Relaties Relaties

Relaties

Paddington

Paddington

19-11-2015 om 11:27

Verbeteren communicatie?

In mijn omgeving is er iemand die een heel slecht contact heeft met zijn ex. Ik heb wel eens wat e-mail gelezen die zij hem stuurt en adviseer hem soms in zijn antwoorden.

Nu loopt hij tegen een muur aan. Als hij een verzoek doet (en dan help ik hem door te proberen een verzoek zo te verwoorden dat er geen enkel verwijt in staat), dan negeert zij het volkomen.

Verder heb ik het gevoel dat zij hem als een lastig kind behandeld. Als hij aangeeft dat hij graag wil dat er naar meer opties gekeken wordt, zoals bijvoorbeeld bij een schoolkeuze, dan wordt dat afgedaan als onzin. Daarnaast wordt haar echtgenoot overal bij betrokken, maar hij als vader wordt pas benaderd als er een handtekening voor nodig is. Zaken die zij kan regelen zonder handtekening wordt hij helemaal niet over ingelicht.

Nu wil ik hem graag goed adviseren en ik probeer hem dan ook te helpen om e-mail zo neutraal mogelijk op te stellen, maar zelfs dan leest zij alles negatief. Het is zo vermoeiend voor hem.

Wat zou hij kunnen doen om de zaken te verbeteren?

Voor een completere plaatje: ze hebben samen drie kinderen en de kinderen komen elke 14 dagen een weekend bij hem. Zijn ex is hertrouwd. Ze zijn nu bijna 5 jaar gescheiden en hun relatie wordt alleen maar slechter in plaats van beter. Hij wil graag zijn rol als vader goed vervullen, maar heeft sterk het gevoel dat hij daarvoor geen gelegenheid krijgt van haar. Hij is zich hier van bewust en probeert daarom zijn e-mail zo neutraal mogelijk te houden.

Vangen met stroop

Bijen kun je vangen met stroop. Misschien is ze gevoelig voor complimenten?

Maar denk je nu dat het aan de email ligt? Het gemakkelijke van een bericht is dat je hem kan negeren of ongelezen in de prullenmand kan verplaatsen, hoe neutraal of complimenterend dan ook.

gesprek met iemand erbij

Lijkt me het meest kansrijk. Een onafhankelijke derde. En dan duidelijke afspraken maken en die op papier zetten.

Blijft het punt dat als de ex zich vervolgens ook gewoon niet aan die afspraken kan houden...

Mijn man heeft zo'n soort ex. Gelukkig is zijn kind nu oud genoeg om alles rechtstreeks mee te communiceren, maar hij is in het verleden ook nooit ergens bij betrokken of over geïnformeerd of wat dan ook. Onze ervaring is dat je uiteindelijk eigenlijk niks kunt als de ander echt niet meewerkt….

Marije

Marije

19-11-2015 om 13:56

Hmm

Emails zijn vaak heel direct en kunnen verkeerd overkomen. Ik zou dus de voorkeur geven aan bellen. Dat ten eerste.

Ten tweede denk ik dat het in de praktijk inderdaad zo werkt als eens-in-de-twee-weken-vader. De inwonende nieuwe vader zal veel directer bij allerlei dingen betrokken worden want die is er altijd. Daar kan je van alles van vinden, maar dat is nou eenmaal zo en zeker als de relatie tussen de gescheiden partners niet goed is.

Misschien kan hij kijken of hij niet meer kan betekenen voor zijn kinderen dan alleen om het weekend. Dan wordt hij ongetwijfeld meer bij alles betrokken. Die stiefvader zal omgekeerd bij zijn eigen kinderen tegen dezelfde dingen aanlopen.

Paddington

Paddington

19-11-2015 om 14:08

Telefoon

helaas is het al vaker gebeurt dat zij telefonisch of in een gesprek toezeggingen doet, wat ze dan later weer ontkent.

De stiefvader heeft geen eigen kinderen. Vanuit hem is er ook weinig begrip, helaas.

De vader zou er heel graag meer voor zijn kinderen willen zijn, alleen doordat zijn ex is verhuisd, is dat praktisch niet mogelijk.

Ik ben ook een beetje bang voor wat Jippox zegt, dat het trekken aan een dood paard is. Als het goed zou gaan met de kinderen, zo dat wellicht de situatie nog een beetje kunnen redden. Helaas gaat het met de kinderen niet zo goed.

Wellicht dat een ander goede ouderschapsbemiddelaar nog wat kan veranderen.

De vader begrijpt echt wel dat er zaken zijn waar hij minder bij betrokken is. Het gaat hem om zaken als medische (niet nood) beslissingen en schoolkeuzes. Zelfs daar wil de moeder hem het liefste buiten houden. Nu begrijp ik haar wel tot een bepaalde hoogte, ik vind het alleen zo jammer dat zij zich niet over haar emoties heen kan zetten. Het lijkt mij dat je als verzorgende ouder ervoor moet zorgen dat de andere ouder over belangrijke zaken kan blijven meedenken. De kinderen bezitten immers genen van beide kanten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.