Relaties Relaties

Relaties

XeraS

XeraS

16-03-2014 om 12:34

roddelen

Het zit me dwars dat er zo veel geroddeld wordt. Vooral in de familie maar ook bij vrienden merk ik het. Aardig doen tegen iemand maar achter de rug kletsen. Ik weet wel dat iedereen het doet in meer of mindere mate (ikzelf ook af en toe). Of een vriendin waar ik iets aan vertel en dan verteld ze alles erover aan haar vriend die nu dus bijna alles van mij weet omdat mijn vriendin alles met hem bespreekt. Ik merk algauw dat ze het hem verteld heeft omdat hij erover begint tegen mij. Ik irriteer me eraan...... Sommige dingen zijn echt niet voor zijn oren bedoeld. Moet ik er nu elke keer bij gaan zeggen: niet doorvertellen aan je vriend. Zelf heb ik me voorgenomen om niet meer te roddelen over mensen. Ha,ha maar het is ook wel moeilijk om er niet aan mee te doen. Hoe doen jullie dat? Ik ben gewoon benieuwd....
Zijn er ook mensen die nooit roddelen of klagen over anderen? Het lijkt me zo'n mooie eigenschap. Eerlijk zeggen als er iets je dwarszit over iemand en niet achter de rug kletsen. en ook: Vertellen jullie alles door wat besproken is met je vriend/vriendin aan je man/vrouw?

Ramses

Onlangs waren er uitzendingen over Ramses Shaffy, helaas niet meer bij uitzending gemist, waarin het echtpaar aan het woord kwam dat zijn nalatenschap regelt en betrokken is bij de tentoonstelling van zijn huisraad en piano. Zij woonden boven hem in hetzelfde pand.
Hen was opgevallen dat Ramses nooit, echt nooit, iets onaardigs vertelde over iemand.
Ik vind dat echt een mooi doel. Oefenen om altijd neutraal of positief over iemand te vertellen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-03-2014 om 13:00

roddelen

Roddelen is in mijn ogen nare of onware dingen zeggen over iemand anders. Ik durf wel te zeggen dat ik dat eigenlijk niet doe. Hoogstens dat ik iemand een eikel noem, maar dat zijn dan mensen waar ik verder niet mee omga en daar moet dan ook een goede reden voor zijn.
Ik praat wel over anderen hoor, ben heus niet heilig. Ik kan heerlijk met mijn buuf kleppen over anderen. Maar dat zijn dan wel onderwerpen die al algemeen bekend zijn en waar wij dan ook een mening over hebben
Ik denk wel dat ik redelijk in kan schatten wat met een ander besproken kan worden en wat niet. En zaken die mij in vertrouwen zijn verteld blijven altijd bij mij.
En verder blijft alles wat ik met mijn man bespreek onder ons. En ik vertel hem zeker geen dingen die mij in vertrouwen zijn verteld. Andersom doet hij dat ook niet.

Boontje

Boontje

16-03-2014 om 13:15

Niet

Ik heb me ooit voorgenomen om niets over iemand te zeggen tegen een ander, dat ik niet tegen de persoon zelf zou kunnen/durven zeggen. Dat werkt voor mij best goed. Inderdaad: als je niets aardigs te zeggen hebt, dan zeg maar niets, of zorg dat het voor herhaling vatbaar is. En er zijn dingen die ik ook niet met mijn man bespreek, hoewel ik hem wel vertrouw. Het gaat er meer om dat de 'verteller' weet dat het bij mij blijft. Als mensen tegen mij beginnen te roddelen over een ander, probeer ik dat meestal af te kappen.

Wanneer iemand roddelt

tegen mij over bv. een gezamelijke vriend, denk ik vaak dat hij/zij ook over mij zal roddelen. Ik hou er niet van om kwaad te spreken. Natuurlijk 'bespreek' ook ik wel eens wat met een vriendin, maar dat gaat dan toch over mensen en zaken die verder van me afstaan. In werksituaties kan roddelen heel erg uit de hand lopen. Niet doen !
Met mijn man praat ik over alles en iedereen, maar dat is in absoluut vertrouwen.

