Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Relaties Relaties

Relaties

Natasa

Natasa

24-03-2019 om 13:47

toch zelf een scheiding aanvragen en een paar overwegingen


Zonnebloem

Zonnebloem

01-11-2019 om 07:10

Jongste

Jongste wil niet elk weekend naar vader, maar durft hij dat wel tegen vader te zeggen als hij alleen is met vader?

Wat als vader dan expliciet of impliciet met iets ‘ergs’ dreigt? Wil je je kind dit aandoen bij zijn manipulerende en zielig doende vader?

Moet je als moeder niet gewoon zeggen: nee, niet elk weekend. Wil ik niet voor jongste. Kom maar met een ander voorstel?

Dit klinkt als een zeer ongezonde situatie en een jongste kind dat zeer onder druk wordt gezet door zijn vader. Arm kind. Dat moet je helpen. Je moet het hem niet zelf laten opknappen.

Vind ik.

Fransien

Fransien

01-11-2019 om 08:50

Laat de rechter maar beslissen

Dit ziet er niet gezond of redelijk uit.
Als je er niet samen uit komt, dan kun je een eenzijdig verzoek indienen en de rechter om een oordeel vragen.

Zonnebloem

Zonnebloem

01-11-2019 om 08:58

Hoeveel tijd

Hoeveel tijd wil je je man nog geven? Hoe lang wil ie je kinderen nog in deze ongezonde situatie laten?

Overigens voor jou als kostwinner/meestverdienende wel beter om het echtscheidingsverzoek wel na 1 januari pas in te dienen (niet 12 jaar alimentatie meer), dus misschien nog even een paar maanden volhouden. Nu even de druk niet teveel opvoeren, maar daarna zou ik er wel vaart in zetten.

Je wilt nog een keer een fijn leven voor jezelf en je kinderen zonder continu een negerende en manipulerende man in de buurt.

Natasa

Natasa

01-11-2019 om 09:56

Zonnebloem

Ik heb hem geschreven dat ik vind dat 1 december het ouderschapsplan wel klaar zou moeten kunnen zijn, toen hij geen reactie gaf op de vraag hoeveel tijd hij nog nodig had.

Als we 1 december nog niet op een lijn zitten, ga ik het eenzijdig indienen.

Kinder en partneralimentatie, daarbij gaat het bij ons niet om veel geld. Ik heb op een gegeven moment aan hem geschreven dat we elkaar buiten de afspraken om nog kunnen helpen. Dat ik dat in ieder geval wel wil en hoop dat hij dat ook wil. En we laten de rechter de partneralimentatie bepalen, wij zetten hem op 0. Het wordt toch afgetrokken van zijn bijstand.

Ik heb vanmorgen tegen mijn jongste gezegd dat ik ook zal zeggen, niet elk weekend. Ik was ook nog niet akkoord gegaan met elk weekend. Maar ik moet het ook van de kracht (die hij echt al wel heeft) van de jongste hebben, want als ik zeg, niet elk weekend en mijn man houdt vol, wordt het allemaal zo beladen als de jongste dan ook nog door de rechter gehoord moet worden. Ook nu kan dat natuurlijk nog zo zijn.

Flavia

Flavia

01-11-2019 om 13:34

Natasa

Jullie kunnen 'm op 0 zetten, je moet het wel betalen, aan hem of aan de gemeente. Als de gemeente bepaalt dat jij aan hem moet betalen krijgt hij minder uitkering van hen, als je aan de gemeente moet betalen krijgt hij de volledige uitkering van hen.

De gemeente bepaalt zelf aan de hand van nomen hoeveel je moet betalen. Zij mogen het bedrag dat er in een convenant of door de rechter is bepaald naast zich neerleggen al zal dat bij een door de rechter bepaald bedrag minder waarschijnlijk zijn.

