Relaties Relaties

Relaties

Trouwen zonder feest

Dag allemaal, 

Ik heb jullie hulp nodig. Willen jullie a.u.b. met mij meedenken. Mijn lief en ik willen na 20 jaar samen zijn eindelijk gaan trouwen. Maar.... we willen geen feest of receptie. Gewoon simpel en zo goedkoop mogelijk, maar toch wel na afloop even met de mensen die het dichtsbij ons zijn. We hechten wel veel waarde aan goeie Trouwringen. Hebben jullie ideeën hoe we het kunnen aanpakken?
Alvast bedankt 

MRI

MRI

22-06-2024 om 11:45

Eh, getuigen zoeken, aantekenen, naar het stadhuis gaan en trouwen. Elkaar ringen geven. Gaan lunchen met de getuigen en dierbaren. Zoiets?

Zo hebben wij het indertijd gedaan. Zonder ringen overigens. Trouwen kostte toen 10 gulden. Zou nu 4,50 E zijn. Zal wel duurder geworden zijn.

Precies wat MRI zegt. Wij hebben het zelfs gratis gedaan, dat kon eens per week. En we hebben geen ringen, dus we waren helemaal goedkoop uit. Wij zijn alleen getrouwd omdat het met kinderen krijgen en erfrecht makkelijker was, anders waren we niet getrouwd. Die poespas vonden we niks. Allebei en vriend en vriendin gevraagd als getuige, daarna lunchen en we klaar.

maar waarom stel je deze vraag, je doet het toch hoe jij het wil en iedereen die zeurt laatje lekker zeuren. 

Gefeliciteerd met het voornemen! Gratis trouwen of bijna gratis is in sommige gemeenten nog steeds mogelijk, vraag of Google naar mogelijkheden. Het kan leuk zijn om na afloop een gezamenlijke lunch te doen of ga thuis lang tafelen met mooi versierde tafel (gourmetten?). Dat is net wat meer aangekleed dan drankje met bitterbal in een kroeg. Ringen zou ik wel in investeren. Zeker als jullie deze dagelijks gaan dragen. Kijk naar materiaal dat niet gaat verkleuren. Sommige juweliers of aanbieders hebben bepaalde maand 50% korting ook op goud of zilver. Vraag ernaar. 

Mijn tip: wees gewoon open erover naar anderen zoals werk of verdere familie. 

Wij hebben het ruim 26 jaar geleden zo gedaan. Wij hebben zelfs getuigen ingehuurd (ambtenaren) omdat we anders alsnog enkele bekende moesten uit nodigen en je dan misschien scheve ogen krijgt.
Daarna samen uit eten en de volgende dag onze ouders mee uit eten genomen. Daar hebben we verteld wat we hadden gedaan. Er was een beetje teleurstelling maar vooral begrip en blijdschap.
Pas daarna hebben we het wereldkundig gemaakt. Op het geboortekaartje van zoon die kort daarna geboren werd hebben we het erbij gezet.

dan

dan

22-06-2024 om 16:42

Een lunch of etentje na afloop, zou ik denken.

wij hebben een geregistreerd partnerschap
Maar goedkoop trouwen zonder feest oid
Kan ook Op gemeentehuis
Wij hadden alleen de ouders uitgenodigd (waren ook de getuiges) en daarna een fijne linchy

Wij zijn op vakantie in de vs getrouwd. We hadden de vakantie al geboekt en besloten toen te trouwen. Dus toen even naar de plaatselijke juwelier, ringen gekocht en die mee in de handbagage. In sommige staten in de vs loop je een stadskantoor binnen en betaal je wat dollars en ben je binnen het uur getrouwd. 

Thuisgekomen de mensen uitgenodigd lekker mee uit eten te gaan.

In mijn familie daarna wat nichtjes die iets vergelijkbaars hebben gedaan maar dan in Nederland en daar moesten ze wel van te voren reserveren. 

Het huwelijk is feitelijk gezien een juridisch contruct waar helemaal geen feest bij hoeft te komen kijken als je dat niet wil. Dan regel je bij de gemeente wat er geregeld moet worden en dat is het. Omdat het voor veel mensen wel een feestelijke aangelegenheid is die ze graag met hun dierbaren willen vieren, geven ze wel een feest. 

Jackysohappy1986

Jackysohappy1986

24-06-2024 om 23:50 Topicstarter

Dank jullie wel.
Zijn er meer mensen die na ceremonie wat zijn gaan lunchen of uiteten met alleen met mensen die dichtbij je staan?
Hoe was dat?

Wij hebben meteen erna geluncht met onze volwassen dochters die ook getuige waren. Dat was ontzettend gezellig en heel bijzonder. Naderhand zijn pas naaste familie en vrienden ingelicht (gewoon met appjes en een foto) want we wilden geen groot feest of ongevraagde verrassingen. Iedereen vond het leuk en was blij voor ons.
Het was in eerste instantie een puur zakelijke aangelegenheid want we kochten een huis en we wilden huwelijkse voorwaarden goed vastleggen. Ik ben blij dat we er toch iets speciaals van hebben gemaakt mét de dochters. Geregistreerd partnerschap vonden we weer te saai. Ieder zijn ding, wij hebben het zo gedaan.

Jackysohappy1986 schreef op 24-06-2024 om 23:50:

Dank jullie wel.
Zijn er meer mensen die na ceremonie wat zijn gaan lunchen of uiteten met alleen met mensen die dichtbij je staan?
Hoe was dat?

Wij zijn op een maandagochtend gratis getrouwd. In die omgeving was er op dat tijdstip geen eenvoudige gelegenheid open om te lunchen, dus hebben we thuis gewoon gezellig koffie gedronken en taart gegeten. En dat was prima!

wij hebben een Verkorte ceremonie gedaan (gratis ceremonie was een enorm lange wachtlijst). Daarna hebben we een high tea gedaan met een klein groepje mensen die nabij ons stonden op dat moment. Was gezellig en zou het zo weer op dezelfde manier doen. 

Jackysohappy1986 schreef op 24-06-2024 om 23:50:

Dank jullie wel.
Zijn er meer mensen die na ceremonie wat zijn gaan lunchen of uiteten met alleen met mensen die dichtbij je staan?
Hoe was dat?

Wij hebben de ceremonie gehad met alleen naaste familie en een bevriend stel (de man was de getuige van mijn man). Daarna zijn we met het gezelschap gaan koffiedrinken met wat lekkers in de buurt (waar we een afschermde hoek hadden) en daarna uit eten.

Vervolgens hadden we 's avonds in een openbaar café (wel van tevoren afgesproken) nog wat vrienden en collega's uitgenodigd die op onze kosten mochten drinken en waar er hapjes werden rondgedeeld. Gewoon gezellig, ik denk dat dat nog zo'n 20 à 25 mensen waren. We hadden daardoor ook de gelegenheid om iedereen even te spreken.

Stukjes en dergelijke hadden we uitdrukkelijk verboden. Mijn schoonvader heeft alleen een korte speech gegeven bij het diner en een door de families samengesteld cadeau overhandigd.

Voor ons was dit precies de manier en de grootte die wij fijn vonden.


Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.