Bennikki

Bennikki

16-03-2014 om 14:25

Ramses enzo

Ik ken Ramses natuurlijk helemaal niet (dit klinkt meteen al als roddelen), maar ik heb een 93 -jarige oma in een verzorgingshuis die ook nooit roddelt. Zij heeft er een enorme hekel aan. Maar dat komt eigenlijk vooral omdat anderen haar helemaal niet interesseren en ze het liefste over zichzelf praat. Zij is het stralend middelpunt van het universum waarbij alle andere eenvoudige lieden en hun simpele leventjes verbleken.
Ik denk dus dat er ook een positieve kant aan roddelen zit; namelijk dat je andere mensen interessant genoeg vind om te bespreken. En dat het op een rijtje zetten van je gedachten gecombineerd met de feedback van anderen je kan helpen dit ingewilkelde leven wat beter te begrijpen.
Dat is wat anders als andere mensen zwart maken om iets waar ze weinig aan kunnen doen, zoals hun uiterlijk of energieniveau (om maar eens iets te noemen).

Rafelkap

Rafelkap

16-03-2014 om 14:36

ik heb er ook 1 in huis

Mijn jongste zoon roddelt nooit, kent geen jaloezie, schaamt zich nooit, allemaal goede eigenschappen, maar hij is wel verstandelijk gehandicapt en praat niet.

Had Ramses niet de ziekte van Korsakov? Niet een bewijs dat Ramses zo'n Goed Mensch was dus

Ik denk dat iedereen wel eens roddelt, dat hoeft ook niet altijd zo gemeen te zijn. Het kan ook wel meer over de roddelaar zeggen dan over over wie hij/zij het heeft denk ik. Blijft wel een nobel streven; niet te doen wat je niet wil dat jou wordt aangedaan.
Mijn schoonmoeder roddelt altijd over schoonfamilie en dan denk ik ook wel eens, uh ik ben haar schoonfamilie.. Maar ik weet dat wat ze zegt voor een groot deel niet klopt.

Ely

Ely

16-03-2014 om 14:43

Roddelen verbroedert

Naar het schijnt . Was poos terug in het nieuws.
Ik roddel in die zin dat ik weleens praat over wat anderen meemaken, doen of gezegd hebben. Is dat ook roddelen? Mijn stelregel is dat ik niet iets over een ander zeg wat ik niet tegen diegene zou zeggen. Dus als vriendin A de kinderopvang opzegt omdat ze de hoop opgeeft op een baan en ik dat geen goed plan vind dan komt dat misschien langs in gesprek met B maar dan is mijn mening geen geheim voor A. En ik probeer altijd respectvol te blijven. Punt is dat ik het gewoon fijn vind om te sparren met anderen over sommige dingen; hoe zie jij dit, wat zou jij doen? Dat helpt me mijn gedachten te ordenen.
Ik vind het trouwens niet kunnen dat mijn man tegen mijn vriendinnen praat over dingen die ik hem heb doorverteld. Ja, feitelijke dingen van 'goh ik hoor dat jullie gaan verhuizen' ofzo maar geen delicate dingen. Ik vertel ook niet alles trouwens, gewoon omdat daar vaak niet van komt hahaha

Helemaal niet roddelen... Ach ik weet niet, wat is roddelen eigenlijk? Mag je dan ook niet meer vertellen aan A dat B haar werk heeft opgezegd en gaat verhuizen? Dat soort dingen?

esmee

esmee

16-03-2014 om 15:07

tja..roddelen….

Roddelen doet iedereen in meer of mindere mate. Gaat erom met welke intentie. Inderdaad kan het gaan om je een beeld te kunnen vormen over iets neutraal, of jaloezie, een teleurstelling verwerken, of om iemand in een kwaad daglicht te zetten die je niet mag.

Echter, zodra iemand kwaad begint te spreken over een ander tegen mij, dan ben ik erg op mijn hoede. Vaak hebben deze mensen niet veel goeds in de zin.
Ik blijf in zo'n situatie dan neutraal en ga er niet op in. Bij dit soort lieden denk ik altijd: " Ja, en de volgende keer ben ik diegene waarover je praat". Grote boog erom heen dus.

Jaina

Jaina

16-03-2014 om 15:43

Roddelen

Iedereen roddelt wel. Het is niet fraai uiteraard en ik vind het mooi als mensen dat helemaal niet doen.
Zaken die mij in vertrouwen vertelt worden die zeg ik overigens nooit door. Ik vind het echt niet kunnen als mijn vriendin mij iets toevertrouwd dat ik dit vervolgens met mijn man ga bespreken. Of andersom natuurlijk. Als iemand mij iets vertelt dan moet hij/zij er van op aan kunnen dat het geheim veilig is.
Roddelen doe ik meer over algemeen bekende zaken of over incidenten die hebben plaatsgevonden en die niet echt geheim zijn. Alsnog niet fraai. Ik probeer het zo veel mogelijk te voorkomen.

