Relaties Relaties

Relaties

Vriend bang voor mij

Goedendag allemaal, 

De hitte van afgelopen dagen is jullie niet ontgaan. Ik had ruzie met mijn vriend en ik heb uit frustratie heel hard met de deur gesmeten. Ik weet, dat had ik niet moeten doen. De laatste en enige keer dat mijn frustratie in handelen zich uitte was toen ik een tiener was.

Nu is mijn vriend bang voor mij geworden. Wat kan ik hierin doen? 

Bang voor jou omdat je een keer met de deur hebt gesmeten??  Die is wel heel snel op de kast te krijgen zeg.
Hoe uit die angst zich? Zegt hij dat en wat zegt hij dan pre cies? Of gaat hij je uit de weg of zoiets?

Een draaideur plaatsen?
Even zonder dollen, dit is een grapje.
Toch?

Weet je zeker dat dat slaan met de deur het enige is wat er gebeurd is? Zo ja, dan is je vriend ofwel een grote aansteller, ofwel zit hij met oude trauma's. In beide gevallen is het tijd om eens stevig te praten. Als jullie kinderen pubers worden, zal er nog wel eens vaker met een deur worden geslagen! 😄

Ook als er meer gebeurd is dan die deur, is praten het enige wat jullie kunnen. Dan kun jij eerst je excuses maken en kunnen jullie eens bespreken waarom zo'n ruzie zo hoog oploopt. Je kunt je ook allebei voornemen dat als een ruzie te hoog oploopt, jullie een codewoord gebruiken om aan te geven dat dit het moment is om allebei even af te koelen. Ga dan naar een andere kamer, of even een ommetje maken. Kom pas terug als je weer rustig bent en de ander ook.
Lees ook eens wat over eerlijk ruzie maken, dus een geschil bespreken, waarbij je best boos mag worden, maar waarbij je bij het onderwerp blijft en de ander niet afmaakt. Daar zijn technieken voor.

Als je vriend bang wordt van een slaande deur mag hij best eens bij zichzelf te rade gaan waar dat vandaan komt en er aan werken. Zeker in het geval hij ooit nog kinderen wil, want die kunnen daar ook wat van. Ruzie maken en het weer bijleggen is ook een vaardigheid. Niet iedereen heeft er evenveel talent voor, maar het valt te leren.
Uiteraard is het niet de bedoeling dat het te vaak gebeurt, maar de sleutel ligt in erkennen van je eigen fouten, maar ook in aangeven wat jou dwarszit en naar elkaar luisteren. 
Bij oplopende spanningen is een codewoord en even uit de situatie stappen ook een optie. 

Max88 schreef op 21-07-2022 om 20:35:

Een draaideur plaatsen?
Even zonder dollen, dit is een grapje.
Toch?

Jeetje, ik durf ook wel eens met de deur te smijten als ik pislink word. Maar ben intussen al meer dan 30 jaar getrouwd. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.