De spinter en de balk

'Ik vind dat een kind er niet bij gebaat is te twijfelen aan zichzelf als hij te maken krijgt met dwingend gedrag van anderen, ook als dat een van zijn ouders is. Dat moet benoemd kunnen worden.'
Jo Hanna, allemaal heel mooi. Maar ik ben mezelf er drommels goed van bewust, dat het voor mij gemakkelijker is om de splinters te zien in de ogen van de ander en niet de balk in mijn eigen ogen. Ik zie moeders ook nogal wat druk uitoefenen op hun kinderen, alleen is dat in de vorm van zorg. Heel mooi verpakt, maar o wee als daaraan getornd wordt.

Tsjor

Natasa

Natasa

01-11-2019 om 14:53

Flavia

Mijn man dacht dat de gemeente dat wel vooraf alvast voor ons wilde uitrekenen. Maar ik heb gebeld en dat doen ze niet. Ze gaan uit van de tremanormen waar de rechter ook vanuit gaat. Ik vraag me af, als wij zeggen 0 en we zijn het daarover eens, neemt de rechter dat dan over? En als de gemeente het dan later gaat berekenen, kun je er dan zeker van zijn dat ze het niet in hun eigen belang hoger uit laten vallen?

Tremanormen

Natasa: je zegt het zelf al: de gemeente gaat uit van de tremanormen. Dus jullie kunnen het wel eens zijn over 0, als het volgens de tremanormen 300 moet zijn (ik zeg maar wat), dan hanteert de gemeente dat bedrag en komen ze dat -linksom of rechtsom- bij jou halen zolang jouw man in de bijstand zit.

Natasa

Natasa

01-11-2019 om 15:12

Persephone

Dat moet dan maar. Het kan ook nog wel echt 0 zijn. Ik verdien niet veel meer dan bijstand en er wirdt rekening gehouden met wat de kinderen kosten.

Jo Hanna

Jo Hanna

01-11-2019 om 23:54

Splinter en balk

Ik snap het Tsjor. Je hebt gelijk. En we zullen het met ons eigen beoordelingsvermogen en geweten moeten doen. Ik hecht zelf bij moeilijke beslissingen veel waarde aan feedback van mensen die helder kunnen nadenken, over de werkelijkheid, ook over mijn aandeel, geen gemakkelijke ideologie of meegaan met mijn ego-gedoe. En zoals ik al zei: schone handen zal ik niet hebben. Ik zit er duidelijk anders in dan jij, al neem ik mijn verantwoordelijkheden ook heel serieus. Ook voor mij is verantwoordelijkheid nemen, staan voor waar ik in geloof. Ook hier. Natasa weegt zelf wel.

Groet,
Jo Hanna

Forum

'Ik hecht zelf bij moeilijke beslissingen veel waarde aan feedback van mensen die helder kunnen nadenken, over de werkelijkheid, ook over mijn aandeel, geen gemakkelijke ideologie of meegaan met mijn ego-gedoe.'
Ik ook. Daarom vind ik dit forum ook zo mooi. Het laat veel verschillende insteken zien en dat helpt om zelf goed na te denken.

Tsjor

Natasa

Natasa

04-11-2019 om 15:49

Tsjor

" Ik zie moeders ook nogal wat druk uitoefenen op hun kinderen, alleen is dat in de vorm van zorg. Heel mooi verpakt, maar o wee als daaraan getornd wordt."
Als onze jongste mij had laten weten wel alle weekenden naar zijn vader te willen, zou ik niet zo snel druk uitoefenen op hemzelf. Ik zou wel aandragen dat het jammer is dat hij dan zijn zus (die zoals je begrepen hebt, voorlopig niet naar haar vader zal gaan) in het weekend niet ziet. Maar de jongen is er vrij zeker van dat hij liever de weekenden om en om wil. Ik vind het lastig. Zelf zit ik eraan te denken om voor te stellen dat de weekenden dat hij bij mij is dat hij dan vanaf vrijdag er is tot zaterdag na de middag. Een soort compromis.
Mijn man zelf komt nu met een bericht waarin hij het heeft over zijn recht en waarin hij schrijft dat de jongste nog geen 18 is en dus zelf niet hoeft te beslissen. Niemand moet hem (mijn man) zijn recht ontnemen schrijft hij, met als toevoeging "pas op".
Ik ga er even over nadenken hoe ik ga reageren.

