Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Relaties Relaties

Relaties

tonny

tonny

03-12-2014 om 08:43

Vrede op aarde - vooral met Kerst :)

De kerstdiscussies komen voorbij, dus nu maar eens een echt Kerstdraadje.

Vrede in het groot ligt helaas buiten ons bereik, maar hoe staat het met de kerstvrede in de families? Gedoe over Wie er Wat doet en Waar? Of met vakantie? Nodig je iedereen bij jullie thuis uit? Welke schoonfamilie trekt jaar in jaar uit aan het langste of juist kortste eind?

vlinder72

vlinder72

03-12-2014 om 08:55

Hier nooit gedoe

Wij hebben nooit gedoe met Kerst. Dit jaar bleek mijn schoonzus haar moeder te hebben uitgenodigd van kerstavond tot tweede kerstdag. ik heb daarop gezegd dat als schoonmoeder wil ze dan op tweede kerstdag bij ons kan komen. Ze kan dan blijven slapen en de volgende dag naar huis gaan. Schoonmoeder was helemaal blij want nu had ze geweldige kerst. Alleen wij zien nu mijn schoonzus niet want nu heb ik op eerste Kerstdag mijn ouders uitgenodigd om bij ons te komen en toevallig kan mijn broer en zijn vriendin ook.

Nu is dat geen probleem. Mijn schoonzus zit er niet mee om iemand met Kerst niet te zien en mijn broer moet vaak werken met Kerst. Toevallig heeft hij eerste Kerstdag vrij en vindt hij het leuk om onze kant op te komen.

En zo regelen wij het ieder jaar opnieuw. Nooit ruzie en kan het een keer op een een van de Kerstdagen niet dan is ook Kerstavond nog een optie. Claimende schoonouders/ouders, bedisselende hebben wij in ieder geval nog nooit geaccepteerd. De eerste die op een verjaardag gaat lopen roepen dat wij met Kerst daar en daar moeten zijn in het bij zijn van een ander kan er op rekenen dat dat voor ons een reden is om dan juist niet te komen.

Thursday Next

Thursday Next

03-12-2014 om 09:41

ook geen gedoe hier

zowel ouders als schoonouders vinden het prima als we met kerst komen maar ook prima als we dat niet doen.
We hebben al van alles gedaan, kerst bij ons gevierd, of kerst bij de ene en oud en nieuw bij de andere ouders, alles thuis gevierd, of bij mijn zus.
Dit jaar zijn we met kerst op vakantie.

Tijgeroog

Tijgeroog

03-12-2014 om 09:49

Ook al geen gedoe

Aan beide kanten vinden ze het leuk als we er met kerst zijn, bij voorkeur wel op eerste kerstdag (hoewel dat bij m'n schoonmoeder veel sterker is) en het liefste met de hele familie. Dus wisselen we af waar we eerste kerstdag komen. En als daar eens vanaf geweken wordt is het ook niet zo erg. Het begint wel een beetje te veranderen, m'n schoonmoeder begint toch duidelijk wat ouder te worden en kan de drukte niet meer zo goed hebben, maar dat wil ze nog niet accepteren. Dat geeft ook wel eens frictie, maar dat is niet zo vreemd, daar stappen we wel wer overheen.
En zoals in het andere draadje al gezegd werd: je kan ook op een andere dag kerst vieren. Zo sta ik er ook in, dus met ons gezin maken we er meestal op 24 december iets bijzonders van. Die dag met z'n viertjes zonder visite kan ook wel op een andere dag.
Maar ook wij zijn dit jaar op vakantie. En vorig jaar gingen we de dag na kerst op vakantie, toen met mijn familie. Toen zijn we kerstavond bij m'n ouders geweest, 1e kerstdag een middag bij m'n schoonzus, met m'n schoonmoeder erbij en op 2e kerstdag hebben we de auto ingepakt. Toen hebben we 's avonds bij goede vrienden gegeten, dat was ook heel leuk.

