Relaties Relaties

Relaties

Andere

Andere

22-08-2014 om 15:40

Soms hoor je net iets teveel over je ouders

Ik heb nooit een super hechte band gehad met mijn ouders. Wel normaal, maar naar mijn idee wat oppervlakkig.
Maar laatst kwam ik een goede vriend van mijn vader tegen op een festival. Hij is van mijn leeftijd en was voor mijn vader altijd de zoon die hij nooit heeft gehad. Ik heb alleen een zus en ik ben dus ook een vrouw.
En die heeft mij veel verteld, iets teveel denk ik nu.
Kern is: mijn vader had dolgraag een zoon gehad en die heeft hij niet. Een kleinzoon is hem ook nooit gegund geweest. Hij vindt dit dus echt heel erg!

Nu heb ik dat onbewust altijd gevoeld als dat ik verkeerd was; ik had een jongen moeten zijn. Ik ben de jongste, en was dus achteraf de laatste kans op een zoon. Maar tegelijkertijd is dat ook niet gepast om dit te uiten.
Maar blijkbaar heeft mijn vader daarover vaak zijn hart uitgestort bij die vriend. En dat was best heftig.

Hij was er zelfs ziek van dat mijn jongste dochter ook weer een meid was.
Mijn vader heeft dus niet alleen dochters maar ook alleen maar kleindochters (mijn zus heeft ook meiden). Hij moest hierover zelfs zijn agressie kwijt en heeft toen het project waar hij met die vriend aan werkte (ze knappen samen oude auto's op) deels kapot gemept.
En hij heeft (wist ik niet) een periode na de geboorte meer gedronken dan goed voor hem was.

Ik ben hier heel erg van geschrokken. Het is wel alweer ruim 10 jaar geleden, maar blijkbaar is zijn verlangen naar een zoon of kleinzoon erg groot.
En dit gaat dus ook nooit meer gebeuren, want zowel mijn als mijn zus de kinderwens is voldaan.
En ineens vallen er ook wat dingen op zijn plek. Vooral in het gedrag rondom de geboorte van mijn jongste dochter. En ook zijn houding naar haar toe; hij mag haar niet, ze kan niks goed doen en ze is een beetje bang van opa.
En ineens besef ik dat dit ook vroeger naar mij toe zo was. Ik en mijn dochter waren zijn laatste strohalm.

Nu verander ik het verleden niet meer, en ik kan ermee leven. Waar ik mee zit is; moet ik dit aankaarten? Ook zijn houding naar mijn jongste? hierover hebben we al vaker woorden gehad, maar nu heeft dit ineens een context voor me.
Ik snap nu ook ineens waarom mijn moeder altijd roept dat mijn vader zo trots is op zijn meidenkliek, terwijl dat merkbaar niet zo is. Dit is haar manier van ontkennen.

O ik zou bijna willen dat ik die vriend nooit was tegengekomen.

Wat schiet je ermme op?

Je kunt het wel aankaarten, maar je vader zal het waarschijnlijk toch niet toegeven dat ie jou en je dochter eigenlijk niet zo ziet zitten. En als hij dit al jaren denkt, zal hij niet ineens anders gaan denken.

Verder vind ik het behoorlijk zielig gedrag om zo ondersteboven te zijn van iets waar je geen invloed op hebt, nl het geslacht van kind en kleinkind. Hij had zichzelf bij de lurven moeten pakken bij de teleurstelling bij de geboorte en leuke jongensdingen met jou moeten gaan doen. Of je ouders hadden nog een jongetje moeten adopteren of een pleegkind in huis moeten nemen. Maar drinken uit zelfmedelijden, bah, ik zou daar geen sympathie voor kunnen opbrengen.

Mijntje

Mijntje

22-08-2014 om 17:45

gekleurd

Het is wel gekleurd, het is de mening van de vriend van je vader, wat hij ervan heeft begrepen wat je vader tegen hem zei.
Eigenlijk zou die vriend dit nooit mogen zeggen en dit is ook niet wat je vader had gewild, dat je dit zo te horen krijgt, voorzover het dus allemaal 100 % waar is (maar waarschijnlijk wel een deel).
En veranderen kan je het niet.
Wie weet had hij jouw zoontje ook niet gemogen, als je die had gekregen, had die hem ook weer teleurgesteld om weer andere redenen. Je weet het niet.
Ik zou het laten rusten.

