Relaties Relaties

Relaties

Pokematries

Pokematries

02-08-2016 om 14:24

Tijd

Vandaag was het toch weer raak: in de Pokémon rage zijn ze met z'n vieren, 3 kinderen en mijn partner, op stap gegaan. Mijn jongste kreeg mijn telefoon mee maar die deed het niet om een of andere reden. Mijn partner beschuldigde mijn zoontje ervan dat hij 'wel aan de instellingen iets zou hebben veranderd' en mijn zoontje had dat niet gedaan maar wist mijn partner daar niet van te overtuigen. Zoontje kwam huilend thuis.. na even samen gekeken te hebben kwamen we er achter wat het was en dat zoon niets te verwijten viel! Dus werd ik weer boos: waarom werd mijn zoontje beschuldigd van iets dat hij niet heeft gedaan?

Mijn angst slaat dan op hol: is er ooit nog een mogelijkheid dat mijn partner en zoontje het weer met elkaar kunnen vinden? Zal hij ooit nog naar zoontje kan kijken zonder vooroordeel? Of kan ik dat nu, nu ik erachter ben hoe kinderachtig hij kan zijn, op mijn buik schrijven..? En wat betekent dat voor onze relatie? Het voelt alsof ik nog een kind extra heb, denk ik nu. En ook: heb ik dat niet gezien, heb ik iets gemist? Komt het door de tijd, hebben we niet voldoende tijd genomen om elkaar te leren kennen? We zijn nu ruim 3 jaar samen, anderhalf jaar in één huis. Komt er pas bij akkefietjes of crisissen de ware aard naar boven? Waarom kan hij niet bedenken dat het tijd nodig heeft, moet ik altijd de oudste en wijste zijn..

we vallen middenin een geschiedenis

met jouw verhaal.

Hoe komt het dat je nu ineens zo in paniek bent, na zo'n akkefietje?

Ava

Ava

02-08-2016 om 15:07

Nou

Ik herken het wel dat je opeens het grotere plaatje denkt te zien na aanleiding van een gebeurtenis.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

02-08-2016 om 15:26

"akkefietje"

Of het is gebeurtenis nummer zoveel (waarbij, zo maak ik uit de tekst op, zoon al vaker de pineut is geweest) en beginnen de schellen haar van de ogen te vallen... Maar we zien nu maar een klein detail.

Maak je het werkelijk zwaarder dan het is, of is partner er zo één die wel vaker met de nodige drama van een mug een olifant weet te maken?

Richt dit zich ook naar jou? Hoe is hij in de omgang met anderen?

En is dit pas iets van de laatste tijd, is zijn gedrag veranderd of heeft hij achteraf gezien wel vaker van die dingen?

Paddington

Paddington

02-08-2016 om 15:34

Irritatie

is in mijn ogen wat er speelt. Partner wil waarschijnlijk graag spelen (licht verslaving). Telefoon van zoontje werkt niet mee. Partner heeft er even geen zin in. Zoontje is de dupe.

Goed, nee absoluut niet. Wellicht met partner gaan praten over hoe serieus je nu een spelletje moet nemen waarbij je virtuele beestjes vangt. Hoe erg is het als je 5 minuten later op weg kunt gaan. Voor sommige mensen werkt zo'n gesprek wel eens heerlijk ontnuchterend.

Pennestreek

Pennestreek

02-08-2016 om 15:38

Of je ziet spoken...

Ben het eens met Bromvlieg, we kennen de geschiedenis niet, dus is het moeilijk voor ons om te beoordelen wat er speelt...

Misschien ben je overgevoelig op dit punt, juist omdat je bang bent dat het misschien niet goed gaat tussen jouw kinderen en je vriend?
Om even te relativeren: mijn jongste haalt nog wel eens vreemde streken uit en heeft dat altijd al gedaan. Oudste is te braaf voor woorden. Als er dus in huis iets gebeurt, kijken wij altijd automatisch naar jongste. Hoewel dat natuurlijk echt niet altijd de boosdoener is, maar meestal wel. Zou zoiets niet ook bij je vriend en jouw jongste kunnen spelen?
Ik weet ook niet hoe oud je kinderen zijn. En of je vriend van zichzelf kinderen heeft en dus gewend is aan kinderstreken of niet. Of misschien was jongste zeurderig en was je vriend ook niet in een beste bui en ontspoorde het een beetje. Gebeurt mij ook regelmatig.

Wat ik maar bedoel te zeggen is, dat dit soort dingen ook gewoon bij 'eigen' ouders gebeurt, maar dan heb je er geen achterdochtige gevoelens bij. Dus probeer eens een stap terug te doen en het van een afstandje te bekijken. Is het echt een probleem, of is het iets dat gewoon hoort bij samenleven? In een niet-samengesteld gezin gebeurt ook regelmatig wat, is dit echt iets anders dan gewoon geprikkeld reageren?

Wat ik me nog afvroeg, heeft je vriend zijn excuses aangeboden aan je zoontje? Als ik merk dat ik jongste vals beschuldigd heb (klinkt wel heel zwaar...), dan zeg ik altijd sorry. En gooi daar dan nog vaak achteraan dat ze het meestal wel is, dat moet ik nog af zien te leren .