"De drievoudige filtertest" van Socrates

Ik streef ernaar alleen dingen met anderen te bespreken die ik ook tegen de persoon in questi zou zeggen. Ook alleen goede dingen door te vertellen over een ander.
Daarnaast, als iemand tegen mij over een ander roddelt, reageer in met: "Is dat zo", of "Vreemd, dat is mij niet opgevallen", verder ga ik er niet op in.

Socrates
De eerste filter is de Waarheidsfilter. Ben jij er zeker dat wat jij mij gaat vertellen waar is?"
De tweede filter is de filter van de Goedheid. Is wat je mij van plan bent te vertellen iets goed?"
De derde filter is de Bruikbaarheidsfilter. Is wat jij me wilt vertellen nuttig voor mij?"
"Wel," concludeerde de filosoof, "als je me iets wilt vertellen dat noch waar, noch goed, noch nuttig
is, waarom zou ik dan naar je luisteren?"

esmee

esmee

17-03-2014 om 10:46

jasam

Dat is een hele goeie van Socrates en zo is het maar net.

Druif

Druif

17-03-2014 om 11:05

tja Socrates

Als ik alles wat ik zeg en doe op een dag, langs de meetlat van socrates leg, dan blijft er niet veel over.

Als iedereen dat doet, blijft er denk ik niet veel sociale cohesie over in onze maatschappij. Vooral de derde regel slaat nergens op. Mensen zeggen vaak dingen tegen mij, waar ik helemaal niets aan heb en niets mee kan. Wat voor mij helemaal onbruikbaar is. Maar zij hebben het dan nodig om hun hart te luchten. Om hun gedachten op een rijtje te zetten. En dat is heel functioneel. Ik ben niet zo egocentrisch dat ik dat dan niet aan zou willen horen.

Roddelen heb je in verschillende soorten en met verschillende intenties.

Roddelen als het bespreken van de ervaringen van en met een ander. ander. Dat is zinvol. Het helpt enorm om je eigen reacties en gedrag ten opzichte van iemand, met een derde te bespreken. Daardoor kun je jezelf met andere ogen zien. En dat helpt bij het maken van goede beslissingen.

Ook leren we heel veel, van ervaringsverhalen over anderen. Door het vertellen van verhalen, worden mensen wijzer. Vroeger kwamen de marskramers bij het vuur zitten met hun verhalen, maar gelukkig vertellen we elkaar nu ook nog van alles. Kijk maar naar dit forum. Het kan zo zinvol zijn, om te horen wat anderen mee gemaakt hebben. En het is niet haalbaar om dat altijd zuiver in overleg met anderen te doen.

Daarnaast is er roddelen als kwaadspreken. Dat je die ander dus zwart maakt. Dat je negatieve dingen over een ander verteld. Dat is in principe niet netjes, maar soms is het ook nog nuttig. Het kan nodig zijn om mensen voor een ander te waarschuwen. Ik hoor het ook graag, als het vriendje van mijn dochter dronken achter het stuur zou kruipen. Heel graag zelfs.

Ten slotte heb je nog roddelen als liegen over een ander. De ander zwart maken. Ik geloof dat ik dat nooit doe. Maar het zou kunnen dat ik soms wel iets vertel, wat niet helemaal juist is. Omdat ik het zelf verkeerd begrepen heb bijvoorbeeld.

Maar ik ben niet feilloos en zeker geen socrates. Dat blijkt maar weer. Gelukkig maar.

Roddelen schaadt de sociale omgang juist.

Het heeft nut om te weten dat de vriend van je dochter dronken achter het stuur duikt, en het heeft nut om te weten dat een ander kampt met een kwaal.

Roddelen is dingen over een ander vertellen die je uit de 2e, 3e of 4e hand hebt, van horen van, waarvan je helemaal niet weet of het ook echt waar is, en zo'n verhaal dan doorvertellen, met nog wat smeuigheid erbovenop.

Roddelen is ook kwaadspreken over iemand, zonder dat je het met betreffende persoon bespreekt. Dingen uiten, die je aan de persoon zelf niet midden in het gezicht uit.

Druif

Druif

17-03-2014 om 11:33

Definitie

Kijk, dan wordt het dus een kwestie van definitie. Zoals uit mijn vorige stukje blijkt, vind ik roddelen helemaal niet altijd kwaadspreken of liegen. Het kan ook iets positiefs of interessants doorvertellen. 'de buren hebben een andere hond'. Die dakkapel van onze buren, die vind ik niet zo mooi hoor.' 'Weet je, de zus van mijn vriendin had die ziekte ook.' 'Onze basisschool heeft een andere directeur. Zij komt uit jouw woonplaats, ken je haar?' Ik vind dat allemaal onder 'roddelpraatjes' vallen.

