Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Relaties Relaties

Relaties

Verstoorde relatie met moeder - heeft iemand tips of advies?

Beste leden,

Nog nooit heb ik op een forum om hulp gevraagd over welk onderwerp dan ook; dit nu hier doen voelt voor mij spannend en kwetsbaar. Ik ben ergens bang dat mensen in mijn omgeving hier actief zijn en mijn verhaal herkennen. Tegelijkertijd ben ik ten einde raad en wil ik weten of hier iemand mij (goed) advies kan geven hoe (niet) te handelen of hoe mijn eigen gedrag om te zetten. Ik omschrijf mijn situatie misschien wat cryptisch en in hoofdlijnen. Ik hoop dat degene die mee wil lezen tot het einde, mijn verhaal en de pijnpunten begrijpt. 

Zoals de titel al vermeldt; ik heb een slechte band met mijn moeder. Dit speelt nu al zo'n elf jaar (nu meer dan een kwart van mijn leven). Ik kom uit een gezin met oudere broer en zus, ik ben de jongste. Mijn jeugd heb ik in de basale dingen als redelijk stabiel ervaren, maar niet op het emotionele vlak. Mijn vader was een binnenvetter maar verder een lieve, stabiele en veilige man. Mijn moeder nam in het gezin het voortouw en was meer betrokken bij de opvoeding van ons drie. Na mijn geboorte is zij weer parttime gaan werken. Haar ouders (mijn grootouders dus) pasten op haar werkdagen op ons. 

Tijdens mijn opgroeien merkte ik onbewust een afstand op het emotionele vlak tussen mijn moeder en mij. Wij spraken (en spreken) elkaars taal niet. Mijn moeder is meer praktisch ingesteld, ik ben meer emotioneel. Mijn moeder heeft tijdens mijn puberteit bepaalde opmerkingen gemaakt die mij altijd zijn bijgebleven. Zo noemde ze mij dik  (soms meer verbloemd dan ik nu zo direct opschrijf) en sprak zij naar mij hardop uit dat zij bang was dat ik manisch depressief zou zijn. Ze stuurde me naar een kinderpsycholoog toen zij niet meer met mij kon praten op het moment dat ik ging puberen. Die zaadjes die zij plantte, zijn uitgegroeid tot bomen op mijn ziel. Elf jaar geleden (ik woonde toen al op mijzelf maar was nog wel financieel afhankelijk van mijn ouders - zij betaalden mijn studiekosten) heb ik mijn moeder gezegd dat ik minder contact wilde. Toen wist ik nog niet precies waarom ik dit uitsprak, nu weet ik dat onveiligheid hieraan ten grondslag lag.

Mijn vader is na een kort ziekbed vijf jaar geleden plotseling overleden. Ons gezin kwam in rouw en dreef uit elkaar. Ik trok mij terug uit het gezinsleven, mijn broer en zus waren net ouders geworden en probeerden sterk te blijven voor hun eigen gezin, mijn moeder probeerde  de band met mij aan te halen waar ik geen sjoege gaf. Drie maanden na het overlijden had ik een gesprek met mijn moeder en wist zij zich het gesprek, waarin ik haar vroeg afstand te nemen, niet meer te herinneren. Ik begreep opeens waarom ze toch al die jaren zo bleef trekken aan me. Een paar maanden nadat ik hier achter kwam, kreeg ik een verkeersongeluk met letsel vlakbij haar woonplaats. Ik belde bloedend en in shock mijn moeder. Zij zei dat ze visite had en niet kon komen - ik moest maar iemand anders bellen. Zij kwam die avond wel. Toen ik haar aansprak op haar reactie, zei ze dat ik maar vaker had moeten bellen. Ik trok mij hierna nog meer terug. 

Een jaar na het overlijden van mijn vader kreeg ik een veroordelende sms van mijn zus dat ik de band met mijn moeder moest aanhalen. Ik ben een paar maanden hierna in systeemtherapie gegaan met mijn moeder. Wij hadden vier sessies met een psycholoog. Wij bespraken onder andere haar reactie op het verkeersongeluk en dat ze er niet voor mij was toen ik haar nodig had. Zij zag hierna wel in dat haar reactie toen niet ok was. We kwamen aan het einde van de sessies tot de conclusie dat ik mij veilig moet voelen binnen de relatie met mijn moeder, maar ik dat toen (en nu nog steeds niet) niet voelde. Als ik mij veilig voel, kan ik weer richting mijn moeder bewegen. Wat ik nodig heb om me veilig te voelen, zijn op dit moment anderen. Wanneer mijn broer, zus en aanhang aanwezig zijn, vind ik het ok om in haar buurt te zijn. Eén op één merk ik een duidelijke weerstand en dit doe nu al heel lang niet meer.