Niki73

Niki73

04-11-2019 om 16:01

Geen recht

Hij heeft geen recht op alle weekenden, dus laat je niet intimideren. Hij heeft gelijk dat kinderen onder de 18 niet zelf beslissen, ze mogen wel hun mening geven en vanaf 12 is dat zelfs een recht. Maar de ouders beslissen, en als zij er niet uit komen, beslist de rechter. Dan zal daar niet een regeling met alle weekenden voor pa uitrollen, dat geef ik je op een briefje, dat staat namelijk een normaal familieleven voor jou in de weg.

Wat is de reden voor dat compromis dat je voorstelt? Dan kun je nog steeds nooit een weekend weg met je jongste. Niet doen. Ik zou inzetten op om en om een weekend, dat lijk me een stuk beter voor de geestelijke gezondheid van je jongste. Als pa niet akkoord gaat en niet met een redelijk tegenvoorstel komt, dan laat je de rechter beslissen.

De rechter

Als je er niet uit komt...
Kan je ook direct dit laten voorleggen aan de rechter? Zo zit er geen schort in.
Je staat ook sterker als de rechter bepaalt; kan ieder achteraf niet zeggen dat het anders moet of dat het niet zo bedoeld is. Bij een klacht, verwijs je naar woord van de rechter.

Natasa

Natasa

04-11-2019 om 17:38

Flanagan

Als we er 1 december niet uit zijn, dan zal het wel zo gaan. Ik heb mijn man geappt dat hij rechten heeft en ik ook en dat het fijn zou zijn als we er samen uit kunnen komen, omdat het voor de jongen ook niet fijn is als het via de rechter moet. Zo heb ik maar geprobeerd constructief te reageren en heb ik zijn "pas op" genegeerd.

Niki, het gaat me niet om een weekend weg kunnen gaan. Ik probeer gewoon iets te vinden waar iedereen mee kan leven.

Niki73

Niki73

04-11-2019 om 18:17

Precies

Dat begrijp ik, en met zo'n regeling wordt het geen leven voor jou. Deze regeling geldt in principe totdat je jongste 18 wordt, dat is nog heel lang.

bijstand

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/bijstand-verhalen-ex-partner

De gemeente KAN de bijstand op jou gaan verhalen, volgens de Tremanormen, maar het hoeft niet. Ik zou het even afwachten. Maar van een man met zo weinig inkomen kun je beter geen alimentatie vragen. Je krijgt zelf al een stuk meer aan toeslagen. Eenoudertoeslag, kinderbijslag enzovoort.

En er zijn ook mogelijkheden als je kind gaat studeren of een vervolgopleiding doen om vanwege een laag inkomen een extra bijdrage te krijgen of via een prestatiebeurs te regelen.

Geen gedoe over een paar tientjes kan ook schelen in de verhoudingen onderling. Kijk wat je aanstaande exman nu al bijdraagt aan de kinderen en vraag of hij dat wil blijven doen.

Natasa

Natasa

04-11-2019 om 18:35

AnneJ

Ik sta er ook wel zo in. Heb dat vooral hier ook van jou geleerd om te kijken hoe je ook na een scheiding met een moeilijke man er het beste van kan maken.

Ik heb allerlei betekening al gedaan die je zelf kan doen. Daaruit komt dat ik in het gunstigste geval wel iets draagkracht heb, maar toch komt de partneralimentatie dan steeds op 0 uit. Onze burgerlijke gemeente heeft voor de kinderalimentatie een rekenmodule online staan, waaruit komt dat hij 57 euro zou moeten betalen. Ik vraag me af of ze gaan controleren of hij dat ook gaat doen. Ik denk het niet. Wel kunnen ze het gebruike bij de berekening van de partneralimentatie. Maar dan nog komt die op 0 uit.
Ik heb met verl ingewikkelde zaken te maken, maar op financieel gebied is het dus heel goed te overzien.

