Relaties Relaties

Relaties

mc

mc

06-08-2015 om 21:43

scheiden of niet?

Mijn man en ik hebben inmiddels 10 jaar een relatie waarvan we vier jaar getrouwd zijn. We hebben een dochter van 2 1/2 en een zoontje van 5 maanden. We hebben sinds ruim 3 jaar relatieproblemen (welke steeds erger worden)en hebben daar ook relatietherapie voor gevolgd. De ruzies zijn steeds vaker en heftiger en we zijn steeds verder uit elkaar gegroeid m.b.t. interesses e.d. De eerste keer hielp dit niets. De tweede therapeut bleek de vinger op de zere plek te kunnen leggen. We weten nu dat het voornamelijk voortkomt uit slechte communicatie. Mijn man heeft sinds enkele weken de diagnose pdd-nos (autisme) gekregen wat betekend dat zijn karaktertrekken niet veranderbaar/verbeterbaar zijn. Er zijn enkel handvatten mogelijk om ermee ermee om te leren gaan. Ikzelf heb af en toe nog last van ptss gerelateerd aan mijn eerdere beroep bij de politie. Daarvoor wordt ik nu behandeld wat eerder niet mogelijk was omdat mijn man daarop tegen was vanuit goede bedoelingen zegt hij. Nu zitten we enkele weken in een time-out in de relatie op advies van de relatietherapeut om mij meer ruimte te geven. Afgelopen jaren heb ik mezelf steeds meer weggecijferd om het leefbaar te houden. Ik heb daar genoeg van want inmiddels kan ik niet meer mezelf zijn en heb ik weinig eigenwaarde meer. Hij daar in tegen heeft afgelopen jaren alleen zijn zin gedaan, me vaak gekleineerd en was erg dominant. Wat hij in zijn hoofd had moest ook zo gebeuren en anders was het flinke ruzie of werd ik meerdere dagen compleet genegeerd. De tweede zwangerschap was een verrassing maar we kozen er samen voor het te houden. Echter moet ik zowel de kinderen als het huishouden volledig zelf doen en krijg ik geen enkele steun. Ik voel me al jaren eenzaam, niet serieus genomen en niet gesteund. Echter vanaf het moment dat ik gezegd heb dat ik er genoeg van had en aan scheiden dacht, doet hij ineens meer zijn best. Omdat hij niet altijd eerlijk was vertrouw ik hem hierin niet....wil hij echt veranderen of is het een noodgreep? Ik heb geen liefde gevoelens meer voor hem maar heb wel medelijden met hem dat ik eigenlijk wil scheiden. Zou het beter zijn om toch bij hem te blijven ( om schuldgevoel te voorkomen of voor de kinderen) of kan ik beter voor mezelf kiezen omdat ik weet dat door zijn ziekte de situatie waarschijnlijk nooit zal veranderen. Help! Ik weet het niet meer...

Noodgreep

Ik denk dat het je man heel veel moeite kost om te functioneren zoals je van hem verwacht. Het is maar de vraag of hij dat vol gaat houden.
Is het mogelijk om apart te gaan wonen? Je hebt wel samen kinderen en dan kan het mogelijk helpen als er meer rust in komt en wat meer afstand.
Maar er komt heel wat op jou schouders terecht en ik zou niet goed weten hoe je je man daar wat van zou kunnen laten overnemen. Dat zou je nog samen kunnen overleggen.

mc

mc

06-08-2015 om 22:10

apart wonen?

Op dit moment wonen we apart i.v.m. de time-out. Hij woont tijdelijk bij zijn ouders en ik woon in onze koopwoning met de kinderen. Ik merk dat het nu voor mij veel rust geeft dat hij er niet is. Ik hoef niet te denken voor twee en heb veel minder werk in het huishouden doordat hij zijn spullen en was niet kan laten slingeren. Hij komt een of twee keer per week samen eten i.v.m ons dochtertje en in het weekend doen we een uitstapje. Echter als hij er is neemt de spanning voelbaar in huis toe. We lopen op onze tenen om zo min mogelijk te laten merken aan ons dochtertje maar gesprekken lopen stroef of helemaal niet. Ik merk dat ik me aan zijn gedrag irriteer en probeer het voor me te houden.

Therapie

http://www.leokannerhuis.nl/cli%C3%ABnten/aanbod-amsterdam/volwassenen

Op een aantal plaatsen wordt aan de relatie gewerkt als je een partner hebt met autisme. Iemand met autisme kan ook leren om zich anders op te stellen. Maar ook meer begrip voor jou te krijgen.
Weet ik van collega's met autisme die dat gedaan hebben.