Andere

Andere

22-08-2014 om 21:05

Hij had het nooit mogen zeggen

Helemaal mee eens. Maar ik kwam hem dus tegen op dat festival. 3 dagen feest, veel bier. En om 2 uur 's nachts. Hij was al lekker teut. Ik was op zich nog nuchter (ik houd het anders geen 3 dagen vol) maar wel in de stemming. We waren heerlijk aan het ouwehoeren, toen we opeens op mijn vader uit kwamen.
En hij moest het echt even kwijt zei hij, want hij zat er best wel mee.
Ook heeft hij verteld over de huwelijkscrisis van mijn ouders na mijn geboorte. Dat wilde ik ook niet weten. Niet erg leuk. Hij was blijkbaar echt een soort psychische uitlaatklep voor mijn vader. Ze zij ook jaren erg close geweest.
Niet handig dat hij dat dus weer aan mij vertelt.

Maar ik denk inderdaad dat het beter is om het te laten rusten. Wel wil ik hem er in de gaten houden hoe hij mijn jongste behandeld. We hebben daar, zoals gezegd, dus al eerder ruzie over gehad. En dat was niet leuk.
Ik vind het echt onacceptabel hoe hij haar afsnauwt steeds. En ik ben bang dat hij nog eens een tik gaat uitdelen. Dat vindt hij namelijk bij een goede opvoeding horen.
En nu ik meer snap waarom hij zo rot tegen haar doet, is het respect er niet groter op geworden.

Mijn mening over mijn vader is er ook niet fraaier op geworden. Hoe haal je het in godsnaam in je bolle kop om niet van je kind te houden omdat het geslacht je niet bevalt!? En dan later ook dit bij je kleinkind? En dit ook je vrouw kwalijk te nemen? En mij nam hij dat dus ook kwalijk. Alsof je als vrouw het geslacht van je kind kunt kiezen?
Ik vind dat dit soort mensen beter maar kinderloos kunnen blijven. Niet fraai om dit van je eigen vader te vinden.
Beetje ongenuanceerd wellicht, maar zo voel ik me er wel onder.

Diepe zucht

Hoe onbegrijpelijk het ook is voor je, die vriend is voor je vader van grote waarde geweest om zijn diepe teleurstelling te kunnen uiten. Maar die vriend had dat nooit aan jou moeten vertellen. Het was voor hem een te zwaar geheim... Dat heeft je vader niet (willen) (ge) zien.

Natuurlijk is het bezopen dat iemand zo ongelooflijk gefrustreerd is over iets waarop je geen enkele invloed hebt: het geslacht van je kinderen en kleinkinderen, maar rede en gevoelens liggen nou eenmaal weleens overhoop.

Ik zou een op een met je vader praten. Vertellen dat je vriend x hebt ontmoet. Vertellen over jouw verdriet en hem laten praten over zijn verdriet. Wie weet raakt de kou die jouw dochter beschadigt dan uit de lucht. Misschien samen met je zus ?

Bellefleur

Bellefleur

23-08-2014 om 10:36

Andere,

Wat zal ik ervan zeggen? Ik ben de 4e dochter. We zijn met 5. Dat er 5 kinderen zijn geboren, kwam omdat ze hoopten dat er toch nog een zoon zou komen. Mijn vader deed nooit iets met ons. Hij heeft ons nooit een band leren plakken. Hij haalde zijn schouders op. Waarom zou je dat je dochters leren? Hij werd geplaagd in ons dorp. Ze noemden hem een kleine man, een kleine vader. Omdat er nooit een stamhouder is gekomen. Zijn jongere broer kreeg wel een zoon. Die kreeg van zijn opa geld om te gaan studeren. Die kreeg veel aandacht, hij was namelijk de stamhouder. Ik durfde aan vreemdelingen nooit te vertellen dat we met 5 dochters waren. Want vreemdelingen keken verbaasd, en schoten dan in de lach. Die arme man. Wat zal die het zwaar hebben met 6 vrouwen thuis. Ik kan er niets aan veranderen. Dit is mijn geschiedenis. Ik accepteer het omdat het de tijd was. En mijn man heeft mij banden leren plakken Ik heb nooit met mijn vader hier over gepraat. Het was zijn idee, en zijn tijd. Als ik jou was zou ik niet met je vader hier over gaan praten. En je dochter altijd verdedigen. Wellicht kun je je vader duidelijk maken dat het over is met het koeioneren van jouw kind. Heel veel sterkte gewenst, Bellefleur

Zo kan het ook

Hier de situatie (niet in eigen familie gelukkig, maar in kennissenkring) van een ouderpaar dat wanhopig doorging totdat het bij kind 5 "raak" was: eindelijk een zoon!!