Jobje

Jobje

03-12-2014 om 10:26

Wel gedoe dus hier

Helaas.
En ik betreur dat enorm.
Eigenlijk al toen ik nog thuis woonde. Iedere kerst was er ruzie om iets onbenulligs.
En toen ik 25 jaar geleden mijn man leerde kennen, was daar de eerste kerst ook al drama met huilende zussen om een omgevallen glas wijn op het mooie kleed.

En dat is nooit over gegaan helaas.

En het bekvechten heeft zich nu uitgebreid tussen mijn schoon- en eigen ouders. Op mijn verjaardag nog wel.

Nee dat vrede op aarde dat snappen ze bij onze families niet zo.

Ook geen gedoe

Vooral omdat het me allemaal niet zo uitmaakt. We passen ons aan aan degenen met de meest ingewikkelde familierelaties en zien wel welke dag en met wie en waar het beste uitkomt. Dan kan het er op neer komen dat je die kerstdag meer als opgave ziet dan als viering, maar wat is één dag op een heel jaar, zeker als je het daar anderen makkelijker en fijner door kan maken. Er blijft meestal nog wel één kerstdag over om op onze eigen manier door te brengen en anders kan je de dag voor kerst ook doen alsof het al kerst is.

skik

Een beetje gedoe

Mijn ouders wensen (lees eisen) dat mijn zus plus man en ik plus dochter op eerste kerstdag een diner verzorgen, want dat hóórt. Zus heeft dus braaf haar schoonouders voor tweede kerstdag uitgenodigd. De ouders van mijn ex wonen in het buitenland en zijn eerste kerstdag bij hem en zijn vrouw. Ex heeft dus gevraagd (al half november) of dochter eerste kerstdag bij hem mag zijn, omdat haar opa en oma er dan zijn. Tuurlijk! Nu was de keuze voor mijn ouders dus: brunch mét dochter erbij of diner zonder dochter erbij. Hun keuze: diner met dochter erbij... (Tweede kerstdag was geen optie omdat mijn zus dan haar schoonfamilie heeft.)
Uiteindelijk hebben zus en ik de knoop doorgehakt en wordt het brunch. Dat krijgt nog wel een staartje, ben ik bang. Voordeel voor mij is dat ik 1e kerstdag 's avonds heerlijk alleen ben. Echt een cadeautje voor me: niet verplicht opzitten, maar met een bord boerenkool een foute kerstfilm kijken.
Het is jammer dat oude mensen vaak alleen maar kijken naar wat hoort, in plaats van naar wat kan en wat gezellig is. Mijn ouders vergelijken altijd alles met wat de buren of kennissen hebben/krijgen. Marie van hiernaast logeert de HELE kerst bij haar dochter. Vergeten ze even dat Marie net weduwe is en dat haar dochter aan de andere kant van het land woont. Mijn ouders zijn nog samen en wij wonen allemaal in hetzelfde dorp.

caton

caton

03-12-2014 om 10:52

geen gedoe

want wij gaan al jaren op vakantie met kerst. Een aanrader. Maar ook bij broers en zussen geen gedoe. Daar zijn de gezinnen allemaal te groot om het samen te vieren, dus ieder doet het met zijn eigen gezin, en een daarvan nodigt een iemand mijn vader en moeder en broertje uit.

Carla

Carla

03-12-2014 om 11:05

Vroeger

Vroeger altijd 1 dag naar mijn opa en oma waar de hele familie kwam en de dag erna met mijn andere opa en oma bij ons thuis.

In mijn getrouwde fase meestel wel 1 dag bij ons met "een" opa/oma en de andere dag ergens je gezicht laten zien al was het maar voor een kopje koffie.

Nu gescheiden, eerste kerstdag komen ex met kinderen en mijn ouders bij mij, tweede kerstdag bij mijn ouders met ex en kinderen, want schoonouders leven niet meer. Eten is zeker niet ingewikkeld, gewoon bij elkaar geraapte hapjes.
Hoe dat zal gaan als er weer partners zouden zijn weet ik niet, dat zien we dan wel weer.