Simone

Simone

08-08-2015 om 00:13

En jij ?

Medelijden is een wankele basis voor een huwelijk. Misschien kun je deze timeout gebruiken om de zaken op een rijtje te zetten. Daar hoef je niet de hele dag mee bezig te zijn. Schrijven werkt dan beter dan liggen malen in je bed.

Hoe zou je leven er over vijf jaar uit kunnen zien zonder of met je man? Hoe zou je het liefst willen dat het eruit zag, en hoe zou je dat kunnen bereiken.

In het geval van een scheiding:Kun je op eigen benen staan? Financieel en anderszins? Heb je een netwerk dat je steunt als alleenstaande moeder met twee kleine kinderen?

Bij een voortzetting van het huwelijk: is er nog een greintje liefde over dat op zou kunnen bloeien, zullen er conflicten blijven in het bijzijn van de kinderen (die steeds ouder worden en daar steeds meer van meekrijgen)

Sterkte. Ik vind het heel triest als er zulke grote relatieproblemen spelen in de tijd waarin de kinderen zo klein zijn. Ik hoop dat het de babytijd van je jongste niet volledig overschaduwt.

mc

mc

08-08-2015 om 15:17

schuldgevoelens

Bedankt simone

Eigenlijk weet ik diep van binnen wel dat als ik bij hem blijf dat het over 5 jaar in grote lijnen hetzelfde zal zijn want ik roep al jaren dat het moet veranderen. En wat ik daaraan geprobeerd heb heeft weinig succes gehad. Dus voor mezelf weet ik dat weggaan beter is als blijven. Maar ik worstel nog met het schuldgevoel richting mijn kinderen die hun vader minder gaan zien. Want het zal een omgangsregeling moeten worden omdat bij co-ouderschap je vooral goed moet kunnen communiceren met elkaar wat ons absoluut niet meer lukt. Ook trekt hij zich terug als hij moe is of ergens mee zit en dat wil ik mijn kinderen niet aandoen. Ze zijn nog veel te jong zichzelf te moeten redden, al is het maar voor een uurtje bv. Na de scheiding kan ik me wel redden maar of hij het kan betwijfel ik. Hij houdt wel van de kinderen en zij van hem dus ik vind wel dat er contact moet blijven tussen hun.

tomaatje

tomaatje

28-08-2015 om 09:22

'ik roep al jaren dat het moet veranderen'

Het?

Veel mannen trekken zich terug als iets moeilijk/zwaar/vermoeiend is (geweest), dat is niks buitengewoons. Gun hem die afstand.
Vrouwen moeten altijd maar praten.

Ga wat doen. Stel je opgewekt op en doe dingen die het leven prettiger maken. Niet praten maar doen.

Al die verhalen van 'waar sta je over vijf jaar' vind ik zulke onzin. Er kunnen in die vijf jaar 101 dingen gebeuren waardoor het leven er compleet anders uitziet dan het wensdenken (want iets anders is het niet!) van nu.

Vandaag is de dag.
Vandaag er wat van maken!!

Een ander kan je niet gelukkig maken. Het zit in je eigen hart.

Die verplichte co-ouderschap ook,

Waarom ga je ervan uit dat de toekomst in teken staat van co-ouderschap? Je maakt je zorgen of je man tijdens zo'n co-dag in de co- week wel voor de kinderen kan zorgen, gezien zijn manier van reageren als hij moe is. Misschien wilt hij dat ook helemaal niet als hij beseft dat jij beter voor de kinderen kan zorgen dan hij. Als de kinderen fulltime bij jou blijven maar hun vader steenvast 1 dag + evt een middag een fijne tijd hebben, is dat voor een kind veel meer waard dan die verplichte wisselweken. Dan weten ze dat hun vader ook veel van hen houdt, ookal woont hij ergens anders.

Mijn man is vaak in het buitenland voor het werk, maar het gaat de kinderen om de dagen dat hij thuis iets met hen onderneemt, helpt . Niet het hoe vaak je elkaar ziet, maar hoe het beleefd wordt, is bepalend voor de band met elkaar.

Paddington

Paddington

28-08-2015 om 11:29

Flanagan

Mee eens dat het mogelijk zou moeten zijn, maar ook met zo'n regeling is communicatie van enorm groot belang. TS moet dan de kracht hebben om altijd respectvol te blijven praten over de vader.

Hulp om met een autistisch partner om te gaan lijkt mij erg zinvol, al zouden jullie wel gaan scheiden. Daarnaast hulp voor hem om zich op een andere manier op te stellen naar jou toe.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.