Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Relaties Relaties

Relaties

Pislinkje

Pislinkje

18-07-2015 om 11:48

vakantie altijd relationeel dieptepunt....

Zo, de vakantie zit er weer op dit jaar. En ja hoor, opnieuw hebben manlief en ik elkaar nog niet niet letterlijk de tent uit gevochten maar zeker wel gekeken.

Ieder jaar is het weer hetzelfde liedje: we botsen in de vakantie enorm met elkaar. Ik erger me dood aan gedrag wat ik in het dagelijks leven niet de hele dag zie, stoor me slechte gewoontjes die opeens 24/7 zichtbaar zijn en we zitten elkaar letterlijk en figuurlik enorm in de weg. De spanning is vaak om te snijden en ik baal enorm dat iets wat ontspannen en relaxed moet zijn precies het tegenovergestelde is: stress. Heel ongezellig -ook voor ons kind hoewel we hard ons best doen het zo veel mogelijk te verbloemen en buiten zijn zicht te houden.

We zijn 20 jaar samen met uiteraard ups and downs, maar dit blijft een terugkerend fenomeen. Het komt er op neer dat de verschillen die we hebben, en de ingesloten patronen van onze relatie tijdens de vakantie worden uitvergroot en blootgelegd. Waar we in het drukke dagelijks bestaan vaak aan voorbij kunnen gaan of na wat irritatie of ruzie weer kunnen over gaan tot de waan van de dag. Erover praten hebben we in het verleden uiteraard gedaan, maar levert niet veel op....

Herkent iemand dit? Wat te doen? Apart op vakantie gaan? Vind ik ook weer zo ongezellig en emotioneel armoedig... ik schaam me er ook voor dat ik niet eens fatsoenlijk vakantie kan vieren met mijn man.

Miekemieke

Miekemieke

18-07-2015 om 13:58

herkenning

Wat praktische tips; beter 2 maal per jaar 1 weekje weg dan 14 dagen achter elkaar, persoonlijk vind ik zelf 1 week genoeg maar als er nog kind(eren) meegaan dan willen die meestal wel wat vaker weg.
Op het vakantieadres regelmatig apart van elkaar iets ondernemen.
Bij voorkeur vakantie vieren daar waar veel andere mensen zijn bv op een camping of een natuurvriendenhuis of een hotel. De grootste dieptepunten hebben bij ons plaatsgevonden in huisjes of appartement want dan zit je dus echt op elkaars lip.
Zorgen dat de reis niet te lang duurt dus of een korte vlucht of een korte autoreis.

Je hoeft je niet te schamen, het komt veel voor maar het is niet iets waar je mee te koop loopt.

GS

GS

18-07-2015 om 15:44

hmm

Het is ook niet voor niets dat veel relaties op de klippen lopen tijdens vakanties en na pensionering (met je 70e zit je voor de rest van je leven de hele dag met 'm opgescheept). Je situatie is dus zeker voor velen herkenbaar. Veel gepensioneerde mannen hebben dan ook hobbies als vissen (hele dag de hort op) of sleutelen aan auto's (idem).

Wat doen jullie zoal op vakantie? Klapstoel voor tent, dat soort dingen? Dan kan ik me voorstellen dat je elkaar na een paar dagen aanvliegt. Onderneem activiteiten, eventueel ook apart van elkaar.
Relatietechnisch lijkt me wel wat werk aan de winkel, eerlijk gezegd. Of vind je het wel ok om met iemand samen te leven die je kunt dulden omdat je hem zelden ziet?

moreen

moreen

18-07-2015 om 17:03

ik zou

heel bewust lekker vaak apart dingen ondernemen. Lekker met kind een op een, zodat de ander een rustig dagje tuis heeft, of iets anders kan doen.
Wij hebben een vrij rustige stabiele relatie zonder crisessen. Toch hebben wij in de vakantie gemiddeld een keer flink ruzie, ongeveer op de helft... Wij hebben een vrij druk kind (inmiddels 17) waarmee we juist daarom ook afwisselend apart iets deden. Zo kun je goed bij tanken en even de tijd voor jezelf hebben.
Zelf heb ik pas sinds enkele jaren ontdekt dat ik het heerlijk kan vinden om alleen een wandelingetje te maken, een fietstoctje of even ga zwemmen in mijn uppie.
Ik heb het gevoel dat juist goed is voor je relatie, af en toe apart iets doen. Maar ja, dat denk ik.

welnee, schaam je niet

vakantie is voor veel mensen anders dan het gelukzalige labeltje dat eraan hangt.

Kies een vakantieplek met meer ruimte en deel je tijd bewust in, doe dingen apart, dingen samen, en dingen een op een met je kind. En als je dol wordt van een tent, zoek dan een vakantielocatie met meer ruimte.

vakantie is een vrij overschat fenomeen. Maar het is raar als je dat zegt.

guera

guera

18-07-2015 om 22:18

aan werken

Want als je kinderen het huis uit zijn dan ligt een scheiding op de loer. Dan zit je helemaal 24/7 opelkaars lip straks en is de afleiding van een kind weg. Er speelt blijkbaar iets en dat zou ik proberen te bespreken. Het is een enorme valkuil voor een relatie. Lekker bezig zijn en drukdrukdruk en maar doorrazen.Hoef je elkaar niet echt te spreken. Dat gaat een keer mis. Ik wil je niet deprimeren maar ik denk dat je dat zelf ook wel snapt....