En alsof het lot zich heeft verkneukeld: hij bleek op latere leeftijd homo te zijn... En dat is voor sommige ouders toch nog net iets erger dan een dochter.

Egel

Egel

25-08-2014 om 23:08

Iets meer kans

N@nny, ik begreep dat uit wetenschappelijk onderzoek bleek dat er iets meer kans is op een jongen die homoseksueel is als er bij eerdere zwangerschappen van de moeder meisjes waren.

Bij mijn katholieke grootouders was het trouwens nog erger. Zes meisjes. De zevende wel een jongen. Laatste meisje is een vrouw met veel frustraties en problemen geworden. Die jongen een lieve aparte man, uiteindelijk met vrouw en kind (geen homo), maar in ieder geval niet een typisch mannelijke stoere man. Maar misschien hoefde dat ook niet per se, dat weet ik niet.

Katniss

Katniss

25-08-2014 om 23:18

Tja die jongen...

Mijn vader is heel blij met zijn twee dochters, en vindt zijn drie kleindochters ook heel leuk, maar ik heb hem nog nooit zo zien stralen als toen hij hoorde dat het (naar het zich laat aanzien) laatste kleinkind een jongen was. Ik had daar niet zo'n problemen mee, ook al ben ik niet degene die het zoontje heeft gekregen

Mijntje

Mijntje

26-08-2014 om 08:10

andersom

Mijn schoonmoeder wilde graag een dochter. Zij kreeg drie zonen en na nr 1 (mijn man) hoopte ze op vurig een meisje. Er was bij zoon 3 zelfs geen naam verzonnen, die werd dan maar naar de vader vernoemd.
Ze moest zich echt herpakken toen wij vertelden een zoon (voor haar kleinzoon) te verwachten. Bij kleinzoon nr 2 had ze zich geestelijk helemaal voorbereid dat ze een soort opgelucht: 'ik wist het wel' kon stamelen.

Natuurlijk krijgen wij alleen jongens, met zo'n schoonmoeder
Mijn ex wilde ook graag een zoon en kreeg natuurlijk ook drie dochters. Dat heb je ervan

Barvaux

Barvaux

26-08-2014 om 09:35

Mijn opa

Mijn opa (geboren aan het begin van de vorige eeuw) had een klein boerderijtje en werkte er naast en kreeg vijf dochters (tussen 1929 en ergens in de oorlog) maar hij verkondigde altijd dat hij het prima vond: de jongens kwamen vanzelf!

Hij is zelf overleden toen zijn jongste zes was en mijn moeder 18 (derde kind) dus heeft weinig jongens meegemaakt, mijn vader heeft hem ook nooit gekend.

Barvaux

Barvaux

26-08-2014 om 09:38

oja

Ik geloof dat ALS er een geslachtsbepaling mogelijk is er meer naar meisjes zal gevraagd worden omdat het gemiddeld dieper zit bij een vrouw dat ze een meisje wil dan bij een man dat hij een jongen wil. Of dat bij 'allochtone' gezinnen ook zo is weet ik niet Ik weet wel dat toen ik bevallen was van onze oudste zoon en naast een andere autochtone vrouw lag met haar eerste zoon dat we ons wat ongemakkelijk voelden omdat ook op de kamer een allochtoonse vrouw lag die net was bevallen van haar derde dochter

andersom

Ik heb 3 zonen en een dochter (de jongste, dus). Hoe vaak ik niet te horen heb gekregen wat een 'cadeautje' (brrr!) dat was, omdat wij vast en zeker heel erg graag een meisje wilden (alsof dat en enige reden kon zijn om nog aan een vierde te beginnen) enz. enz.
Na de geboorte van onze 3e zoon zei iemand zelfs tegen mij: "ach weer een jongen, nou ja, als het maar gezond is hè".
Bizar gewoon... Dat het geslacht van je kinderen je niet uitmaakt, wil er bij een heleboel mensen dus ook gewoon niet in.

Barvaux

Barvaux

26-08-2014 om 10:30

lol jippox

Daarom zijn wij maar gestopt bij twee, ik wilde alleen maar jongens en die had ik al, stel dat het een meisje was geworden en mensen gingen praten over wat een geluk ik had, wat een kadootje het zou zijn en vooral: gut ben je doorgegaan voor een meisje

Ik ken iemand die vier jongens had en toen kwam er plots nog een vijfde en dat werd een meisjestweeling

Esmee

Esmee

26-08-2014 om 10:58

jaloezie

Dat is het eerste woord wat direct in mij opkwam. Ik vind het nogal wat van die vriend om dat tegen je te zeggen. Beetje een naar onderbuikgevoel. Wie denkt hij wel wie hij is om dit soort zaken tegen je te vertellen?. Echt hoor, Ik vind dat hem niet sieren.

