Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Relaties Relaties

Relaties

Valerie

Valerie

07-08-2013 om 19:18

Vader bekvecht de hele tijd met zoon ...

Tja, we zijn op vakantie. Maar mijn man is de hele tijd met mijn zoon aan het bekvechten. Man, zoon en een van zijn vrienden is mee gegaan om samen op te trekken en uit te gaan (op meidenjacht, haha)en ik zijn met elkaar. Ik mis een vrouw in het gezelschap. Als we uit eten gaan en mijn man drinkt wat, dan zegt ie van die hatelijke dingen. Ik erger me er kapot aan, maar heb besloten dan maar mijn mond te houden. Maar mijn zoon gaat er tegenin. Ik ga niet meer uit eten. Ik vind het veel te ongezellig en dus dan ook zonde van mijn geld, maar de emotie van die ongezelligheid weegt het meeste. Mag ik dit ter sprake brengen of juist niet? Heb dit al geprobeerd maar het wordt 'uiteraard' door man ontkent. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Hatelijke dingen

Ik zou er natuurlijk wat van zeggen. Maar nog mooier is het natuurlijk dat je iets kunt verzinnen waardoor je man ermee ophoudt. Uiteindelijk lijkt me dat onverteerbaar dat er altijd iemand jou onderuit zit te halen, net als het gezellig zou moeten zijn.
Mijn exman deed dat al zonder borrel op en ik heb dan ook heel vaak gevraagd: is het iets leuks? Anders houdt je het maar binnen! Ik heb ook weleens met een krijtje op een schoolbord bijgehouden hoeveel beledigingen hij in een paar minuten over mij kon uiten, maar toen was hij ook wel erg de weg kwijt. Het heeft namelijk met henzelf te maken en niet met jou. Het is een tic, een onvrede, een gebrek aan beheersing. Misschien is het wel handig dat je zoon er nu ook wat van zegt. Het is onacceptabel om een significante ander systematisch onderuit te halen.

Hatelijke dingen 2

Ik ken ook mensen die er een gewoonte van maken om bij wijze van gezellig gesprekje af te geven op andere mensen, het weer, de tv of wat ook. Ook niet gezellig maar een verkeerd aangeleerde gewoonte. Je kunt ze het goede voorbeeld geven van een wel leuk gesprekje en de rest negeren of pareren.

Maylise

Maylise

08-08-2013 om 12:27

Probleem

Het probleem zit hem niet in de ruzies tussen je man en je zoon maar in het feit dat je man blijkbaar weinig respect op kan brengen en hatelijke dingen zegt als hij gedronken heeft. Ik zou in eerste instantie hierover in gesprek gaan op een rustige moment. Weet je man wel hoe hij zich gedraagt als hij gedronken heeft? Heeft hij wel door welk effect alcohol op hem heeft? Misschien is het beter dat hij stopt met drinken. Zou hij daar toe bereid zijn?

Maylise

Maylise

08-08-2013 om 12:29

Inzicht

Zolang je man geen inzicht heeft in zijn gedrag is het heel lastig natuurlijk. Misschien kan je een keer opnemen wat hij zegt? Of bij elke hatelijke opmerking hier heel rustig op in gaan en hem vragen of hij wel weet wat hij nu zegt en of hij dat werkelijk vindt?

Jo Hanna

Jo Hanna

08-08-2013 om 15:20

Ik-boodschappen?

Ik weet niet hoe zo'n gesprek verloopt. Misschien doe je dit al maar anders is het wellicht zinvol om te kijken of je de focus kan verleggen van het overtuigen van je man dat hij er hatelijke dingen uitkraamt naar hem vertellen dat jij je verdrietig en gekwetst voelt als hij bepaalde dingen tegen je zegt. Dan hoeft hij misschien minder zijn kont tegen de krib te gooien maar kan hij zich afvragen of dat gedrag belangrijk genoeg is om voort te zetten in het bewustzijn dat zijn vrouw en zoon eronder lijden.
Succes, Jo Hanna

Kaaskopje

Kaaskopje

08-08-2013 om 17:04

Wat zegt hij dan?

Wat noem jij hatelijk?

mirreke

mirreke

11-08-2013 om 00:11

Hmm. ik-boodschappen

Dat werkt ook niet altijd. Mijn zoon heeft asperger, en is op het moment eigenlijk altijd op mij aan het afgeven. Ik ken het mechanisme, weet waardoor het komt, maar ben het helemaal zat. En aan het bedenken hoe ik het kan laten ophouden. Ik-boodschappen werken totaal niet bij hem, regels wel, en voorbeelden.
Als ik jou was, zou ik het gewoon eens opnemen, hem op een wat beter moment laten zien/horen, en duidelijk aangeven dat je dit niet meer wil.
Stoppen met drinken lijkt me ook zeker aan te raden. En als het hem niet lukt te stoppen met dit gedrag, 'gewoon' niet meer met hem op vakantie.
Fijn trouwens dat je zoon hier wel tegenin gaat.

mirjam

Aangenaam

Hier regelmatig gesprekken gehad met zoon wat de bedoeling is. Mensen vinden het niet fijn om van jou hun foutjes te horen. Mensen zijn geen robotjes en iedereen maakt fouten. Maar het is de kunst om de goede dingen van jezelf en van anderen te zien en daar op te reageren. Aangenaam te zijn voor jezelf en voor anderen. En die focus op wat er niet klopt is je valkuil als je Asperger hebt. Dat is handig als je foutjes uit een computerscript moet halen maar niet handig in de omgang met mensen. Mensen een aangenaam gevoel geen helpt om samen te werken en het samen goed te hebben. Ik moet zeggen dat het alweer een tijd geleden is dat ik hier actief last van had, eigenlijk meer met ex dan met mijn kinderen, hoewel het soms even opspeelt. Het goede voorbeeld geven helpt ook, benoemen wat je prettig vind dat een ander voor je gedaan heeft. Ook dat kan iemand met Asperger tot een kunst verheffen. Maar inderdaad haal ik ook mijn schouders op als het weleens fout gaat. Ik neem het niet persoonlijk. Maar ik ben benieuwd of je het een volwassene ook op deze manier kunt leren. Misschien dat iets meer afstand wel helpt. Dronken en negatief jezelf verwijderen en blijven voorhouden dat je graag aangenaam gezelschap wil.

Nog een

Als er weer eens op foutjes ingehakt wordt is mijn standaard antwoord dat mensen soms fout gedrag laten zien. Als je dat ziet neem je dan voor dat je dat zelf niet doet. Kijk maar naar jezelf. Je kunt alleen jezelf aanzetten tot goed gedrag. Een ander corrigeren helpt niet, let maar op jezelf.

Saartje

Saartje

11-08-2013 om 13:57

Altijd?

De vraag is of jouw man dit altijd doet,ook wanneer jullie niet op vakantie zijn?Ik kan me er best iets bij inbeelden,want mijn man kan zich soms ook best vervelend gedragen als we in gezeldschap zijn,maar hij doet dit ook wel vaker als we gewoon thuis zitten.Van die domme opmerkingen maken die nergens op slaan en die de hele sfeer dan best wel verpesten.Ik probeer dan ook mijn mond te houden en er die moment niet op in te gaan,omdat ik niet wil dat de situatie uit de hand loopt.Ik spreek hem er wel nadien,als we alleen zijn,over aan en zeg dan dat hij zich niet zo moet aanstellen.Maar,het is zoals je zegt...emotioneel gezien,voel ik me der niet goed bij en kan me dus inbeelden hoe jij je voelt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.