Pislinkje

Pislinkje

18-07-2015 om 23:32

werken aan....gedaan

Dank voor de tips. En fijn te lezen dat ik niet de enige ben die dit zo ervaart. Veel ondernemen dus en veel dingen apart doen, niet te lang weg. Ik zal het onthouden. Dingen ondernemen is helaas precies het probleem vaak bij ons, omdat ik dat graag begin van de dag doe en manlief liefst pas na de lunch. Dus beginnen we de dag al meteen met irritatie. Na ja. Zucht.

Werk aan de winkel relationeel gezien: I know. Het is niet dat we nog nooit ergens over gesproken hebben en in het dagelijks leven volledig aan elkaar voorbij gaan. We zijn al een paar keer ook in therapie geweest. Onze liefde is er nog altijd, soms veel, soms wat minder, en ik ben nu op een punt uitgekomen dat je weet dat je bepaalde zaken ofwel moet accepteren, danwel moet besluiten er een punt achter te zetten. Ik heb besloten die bepaalde zaken proberen te accepteren - want m'n partner veranderen dat gaat niet (meer?)- en we houden nog genoeg van elkaar om bij elkaar te blijven ook in het belang van kind, maar dat accepteren lukt dus niet helemaal. En dat genoegen is wederzijds, vrees ik.

Na ja, we hebben nog een heel jaar om er weer naar toe te leven

En zeg nou eerlijk

Er is toch niemand, waarmee je zo intens ruzie kunt maken, dan deze meneer. Heerlijk toch. Volgend jaar kom je hem weer tegen.

Tsjor

Pislinkje

Pislinkje

18-07-2015 om 23:56

Tsjor

Dat is ook een manier om er tegenaan te kijken. Je relativerende woorden maken me aan het glimlachen. Dank.
Hoop dat ik er volgend jaar ook nog om lachen kan!

Katniss

Katniss

19-07-2015 om 00:00

Relaxt

Perfect toch als je man 's morgens rustig aan wil doen? Dan heb jij alle tijd om in je eentje broodjes te halen voor de (br)lunch, een wandeling te maken, fietstochtje of naar dat marktje waar hij toch al geen zin in had. Na de lunch is er nog tijd zat om samen iets te ondernemen. In plaats van je te ergeren ben je jaloers op zijn ontspanningstalent, en hij vindt jou geen dwangmatige hittepetit maar een energiek type dat lekkere broodjes haalt.

Veer

Veer

19-07-2015 om 09:23

waarom ga je op vakantie?

Ik vind 'op vakantie gaan' helemaal niet zo leuk. Veel werk vooraf, veel werk achteraf. En het valt vaak tegen. Locatie valt tegen, weer nok,, te weinig leeftijdgenoten voor de kinderen. Of kinderen die niet meewerken, want geen zin om een uitstapje te maken, te fietsen, of wat dan ook.

Dus, wij gaan vaak niet op vakantie. Wel af en toe zomaar een paar dagen weg. Met het gezin, of 1 ouder met 1 of 2 kinderen. Een week mountainbiken of een paar dagen naar parijs. Al dan niet met zn allen. Is ook leuk voor de thuisblijvers! Lekker een paar dagjes samen thuis invullen zonder aandachtvragende broer of zus.
Vinden we allemaal prima zo!

Veer

Veer

19-07-2015 om 09:57

en ook nog

mijn man gaat ook wel eens een paar dagen met vrienden weg. Ik ben dit jaar met 2 vriendinnen op wintersport geweest. Jullie kind zou misschin ook een vriend of vriendin mee kunnen nemen.
Nou ja, apart op vakantie is voor mij geen emotionele arremoe, gewoon fijn!
Maar... wij zijn wel gelukkig samen in het dageliijks leven, we hebben het fijn samen. We hebben de vakantie niet nodig om eindelijk weer eens iets leuks samen te doen. We genieten door het jaar heen van zoveel mogelijk (kleine) dingen.

Jamie

Jamie

19-07-2015 om 12:01

Jammer

dat je dit niet een maand geleden had gevraagd. Ik ben benieuwd wat nu die slechte gewoontes zijn in je beginposting.

Ik begrijp dat als jullie bijv een uitstapje willen maken van een uur of vier jij daar het liefst om 10 uur mee begint en hij om 13 uur? In dat geval moet je dat soort dingen de avond ervoor echt overleggen en tot een compromis komen en als dat niet lukt moeten jullie dat soort uitstapjes verkorten. Jij zou inderdaad 's ochtends gewoon moeten kunnen vertrekken met jullie kind voor een wandeling of naar de markt zodat jullie je die uren al niet aan elkaar kan ergeren en wie weet kun jij het dan wel opbrengen om pas om 14 uur te vertrekken naar dat langere uitje?