Sterker nog, dit neigt naar jaloezie. Alsof hij tegen je wil zeggen: "Kijk eens wat een goede band ik met je vader heb? Ja, dat komt allemaal omdat ik een man ben en een soort van zoon voor hem ben waar hij zo naar verlangt.". Ik voldoe aan zijn verwachting waar jij niet aan voldoet."

Een echte vriend reageert zo niet. Als ik die man was zou ik een stevig woordje hebben gehad met je vader over dat hij zijn zegeningen moest tellen met zulke mooie dochters en kleindochters en gezond!

Lucerna

Lucerna

26-08-2014 om 11:07

Bizar inderdaad

Na een zoon en een dochter spraken mensen van "een koningskoppel". Toen ik daarna vertelde weer in verwachting te zijn, waren veel mensen erg verbaasd. We hadden toch al van allebei eentje?

Overigens heb ik ook wel een vakantievriendschap gehad met een iemand die ook zo'n vader had. Haar vader was "gewoon doorgegaan" met kinderen maken tot hij drie zoons had, want dat wilde hij. Dat heeft hem ook nog negen (!) dochters opgeleverd, die hem duidelijk minder waard waren. Zij en haar zussen hadden daar ook best last van gehad, want die vader heeft ook altijd laten blijken dat hij alleen zijn zoons de moeite waard vond om iets constructiefs te leren of trots op te zijn. Haar man viel toen in met: "Maar ik heb wel de mooiste, leukste en liefste van dat stel!" Ik hoop van harte voor jou, Andere, dat de vader van jouw kinderen er ook zo over denkt.

vlinder72

vlinder72

26-08-2014 om 11:12

Bizar Jippox

Wij hebben ook drie jongens en een meisje. Bij ons is het twee jongens dan een meisje en dan weer een jongen. Wij kregen ook dat soort opmerkingen na de geboorte van onze dochter. Alsof onze tweede zoon niet gewenst zou zijn geweest. Hoe komen mensen erop om dat soort opmerkingen te maken?

Ik had vier jongens ook prima gevonden. Of vier meisjes. Of wat voor een combinatie dan ook.

Maar blijkbaar gaan mensen er nog steeds vanuit dat je van allebei eentje wil of zo.

En dan on topic. Kan je het niet een keer bespreekbaar maken met je vader. Je kan toch wellicht een keer aangeven dat het heel wat meisjes zijn en of hij het niet jammer vindt dat er nooit een kleinzoon geboren is. Je vader zal echt wel snappen dat je niet zelf kan bepalen of je een jongen of meisje krijgt maar misschien wil hij het er wel een keer over hebben. En dan heb jij ook mooi de gelegenheid om aan te geven dat je het was opgevallen en dat je merkt dat hij vaak wat kortaf doet tegen je jongste dochter.

Limi

Limi

26-08-2014 om 12:16

sommige mensen...

Ik heb twee jongens. Mijn schoonmoeder heeft een keer een nogal afgunstig klinkende opmerking gemaakt over dat mijn moeder wél een kleindochter had en zij niet. Maar toen duidelijk werd dat er voor haar nooit een kleindochter zou komen, en dat een nichtje van mij ook niet een soort kleindochter van haar zou worden, ging ze ineens meisjes maar stom vinden. Haar dochter zat erbij toen ze het riep...

