Relaties Relaties

Relaties

Personia

Personia

24-02-2014 om 14:58

Samen leven en uit elkaar

Ik heb geen samenlevingscontract, wel een huis en kinderen met mijn partner. We gaan nu uit elkaar. In de verschillende informatie op internet staat, als je geen samenlevingscontract hebt, dan hebje ook nergens recht op. Waar heb je dan wel recht op als je geen samenlevingscontract hebt?
We maken een ouderschapsplan voor ons kind. We verkopen het huis en delen het verlies. Dat is wel duideiljk. We willen nu de spullen verdelen, maar hoe doen we dat? Er staat nergens iets over vast. Maken we een lijst van alle spullen en verdelen we dat? Of moet je ook kijken naar wie wta heeft gekocht tijdens het samenleven, en is dat dan vna hem/mij? Dan heeft hij het meeste, omdat ik maar een parttime baan heb. Is dat de eerlijkste manier?
Zijn er nog meer dingen die we moeten doen? Of op moeten letten? Niet moeten vergeten? Ik hoor het wel. Alle tips zijn welkom.

verdelen

We hebben hier de spullen verdeeld naar wie wat nodig had, dat is een deel van de scheiding geweest dat goed ging. Gewoon min of meer door de helft.
En dan moet je wel hier en daar wat nieuwe/tweedehands dingen regelen maar dat kan.
En wie wat kon gebruiken. Ik heb mijn naaimachine meegegeven. Ik deed er niets mee en ex kon er wel van alles mee.

dure spullen

Ex had een duur bankstel ooit gekocht. Dat heeft hij meegenomen. Daarvoor heeft hij wel voor mij een andere oude bank weten te regelen.
Ik hield uiteraard mijn boekenkasten en de kampeerspullen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ex blijkbaar degene is geweest die de 'hiaten' in ons beider huishouden heeft weten op te vullen. Ik zie hem nog een tweedehandse gasoven installeren. Het is ook wel iemand met een talent voor Marktplaats en dergelijke.

amk

amk

24-02-2014 om 17:07

verkoop huis

kan nog tricky zijn. Want op wiens naam staat het huis en is er overwaarde. Als er overwaarde of onderwaarde is en het huis staat maar op 1 naam dan kun je niet zomaar de overwaarde of het verlies delen. Dat wordt dan gezien als een schenking met alle bijkomende regeltjes. Notaris werk dus.

Wat wij hebben gedaan voor het verdelen van de spullen is idd een grote lijst maken. Sommige dingen zijn heel makkelijk toe te wijzen bv een schilderij gekregen van de oom van mijn ex, is naar ex gegaan. Verder hebben we aangegeven wat we graag wilden hebben. En daar waar we allebei iets claimden overlegd. Die lijst is bij het dosier gegaan dat naar de rechtbank is gegaan.

De auto hebben we heel tactisch aan onze dochter toebedeeld, wie haar had had ook de auto. Toen ex uit onze woonplaats vertrok heeft hij een auto gekocht. Wanneer hij een grotere auto nodig had ruilden we om.

Bankrekeningen hadden we elk apart, maar zijn inkomen groter dan dat van mij, dus toen ik nog in het huis woonde met onze dochter betaalde hij de vaste lasten en ik zorgde er voor zo min mogelijk te verbruiken qua energie. De rest betaalde ik van mijn rekening. De spaartegoeden hebben we opgeteld en gedeeld.

bibi63

bibi63

24-02-2014 om 23:03

Lastig

Een lastige situatie als niks op papier staat natuurlijk. Zeker met dat huis en het feit dat jij minder verdiende. In dat soort situaties is het heel fijn als je redelijk on speaking terms bent en je alkebei het eerlijk en redelijk wilt verdelen. Zoals bij jullie zo lijkt. Als er haat en nijd is in een dergelijke situatie dN zijn de rapen gaar lijkt mij.....
Bibi

Egel

Egel

27-02-2014 om 12:42

Niets geregeld

Hallo Personia, wat rot dat het is misgelopen tussen jou en je vriend / vader van je kinderen.
Ook voor de kinderen echt heel vervelend. Ik wens jullie allemaal sterkte.

Maar afgezien daarvan, dit kan ik bijna niet begrijpen.
Quote: "In de verschillende informatie op internet staat, als je geen samenlevingscontract hebt, dan heb je ook nergens recht op. Waar heb je dan wel recht op als je geen samenlevingscontract hebt?"
Heb je je dit nu nooit afgevraagd toen je in 1 woning ging wonen, en ook niet toen je zwanger werd (of het moment dat jullie besloten dat een kind welkom zou zijn). Je regelt dus helemaal niets en nu vraag je je af of je echt nergens recht op hebt.

Nou ja, dit is dan hopelijk weer een les voor toekomstige ouders of ouders die nu ook nog niets geregeld hebben.
Sterkte hoe dan ook!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.