Pien

Pien

03-12-2014 om 12:09

Helemaal geen gedoe

Zo rond deze tijd bedenken we met mijn ouders en zus+gezin welke kerstdag we bij elkaar komen voor de, inmiddels tradidionele, brunch. De andere kerstdag gaan we naar mijn schoonouders of nodigen we hen uit. De schoonzussen vinden dat prima, we hebben al een tijd geleden afgesproken geen poging te doen om daar met z'n allen te komen (3 gezinnen plus opa/oma dan). Met Sinterklaas waren we allemaal bij elkaar, deze week is er een nichtje jarig en de week voor kerst een neefje. Gelukkig zijn we het er allemaal over eens dat het dan wat teveel gedoe is om ook nog te proberen een kerstdag allemaal bij elkaar te zijn.

Bellefleur

Bellefleur

03-12-2014 om 12:32

Engeltjes

Na jaren gedoe in de familie, heeft een wijze zus van mij het recht getrokken. En dus: vieren we elk jaar bij iemand kerst. Dat kan een zus van mij zijn, maar sinds vorig jaar een nichtje. Ook dit jaar weer een nichtje (tantezegger van mij) Ik verheug me er op. Iedereen krijgt een opdracht van de gastvrouw: drinken, deel van de gerechten etc. Het enige pijnlijke is, dat je als gastvrouw -man een kado krijgt. Dat kado is ieder jaar hetzelfde: een gruwelijk schilderij van zoete engeltjes. Dat schilderij moet pontificaal in huis hangen, tot de wisseltrofee weer aan een ander gegeven wordt. één nichtje woont heel klein, en bij haar past dat schilderij niet. Geen probleem. Haar tantes hebben inmiddels dienbladen, koektrommels en servetjes van de engeltjes verzameld. Ik vier nooit kerst met mijn moeder. Althans, niet de 1e en 2e kerstdag. We komen altijd... 3e kerstdag. Boerenkool met worst. En dat al zeker 20 jaar! Laat maar komen die kerst.

even zo

even zo

03-12-2014 om 12:35

geen gedoe, maar...

Wij hebben geen verplichtingen met de kerst. Althans, we hoeven nergens op bezoek ofzo.
Maar ik heb een broer die nogal moeilijk is. Zo moeilijk dat ik eigenlijk de enige ben waar hij nog komt wb. de familie. Vrienden heeft hij niet.
Hij is alleenstaand en hij komt al jaren 1e kerstdag bij ons. Ik heb daar nooit zin in, zo gezellig is hij nl. niet. Maar hem niet uitnodigen,dat doe ik niet. Het idee dat hij dan thuis alleen zit, dat vind ik naar.

hier niet

Wij logeerden vroeger als gezin vaak bij een van de vele, vaak wel de favoriete, broers of zussen van mijn ouders. Wij woonden van beide families ver weg, dus de Kerst was wel een reden om elkaar weer eens te zien. Beiden kwamen uit een groot gezin. Te groot om nog gezamenlijk met kinderen en kleinkinderen met Kerst bij elkaar te komen. Dat werd zonder veel gedoe ieder jaar weer geregeld. Misschien even koffie drinken bij opa en oma na de kerk op kerstochtend.
Verder was er altijd veel te doen en er was weleens een gezamenlijk kerstdiner maar zelf moest ik vaak ergens muziek maken of een dienst begeleiden en mijn ouders ergens zingen of ze waren ouderling van dienst. Of ik ging met mijn ouders en de kinderen naar een Kerst inn op 2e Kerstdag waar we weer gingen zingen en spelletjes deden.
Dan ben je niet meer echt met kerstdiners bezig.
Als het zo eens uitkwam deden we het wel. Ook weleens mijn ouders bij ons thuis dat dochter de menukaartjes maakte en we er een echt kerstdiner van maakten met verschillende gangen.
Hier gaan we met aanhang vrienden, en moeders van, gourmetten op 2e kerstdag.

