jamie

Jamie

25-12-2015 om 23:39

maneigen

Mannen zijn gemiddeld gezien heel oplossingsgericht en zijn niet altijd handig om bij uit te huilen. Wat je niet moet doen is een man daar nu op wijzen, die gaat dan zeggen dat huilen zonder het probleem aan te pakken zinloos is. Wat je beter kan doen is als je in die situatie komt zéggen dat je nu een schouder nodig hebt en dat hij verder niets hoeft te doen dan jou aanhoren, laten huilen en wat te drinken geven.

viola

viola

26-12-2015 om 10:10

houd het bij jezelf idd

Je nieuwe liefde is geen barbiepop die je bij kunt schaven, hij is niet perfect en dat moet je ook niet willen. Liefde gaat juist om aanvaarden en iemand in zijn totaliteit waarderen, met al z'n mooie en minder mooie eigenschappen.

Houd het bij jezelf. Als jij een behoefte hebt waar hij niet aan voldoet, vraag hem dan om je te geven wat je nodig hebt. En wil hij dat niet geven of kan hij dat niet, zoek dat bij iemand anders of bij jezelf.
Een relatie hoeft niet geheel-vervullend te zijn en een antwoord op al je wensen en verlangens. Geniet gewoon van wat er is.

Wil je zo graag schaven, schaaf aan jezelf, dat is nooit weg.

Hortensia

Hortensia

26-12-2015 om 10:31

zeggen

"Bij groot verdriet wat niet opgelost kan worden is alleen luisteren en vasthouden soms beter of in ieder geval, dat zou ik willen."

Heb je hem dat al eens gezegd? Duidelijk gemaakt wat je op dat moment nodig hebt? Zonder verwijt natuurlijk, want hij bedoelt het ongetwijfeld goed en veel mensen reageren oplossingsgericht ipv troostend. Zo zit de mens in elkaar

Emma

Emma

26-12-2015 om 11:31

Hortensia en viola

Dat ben ik eens met Hortensia en viola. Het klinkt nu als toch wel een erg prettige man die dit soort dingen gewoon goed bedoelt. Een probleem er even laten zijn en analyseren wat er nou precies aan hand is voordat je iets gaat oplossen is iets wat een heleboel mensen niet kunnen en nooit hebben hoeven leren. Vraag hem gewoon, als de situatie zich voordoet, naar je te luisteren of iets te drinken te geven, of wat je dan ook maar nodig hebt.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-12-2015 om 16:13

Jamie

"Mannen zijn gemiddeld gezien heel oplossingsgericht en zijn niet altijd handig om bij uit te huilen. Wat je niet moet doen is een man daar nu op wijzen, die gaat dan zeggen dat huilen zonder het probleem aan te pakken zinloos is. Wat je beter kan doen is als je in die situatie komt zéggen dat je nu een schouder nodig hebt en dat hij verder niets hoeft te doen dan jou aanhoren, laten huilen en wat te drinken geven."

Kom Jamie, dat hebben wij mannen nu al zovaak gehoord dat we het zolangzamerhand wel weten. Geen oplossingen zoeken maar begrip tonen en een kopje thee zetten. Dat schijnt van ons verwacht te worden (en ondertussen over de schokkende schouder heen rondkijken of er ergens nog een schilderij valt op te hangen natuurlijk).

Jamie

Jamie

26-12-2015 om 17:19

Ik weet dat jullie mannen dat weten, mijn reactie was dus voor deze vrouw die dat blijkbaar niet weet. FYI, wat dit betreft ben ik een echte man ik zie ook het nut niet van uithuilen als je kunt bedenken hoe je het probleem kan oplossen.

Verder denk ik vooral aan Sheldon van TBBT die netjes van zijn moeder had geleerd dat je met een 'warm baverage' moet komen als iemand 'upset' is.

Bellefleur

Bellefleur

27-12-2015 om 08:21

Hij vraagt er toch om?

Ik volg het niet helemaal. De vriend heeft oprecht gevraagd waarom het misschien fout is gegaan in zijn vorige relatie. De nieuwe vriendin heeft daar een antwoord op. Dan geef je dat antwoord toch? 'het lijkt er op dat je graag oplossing zoekt voor problemen, maar vrouwen willen graag een arm. En daarna vinden ze die oplossing zelf wel'. Ik doe dat ook met mijn man: probleem, oplossing van hem. Dan zeg ik, 'er zit nog een stapje tussen' En dan krijg ik een brede schouder.