Marjoleine64

Marjoleine64

26-08-2014 om 15:07

Niet leuk inderdaad

Ik heb - minder extreem - vorig jaar ook zo'n soort ervaring gehad. Mijn ouders waren 50 jaar getrouwd, en wij waren op zoek naar hun trouwfotoos. Dus alle ooms en tantes gevraagd (de 2 tantes die er nog over zijn). De één was er niet bij geweest omdat zij toen nog niet in de familie was (aangetrouwd van mijn jongste oom), de ander was er niet bijgeweest 'omdat ze niet uitgenodigd was'. Ze vertelde dat zij toen een beetje het zwarte schaap van de familie was, snel uit huis getrouwd en haar man (toen inmiddels bijna ex) was een verkeerde keus. Ik vertelde dit later toen het we het over de fotoos hadden aan mijn moeder en het bleek toch iets anders te liggen... ze waren wel uitgenodigd, maar zij wilde niet samen met haar bijna-ex daar zijn dus kwam ze niet. Ik herinner we die tante alleen als de jongste tante die regelmatig een paar dagen bij ons logeerde, soms een paar jaar samenwoonde met een vriendin en dan weer jaren alleen woonde. Daar werd nooit moeilijk over gedaan thuis. Ze heeft geen makkelijk leven gehad, en in haar laatste jaren (ze is afgelopen winter overleden) heeft ze mij af en toe wat 'gekleurde' herinneringen verteld. Ik was de enige nicht die nog regelmatig langskwam (en mijn ouders). Gelukkig kon en kan ik dit met mijn moeder allemaal bespreken...
En wat de kleinkinderen betreft: ik was dolblij met 2 zoons (ik zou echt niet weten wat ik met een dochter moet), mijn zus heeft daarna ook 3 zoons gekregen en mijn broer 2 dochters . Mijn ouders zijn helemaal blij! Ook al is er dan geen jongen die de achternaam blijft dragen (ik mocht niet kiezen, mijn zus in Belgie ook niet), wel 2 meiden!

elftal

Mijn oma en opa gingen ook lang door maar never nooit niet dat er een dochter kwam. Ze kregen 10 zonen, een heel elftal met mijn opa erbij. Daarna kwamen er natuurlijk wel tientallen kleindochters en daar ben ik eentje van. Wees blij met wat je gegeven is, was hun (gelovige) levensmotto. Gelukkig denken veel mensen er nog steeds zo over.

Andere

Andere

26-08-2014 om 16:15

Vriend gesproken

En hij heeft erg veel spijt van zijn openhartigheid. Hij was dronken en ook nog stoned (zijn verweer) en wist niet meer zo goed in te schatten of je dit kon vertellen.
Ik denk trouwens helemaal niet dat hij het er bij mij wil inwrijven. Hij ziet mijn vader de laatste tijd niet erg vaak meer. Ook omdat hij is verhuisd, maar vooral na aanleiding van die agressie na de geboorte van mijn jongste. Het was wel een gezamenlijk project wat even in elkaar werd getimmerd. Weliswaar 10 jaar geleden. Maar vanaf dat moment vond hij mijn vader niet meer zo heel aardig en is het steeds stroever gelopen.

Ik denk dan ook maar dat ik de hele kwestie ga vergeten. Het maakt me wel veel duidelijk. En als troost kan ik nu bedenken dat mijn vader niks tegen mij had als persoon, maar ik ben gewoon het verkeerde geslacht. Daar kan ik niks aan doen en dat is vooral zijn probleem.

Ja en mensen hebben bij mij ook gevist of we nog voor een zoon zouden gaan. Wan die hadden we immers nog niet (en niet alleen mijn vader). Blijkbaar is het iets extra om twee soorten kinderen te hebben?

extra

"Blijkbaar is het iets extra om twee soorten kinderen te hebben?
Ik vind van niet. Ik heb 2 zoons en 1 dochter en in alle eerlijkheid kan ik zeggen dat die jongens onderling meer van elkáár verschillen dan van hun zusje. Met ieder kind heb ik een andere band. Wij zijn niet voor het meisje doorgegaan, ik was ook zielsgelukkig geweest met een derde zoon. Net als Jippox kregen wij ook veel opmerkingen over "hoe fijn" het was dat het nu een meisje was. Ik zou zulke gevoelens van anderen nog wel kunnen begrijpen (voor sommige mensen betekent een zoon als stamhouder bijv nog iets), maar niet dat je zoiets zégt!
Ik vind het erg verdrietig voor je hoe je vader hierin staat.
Ik zou het over mezelf niet meer aankaarten denk ik (je laatste gedachte erover: het ligt niet aan mij, lijkt me helpend), maar wel goed in de gaten blijven houden of hij je dochter niet slecht behandelt. Als zij lucht gaat krijgen van opa's aversie lijkt het me tijd om in te grijpen. Hetzij door met je vader te praten, hetzij door je dochter uit te leggen dat er op dit vlak een draadje los zit aan opa.

Suze

Suze

27-08-2014 om 08:54

Eens met Anneque

Precies, Anneque, dat je zoiets denkt, ach, daar heb ik nog wel begrip voor. Sommige gevoelens zijn sterk en heb je "gewoon". Kan je die vader denk ik niet echt verwijten.

Maar dat hij het zegt EN dat hij de meisjes (zelfs kleindochter(s)) slecht behandelt, is ronduit te triest voor woorden.

En overigens: ook heel fout van die vriend om het te vertellen. Maar daar was hij zelf ook al achter. Zie je weer wat alcohol en drugs met iemand doen - weg zelfcontrole.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.