Mijn moeder werd drie jaar terug ziek. Het traject van ziek zijn en ziekenhuisbehandelingen besloeg uiteindelijk zo'n twee jaar. Mijn broer en zus waren toen nog bezig met hun jonge gezin en beiden hadden een baan die hen niet flexibel maakte; ik was single, zonder kinderen en kon (en mocht van mijn leidinggevende) op locatie werken. Ik pakte negen van de tien keer de zorgtaken op en zat aan het bed van een moeder waarmee de band niet goed is. Ik woonde ondertussen ook om de hoek bij haar. Ik heb heel erg getwijfeld om dat huis aan te nemen, gelet op die kleine afstand. Ik besprak dit met mijn moeder en maakte haar duidelijk dat dit nu niet betekende dat onze fysieke band ook weer dichter bij elkaar komt. Na het traject van zorgen voor vertrok ik weer uit communicatie. Ik maakte mijn moeder duidelijk dat ik op praktisch niveau daar voor haar kan zijn, maar niet op het emotionele.

Een jaar geleden kreeg ik opnieuw een veroordelend bericht van mijn zus. Zij was het (weer) niet eens hoe ik met onze moeder omging. Er was een leven voor het ziekzijn en erna, zei ze me. Ik besprak haar bericht met een shiatsu-behandelaar die ik toen zag. Die maakte me duidelijk dat niemand iets met de band met mijn moeder en mij te maken heeft. Ze mogen er iets van vinden, maar niet over oordelen. Ik zag toen in dat ik de relatietherapie met mijn moeder omwille van mijn zus heb gedaan. Na dit inzicht heb ik dit gecommuniceerd naar mijn zus, dat ik mij in het verleden te welwillend naar mijn moeder heb opgesteld omdat ik de band met mijn zus belangrijker vond. Dat is een verkeerde insteek om aan een relatie te werken, vond ik. Wegens omstandigheden hebben wij tot op de dag van vandaag dit incident nog niet uitgesproken. De band die ik nu met mijn zus heb, is sinds het tweede veroordelende bericht verslechterd. Ook merkte ik dat ik juist nog meer wegtrok van mijn moeder. Het bericht heeft een averechts effect op mijn relaties tot hen gehad.

Afgelopen week ontving ik een bericht van mijn moeder. Zij was opgenomen in het ziekenhuis. De avond voor het bericht moest zij met spoed worden opgenomen. Ik was de laatste van het gezin die op de hoogte werd gebracht. Dit deed mij - ondanks hoe de relatie met haar is - pijn. De dag na het bericht ging ik bij mijn moeder op bezoek. Ik was totaal niet van plan het op te werpen; helaas kwam mijn pijn en het gevoel van afwijzen na een opmerking van haar er toch uit. Ik vroeg haar waarom ze mij niet had gebeld, ik woon bij haar en het ziekenhuis in de buurt. Zij zei me dat we totaal geen binding meer hebben, dat ik nul interesse in haar heb getoond de afgelopen maanden en dat ze de avond van de opname de keuze had gemaakt om mij niet op de hoogte te stellen. Ik merkte dat deze dus bewuste keuze van haar mij veel pijn deed. In mijn ogen is liefde onvoorwaardelijk. Hoe verslechterd onze relatie ook is, in tijden van nood kan ze me altijd bellen. Dit heb ik letterlijk zo gezegd toen na haar eerste traject met ziekzijn. Dat ze mij niet aan het bed wil hebben, kan ik me nog voorstellen gelet op onze relatie. Maar het feit dat ik pas de ochtend erna als laatste bericht krijg, doet me het meeste pijn. Ik was het die avond niet waard het te mogen weten, zo voelt het. Ik heb haar hierna gezegd dat ik daar op dat moment niet meer wilde zijn. Ik ken mijzelf en kan in tijden van veel emotie heel rigoureus reageren. Mijn moeder en ik haalden op dat moment ook beiden oude koeien uit de sloot. Als ik toen was blijven zitten met alle emoties, vooral boosheid en verdriet, zou dit niets constructiefs voor ons hebben gebracht. 