Bellefleur

Dat klinkt als een hele leuke familietraditie!

Jaina

Jaina

03-12-2014 om 13:28

Niet voor mij

Voor mij is dit nooit echt een kwestie geweest wat veel gedoe heeft gegeven. Kerst vieren we eigenlijk altijd bij ons thuis. Wij hebben de meeste kinderen. Daarnaast heb ik een een schoonfamilie die gezien hun moslim geloof niet zo veel interesse hebben in kerst en daar ook niet echt een traditie in hebben. Zelf heb ik heel weinig familie. Ik nodig altijd mijn moeder en de schoonfamilie uit om de kerstdagen bij ons door te brengen. We zijn wel eens weggeweest met de kerst en ook dat levert geen gedoe op want gee teleurstellingen.

Vroeger als kind vierden we het de eerste kerstdag thuis met de kleine familie van mijn moeder en gingen we tweede kerstdag naar de grotere familie van mijn vader. Die woonden veel verder weg en daar bleef ik dan de hele kerstvakantie logeren samen met de neefjes/nichtjes. Ik kan me niet herinneren dat hier enige discussie over was. Wel waren niet altijd alle ooms en tantes er tegelijk. Er waren ook regelmatig ooms en tantes die elkaar niet wilden spreken vanwege ruzie dus dan was het alleen maar handig als niet iedereen er tegelijk was. Mijn grootouders hadden hun kinderen dus in wisselende samenstelling over de vloer.

Inmiddels heb ik zelf schoonkinderen. Mijn schoondochter is moslim en ook bij haar familie geen kersttraditie dus ze komen hier met de kerstdagen. Ze wonen ook vlakbij dus logistiek weinig problemen.

Mijn schoonzoon en dochter kennen dit gedoe wel en daar hebben ze elk jaar weer een puzzel aan. Dochter woont op ongeveer 10 uur rijden bij ons vandaan en schoonzoon komt uit een andere Europees land dus zijn familie woont nog veel verder. Ze vieren allebei het liefst de feestdagen met hun eigen ouders (begrijpelijk) maar vanwege de afstand is het lastig om allebei te doen, zeker omdat op 25 december de vluchten ook nog eens heel slecht zijn. Dus helemaal lastig. Dus of ze moeten halverwege de kerst van stek verwisselen of ze moeten het afwisselen per jaar. Zelf zou ik voor de laatse oplossing kiezen maar dat vinden ze niet leuk.Nu mijn dochter zwanger is en niet meer mag vliegen met de kerst zullen ze dus dit jaar de hele kerst bij ons doorbrengen maar haar man twijfelt nog of hij tweede kerstdag naar zijn ouders zal gaan of de dag voor de kerst en dan tweede kerstdag bij ons zal komen (waar wij wonen is tweede kerstdag geen officiele feestdag maar het is dit jaar een vrijdag dus iedereen heeft vrij zoals hier de gewoonte is als een officiele feestdag op de donderdag valt ). In dat laatste geval moet hij dus eerste kerstdag met vrouw en eerste kind missen. Dus zij zulen hier ongetwijfeld de komende jaren nog een heel boekwerk over schrijven

Mijn oudste zoon kan dit jaar met de kerst niet komen maar hij komt wel met oudjaar dus dat is ook leuk. Ik vind het wel jammer maar niet onoverkomelijk verder. Uiteindelijk kan je het altijd gezellig maken al is het specialer om hem hier te hebben met de kerst, zeker omdat hij ook christelijk is.