Jo Hanna

Jo Hanna

04-11-2019 om 21:33

Objectieve toetsing

Ik zou toch voor die rechter gaan. Het lijkt soms alsof de rechter een sluitstuk moet zijn van hooglopend conflict met en pas kan worden ingeschakeld als de partners er helemaal niet meer uitkomen en elkaars bloed wel kunnen drinken. Maar je kunt ook juist emotionele confrontaties voorkomen, door de rechter om een oordeel te vragen. Het recht staat voor een objectieve toetsing.

Jouw ex manipuleert voortdurend met emoties: je wordt bedreigd ('pas op!'), hij kan het niet aan, en hij suggereert dat jij en zoon hem tekort doen ('zijn recht'). Door het juridisch te maken, sluit je in één keer dat hele manipulatieve complex af. Het gaat niet om emoties, om emotionele rechten en redenen, om genoegdoening. Het gaat om iets objectiefs en noch je man, jij of je zoon gáán erover. De rechter toetst de wensen van alle betrokkenen aan de wet en besluit erover. Van de uitkomst kun je je zelfs in zekere zin distantiëren: de rechter heeft het besloten, zo staat het in de wet, daar moeten we het mee doen. Je hoeft niet meer in zijn oververhitte redeneringen mee te gaan, kunt zijn eisen en klachten gewoon afkappen; "dit is niet hoe we het besluit gaan nemen". Daardoor krijg je een kans op een koelere, afstandelijker verhouding, met minder emotionele dwingende interactie

Ik denk dat zo'n koers aan een kind best is uit te leggen als een weloverwogen, wat zakelijke stap om uit de hoogoplopende, dwingende emoties te komen en rust in de situatie te brengen: zo gaan jullie het als volwassenen oplossen. Zoon tegen zijn wens toch een dag in het weekend bij zijn moeder verplichten om naar zijn vader te gaan, is een boodschap aan zoon dat hij verantwoordelijk is voor de de-escalatie van zijn vaders drama. Het dwingt zoon tot parentificatie. Dat lijkt me eerder iets om zoveel mogelijk te vermijden. Het is zijn verantwoordelijkheid niet.

Groet,
Jo Hanna

Zonnebloem

Zonnebloem

04-11-2019 om 22:56

Jo Hanna

Ik ben het weer erg met jou eens.

Slecht plan om zoveel mee te bewegen met je manipulerende ex.

Inderdaad een slecht voorbeeld voor zoon en je doet hem (!) en jezelf tekort door maar mee te willen bewegen om de rust te bewaren. En dat tot hij 18 is. Arm kind, wordt opgeofferd door zijn moeder tbv zijn manipulerende en dreigende vader. Lekker dan.

En dan beloon je dus je man voor zijn manipulerende gedrag.

Natasa

Natasa

05-11-2019 om 07:33

Johanna en Zonnebloem

Ik heb het geprobeerd, te overleggen. Ik ben alweer uit geprobeerd geloof ik. Hij wil niet afwijken van elk weekend, schrijft dat hij niet dom is, koste wat kost schrijft hij en weer over zijn rechten.

Dan gaat de rechter er over.
Ik zou kunnen aantonen dat ik geprobeerd heb te overleggen, maar dat mijn man raar reageert. Het voelt alleen zo niet netjes om een appgeschiedenis te overleggen. Iemand een idee hierover?