Ondertussen zijn mijn broer en zus druk bezig met alle medici spreken en ziekenhuisbezoeken inplannen; ik merk dat ik daar nu niet meer bij betrokken wil worden. Het liefste doe ik waar ik mij prettig bij voel als het om mijn moeder gaat, en dat is terugtrekken. Daarnaast ben ik heel bang voor de gevolgen nu van mijn actie van het weglopen uit het ziekenhuis en de reactie van mijn zus daarop. Ik weet niet of zij hiervan al op de hoogte is gebracht door mijn moeder. Ik zie al beren op de weg en bereid mij vast voor tegen de veroordeling over mijn tekortkomingen richting mijn moeder in deze. Mijn broer heeft zich al uitgesproken over de situatie en dat hij het die avond totaal geen goede keuze vond mij niet in te lichten. Hij heeft dit ook naar onze moeder gecommuniceerd. Zij nam zelf de keuze mij niet in te lichten. 

Dit is mijn situatie in een notendop. Er is meer gebeurd over en weer, maar dit zijn de hoogtepunten die het meest belangrijk zijn. Ik merk dat ik vastloop met mijn gedachten. Mijn emotionele (en rigoureuze) zelf zegt dat ik de stekker uit het gezin moet trekken, zodat dit voor alle partijen rust geeft maar wel met alle gevolgen van dien natuurlijk. Mijn rationele zelf zit als een klein meisje in de hoek en weet niet wat ze moet doen. Ik mis een klankbord. Ik weet niet meer hoe ik dit moet aanpakken. Met mijn broer kan ik het hier niet over hebben, ik wil hem hierbij niet meer betrekken dan hij nu al is. Vrienden zitten niet in een dergelijke situatie met hun ouders en zijn niet objectief. Opeens moest ik denken aan een forum, reden dat ik het hier op zet. Voor wie tot zover heeft meegelezen en wil meedenken in deze; ik sta zeker ook open voor tips en adviezen aan mijn adres. Er zijn nooit twee schuldigen. Wie weet kan ik handvatten gebruiken hoe wèl om te gaan met mijn moeder of wat ik kan doen om een werkbare relatie te creëren. Ik ben heel benieuwd, want ik zit ondertussen met mijn handen in het haar...

Heb je er aan gedacht de therapeut van de systeemtherapie te benaderen voor handvatten? Die kent je moeder en kan ahv de communicatie tijdens die sessies je aanwijzingen geven.

Je broer lijkt het allemaal best goed in te zien; hij was het er niet mee eens dat jij niet ingelicht werd. Ook al heeft hij een gezin, hij kan wel de tussenpersoon die jullie allen verbindt. Denk aan praktische zaken zoals vervoer naar ziekenhuis etc. zodat jullie allen die taken onderling gelijkwaardig verdelen. Dat geeft ook even ruimte om de spanning tussen jou en je zus op de gang te zetten, zo ook de spanning tussen jou en je moeder. Dit vraagt ook een bepaalde medewerking van jou. Dat doe je niet voor je moeder of je zus, maar voor je broer, uit dank jou niet buiten te sluiten.
Maar dan wel op gelijke verdeling van taken, niet op basis van het feit dat jij geen gezin runt.

sterkte

Is het niet van één of beider kanten trekken aan een dood paard? 
Je kan er tal van therapeuten op los laten, maar als het allemaal niet loopt dan houdt alles op.

Simpel gezegd: vrienden kan je kiezen, je familie helaas niet. 
Bij een "vreemde" had je allang afscheid genomen, nu blijf je waarschijnlijk maar aanmodderen omdat het toch je familie is. 

Houden van is soms ook gewoon afstand nemen. 

(In mijn situatie heb ik ook geen contact met broer en moeder, Kinderen weten niet eens van hun bestaan en komen er dus ook niet.. bevalt mij prima. Geen stress, geen gedoe etc en dat leeft echt een stuk rustiger!) 

Loslaten!
En dat hoeft echt niet te betekenen dat je geen contact houdt. 
Dat kan, als je daar behoefte aan hebt. Maar wil je wel contact, dan kan simpelweg aanvaarden dat het gewoonweg niet loopt (je moeder is nu eenmaal moeilijk, je zus is nu eenmaal controle behoeftig, jij bent me eenmaal gevoelig) ook best een werkzame manier. 
Hier werkt het prima en heeft het veel rust gebracht. (Lukt nog niet altijd optimaal maar ook dat accepteer ik steeds makkelijker) 

Georgy

Georgy

21-03-2022 om 06:51

Wat verdrietig dat je juist met je moeder zo een slechte relatie hebt en dat jullie elkaar niet goed kunnen vinden, terwijl jullie wel verlangen hebben aan moeder- en dochterliefde. Het geeft mij een verdrietig en eenzaam gevoel als ik jouw verhaal lees. Ik vind het heel naar voor je. 
Ik herken iets hiervan, maar dan bij mijn vader die mij steeds maar niet begreep en door verschillende gebeurtenissen en opmerkingen heb ik me erg afgewezen gevoeld en voelde ik me niet geaccepteerd. Ik voel dit nog steeds ondanks dat we het uitgepraat hebben. Ik ben nu alleen niet meer boos, wel verdrietig. Ouder-kind relaties hebben veel impact ook als die relatie slecht is. Toch blijf je tenminste ik altijd verlangen naar een goede band en mijn vader volgens mij ook. 