Jaina

Jaina

03-12-2014 om 13:31

Verbetering

Mijn schoonzoon gaat dan of naar zijn ouders de week voor de kerst en komt op tweede kerstdag hier of hij gaat tweede kerstdag hier weg en blijft dan een week bij zijn ouders. Hij gaat niet voor een dag op en neer vliegen uiteraard. Wat ze gaan doen weet ik nog niet en daar wacht ik nog even op totdat ik mijn plannen wat eten en vieren betref helemaal maak.

weinig gedoe

Wij doen niet zo heel veel aan kerst. Deels omdat we allemaal ook werken en dus echt geen zin hebben in logeergedoe/ingewikkeld eetgedoe als we dan eindelijk vrij hebben. En deels omdat we in december en januari nogal veel verjaardagen hebben. Dus we zien elkaar al best vaak in de maand ervoor en erna.
Dus is het meestal 1 dag naar schoonfamilie (best ver weg) en 1 dag doen we maar wat rustig aan.
Oudste is ook al het huis uit, die gaat 1ste kerstdag naar naar schoonfamilie en ze komen de 2de kerstdag hier brunchen omdat ze late dienst hebben (werken in de zorg) allebei. Ik moet kerstavond werken en we gaan 1ste kerstdag naar schoonfamilie (dit keer bij zwager) exclusief oudste+schoonzoon. Dat is gewoon een middag, we eten samen en gaan weer retour.2de kerstdag komen mijn ouders ook brunchen. Hoewel ze dit jaar aangaven ook wel graag de avondmaaltijd hier gehad te hebben. Dat was voor het eerst dat ze dat zeiden..........maar ik snap het ook wel, eerdere jaren moesten ze vaak ook nog naar overgrootvader, maar die is er sinds 2 jaar niet meer, dus nu is het patroon enigzins anders geworden.
Helaas blijft het brunch. Het is onze enige dag 'thuis' en als we dan ook nog uitgebreid aan het koken moeten+dat oudste en schoonzoon dan niet kunnen. Nee dat zag ik niet zitten.
We gaan dus gewoon met z'n 3-en gourmetten en uitbuiken en misschien wat wandelen ofzo ervoor.
Ik dacht dat ze nu 's avonds naar mijn broer zouden gaan.
In December (ervoor) gaan we nog met zijn allen uit eten ter ere van 2 verjaardagen en in Januari hebben we onze jaarlijkse 'stapavond' nog gepland. Dan gaan broers+ik en aanhang en sinds dit jaar oudste+schoonzoon ook samen stappen.
groeten albana

Hortensia

Hortensia

04-12-2014 om 08:38

ook geen gedoe

We komen er altijd wel uit, omdat we niet het onmogelijke van elkaar verwachten en rekening met elkaars mogelijkheden en onmogelijkheden houden.

tonny

tonny

04-12-2014 om 10:39

ontmoeting

Toen ons gezin opgroeide. had ik nooit drukte met schoonfamilie: mijn schoonmoeder was anderhalve week voor kerst jarig, dan kwam iedereen en gingen we vaak eten/bowlen of zo, beetje reunie-achtig. Met Kerst kwamen we dan niet opnieuw en dat verwachtte ook niemand.

Nu heb ik vier uitgevlogen volwassen kinderen met allemaal schoonfamilie. Ik heb de gedachte losgelaten om iedereen thuis te hebben op een kerstdag, vind dat wel jammer want ze zien elkaar nu ook niet meer zoveel. Dus nu heb ik op derde kerstdag een brunchuitnodiging gestuurd met aansluitend een activiteit in de buitenlucht.

Tweede kerstdag is een zoon van mijn (enige) broer jarig, dus daar gaan we dan heen zolang hij nog kind is.
Eerste kerstdag verwacht ik niemand. Mijn eigen moeder is hoogbejaard en vindt het overal anders dan op haar eigen kamertje te koud tegenwoordig, dus ik denk dat ik dan maar even bij haar langs ga.

