Relaties
kloek
01-04-2013 om 20:15
Verkering uit
Mijn zoons verkering is uit. Hij is er nogal ondersteboven van. Ik zou hem graag helpen om eroverheen te komen. Hebben jullie dit al eens bij de hand gehad, en hoe pakte jij het aan? Juist wel veel erover praten of juist niet? Zoon zegt uit zichzelf niet veel erover, maar is erg teneergeslagen. Het meisje heeft overigens alweer een andere vriend, maar zegt daar niet verliefd op te zijn.
Tonny
01-04-2013 om 20:42
Zijlijn...
Je kunt niet veel in deze situatie, als moeder sta je langs de zijlijn - dit is een van de vervelende dingen van moederschap als je kinderen richting volwassenheid gaan.
Beetje verwennen, luisteren als hij wil praten, wat extra 1 op 1 tijd, samen gaan eten, winkelen, iets anders doen wat-ie waardeert.
Het kost tijd, het is niet anders. Liefdesverdriet doet pijn. Heel naar. Sterkte ermee.
+ Brunette +
02-04-2013 om 00:19
Ik sluit me aan bij tonny
Afleiding is de beste remedie. Niet bagatelliseren met spreuken als "niet een handvol maar een land vol".
Leen13
02-04-2013 om 01:22
Inderdaad
Ik zou wat extra gelegenheid creeeren waar je zoon kan aangeven wat hij nodig heeft, afleiding of praten/luisteren. Soms kun je door vragen te stellen zaken voor hemzelf helpen te verduidelijken en soms door over je eigen ervaringen te vertellen. Het hangt er maar vanaf wat jullie relatie is en wat je zoon nu nodig heeft. Misschien wel niets, alleen een beetje tijd.
Rode Vulpeninkt
02-04-2013 om 08:07
Er zijn - op afstand...
Je kan niet meer doen dan "er zijn" voor hem. En het accepteren als hij toch besluit het in zijn eentje te verwerken.
Ik heb dit vorig jaar meegemaakt met mijn zoon. Verkering uit, veel verdriet. En ik voelde me zo machteloos, want ja, het blijft toch "je spruitje", maar er komt een tijd dat "kusje erop" niet altijd meer werkt.
Toevallig las ik precies in die tijd iets over "troost op afstand". Zeggen dat je er bent voor hem en dat hij je altijd mag benaderen, maar dat HIJ moet aangeven als hij er behoefte aan heeft, omdat je anders bang bent dat jij als moeder te opdringerig wordt.
Ik vond het best moeilijk om dat te zeggen. Alsof je als moeder een stapje terug doet en je kind in de steek laat, zo voelde het. Ja, je doet wel een stapje terug, maar je laat hem niet in de steek, integendeel, je hebt duidelijk aangegeven dat je hem de ruimte geeft maar er wel bent als hij het nodig heeft!
Mijn zoon heeft later aangegeven dat hij dit heel fijn vond, want hij had op dat moment absoluut geen zin aan een uit bezorgdheid aan hem trekkende moeder, en ook niet aan goedbedoelde opmerkingen. Hij voelde zich Kwalitatief Uiterst Teleurgesteld en wilde daar zelf mee dealen.
Pas maanden later, toen het allang een plekje had gekregen, heeft hij er over verteld. Ook dat hij zich in die tijd depressief voelde, maar hij zei er direct bij dat ik daar weinig aan had kunnen veranderen, dat het feit dat ik er gewoon wás zonder erover te praten voor hem al voldoende troost bood, en dat hij uiteindelijk degene was die hier uit moest komen.
Ik heb hier van geleerd hem de ruimte te geven als hij dat aangeeft. Maar pfff, het blijft lastig, als je kind zich rot voelt en je kan niks doen!
Koolmees
02-04-2013 om 13:21
Rode vulpeninkt
Wat mooi, die ga ik onthouden voor als ik hem nodig heb in de toekomst. Bedankt!
kloek
02-04-2013 om 15:19
Bedankt
Allemaal bedankt, dat doe ik dus inderdaad. Veel afleiden en bezig houden en er zijn. En de zin van rode vulpeninkt (aparte nick trouwens) zal ik ook goed onthouden en aan zoon vertellen.
Het is inderdaad rot om niets te kunnen doen.
Rode Vulpeninkt
02-04-2013 om 23:04
Kloek en koolmees
Graag gedaan en sterkte! En bedenk: men leert lopen met vallen en opstaan en dat doet soms best pijn
Wat de nick betreft: ik heb een tijd geleden gelezen dat diverse nicknames op OOL zijn ontstaan vanwege iets dat net in het oog viel tijdens het registreren of een nickwissel. En ik had op dat moment net een vulpen met... Precies!
Momenteel zit er groene vulling in, dus als het weer eens tijd is voor een nickwissel?