Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Relaties Relaties

Relaties

Vervelende situatie babyshower

Ik heb al een tijdje last van depressie, maar kan het al langer onder controle houden met meditatie en therapie. Ben nu zwanger en het gaat eigenlijk erg goed. Als ik merk dat ik me een beetje somber of paniekerig voel, bewaak ik mijn grenzen en neem dan een weekend rust.
Een paar weken geleden had ik dus last en heb toen een afspraak met een vriendin afgezegd met de uitleg dat ik even niet zo lekker in m’n vel zat.

Nu ben ik erachter gekomen dat die vriendin mijn babyshower soort van heeft afgeblazen omdat het in haar woorden niet goed met me gaat, dat is ook in de groep chat gezet. Tegen mij heeft ze gezegd dat we die dag wel gewoon een middagje kunnen organiseren voor lunch ipv babyshower.

 Ik kreeg natuurlijk berichtjes en telefoontjes van ongeruste vriendinnen/familie, en heb toen moeten uitleggen aan iedereen dat er niks aan de hand was. De verrassing is dus wel weg.

Ik heb vriendin wel laten weten dat ze niet voor mij kan praten en niet zomaar aannames moet doen. Daar reageerde ze wel op met een verontschuldiging. Het is ook een vriendin die eigenlijk vanaf het begin niet zo blij voor me is omdat ze zelf ook een kinderwens heeft. Ik twijfel daarom ook een beetje aan de intenties en merk dat ik best boos ben dat het zo gelopen is. 

Er is wel iets aan de hand. Je zit namelijk niet lekker in je vel. Je voelt je soms paniekerig en je heb je rust nodig. Het is niet zo gek dat je vriendin nadat ze dat hoorde heeft gedacht die babyshower is niet zo'n goed idee, laten wij gewoon samen ergens wat gaan lunchen. 

Je vrienden bedoelde dat goed. Ze nam je in bescherming. Misschien wist ze ook niet dat jij dat je je niet zo goed voelt alleen met haar gedeeld had. Als de babyshower een geheimfeestje voor jou was, snap ik heel goed dat zij dat afgezegd heeft. Een feestje houden voor iemand die eerst een afspraak afzegt omdat ze niet lekker in haar vel zit en alles teveel is, is ook wat vreemd. 

Voordat je er nu van alles bij gaat halen en je daardoor rot voelt: wil je wel of geen babyshower? Kan je dat echt aan. Dat betekent wel degelijk een hoop onrust en kan misschien ook nu teveel zijn. 

Zo ja, stuur een berichtje dat je een babyshower wel erg leuk vindt en dat je je dat toch wel heel graag wil. 


Wat Plantenbak zegt, is ook mijn eerste reactie: Je vriendin had misschien beter even met je kunnen overleggen hierover maar het was een zorgzaam gebaar en ze heeft haar excuses gemaakt toen jij haar zei dat je er niet blij mee was. Jij bent assertief geweest en zij heeft dat gerespecteerd. Zit er nog meer oud zeer in jullie relatie dat je boosheid hierover zo blijft hangen? Of heb je vooral even moeite om de frustratie van wat het teweeg heeft gebracht van je af te schudden? Dat laatste is best te snappen; al die moeizame gesprekken met mensen die dan van je willen horen hoe het met je is, terwijl je daar helemaal niet per se met ze over had willen praten, de teleurstelling misschien omdat jij het wel had willen laten doorgaan, de confrontatie met dat anderen zich echt zorgen over je maken terwijl jij dat misschien liever wat zou willen wegstoppen? Zou allemaal kunnen en is goed te begrijpen. Maar dat is niet de 'schuld' van die vriendin. Dat zijn dingen die nou eenmaal kunnen gebeuren als iemand een foutje maakt. 

Ik denk dat je vriendin het echt goed bedoelde. Nu is het natuurlijk een teleurstelling voor jou dat je babyshower afgeblazen word, terwijl je waarschijnlijk wel graag een babyshower wou, en een lunch is natuurlijk heel anders.

Nogmaals ik denk dat ze het echt goed bedoelde voor jou, ik snap dat je er nog mee zit. Misschien toch nog eens een goed gesprekje met haar hebben en even gewoon heel eerlijk zegt hoe je je erbij voelt, net zoals je het hier verteld.

🧡

Ik denk niet dat je vriendin het verkeerd bedoelde. Ik zou ook twijfelen of een feest geven voor iemand die niet lekker in haar vel zit verstandig is voor die persoon, of het niet teveel is. Wel vind ik het kwalijk dat ze die info over jouw psychisch welzijn in een groepschat heeft gedeeld zonder jouw toestemming. Daar zou ik ook niet blij mee zijn en het is denk ik goed om dat met haar uit te spreken. Dat ze beter had kunnen vragen 'goh, we wilden een verrassing voor je organiseren op datum x, zou je dat leuk vinden of is dat nu te veel van het goede? Dan gaan we met zijn tweetjes ergens lunchen die dag'. 
En bespreek wat je graag zou willen, binnen de grenzen van wat je op dit moment aan kan.
Die onvervulde kinderwens van haar kan best heel lastig voor haar zijn. Vaak zijn mensen echt wel blij voor anderen en wordt het gegund, maar toch ook met een dubbel gevoel voor hen zelf. Want ze hadden zelf ook zo graag een kindje gewild. Het kan dan soms moeilijk zijn om het eigen gevoel helemaal op zij te zetten voor de ander.
Ik zou niet twijfelen aan haar intenties. Als die niet goed waren had ze überhaupt niks georganiseerd.

Of het gewoon niet groter maken dan het is. Wil je wel een babyshower meldt dat dan aan de vriendin en regel samen een nieuwe datum.

Vind je het eigenlijk wel best zo, zeg dat dan ook: bedankt maar je hebt gelijk eigenlijk vind ik het op dit moment teveel gedoe.

Peuteren en peuren lijkt me hier de zaak onnodig hinderen.

Je hebt al gezegd dat je niet wil dat vriendin voor jou gaat denken en besluiten. Daar heeft ze al excuses voor aangeboden. De boodschap is overgekomen. Dus laat het zo.

Een lieve betrokken vriendin is goud waard.

Tipsgevraagd

Tipsgevraagd

17-06-2021 om 17:53 Topicstarter

Dankje iedereen. Waarschijnlijk zijn de intenties inderdaad gewoon goed, maar ben wel gefrustreerd dat ik aan iedereen nu moet verantwoorden over hoe het precies met me gaat en dat wat hier al genoemd is, dat zomaar in een groepchat aannames worden gedaan over mijn welzijn, zonder even met mij te overleggen.

Bedenk ook dat je hier misschien wel gevoeliger op reageert juist omdat je je niet helemaal top voelt... 

Ik zou het vooral proberen los te laten. Geniet van je zwangerschap, bedenk of je nog een babyshower wilt en kijk vooruit! 

Misschien helpt het juist ook wel om het er met anderen over te hebben. Of het nou je eigen idee is of niet...

Hoop dat het snel beter met je gaat. Helaas herkenbaar...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.