Marjoleine64

Marjoleine64

04-12-2014 om 13:13

Net zo het uitkomt

Op eerste kerstdag is mijn nichtje jarig, mijn ouders zijn dus altijd daar. Niet voor de kerstviering, maar voor de verjaardag.
Wij zijn ook een aantal jaren met kerst op vakantie geweest, en mijn zus met haar gezin ook. Vorig jaar voor het eerst allebei niet, en toen hebben we iedereen (3 gezinnen plus grootouders) bij ons thuis uitgenodigd voor een uitgebreid diner op 2e kerstdag. Was super gezellig, zo vaak zien we elkaar niet. Wel erg druk, met 7 kinderen tussen de 6 en 16.
Dit jaar doen we het kleiner, met alleen ons gezin en mijn ouders. Niemand die daar moeilijk over doet. Mijn broer en zus zien we dan later wel weer met verjaardagen.
Met de schoonfamilie hebben we helaas nog maar weinig contact, in het verleden hebben we wel eens samen kerst of oudjaar op het vakantie-adres in Zwitserland gevierd.

Esmee

Esmee

04-12-2014 om 14:20

1e Kerstdag….

Lijkt wel een heilige dag waar mijn familie als schoonfamilie een patent op denken te hebben. Wat wij nu doen is rekening houden met de kinderen. Mijn broer en zus hebben beide kinderen. Mijn zus is gescheiden en heeft 1 van de kerstdagen haar dochtertje. Wij vinden het belangrijk dat alle kinderen bij elkaar zijn (er zijn ook voor de kinderen cadeautjes). Bij mijn schoonfamilie zijn geen broers of zussen met kinderen, alleen wij dan.
Voor ons hebben de kinderen voorrang en dus is het nu 1e Kerstdag bij mijn broer. Jammer voor schoonfamilie, maar die heeft nog niets van zich laten horen. Zal wel voor scheve gezichten zorgen, maar dat is hun probleem.

Tine Winkel

Tine Winkel

04-12-2014 om 21:23

2e kerstdag

is altijd met mijn familie. Waar we het vieren, rouleert en is afhankelijk van het aantal mensen dat zal gaan komen. Wij zijn wat kleiner behuisd dan mijn broers, mijn moeder wil de drukte niet meer thuis, dus op basis daarvan kiezen we waar we het gaan vieren. Soms dus jaren achtereen bij dezelfde persoon, dan weer eens bij iemand anders.
We doen het diner meestal rond een thema (bv. Italiaans, nostalgisch, oosters etc.) en zoeken daar veel verschillende gerechten bij. Ieder maakt dan iets wat hem/haar goed uitkomt, logistiek gezien (bv. wel of niet voor te bereiden, wel/niet in de oven etc.) of wat hij/zij lekker vindt. Op 2e kerstdag zijn we dan lekker met zn allen aan het kletsen, koken en eten.
Omdat ik niet wil dat mijn moeder 1e kerstdag alleen is, gaat ons gezin (4 mensen) vaak die dag al naar haar toe en dan kookt ze een gewoon zondagsmaal (=luxe warm eten + luxe toetje). Op 2e kerstdag persen we ons met 5 mensen (oma erbij) in onze auto en gaan we naar het familiediner.

Met mijn schoonfamilie kiezen we een datum tussen 1 december en half januari of zo. Daar rouleren we wel duidelijk volgens een schema (nou ja, we onthouden het min of meer). Regel is dat de gastheer/vrouw zorgen voor het hoofdgerecht en de bezoekers voor voor- en nagerecht. Soms blijven er mensen slapen, zodat er die avond nog spelletjes gedaan kunnen worden.

Kortom, hier volledig pais en vree, gezellige dagen. Heerlijk, ik zie er al weer helemaal naar uit

+ Brunette +

+ Brunette +

04-12-2014 om 21:41

Geen gedoe want geen familie

Sinds ik ben geëmigreerd, vind ik kerst een probleem. Om mezelf niet sneu te vinden, ga ik bij vrienden leuren om iets samen te doen zodat het toch een beetje een bijzondere avond wordt. Bah.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-12-2014 om 22:51

We waren al vroeg aan het regelen dit jaar

en we zijn er weer uit.

Vroeger bij mijn ouders was het altijd een gezinsaangelegenheid. Geen uitstapjes naar familie of ontvangst van familie. Ik heb dat ook niet gemist, het was gewoon zo.