Waarom zie je het als 'de stekker trekken uit het gezin'? Het lijkt alsof je vindt dat het alles of niets is. Ten eerste: flink afstand nemen van je moeder hoeft niet te betekenen dat je de stekker eruit trekt. Ten tweede: als je zou besluiten je moeder niet meer te zien, hoeft dat niet te betekenen dat je je broer en/of zus ook niet meer ziet. 

Ik krijg de indruk dat je heel veel behoefte hebt aan de erkenning en bevestiging van je gezinsgenoten. Van je moeder krijg je die niet, die is te druk bezig met zichzelf en haar eigen gevoelens: zij wil strikt genomen hetzelfde van jou. Je zus is bezig met een 'oplossing' en probeert te bedenken wie van jullie 'gelijk heeft' of van wie een oplossing kan worden verwacht en is om de een of andere reden tot de conclusie gekomen dat jij dat bent, waarschijnlijk omdat zij dat doet? Of omdat zij het niet op dezelfde manier ervaart met jullie moeder en vindt dat jij er te zwaar aan tilt? Of omdat ze eigenlijk wel weet dat van moeder niks te verwachten valt en ze allang gezien heeft dat jij je als het puntje bij paaltje komt het vuur uit de sloffen loopt om de relatie(s) te verbeteren? Je broer heeft op zijn minst wát inzicht in het gedrag van je moeder want die spreekt zich klip en klaar uit over haar beslissing jou niet in te lichten: Niet oké! 

Is het een optie voor jou om vast te stellen dat de relatie met je moeder in de kern niet veilig ís en ook niet zal worden. En op te houden te proberen dit op te lossen? En dat je, om toch iets van een familieband te hebben, dus aan de oppervlakte zal moeten blijven en daar niet meer van terug te komen, ook niet onder druk van je zus: een kennissen-relatie dus. En om je zus daarvan duidelijk op de hoogte te stellen: dit is het en meer gaat het niet worden met moeder. Heel erg bedankt (oprecht!) voor haar pogingen om de relatie te verbeteren, maar het hoeft niet meer. Je wil liever energie steken in het verbeteren van de relatie met haar, je zus (als dat inderdaad zo is). Je broer heeft waarschijnlijk meer begrip voor jou dan je denkt. Hij ziet in ieder geval het tekortschietende gedrag van jullie moeder. Hij neemt waarschijnlijk ook wat afstand van haar. Je hoeft je niet te vragen zich erin te mengen maar je kunt hem wel eens vragen naar zijn ervaringen. Waarom niet eens vragen: Hoe doe jij dat eigenlijk? Mij lukt het zo slecht om emotioneel op afstand te blijven? Dat wil niet zeggen dat je het hetzelfde moet doen als hij. Jij zit anders in elkaar. Maar het kan wel zijn dat jullie meer delen dan je op het eerste gezicht denkt namelijk een 'worsteling' in het omgaan met je moeder, je gezin van herkomst. 

