Relaties Relaties

Relaties

Vriend twijfelt aan zichzelf

Ik dacht eerst dit onder pseudoniem te schrijven maar ik word toch herkend...
Mijn vriend heeft net, na een aanvankelijk succes, weer een professionele terugslag gehad. En hij zei vanavond: "ik weet niet of ik je dit nog langer kan aandoen". Hij bedoelde een relatie met een man die in zo'n zwaar financieel weer zit.
Ik ben boos geworden op hem. Want hoewel ik absoluut begrijp dat hij weer een basis voor zichzelf moet hebben, financieel en materieel, en dat het zelf een voorwarde is om een evenwichtige relatie te hebben, ben ik toch boos en gekwetst over zijn opmerking.
Ik geef werkelijk niets om geld. Ook niet om maatschappelijk succes. Maar ik zie wel hoe moeilijk dit voor hem is. En hoe zeer hij aan zichzelf twijfelt.
Hij is zonder twijfel voor mij de man die duidelijk maakte, waarom het tot nu toe met niemand voor 100% gelukt was. De man fie ver van perfect is maar me aanvult en gelukkig maak. Alleen: hoe moeten we samen tegen onze drmonen vechten. Hij dat hij het me niet kan aandoen, en ik die dan ga denken: "ha het wordt een gevalletje: its not you its me"..,
Ik weet het even niet meer. Ik heb hem wel overtuogd dat ik voor hem ga. Maar gaat hin eel voor mij?!
Sini

Alicia

Alicia

10-06-2016 om 07:18

misschien

Ik snap goed dat je niks om geld of status geeft. Maar misschien heeft je vriend toch het idee dat jullie relatie veel energie kost? Als hij het gevoel heeft dat hij op zijn tenen moet lopen om jou niet teleur te stellen, kan dat ook een enorm beslag op hem leggen. Dat zit dan in hem niet in jou. Maar het werkt wel Door in de relatie.

tante Sidonia

tante Sidonia

10-06-2016 om 11:31

ik denk

Dat je het niet persoonlijk op moet vatten. Hij twijfelt aan zichzelf, aan het geen hij doet en wordt onzeker, vraagt zich eigenlijk af of hij wel goed genoeg is voor jou. Dat is jammer want een twijfelende partner geeft onrust voor hem en dus voor jou en jullie relatie.

Ik zou proberen jouw twijfel van je af te zetten en te proberen er voor hem te zijn in alle rust en zekerheid dat jij voor hem gaat. Zijn rotperiode gaat weer over en dan trekt het bij.
Of twijfel je echt aan zijn liefde voor jou?

Sinilind

Sinilind

10-06-2016 om 12:17 Topicstarter

Tante Sidonia

Nee ik twijfel niet aan zijn gevoel voor mij. Hij houd niet van zichzelf op het ogenblik, en neemt het zichzelf heel kwalijk dat het niet lukt.
Bedankt voor je lieve woorden
Sini

Mijntje

Mijntje

10-06-2016 om 12:22

snap

Wat moeilijk, hij heeft dan ook wel veel voor z'n kiezen gehad. Hopelijk put hij over een tijdje kracht in dat jij hem nog steeds leuk vindt, ondanks alle toestanden. Als hij niet van zichzelf houdt snapt hij gewoon niet dat jij wel wat in hem ziet. Tijd om weer veel te wandelen..

Li

Li

10-06-2016 om 16:20

Sinilind, ook gehad

Maar dan over een stoornis (die ook is overgedragen op sommige kinderen). Mijn advies: luchtig over doen, maak een grap als dat kan (of dat kan voel je zelf wel aan). Niet te veel over praten, man gewoon steunen en je liefde tonen. Het is de depressie die hier spreekt. Maak inderdaad een mooie wandeling, of kook zijn lievelingseten of zo. Dat is beter dan zware gesprekken.

Diewertje

Diewertje

10-06-2016 om 16:42

een oerding

Hoe geemancipeerd we ook zijn de laatste tijd met z'n allen, een man wil toch graag voor de vrouw kunnen zorgen. Dat is een oerding wat is blijven hangen. Een man zorgt voor het geld en de vrouw zorgt voor het gezin. Het feit dat hij baalt dat ie niet voor jou kan zorgen financieel, maakt dat hij zich diep van binnen afvraagt wat jij dan in hem ziet. Het meest bazale krijgt ie nog niet voor mekaar. Laat weten wat jij erg waardeert aan hem. Is dat computerproblemen oplossen, de lamp maken, meegaan naar een moeilijk gesprek, etc. etc. Zeg het hem! Een man wil diep van binnen ' nodig' zijn. Als ie niet meer ' nodig' is, dan zou t kunnen dat jij naar iemand anders zou kijken die dat wel zou kunnen bieden. Hypothetisch he, maar dat zijn de oerdriften die spreken.
Er zullen vast mannen rondlopen die t prima vinden als de vrouw t geld binnen brengt, maar het is niet voor niets dat de meeste vrouwen parttime werken of anders zeker minder verdienen dan de man.
Kijk waar jouw man in uitblinkt en bevestig dat.