Ik heb kerst altijd wel zo gezellig mogelijk proberen te maken. Mijn eerste kerst in mijn nieuwe flatje moest er een boom komen. De naalden vond ik in de zomer nog, dus de keer er na toch maar geen boom meer, maar wel lampjes aan het plafond. Met mijn man kwam er weer een kerstboom in huis en dat hebben we lang volgehouden, tot ik het weer zat werd en sinds een paar jaar maak ik het gewoon gezellig, maar zonder boom.

Wat de visite betreft is er een traditie ingeslopen waarbij we mijn schoonouders uitnodigden voor de brunch op eerste kerstdag. Zij gingen dan in de middag weer naar huis, waarna wij het kerst'diner' gingen bereiden. Tweede kerstdag deden we de brunch over met alleen het gezin. En 's avonds, hoe kan het anders in Nederland: gourmetten. Dit jaar gooien we het een beetje om. Schoonzoon (hoe blijvend hij is weten we nog niet) viert traditiegetrouw kerstavond bij zijn ouders. Daar is het gezinshoogtepunt dus op 24 december. Tweede kerstdag moet mijn oudste dochter werken, dus de gourmetavond is verplaatst naar eerste kerstdag waarbij schoonzoon aanwezig is en een vriendin van mijn dochters en ook van ons eigenlijk. Ze is 'familie' geworden. Tweede kerstdag staat dit jaar in het teken van schoonvader. Dit jaar voor het eerst alleen tijdens de feestdagen en we willen hem daar een beetje doorheen sleuren door hem de hele dag uit te nodigen. Zo heeft hij eerste kerstdag iets om naar uit te kijken en tweede kerstdag is hij niet alleen. Dan brunchen en 's avonds het diner. Oudste dochter moet dan meen ik werken, dus zij is er niet bij. Jongste wel en de familievriendin ook weer. Haar ouders zijn boeddhistisch. Ook daar geen echte kersttraditie dus.
Dit jaar valt kerst fantastisch. Twee dagen anders dan anders en twee (voor ons drie) dagen om er weer van bij te komen. Een minivakantie

Ella2007

Ella2007

05-12-2014 om 11:05

portie fikkie

Hier dit jaar 1e kerstdag bij mijn ouders, mijn broer en zijn vriendin komen ook. Zijn ex vrouw met hun kinderen zijn er dan niet bij (vaak ook wel, best bijzonder schijnt), zij gaat naar haar familie. Vind ik aan de ene kant jammer, maar ja, het komt nou eenmaal zo uit, aan de andere kant is het ook wel lekker rustig, slechts met 8, ipv. 12. Wij koken overigens voor mijn ouders, vader is ziek, moeder mantelzorger. Dus we willen niet dat zij zich in de stress moeten werken. Lekker verwennen dus. Zo rond 15 zijn we er, en dan blijven we ook slapen omdat ze op 250 km afstand wonen.

Tweede kerstdag naar schoonouders, waarmee dit jaar alweer heel veel gedoe is geweest. We gaan daar brunchen. Schoonzus met man komt niet, bewuste keus, geen goede relatie met haar ouders. Schoonouders zijn moeilijke mensen. We blijven dus ook niet te lang: 1200 daar, 1600 weg.
.
Het meest zin heb ik in kerstochtend thuis, kadootejs onder de boom uitpakken en lekker ontbijten met mijn eigen gezin. Kerstavond vind ik ook gezellig, lekker eten en open haardje aan, wederom gezellig met mijn eigen gezin. Derde kerstdag gaat manlief met zoon naar sporttoernooii, en ik met dochter naar een ballet voorstelling. Ook heel veel zin in.
Merk dat ik het meest geniet als we met zijn viertjes zijn. Bij mijn ouders is het op zich ook best gezellig, maar ik voel dan wel de druk van het diner voorbereiden. Mijn ouders kunnen/konden geweldig koken, ik minder, maar het wordt nu teveel voor ze. Ik vind het niet gemakkelijk om hun niveau te benaderen, en mijn broer treedt al aardig in hun voetsporen, qua speciale gerechtjes en ingrediënten. Daar zie ik wel eens tegenop.