Om het maar een beetje cru te zeggen: je lijkt meer te worstelen met je eigen onvermogen om een beetje soepeler om te gaan met het ontbreken van goedkeuring en bevestiging van de leden van je gezin van herkomst dan met je moeder an sich. Ik bedoel dat niet als kritiek: ik herken het namelijk heel sterk en het is pijnlijk. Het kan de moeite waard zijn om het op deze manier te zien: hoe versterk je je eigen 'gezonde narcisme' zo dat je minder last heb van de fratsen van moeder en de bemoeienissen van zus die maken dat jij je zo onzeker en slecht voelt over jezelf? Het zijn namelijk echt hun fratsen en hun overtuigingen en je hóeft het niet zo diep in je zelfbeeld binnen te laten komen, dat zij zouden vinden dat jij tekortschiet, overgevoelig bent, dit of dat niet goed doet, meer je best zou moeten doen etcetera etcetera. Als er iets aan de hand lijkt, is dat jij veel te hard hebt gelopen, veel te veel je best hebt gedaan om die relatie tot iets te maken wat hij nou eenmaal niet is. Ook in de manier waarop je voor je moeder hebt gezorgd in het verleden vind ik je wel érg loyaal. Dat mag de volgende keer wel een tandje minder hoor. Jij lijkt te vinden dat jij de ideale dochter moet zijn, ook als zij niet de ideale moeder is. Maar je kunt niet in je eentje een boot op het water houden waar de ander voortdurend gaten in steekt. En dan heb je inderdaad twee keuzes: óf je laat te boot zinken en stopt de relatie helemaal. Of je accepteert dat je echt niet, nooit meer de zee op kunt in deze boot, wat je allerliefste wens is, hoe je jezelf ook het liefst ziet, als lid van de bemanning van een prachtig, zeewaardig schip, en dat je top de wal moet blijven omdat minstens één lid van de bemanning nou eenmaal niet deugt voor het zeeleven, waardoor niet zo afhankelijk bent van de ander(en). Als je op de wal blijft, kun je onder niet-triggerende omstandigheden best een aardig etentje hebben met je familie of kopje koffie drinken. Maar als er een storm opsteekt, kun je op ieder moment uitstappen en naar je eigen huis vertrekken, en dan blijft iedereen veilig, loopt niemand risico op verdrinken, in plaats van dat jij als een gek gaten moet lopen dichten in de boot (en dat probeert je zus dus op haar manier ook!). Ik denk dat het aan jou is om te doorvoelen of met name de relatie met je broer en zus de moeite waard is om op de een of andere manier dit op een lager intensiteitsniveau te continueren en je zus duidelijk te zeggen dat ze moet ophouden naar een hoger intensiteitsniveau te streven. Dat is een gepasseerd station voor jou. Neem stevig de regie in handen: misschien is ze wel opgelucht dat ze mag ophouden met haar geredder? Op basis van wat je hier hebt verteld zou ik het contact met je broer zeker niet verbreken, zelfs niet als je het contact met je moeder en/of je zus wel verbreekt. En je komt hier in ieder geval over als een heel sterke persoonlijkheid, die duidelijk een koers kan uitzetten en die kan volgen, dat het maken van een duidelijke keuze je heel veel rust kan brengen. Want als je een goede keuze maakt voor jezelf, gaat er heel veel minder energie verloren in zelftwijfel en het gevoel van tekortschieten. Als ik het zo lees, mag je daar onmiddellijk mee ophouden! Je hebt het heel erg goed gedaan, iets té goed misschien wel. Laat het maar eens wat meer versloffen. 

Misschien vind je zelf je relatie met je moeder niet 'goed', maar hij is in ieder geval wel heel hecht. Het is bewonderenswaardig hoeveel werk jij en je moeder ook hebben verzet om de relatie te verbeteren.  Dat doet echt niet iedereen in een ouder-kind relatie. Veel ouders en volwassen kinderen leven gezellig, maar oppervlakkig langs elkaar heen. Of ze hebben het contact gewoon uit laten doven.
De ideale relatie waar jij van droomt zal het tussen je moeder en je moeder waarschijnlijk nooit worden. Maar ik denk wel dat jullie heel erg veel van elkaar houden, als jullie er zoveel energie in willen steken. Missschien is het voorlopig voldoende omdat van elkaar te waarderen en de lat verder minder hoog te leggen.

Om te beginnen: ik herken veel in je verhaal. Ook hier een slechte band met mijn moeder. En dingen die in mijn jeugd voorgevallen zijn/opmerkingen die gemaakt zijn waar ik nog altijd last van heb. En nog steeds die behoefte aan goedkeuring/erkenning van je moeder. Mijn vader is er wel nog, met hem heb ik wel een fijne band. Ik ben iets ouder dan jij, en ben denk ik een stukje verder in mijn proces, dus ik hoop dat ik je een beetje kan helpen.