En tot slot, jouw 'Dus ik werd weer boos; waarom werd mijn zoontje beschuldigd van iets dat hij niet had gedaan?', daar spreekt voor mij uit dat je daarover ruzie hebt gemaakt met je vriend. In zo'n geval raad ik je aan rustig en kalm en zonder emoties gewoon te zeggen dat je vindt dat excuses moet maken aan je zoontje, omdat hij niet aan je telefoon heeft gezeten. Door zelf meteen heel emotioneel/boos te worden geef je het hele gebeuren ook meer drama dan nodig en schiet je vriend waarschijnlijk ook in de verdediging. Naar mijn idee allemaal nergens voor nodig.

Tamara

Tamara

02-08-2016 om 15:44

reactie

Je gaat er volledig aan voorbij dat dit ook in gewone gezinnen kan gebeuren, ik zou dit ook gezegd kunnen hebben en mijn partner ook. Dat maakt iemand nog niet kinderachtig etc

Primaire reacties

Ik denk ook dat iedereen weleens last heeft van primaire reacties. Maar wat heeft het nou voor zin om een kind te beschuldigen. Shit happens en als volwassene doe je je best om inderdaad de oudste en de wijste te zijn en te helpen zoeken naar een oplossing. Dat kun je niet aan een kind overlaten. Tenzij het bij zijn leeftijd en vaardigheden hoort. Maar dan nog is beschuldigen toch wat emotioneel onrijp en primair.
Maar misschien heeft vriend zelf geen kinderen of heeft hij een onhandige gewoonte om zijn ongenoegen over zo'n interruptie terwijl je lekker bezig wil zijn af te wenden.
Ik zag een keer een vader een 2jarige uitfoeteren die hij net uit de sloot achter ons huis had gevist. In zijn begrijpelijke paniek denk ik dan maar wel primair. Wie laat nou een 2jarige alleen bij de sloot en let niet op? Niet passend bij de leeftijd.
Maar in zo'n rol moet je wel groeien en dat lukt niet iedereen meteen en je valt er ook weleens uit. Ik zou het uitleggen op een wat minder emotionele manier. Het is handiger als je even meekijkt en oplost als er zich iets voordoet. Emoties even laten kalmeren, ja het kan storend zijn, maar dan je verantwoordelijkheid nemen en het leuk houden. Even rustig samen kijken en oplossen of niet oplossen, geen drama er van maken.

Primair reacties (2)

In de winkel stoote een klein meisje een plastic fles uit de schap. Fles bleef heel. Mijn iets wat oudere kind liep in de buurt en zette uiteindelijk de fles op zijn plaats. De vader van het meisje zag het gebeuren en foeterde zijn dochtr uit dat ze beter moest uitkijken. Mijn kind vertelde mij over die vreemde reactie; waarom leerde die man niet zijn dochter dank je wel te zeggen..

Ik hoop maar altijd zelf een goed voorbeeld te zijn.

Toch,

Denk ik dat Pokematries niet zomaar haar verhaal hier plaatst. Meer de druppel die de emmer doet overlopen alleen het moeilijk toegeven dat het al langer niet goed voelt terwijl ze elkaar nog maar drie jaar kennen.

Misschien is het beter dat TS haar twijfel deelt met een familielid of vriendin. Iemand die de vriend ook kent.

Voorbeeld inderdaad

Van foeteren leren kinderen foeteren. Je eigen onvermogen afwentelen op een ander.
Ik zag dat hier in extreme mate bij een gastkind met autisme. Bij elke storing van zijn eigen gedachtentrein kon je een verbale uitbarsting krijgen. Kind maakte zich breed en oreerde op een toon waarin ik zijn moeder herkende.

Laura Fobler in J/M Ouders

https://www.jmouders.nl/opvoeden/gedrag/ruzie-maken/ouders-niet-op-een-lijn

Ze pleit voor het goed naar elkaar luisteren en de emoties bevestigen zodat iemand zelf een oplossing kan vinden. Spiegelen dus.

"Geeft-ie ze toch weer snoep. En moet dat nou, dat geschreeuw van hem? Onenigheid over de opvoeding kan een ­flinke wig tussen ouders drijven. Toch zitten hun visies vaak minder ver uit elkaar dan ze denken, zegt psychologe Laura Fobler. ­En: ‘Verschil in aanpak is niet zo schadelijk voor je kind. Ruzies wél.’"

" En in plaats van tekeer te gaan over wat hij allemaal fout deed, zei ik alleen: “Lastig hè, als ze zo doet?” Ik zag de stress wegebben bij hem. En toen pas - nadat ik zijn gevoel erkende - konden we samen nadenken over een aanpak. Ik besefte dat ik, die zo graag wilde luisteren naar mijn kind, was “vergeten” te luisteren naar mijn man.’"

Dat zou ik toch eerst proberen voor je tot de conclusie komt dat er diepgaander conflicten in de relatie zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.