Sinilind

Sinilind

11-06-2016 om 18:50 Topicstarter

Inderdaad

Een oerding. Man is nu sinds vrijdag weer thuis bij mij en het is uitgesproken. Hij vraagts zich inderdaad wat ik in hem zie. Want hij heeft geen echte baan, geen salaris en geen status. We kennen elkaar net een jaar, van een internet dating site, en zijn vraag aan mij was of hij niet tegengevallen was in de afgelopen 12 maanden, nu dat ik hem echt kende. Hij vond het moeilijk te geloven toen ik zei dat ik juist meer van hem was gaan houden. Maar ik heb een hele lijst aan klussen dat moeten gebeuren in huis en hij klust supergoed dus ..
Maar goed, dat het gebrek aan werk iemand zo kapot kan maken is nieuw voor mij.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

11-06-2016 om 19:01

Ja, dat is echt zo

(Betaald) werk is een deel van je identiteit, en de manier waarop de maatschappij en ook de politiek (ik herinner me nog een heel nare speech van Rutte, die "dikke ikke" speech) tegen mensen zonder (betaald) werk aankijkt is niet altijd even prettig.

Daarbij is de manier waarop hij zonder werk is komen te zitten ook niet zo leuk, als ik me goed herinner.

Misschien nog maar eens extra benadrukken dat je van hem houdt om wie hij is, niet om zijn status, werk en inkomen.

En inderdaad, klussen geven als hij daar plezier in heeft!

status

Ik denk dat het goed is als je begrip toont. Dat het inderdaad naar is zonder werk te zitten.
En dat heeft niks met emancipatie (man wil voor vrouw zorgen) of fout kapitalisme (Rutte en dikke ikke speech) te maken. Het heeft er mee te maken dat hij graag werk en inkomen heeft. Dat heeft hij nu niet, en daar voelt hij zich rot onder. Ik denk dat begrip meer doet, dan het downgraden van werk en inkomen.

Kandelaar4

Kandelaar4

24-06-2016 om 11:17

Geen emancipatie

Ik denk ook niet dat het met emancipatie te maken heeft maar wel met, wat hier al eerder gezegd is, dat een man het graag voor elkaar heeft voor zijn vrouw. Hij wil onbewust toch een veilige haven creëren voor vrouw en als hem dat niet lukt gaat dat knagen. Ik denk ook niet dat alle mannen zo zijn, maar wel heel veel!
Ik vind het een goed idee om hem te laten weten dat je van hem houdt, no matter what. En dat je andere positieve kanten van hem belicht. Niet te opzichtig want dan denkt hij weer dat je dan maar wat roept om hem positief te houden

Kandelaar

Misschien zit er iets in voor een stel dat elkaar al 100 jaar bij elkaar is en samen een gezin op poten zet, maar denk je ook echt dat die veilige havendrang speelt bij een stel van middelbare leeftijd die elkaar pas een jaar kent via internetdating?

Kandelaar4

Kandelaar4

24-06-2016 om 11:52

Kenfan

Ja dat denk ik echt. Ik denk niet dat het aan de lengte van de relatie ligt of aan de manier waarop ze elkaar hebben leren kennen. Als je je zo ontzettend fijn en geborgen bij iemand voelt en de liefde zit diep genoeg dan denk ik idd dat 'de man' voor een veilige haven voor de vrouw wil zorgen.
Overigens is het voor zowel mannen als vrouwen vreselijk als je geen baan hebt. Daar kan je ook zomaar van in een depressie schieten

Excuus

Ik lees zijn woorden naar Sinilind als excuus terwijl hij zo aan zichzelf twijfelt. Het gevoel van niet nuttig zijn voor de maatschappij. Of misschien persoonlijk falen. Dat zijn ernstige depressieve gedachtegangen waar menig (potentiële) werkeloze meeworstelt: de vraag hoe snel er weer een goede opdracht op de mat valt.
. Dat heeft niets met de relatie tussen Sinilind en haar vriend te maken maar met de vriend zelf.

Hij heeft nu even niets te doen en kan die tegenvaller ook compenseren. Niets doen maakt dat nutteloze gevoel erger.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.