Relaties Relaties

Relaties

GS

GS

09-10-2013 om 19:44

Sollicitatie brief delen met kennis?

Onlangs ben ik door een kennisje benaderd of ik haar een sollicitatie brief van mij naar haar zou willen opsturen, als voorbeeld, omdat ze zelf ook weer wil gaan solliciteren. Moet ik daar op ingaan? Ik voel me eerlijk gezegd een beetje gebruikt omdat ze -zonder veel omhaal- zoiets van me vraagt en ik haar al een jaar niet meer gezien of gesproken heb. Als ze een goede vriendin zou zijn, zou ik het wel doen. Maar nu? Of is dat onaardig van mij?

Marie

Marie

09-10-2013 om 20:30

sites doorgeven?

In plaats van een je eigen brief, kun je haar ook linken naar websites geven met voorbeeldbrieven?
http://www.nationalevacaturebank.nl/informatie/artikel/sollicitatiebrief-motivatiebrief/389896/voorbeeld-sollicitatiebrief.html

hmm

Ik zou daar ook moeite mee hebben. De suggestie van Marie vind ik een goeie!

Miek

Miek

09-10-2013 om 23:11

tip...

Sollicitatiebrief schrijf je zonder spatie.

GS

GS

09-10-2013 om 23:44

Miek

Wist ik, maar ik wilde niet dat als kennis gaat Google-en (goed geschreven?)op deze draad zou stuiten ...

Knurf

Knurf

10-10-2013 om 18:42

nee

maar je kunt wel aanbieden om haar brief door te lezen als die af is.

Doe je dit beroepsmatig?
Sollicitatie begeleiding en hulp bij solliciteren?

Katniss

Katniss

11-10-2013 om 11:37

Och

Ik zou er niet veel moeite mee hebben. Dan zou ik mijn voorbeeldbrief wel anonimiseren, en ook het persoonlijke stuk een beetje aanpassen. Of de brief helemaal terugbrengen tot alleen de structuur, en aanbieden om de sollicitatiebrief van die kennis te beoordelen.
Ik heb vorige week bij Radar gezien dat sollicitatiebriefbedrijfjes tientallen euro's vragen voor krakkemikkige vergezochte brieven, dus dan kun je beter gratis die van mij hebben.

GS

GS

11-10-2013 om 15:00

Niet professioneel (idee!)

Nee, ik houd me niet professioneel bezig met soll. brieven. Hoezo? Ik ben momenteel aan het solliciteren, dus ik heb wel het eea aan brieven. Op zich vind ik het wel een goeie om gewoon een link te geven naar goede voorbeeldbrieven op internet. Dan is ze in ieder geval wat geholpen. Ze was een van mijn collega's bij mijn ex-werkgever waar ik graag vriendschappelijk mee was blijven omgaan, maar ze liet na een tijdje gewoon niets meer van zich horen. Ik heb toen nog een paar keer gebeld/gemaild maar ze hield de boot af. Ik heb het toen laten zitten. En nu opeens een mailtje met -zonder veel omhaal- haar verzoek. Het zit me gewoon niet helemaal lekker. Ik zou zoiets zelf nooit (durven) doen. En ik vind het ook moeilijk om toch 'nee' te zeggen, ook al is het indirect, want door een link te sturen, zeg je in feite 'nee, je krijgt mijn brief niet'. Ik ben dan bang dat ze dan toch doordramt om een brief van mij en niet algemene voorbeeldbrieven. Of ben ik nu een zeur?

Combinatie?

Een paar linken opsturen naar voorbeeldbrieven en aanbieden als ze de brief heeft geschreven dat he hem wel op b.v. gramatica wil beoordelen, en leg erbij uit dat een sollicitatie "brief" een persoonlijk iets is, en dat juist door de persoonlijkheid erin een baas geïnteresserd raakt en over gaat tot een gesprek.
Geef haar een paar tips over b.v. verdiep je in het bedrijf waar je wilt gaan solliciteren, weet wat het bedrijf maakt, zijn ze wel eens in het nieuws geweest en haal dit aan in je brief, dat je toen al geïinteresserd was geraakt in het bedrijf maar dat er toen geen vacature was...enz.

En wat betreft of je prof was: Veel mensen nemen weer contact op met vage kennissen omdat die iets hebben wat ze zelf nodig hebben, en dat graag gratis/goedkoop willen bemachtigen, hetzij kennis, hetzij een product

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.