Er vallen mij in je verhaal wel een paar dingen op.
Om te beginnen benoem je dat je in je jeugd, terugkijkend, een emotionele afstand ervoer tussen je moeder en jou. Maar je geeft ook aan dat je vader een binnenvetter was. Dus ik neem aan dat je met hem ook geen emotionele band hebt opgebouwd in je jeugd. Dat lijk je hem niet kwalijk te nemen, maar je moeder verwijt je dat wel. Ik vind dat - op zijn minst - vreemd. Daar zou je zelf nog eens goed naar kunnen kijken. Waarom accepteer je dat wel van je vader, die afstand, maar niet van je moeder?
Ze heeft in je jeugd dingen tegen je gezegd, die heel hard bij jou binnen kwamen en waar je nog steeds last van hebt. Herkenbaar. Intussen realiseer ik me dat ze wel gewoon van me houdt, alleen spreken wij inderdaad elkaars taal niet. Dus ik heb haar opmerkingen intussen leren 'vertalen'. Ze wil graag het beste voor mij, maar ze denkt dat haar manier de enige is. Ik heb met heeel veeeel vallen en opstaan geleerd mijn eigen weg te kiezen. Dat was lastig, want ik heb in mijn jeugd nooit leren voelen wat ik nou eigenlijk wilde, maar altijd haar weg gevolgd om escalaties te voorkomen (mijn moeder is enorm dominant en kon vreselijk tekeergaan of je juist weken negeren/doodzwijgen als je niet deed wat zij wilde). Leer te negeren wat je moeder van je verwacht en doe wat jij wil zonder dat je daar verantwoording over aflegt tegen haar. Het zal je helpen als je haar acties/woorden kunt zien als haar manier om haar zorgen uit te drukken. Dus dat ze je dik noemde, zal haar ongerustheid over je gezondheid zijn geweest (of iets dergelijks). En dat ze je naar een psycholoog stuurde vind ik juist heel erg positief. Mijn moeder kon ook niet meer met mij communiceren toen ik puberde, maar zij heeft mij gewoon onder druk gezet. Je kunt ervoor kiezen dat te zien als 'ze zei dat ik gek was' maar ik denk dat ze een manier zocht om het contact tussen jullie goed te houden/verbeteren.
De relatie tussen jou en je broer en zus is ook wiebelig. Ik kan me voorstellen dat dat mede komt doordat jij niet consequent bent in je gedrag. Afstand nemen, maar in een periode van ziekte wel de benen uit je kont lopen voor je moeder. En vervolgens weer afstand nemen. Ik heb ook een broer en zus, en wij staan er allemaal wel een beetje hetzelfde in. Soms heeft de een meer moeite met moeders vanwege een recent akkefietje, dan delen we dat in de groepsapp en springt een ander even in om contact te onderhouden. Zo houden we elkaar goed in evenwicht. Is er eens zorg nodig (gelukkig nog niet van meegemaakt) dan bespreken we onderling wie er tijd en ruimte heeft en verdelen we de taken. Wij hebben regelmatig een etentje met elkaar (al dan niet met onze aanhang erbij) en dan is de relatie met onze ouders altijd onderwerp van gesprek. Ik heb het als oudste en meest op mijn vader lijkende kind vroeger het zwaarst gehad. Dat wordt nu wel erkend, en dat scheelt voor mij al een heleboel.Ik houd de contacten met mijn moeder oppervlakkig. Ze weet dat ze een beroep op me kan doen als het nodig is, maar we hebben geen emotionele band. Gesprekken gaan alleen maar over koetjes en kalfjes. Zodra het iets dieper gaat (politiek, meningen) dan ontspoort het al snel, dus dan stap ik snel over op iets luchtigers. En ik houd bezoekjes kort.

Verder kan ik me ook wel vinden in Mija's post. Het hoeft niet alles of niets te zijn. Daarmee maak je het voor jezelf ook zwaarder dan nodig. Probeer er iets luchtiger in te staan. Accepteer dat je moeder niet je beste vriendin is, en ook niet gaat worden. Dat geeft rust, want je hoeft daar niet je best voor te blijven doen. Je familie kies je niet, maar je bent er wel een beetje toe veroordeeld. Hou wat afstand, dan lukt dat best. Als je beschikbaar kunt blijven op het moment dat ze je echt nodig heeft is dat al heel wat. Ik ben het niet eens met haar conclusie dat je een sterke persoonlijkheid bent die haar eigen koers kan bepalen. Je hebt een ander nodig (de shiatsu-behandelaar) om je erop te wijzen dat er iets niet klopt. En dan schiet je naar mijn idee ook nog vaak door in je reactie. Ook hier weer: je acties zijn niet consequent. Dat maakt het voor je omgeving ook niet makkelijk om helder te krijgen wat ze van je kunnen verwachten en hoe ze met je om moeten gaan. Ik zou proberen de relatie met broer en zus te verbeteren. Zodat ze jou beter begrijpen en ook kunnen helpen in de relatie met je moeder.

De actie van je moeder is natuurlijk heel fout. Maar ik vind je broer en zus hier ook boter op hun hoofd hebben. Als zoiets bij ons had gespeeld had ik zelf mijn broer of zus gebeld.