Arendje

Arendje

27-12-2015 om 08:55

Bellefleur

'De vriend heeft oprecht gevraagd waarom het misschien fout is gegaan in zijn vorige relatie. De nieuwe vriendin heeft daar een antwoord op. Dan geef je dat antwoord toch?'

Ik weet niet of die vriend daar oprecht om gevraagd heeft. Het klinkt mij meer alsof die vriend verzucht heeft dat hij niet snapt waarom iemand in hemelsnaam op het idee zou komen om hem te dumpen, aangezien hij de perfectie zo dicht nadert

Bellefleur

Bellefleur

27-12-2015 om 22:53

Oprecht

staat in het bericht van de topicstarter.

mijk

mijk

27-12-2015 om 23:17

In dit geval

Zou ik er vn uitgaan dat hij een oplossing wil en geen arm om zich heen

Bellefleur

Bellefleur

27-12-2015 om 23:19

Mijk

Als dit whatsapp was, gaf ik nu een duim.

Dater

Dater

27-12-2015 om 23:21

Trekjes

Bedankt weer voor alle reacties
Zoals ik al schreef, hij is niet perfect en dat hoeft hij ook niet te zijn. Ben ik zelf ook niet.
Maar stel je hebt een gewoonte/trekje/karaktereigenschap waar je liefste last van heeft, is het dan zo erg om dat aan te kaarten? Dat is toch geen knutselen?
Verder weet ik dat hij echt geen behoefte heeft aan een goed gesprek met zijn ex. Ze communiceren over de kinderen en that's it.
We zijn nog niet in die situatie geweest maar als het zich voordoet zal ik inderdaad zeggen dat ik zijn schouder en oren nodig heb en nog even geen oplossingen. En hij maakt altijd bij alles thee voor me dus dat komt wel goed. Hé, ik heb al aan hem geknutseld Hij komt uit zichzelf altijd aan met een kop thee
Misschien is dat wat ik moet leren want ergens om vragen is voor mij altijd lastig geweest. Ik zal bij hem duidelijk moeten zijn over wat ik nodig heb.
Aan mezelf heb ik al een hoop geschaafd. Tot ik op mijn kop kreeg van een therapeut dat ik altijd de schuld bij mezelf zocht. Teveel schaven is ook weer niet goed, daar moet ik een middenweg in vinden.
Zoals ik al schreef, het heeft zich nog niet voorgedaan maar bij gelegenheid zal ik hem zeker proberen duidelijk te maken wat ik nodig heb. En zoals hij is, denk ik dat hij niets liever wil dan het goed doen.
Hij is inderdaad een bijzonder prettige man met de beste bedoelingen. Daarom dacht ik ook dat ik dit misschien gewoon aan hem kon voorleggen.
Hij vraagt het zich inderdaad oprecht af, ook wel met een zucht Voor hem kwam dat hele vreemdgaan als een verrassing. Zo slecht was dat huwelijk in zijn beleving niet.
Het is niet dat hij er enorm mee zit maar hij heeft er al een paar keer een opmerking over gemaakt en ik heb gewoon het idee dat hij het niet weet/snapt.
En het is echt niet dat hij zichzelf zo perfect vind. Het is juist een hele nuchtere man.

Jamie

Jamie

28-12-2015 om 08:26

maar

Begeef je je niet op heel glad ijs door te zeggen dat de dingen die jou opvallen bj hem wellicht ook de redenen zijn dat zijn ex vreemd ging? Ik geloof dat ik dat nooit zo zou zeggen. Jij bent zijn ex niet dus dat ga je niet voor haar invullen.

Het lijkt me duidelijk: als je iets van hem wil moet je dat vragen of zeggen en niet in de valkuil trappen van 'dat hoort een man te begrijpen anders is het geen goede vent'. Je ziet het, hij zet al thee voor je. Het is blijkbaar een exemplaar die nog 'leerbaar' is, dus die past bij jou. Je kunt je als vrouw ok aanpassen aan de gemiddelde man. Kan soms ook prima werken. Het ene is niet beter dan het andere.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.