Bij mijn schoonouders ben ik op mijn hoede. Daar is teveel gebeurd om ontspannen te zijn.

Kortom: diep in mijn hart ben ik het liefste thuis, denk ik "geef mijn portie maar aan fikkie", maar dat zou ik zielig vinden voor mijn ouders en dus ga ik toch, en naar mijn schoonouders is het echt het "goede fatsoen" dat ik ga.

Ik probeer maar extra te genieten van de momenten thuis met mijn kinderen.

Caesar

Caesar

07-12-2014 om 10:02

Tropen

Het liefst ben ik rond kerst ergens in de tropen. Helaas lukt dat niet elk jaar. Geef mij maar lekker warm weer in de buurt van een strandje. Lekker visjes eten

San

San

23-12-2014 om 13:38

Voor alle mensen die huizenhoog opzien tegen Kerst

Heb een leuk stukje gevonden

Why The Holiday Season Is The Perfect Time For Dicks.. And How to Do Something About That..

You may know a friend or co-worker who like the Grinch, fanatically hates Christmas. Who would pick eight-hour long buisness meetings over Christmas with their family any time. Maybe you are one of those people yourself. While you do like to spend time with people, you do not like to spend time with the ones you are going to spend Christmas.

Perhaps you dread the remarks of your overly critical mother. Hate sharing a table with your father-in law, who is king at subtly offending people. Fear what will happen if Uncle Willy can’t handle his booze again. Get silently mad at Grandma, who always excuses his terrible behavior.

If any of this applies to you: Some of your family members are being dicks.

The holiday season is a wonderful time for dicks. They can be total jerks and get away with it. Even crazier: the people they are being dicks to, actually go through a lot of effort in order to be treated like shit. They sacrifice on or two days of their scarce free time, often undertake an hour-long drive, all to put up with insults, drunk rants or inappropriate questioning, for an entire afternoon. Or even longer. Wow. Why do adult people do this?

It’s this pesky myth that gets adult people who normally do a perfect job at standing up for themselves to take more crap than a Mardi Gras portable toilet unit.

Which one? The myth that Christmas is all about family, that you should be with your family, and that there is something very wrong if you are not with family during Christmas.

Most of the year, you spend your leisure time with people you actually want to be with. But during Christmas, it’s something else entirely. The myth gives people some sort of claim to your time, whether you like them or not. It’s Christmas, and I am related to you, so you better show up, because that is how it’s supposed to be.

But it’s not. Yes, family is important. But being someone’s family does not give you the right to make a person feel terrible. Not during the rest of the year and not during Christmas. So, if your family makes you feel like shit during the holidays, avoid them. Make up your own plan. Spend Christmas with your friends. Or with a bucket of Ben and Jerry’s and all the episodes of Breaking Bad. Whatever you like. But don’t let other people screw up your holidays, just because they happen to be your family.

If only it were that easy, some of you will say. Mom has been asking for our holiday plans since August, stressing over and over again how important it is that we all show up. It’s the biggest thing of the year for them. Not going is'nt considered an option..

Well, all the more reason to say no! If Christmas dinner with your family feels like an emotional minefield, your family obviously does not offer you a warm and nurturing home. On top of that, you are coerced into spending your holidays with people you do not want to be around with (or at least, not for that long).

And you actually reward them for that! You honor their request, so that they will be able to keep up appearances. Pretend to their neigbours and friends that they have a big, happy family. While you know the 'happy' part is a lie (Otherwise, you would not be recognizing yourself in this article).

Christmas is about being with loved ones. Spend time with the people you really care about, not with the ones you are expected to care about. Maybe that means that in the future, some people are looking forward to a lonely Christmas. But that’s not a bad thing. It’s actually an incentive. An incentive for them to try not being dicks.

Merry Christmas everybody!

http://vuurvogels.blogspot.nl/2014/12/christmas-harmful-myth-and-family.html

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.