Alles bij elkaar zou ik (via de huisarts) op zoek gaan naar een therapeut die je kan helpen om het verleden wat meer los te laten, zodat je in het heden met wat meer gemak de nodige afstand kunt bewaren, zonder dat je om de haverklap gekwetst raakt door acties en opmerkingen van je familie. Heel veel sterkte in de huidige situatie.

Wat ik niet snap is, je zegt zelf tegen je moeder dat je er emotioneel niet voor haar kan zijn, en je hebt afstand genomen. Maar toch vind je het dan niet prettig als je moeder die afstand ook aanhoudt door jou niet te informeren. 

Ik herken wel het niet geïnformeerd worden, maar ik reageerde daar dan toch anders op. Natuurlijk was het in zekere zin pijnlijk om te horen dat ik niet of als laatste was geïnformeerd (was ook ziekte/ziekenhuis), maar ik trok me gewoon terug. Klaar, dan ga ik je er ook niet naar vragen of in praktische zin helpen. En dat heb ik dus ook niet gedaan, al had ik er de meeste tijd voor.
Zij zou toch niet veranderen.

Nieuweling

Nieuweling

21-03-2022 om 13:33 Topicstarter

Dank voor jullie reacties. Ik vind het geweldig dat jullie mijn (lange) verhaal hebben gelezen en met me meedenken. Ik weet natuurlijk wel dat ik niet de enige op de wereld ben met deze moeder-dochter-problematiek; toch vind ik het fijn ervaringen uit jullie eigen situatie te lezen, hoe verdrietig ook dat het voor jullie herkenbaar is natuurlijk. Dank voor deze feedback die soms pijnpunten bij mijzelf bloot legt en waar ik aan kan werken of in ieder geval kan meenemen. 

Het begeleiden van mijn moeder in het eerste traject deed ik om broer en zus te "ontzorgen" (want met die laatste was toen de band nog goed). Pas later zag ik dat ik dat niet zo had moeten doen, ik cijferde mij compleet weg en ik kreeg ook niet veel later te maken met een depressie waarvoor ik in behandeling ben geweest. Broer en zus hadden daar mijns inziens ook actiever op in mogen spelen door het begeleiden toen evenredig te verdelen, zoals Flanagan voorstelt. Het gaf mijn moeder ondertussen hoop dat zij en ik elkaar weer veel zagen in het ziekenhuis. Ik dacht toen na dat traject duidelijk met haar te hebben afgesproken dat ik praktisch maar niet emotioneel beschikbaar ben. Gelet op de meest recente ontwikkeling is dat dus niet hoe mijn moeder erin staat, heeft herinnerd of wil. Mij niet op de hoogte stellen van haar ziekenhuisopname (waar ze nu nog steeds ligt en het ziet er naar uit dat dit nog langer duurt) lijkt haar "straf" voor het feit dat ik voor haar niet emotioneel beschikbaar was de afgelopen maanden. Zeker ben ik met je eens, Jonagold, dat mijn broer en zus daar ook een rol in speelden. Ik kan moeilijk zeggen dat ik het anders zou hebben aangepakt. Ik doe niet aan "wat als..."-situaties omdat het nu eenmaal zo gegaan is zoals het nu is gebeurd. Mijn broer heeft de volgende ochtend erop aangedrongen mij op de hoogte te stellen. Terecht dat de opmerking wordt gemaakt dat ikzelf niet consequent ben (geweest). Dat is zeker een leerproces voor mij. Ik zie steeds meer helder dat ik de afgelopen jaren verkeerde keuzes heb gemaakt, veel gebaseerd om mijn zus te pleasen in de hoop dat ze me niet zou veroordelen als ik het niet volgens haar manier doe. Mijn zus sprak vorig jaar, tijdens haar kritiek richting mij de woorden uit "zo erg was het toch niet allemaal? Onze jeugd was toch onbezorgd?"

Ik ben een vaderskind en lijk qua bouw zelfs op hem. Omdat mijn moeder op de voorgrond trad en heel vaak - vond ik bloedirritant - voor mijn vader antwoord gaf als ik hem wat vroeg, ben ik het mijn moeder meer kwalijk gaan nemen wat betreft de emotionele tekortkoming. Mijn vader en ik hadden een onzichtbare band die vooral werd gekenmerkt door stabiliteit en veiligheid. Wij met z'n twee konden soms ook een geintje maken over mijn moeder, waardoor mijn moeder dan weer kwaad wegliep van ons. Hij heeft zich nooit uitgelaten over mijn omvang of capaciteiten. Toen mijn vader wegviel, merkte ik wat voor een buffer hij was tussen mijn moeder en mij. 

