Relaties Relaties

Relaties

veel discussies met mijn man

Ik heb de laatste tijd veel discussies met mijn man over hoeveel relax tijd hij heeft, hoeveel we samen werken, en opvoeden. Ik heb het gevoel dat ik veel meer doe. Hij vindt andere dingen weer belangrijker. Hebben jullie dat ook? Hoe doen jullie dat? Liefs allemaal!

Toen mijn oudste ongeveer een half jaar was, had ik ook heel duidelijk het gevoel dat vrijwel alles op mij neerkwam. Heb er toen met mijn man over gesproken en we hebben toen inderdaad een herverdeling van taken kunnen maken. 

Voor mannen voelen dingen in het huis(houden) ook vaak anders heb ik wel eens gelezen. Vrouwen staan steeds 'aan', zo van - straks moet die naar voetbal, dus dan moeten we vroeger eten, maar er moet ook nog brood worden gehaald en dan moet ik dat dus doen als ik straks de hond nog even ga uitlaten etc... zodat je ook de momenten DAT je vrij bent, in je hoofd nog allerlei dingen aan het regelen/checken bent. Mannen zouden dat minder hebben, leven meer in het nu zonder alles al te willen regelen. Komen rustig om 18 uur thuis en vragen zich dan af wat we die avond zullen eten... hoezo eten - wie heeft er dan boodschappen gedaan, denkt zij dan... (nou ja, dat heb ik allemaal van horen zeggen/lezen - geen idee of het over het algemeen waar is, maar ik herken het wel een beetje in ons huishouden )

Een groot struikelblok is wat jullie allebei belangrijk vinden. Ik ga nu lekker niet woke heel erg generaliseren:
De een (vaak vrouw) wil twee keer per week de badkamer van boven naar benden gepoetst hebben, de ander (vaak man) vindt eens per maand wel genoeg. En dat geldt dus voor alle klussen .
Een ander struikelblok is dat de een (vaak vrouwen) de ander niet de tijd of vrijheid gunnen om het op hun eigen manier en eigen gekozen moment te doen. En dan mokkend zegt ‘dan doe ik het wel’. ja, dan heeft de ander natuurlijk geen zin om een klus te doen als zij het daarna afkeurt of overdoet. 
en wat Tine zegt: vrouwen proberen problemen voor te zijn door alles te plannen, mannen lossen problemen wel op als ze zich voordoen. En als je dan samenwoont, dan botst dat. De een vindt dat de ander alles op zijn beloop laat, de ander vindt dat ze problemen ziet die er niet zijn. 
dus kun je alle taken verdelen. En dan niet zeuren als de ander het anders doet dan jij wil of zou doen. 
ik heb dat op z’n beloop laten geleerd toen we zes kleine kinderen hadden onder de vier jaar. Dan kun je plannen wat je wil…..

Klopt allemaal en dan daarbovenop dus nog eens die vrouw die (gemiddeld dan) gewoon wil dat het op haar manier gaat en al het andere is fout. Verdiep je eens in de man en hoe dat overkomt. Twee zulke verschillende manieren van een huishouden runnen gaat niet. Als twee mensen samen een bedrijf starten zou die combinatie ook niet werken maar dat vinden we niet gek. Stop twee mensen in een huis en dan moet altijd de één zich aanpassen aan de ander. 

Nee je hoeft niet 2x per week de hele badkamer te doen (voorbeeld). Wie bepaalt dat? Bepaal samen wat écht belangrijk is en wat écht elke dag/week/maand etc moet en verdeel de taken. Bepaal dan niet dat de wc perse op vrijdag en maandag moet maar laat je partner een dag kiezen en kies jij een andere dag (allemaal voorbeelden). 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.