Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Relaties Relaties

Relaties

vraagbaak

vraagbaak

08-07-2014 om 16:40

Verplicht verhuizen

De hele familie ligt overhoop. Oma is op leeftijd en kan niet meer goed voor haar zelf zorgen. Ze raakt er steeds vaker vanaf. Nu wil de familie Oma naar een verzorgingstehuis sturen, maar niet iedereen staat achter het besluit. Ook Oma wil liever niet verhuizen. Maar zoals het nu gaat kan het niet, het is te gevaarlijk voor Oma om op haar zelf te blijven wonen. Pas stond de keuken nog in de brand, omdat ze het gas aan had laten staan.

Hoe moeten we dit aanpakken, zonder Oma overstuur te maken en zonder scheve gezichten in de familie?

Zijn er nog meer mensen die ook te maken hebben met een soort gelijke "verplichte" verhuizing? En hoe ga je daarmee om en je familie?

kan dit niet anders?

Kan je niet om te beginnen het gasformuis afkoppelen en een kookplaatje regelen? Volgens mij zijn ze er ook met een beveiliging tegen oververhitting. O ja, en een waterkoker voor theewater natuurlijk.

En komt ze wel in aanmerking voor plaatsing in een verzorgingstehuis? En is daar dan plaats? Dat zou ik eerst maar eens uitzoeken.

Als ze in principe wel in aanmerking komt maar er is niet direct plaats, leg Oma dan uit dat ze nu nog iets te kiezen heeft, maar dat ze bij een noodgeval wordt geplaatst op de eerste de beste plaats die er is. Je kan haar hopelijk op die manier overhalen om zich daadwerkelijk op de lijst te laten plaatsen van een huis van haar keuze. Dan heeft iedereen een beetje zijn zin: Oma houdt redelijk controle, de familie weet dat er naar een oplossing wordt gewerkt.

Maar a) koppel dat fornuis af, b) kijk eens of ze wel genoeg huishoudelijke hulp krijgt en c) kijk vooral eens of ze eigenlijk wel een indicatie krijgt voor opname in een tehuis. Want zo niet, dan kan je wel zoveel willen, maar dan gebeurt er niks zolang de toestand niet verergert.

Sterkte ermee

Temet

geen kookplaatje

Heb weleens een stinkende rookontwikkeling meegemaakt van een bejaarde die een thermoskan op het plaatje zette. Alle verhittende apparatuur is eigenlijk te gevaarlijk. In de magnetron kunnen metalen dingen gestopt worden. Een waterkoker en een koffiezetapparaat zou misschien nog net kunnen. En ik zou een slot op de cv ruimte zetten met een briefje op de deur de kinderen te bellen als ze daar zou moeten zijn vanwege uitval of zo.
Zou ze geinteresseerd zijn in dagverzorging? En daar mogelijk een indicatie voor krijgen? Dan is er toch elke dag toezicht.

Mijntje

Mijntje

08-07-2014 om 18:40

eten brengen

Nog wat ideeen: zorg dat ze niet meer hoeft te koken, haal dat fornuis beter helemaal weg. Voor het eten iets van tafeltje dekje (of eten brengen) zodat ze niet hoeft te koken? Een werkende rookmelder of alarmknop (ketting) is misschien ook een veilig idee. Dagverzorging/of dagelijks iemand die komt kijken lijkt me ook een goed idee.

Ilva

Ilva

09-07-2014 om 12:43

toestemming

Oma moet zelf toestemming geven om te verhuizen. Tenminste zo ging het bij mijn moeder. Verzorgingshuizen zijn er niet echt meer, dus moet het een verpleeghuis worden en daarvoor zijn de eisen echt heel hoog. Mijn moeder heeft Alzheimer, maar toch moest ze zelf zeggen dat ze wilde verhuizen, anders ging het hele verhaal gewoon niet door. Dus je zal oma echt moeten overtuigen. Thuishulp inschakelen lijkt me de eerste stap. Iemand die dagelijks komt kijken hoe het gaat en huishoudelijke hulp. Of heeft ze dat al?

wizzer

wizzer

09-07-2014 om 20:03

of via de rechter

Als het echt fout loopt kan het via de rechter (een gedwongen opname omdat iemand een gevaar is voor zichzelf), nadeel is dat er dan heel weinig keuze meer is waar je moeder terecht komt volgens mij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.