In het verleden na het overlijden van mijn vader heb ik al twee keer hulp gezocht voor deze gecompliceerde familieband. Ik heb zelfs EMDR toegepast gekregen. Toen speelde meer mee - geen plezier in mijn werk, toch een veeleisende baan waarin ik me perfectionistisch en loyaal opstelde, een knipperlichtrelatie met een ex die narcistische trekken vertoonde. Ik ben zelf ook meer gaan lezen waarom ik soms zo heftig en emotioneel reageer op situaties en geluiden. Ik verdenk mezelf ervan tegen HSP aan te schuren, wat voor mij veel zou verklaren. Ik heb inderdaad ook afgelopen weekend gedacht aan het opnieuw benaderen van mijn oude behandelaar. Jullie reacties steunen mij al een eind in de goede richting, dus alsnog mijn dank daarvoor!

Wanneer ik spanningen voel opborrelen, spreek ik mijzelf streng toe:’ Ik  ben niet op de wereld gezet, alleen maar om voor anderen klaar te staan. Ik mag, even als en gelijk aan iedereen, ademen van de lucht waarin ik leef.’
Beetje ala Decartes: ik denk, dus ik leef. Dat helpt mij ook veel van mijzelf te houden.

Verder denk ik dat je er heel goed aan doet hier je gevoelens neer te zetten zodat je ze kan herlezen en verwerken. Reacties van anderen helpen je in dit proces van accepteren dat het contact met je moeder is zoals het is.

Jonagold schreef op 21-03-2022 om 11:50:

 Ik ben het niet eens met haar conclusie dat je een sterke persoonlijkheid bent die haar eigen koers kan bepalen. Je hebt een ander nodig (de shiatsu-behandelaar) om je erop te wijzen dat er iets niet klopt. En dan schiet je naar mijn idee ook nog vaak door in je reactie. Ook hier weer: je acties zijn niet consequent. Dat maakt het voor je omgeving ook niet makkelijk om helder te krijgen wat ze van je kunnen verwachten en hoe ze met je om moeten gaan. Ik zou proberen de relatie met broer en zus te verbeteren. Zodat ze jou beter begrijpen en ook kunnen helpen in de relatie met je moeder.

Ik zie dat zwalkend beleid ook natuurlijk. Wat ik probeerde over te brengen is: je voelt en vindt dingen sterk en je neemt ook besluiten. En je steekt er energie in, zet je in voor je keuzes. Het is niet zo dat je het alleen maar allemaal over je heen laat komen en het allemaal niet weet. Je lijkt vooral uiteindelijk niet vast te houden aan je eigen beleving: waar geloof ik nou echt in? Je lijkt niet genoeg op je eigen beoordelingsvermogen te vertrouwen, niet dicht genoeg bij jezelf te blijven. Waardoor je met al je goede bedoelingen, kracht en inzet niet komt waar je zelf wil zijn. Eerder ga je met teveel kracht en inzet soms juist weer de verkeerde kant op. Mijn inschatting zou zijn dat je vooral hebt uit te zoeken wat je echt niet meer wil en wat je nog wel wil. En dan niet op een abstractieniveau als 'me veilig voelen' maar welke soort omgang kan jij bolwerken en welke niet? Bij welk gedrag kun je bij je moeder, zus, broer in de buurt zijn en bij welk gedrag moet je leren om even op te staan en je aandacht op iets anders te richten? Of je mentaal af te sluiten? Een innerlijke aantekening te maken: 'die is gek' en dan over te gaan tot de orde van de dag. Welke ontmoetingen doe je helemaal niet meer? Mijn inschatting zou zijn, dat als jij helder weet wat je wil, kan vertrouwen op je eigen waarneming en beoordeling, je ook in staat zult zijn om het te doen. Je moet misschien wel vooral ophouden te zoeken naar 'de goede' beslissing. Er is alleen jóuw koers, die je niet objectief kunt en hoeft te verantwoorden maar vooral mag voelen: dit is wie ík ben en wat goed is voor mij. Niet in ideale zin ("Ik wil een warme betrokken moeder") maar in de werkelijkheid, met de moeder die je echt hebt.

oef, dit vereist een correctie.

Cogito, ergo sum ('Ik denk, dus ik ben') is een filosofische stelling van René Descartes,

Ik ben, wie ik ben, en ik ben trots op mijzelf zoals ik ben.

Materiaal voor op een tegeltje😉.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.