Niet nodig

De rechter kan ook aangeven die appgeschiedenis niet te willen inzien.
Vergeet niet dat de rechter aan je zoon kan vragen wat hij wil; of hij wel ieder weekend naar zijn vader wilt, omdat een rechter ook begrijpt dat een kind in het weekend bv wedstrijden heeft of andere activiteiten.
Mogelijk dat hij de optie van één avond eten in de week en om het weekend of iets dergelijks in besluit opneemt.
Hij of zij ziet ook wel in dat bij een moeizaam verloop, dwingen niet werkt.

Wekelijkse etentje met de kinderen

Hoe zouden je kinderen en je ex staan tegenover een wekelijk eten met hun vader. Zo haal je de druk bij je jongste weg omdat zijn grote zus en broer er ook bij zijn.

Mogelijk dat je ex gewoon moeite heeft met het helemaal niet meer spreken en zien van zijn kinderen en daarom zo dwars doet en met rechten dreigt.

Jo Hanna

Jo Hanna

05-11-2019 om 21:11

Overleg met je advocaat

Mij lijkt het presenteren van een app-geschiedenis in een rechtszaal niet nodig. Laat je advocaat een nette brief maken met een voorstel weekend in twee weken, evt plus doordeweekse dag(en), gewoon wat zoon wil. Sturen naar advocaat ex en die overlegt dan met ex. Ex zegt: ik wil alleen ieder weekend $#^%. Advocaat zegt: “Mijnheer, dat lijkt me niet zo kansrijk.” En dan legt hij hem uit waarom niet. En dan is het afwachten. Misschien doet hij een tegenvoorstel. Misschien is dat redelijk, misschien niet. Bespreek niets meer rechtstreeks maar laat alles via de advocaten lopen. En misschien (hopelijk) haakt je man wel gewoon af als hij merkt dat er niks meer te peuteren valt. En misschien laat hij het eropaan komen en moet de rechter beslissen. In dat geval is de voorgeschiedenis gedocumenteerd en vertelt jouw advocaat de rechter wat er allemaal geprobeerd is. Ik kan me erg slecht voorstellen dat jouw man een kans heeft om dit te winnen,

Wat ik me wel kan voorstellen, is dat hij zich naar jou en de kinderen toe nog slechter gaat gedragen dan hij nu al doet. Daar moet je ook met je advocaat over spreken en een plan voor maken.

Groet,
Jo Hanna

Natasa

Natasa

05-11-2019 om 22:26

Jo Hanna

Ja, zo zal het moeten gaan.
Of zijn gedrag zal verslechteren is afwachten.
Het was verslechterd en lijkt iets gestabiliseerd sinds ik met hem ging appen. Maar nu moet het maar weer via de advocaten.

Flanagan, je zoekt een verklaring voor het dwars doen van hem. Ik krijg daar een klein beetje de kriebels van. Weet je waarom? Zijn gedrag is op bepaalde punten echt duidelijk buitenproportioneel abnormaal. Ik heb een periode er echt last van gehad dat hulpverlening de oorzaak daarvan bij mij gingen zoeken omdat ze dachten dat het anders niet te verklaren zou zijn. Zo bedoel jij het vast niet, maar als je het zo schrijft als jij doet komt dat gelijk weer boven.

Natasa,

Ik bedoelde het helemaal niet om de oorzaak bij jou te zoeken.
Als de ander tegen werkt, is het voor het zoeken naar een oplossing, goed om te begrijpen waarom de ander tegen werkt. Dat zegt niets over jou.
Je wilt een compromis sluiten waardoor je verder kan.

Ik vind zijn denken over elk weekend recht op kind zo vreemd, dat ik mij dan afvraag wie hem dat wijs maakt terwijl hij de wensen van de kinderen. Een hoog ik-gehalte.
Daarom de suggestie 1x per week ‘s avonds met al de kinderen eten en kunnen horen hoe het met ze gaat. Hij blij, kinderen blij want jongste is nu niet alleen.
Geval iets wat meebewegen maar tegelijk jongste uit de wind halen, zodanig dat jij en de kinderen zich daarin kunnen vinden.