Ik zou inderdaad ook overwegen om nog maar een week te gaan en als dat in de zomervakantie moet: de tweede en vijfde week bijvoorbeeld zodat er nog wat tijd tussen zit waarbij jij bijvoorbeeld week 1, 2 en 5 vrij bent van je werk en hij week 2, 5 en 6. Dan heb je ook allebei een week met jullie kind om thuis uitstapjes te maken.

Donna

Donna

19-07-2015 om 15:47

Herkenbaar

We hebben de Periferique weer gehad deze zomer en ondanks dat we al jaren en jaren gps hebben, gaan we tijdens die uren nog altijd scheiden. We gaan ook alleen maar naar Frankrijk op vakantie, anders lopen we het jaarlijkse onladingsmoment mis ; )

Nur

Nur

19-07-2015 om 16:13

Onderscheid

Het is wel belangrijk om onderscheid te maken tussen verschillende ideeën hebben wat een leuke vakantie is waardoor dit tot ruzie leidt of dusdanige relatie problemen hebben die vooral zichtbaar worden tijdens de vakantie. Dat is een veel serieuzer en diepgaander probleem.
Mijn man en ik hebben ook best andere ideeën over wat een leuke vakantie is. Bepaalde dingen vinden we wel allebei leuk maar we verschillen best wel op dit gebied.
Dus we gaan lang niet altijd samen op vakantie. Ik heb een paar mensen waar ik graag mee op vakantie ga dus dat doe ik regelmatig. Ik ga ook wel eens alleen met de kinderen. Mijn man gaat ook wel eens alleen weg of met vrienden. En soms gaan we samen of samen met de kinderen. Als we samen gaan dan gaan we vaak niet zo heel lang.
Maar ik zie het niet als een relatie probleem. Het is echt een vakantie probleem.

Mijn man bijvoorbeeld gaat graag op zeilvakantie. En dan echt zeilen over woeste zeeën. Hij is ook wel eens met een vrachtschip weggeweest. Ik hou niet van boten en zeilen is al helemaal niet mijn hobby. Diepzee duiken ook niet en daar houd hij ook van. De enige bootvakantie die ik zou overwegen is op zo'n spectaculaire luxe cruise te gaan. Dat zou mijn man dan weer absoluut niet willen. Verder wil hij ook nog wel als tegenhanger een rustige vakantie. Ergens in de middle of nowhere onder een boom zitten aan een riviertje met een goed boek. Genieten van de natuur, de rust en lezen. Mag gerust primitief zijn. Dat soort vakanties vind hij ook leuk. Ik niet. Als ik onder een boom wil zitten lezen blijf ik wel thuis. Daarvoor ga ik niet 1000 km verderop zitten. Hij kan het ook zo lang volhouden. Ik sta op vakantie vaak vroeg op en wil meteen actie.

Ik hou zelf erg van roadtrippen. Veel zien in korte tijd. Rondreizen. Veel natuur, cultuur. Een paar dagen strandvakantie in een luxe oord vind ik ook wel fijn maar niet te lang. Ik kan best even heel toeristisch doen. Vind Vegas en Disney ook enig. Daar moet je ook bij man niet mee aankomen.Ik ga ook graag ver weg. Mijn man heeft vroeger heel veel gereisd en gezien en nu hoeft dat van hem niet zo meer.

Wat we allebei leuk vinden is een stedentrip en hiken in de bergen. Dat zijn weer wat minder geslaagde vakanties met kleine kinderen.

We gaan dus gewoon vaker zonder elkaar weg en dat bevalt prima. Zegt verder niet zo veel over onze relatie.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-07-2015 om 22:36

Oh Donna

Echt serieus, ik heb er beeld bij.
Ik laat het hem altijd lekker zelf uitzoeken, ons huwelijk heeft daarmee zelfs de tocht dwars door Parijs overleefd. Maar ik moet zeggen: het was echt kantje boord toen....

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-07-2015 om 22:47

Haha Donna

Dat is precies de reden waarom wij destijds een tomtom hebben aangeschaft

neteret mut

neteret mut

23-07-2015 om 13:53

oooohh

nu weet ik wat ik gemist heb deze vakantie, het jaarlijkse kromme tenen en mond krampachtig dicht moment. Rijdend met caravan (bijna) ruzie met andere autobestuurders, wel altijd door behoorlijk asociaal gedrag van die ander maar niet handig om zelf ook heel even asociaal terug te doen. Ik moet dan eventjes niets zeggen ook al ben ik boos op hem. GPS hebben scheelt al een stuk stress en ruzie

Ely

Ely

26-07-2015 om 18:24

Lekker draadje

Sorry deze had ik even nodig. Bedacht ik me gisteren nog dat onze vakantie zo lekker verloopt qua relatie, hebben we nu woorden. En geen privacy want kinderen er bovenop. Dus zonet getracht erover te praten maar in de korte tijdspanne dat we zonder kinderen waren wist ik precies het verkeerde te zeggen waardoor we geen moer opgeschoten zijn.
Dus ben ik maar even Oo opgedoken voordat we gaan eten straks . Even een soort van mijn ei kwijt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.