Ja Flanagan

Enerzijds zul je wat moeten 'stellen'. En de 'fallout' accepteren van Natasa's aanstaande exman. Dit is iemand voor wie het wel op zijn manier moet gaan, dus mij lijkt het geen man waar je 'redelijk' mee kunt 'overleggen'. En dan maar hopen dat vader akkoord gaat.
Je kunt voor de rechter niet aantonen dat vader niet in staat is om voor een kind te zorgen en dan heb je een grote kans dat het een weekend om de week wordt voor de jongste.
Als zoon het daar toch al mee eens is kun je vader ook uitleggen dat het voor de rechter redelijk is en in dit soort zaken 'normaal' dat kinderen een weekend om de week naar hun andere ouder gaan.
Maak je die afspraak dan is het niet handig om er ook 'voorwaarden' aan te verbinden als thuisblijven als er huiswerkbegeleiding nodig is. Dat gaat elke keer weer gedoe opleveren.
Anderzijds is deze zoon ook al 13 jaar oud en als hij naar vader gaat dan is dat zo, gaat hij niet dan kun je hem niet meer dwingen.
Dus je zoekt een voorstel dat acceptabel is voor beiden, en als eerste voor de zoon. En dan zie je wel wat er van komt.
Daarnaast lijkt het me een prima voorstel om ook aan de oudere kinderen voor te stellen om 1x per week gezamenlijk te gaan eten bij hun vader. Mits vader dat kan 'mannen'. Misschien is 1 op 1 contact wel veel beter.

Natasa

Natasa

06-11-2019 om 13:03

Waarom hij tegenwerkt

Flanagan, daar zou ik een dagtaak aan hebben als ik bij alles waarbij hij tegenwerkt, zou gaan proberen te achterhalen waarom dat is. En stel dat het om het tegenwerken zelf is, dat hij het doet (niet uitgesloten, hij heeft gezegd tegen iemand dat hij mij kapot wil maken) dan is het ook nog eens moeite voor niks als ik daar gedachten aan ga wijden.
Ik sta mezelf wel toe om erover na te denken, hoe het nou eigenlijk werkt in zijn hoofd, maar alleen als ik eerst genoeg aandacht aan kinderen, mijzelf, huis en werk kan besteden. Ik heb er lang over gedaan om mij aan deze regel te houden. Misschien maakte daarom jouw opmerking "waarom zou hij nou toch zo dwars zijn" mij ook wel kriebelig.

AnneJ, ik zou het fijn vinden als misschien wel twee keer in de week (en dank Flanagan voor het idee, dat jij daarvoor gaf) bij hem zouden eten. Ik heb het ook al voorgesteld aan m'n ex, maar ik vermoed dat de twee oudste kinderen het niet gaan willen.
En mijn man kan heel goed koken en op zich ook goed voor zichzelf zorgen. Waarom ik me toch zorgen maak is dat deze hele geschiedenis voor hem vooral een machtstrijd is en hij het gevoel zal hebben, denk ik, dat als hij weg is, denkt, nou heb ik toch nog niet gewonnen en er ook dan pas tegelijk over na moet gaan denken wat hij nou eigenlijk wil met zijn leven. De zorgen zijn er niet eens zozeer over of hij mij dan alsnog op een of andere manier iets zal aandoen, maar hebben er meer mee te maken dat ik het zo akelig vind om een mens zo te zien. Een mens waar je toch veel mee gedeeld hebt.

Natasa,

Ik snap je wel; ik ken ook iemand die ik het liefst niet meer tegen kom. Maar als dat moet, zorg ik voor een situatie waarin ik niet alleen ben. Altijd met een ‘getuige’.
Dat wens ik je jongste ook toe; zo min mogelijk 1:1.
Maar met de rechten van nu, zal een rechter het vader-kind contact ook ruimte geven.
Vandaar voorstel andere kinderen in dat contact betrekken.

En,

Leg de oudste twee uit dat het voor hun broertje is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.