Ik weet helemaal niet of er wel zo'n duidelijk grens is tussen 'positief' en 'negatief' nieuws.

Je weet daarnaast natuurlijk vaak niet uit welke hand een verhaal komt. Vaak zitten er meer schijven tussen dan je denkt. Als mijn moeder mij vertelt, dat mijn zus haar heeft verteld, dat mijn nichtje een vriendje heeft en dat het een leuke jongen is, en ik vertel het dan aan mijn dochter, is het al de vierde hand. En mijn moeder weet dan echt niet of het echt waar is. Dan zou ze eerst haar kleindochter moeten gaan bellen. Maar dan wordt het wel een beetje lastig.

Toch wordt de betrokkenheid van mijn dochter bij haar nicht groter, als ik dat soort informatie wel aanhoor en door vertel.

Druif, definitie roddelen

roddel = lasterpraatje
roddelen = opzettelijk slechte dingen van iem. vertellen; kwaadspreken, lasteren

Wat jij opsomt hoort onder sociale interactie.

Druif

Druif

17-03-2014 om 11:49

linkje

Een leuk linkje.
http://www.kennislink.nl/publicaties/roddelen-versterkt-vriendschappen-op-de-werkvloer

Als er helemaal niet wordt geroddeld op de werkvloer is dat niet per se goed, stelt Ellwardt. “Mensen die veel over elkaar praten hebben een bepaalde interesse in elkaar. Doen ze dat helemaal niet, dan vinden ze elkaar wellicht niet interessant. Daarbij heeft roddelen de nodige positieve functies. Het is vermakelijk, je kunt de tijd er mee doden en het kan zorgen voor hechtere banden.”

Katniss

Katniss

17-03-2014 om 11:56

Lastig hoor

Ik vind het maar knap lastig om niet te oordelen. Bij de meeste mensen lukt het wel, iedereen heeft wel zo zijn minpunten en vaak is het het niet waard om daar iets over te vinden. Maar je hebt van die mensen... Ik heb vooral moeite met inhoudsloze blaters die doen alsof ze het beste zijn wat de wereld te bieden heeft, en vraag me dan altijd af of ik de enige ben die ze doorziet. Zo'n oordeel heeft natuurlijk meer te maken met mezelf en hoe ik mezelf in de wereld zie, dan met die ander.

esmee

esmee

17-03-2014 om 12:44

druif

Kan wel zo zijn, maar het 'roddelen' opzicht heeft toch een negatieve associatie. Vaak zijn het wel degelijk lasterpraatjes over een ander, want je zegt het de persoon niet midden in zijn/haar gezicht namelijk maar achter de rug om. Kan zijn dat de band hechter wordt, maar niet met de persoon in kwestie. Blijf het toch een akelig iets vinden. Tja, vermakelijk kan het zijn…over de rug van een ander….het is maar hoe je het ziet. Het kan inderdaad de tijd doden…en het zorgt voor een hechtere band. Kan zijn ja, maar straks ben jij het waarover geroddeld wordt…dan is die band plotsklaps weg. Niet erg positief lijkt me.

Bennikki

Bennikki

17-03-2014 om 14:42

Als roddels lasterpraatjes zijn..

Dan kan ik me werkelijk geen gesprekken van die strekking herinneren. Ik verkeer dan blijkbaar niet in het gezelschap van mensen die dat doen. Misschien kan iemand met een voorbeeld komen, hoe klinkt zo'n gesprek?

Nils

Nils

17-03-2014 om 15:22

Ik wel

Ik roddel wel eens hoor en ik accepteer dat anderen over mij niet alleen positieve verhalen ophangen. Ik vind de meeste zwakheden van anderen (en mezelf) wel vermakelijk eigenlijk. Het zijn vaak de eigenschappen die anderen leuk en interessant maken. Met anderen heb ik het best wel eens over eigenschappen waar ik tegenaan loop (ook die van mezelf). Maar ik heb aan niemand een hekel, dus volgens mij gaat het nooit te ver. In de trein zat ik laatst met een vrouw die tegen haar vriendin anderhalf uur lang (!) over haar schoonmoeder aan het zaniken was, met kwaadaardig stemgeluid erbij. Brrr, daar werd ik wel naar van.

Pipo

Pipo

17-03-2014 om 16:41

voorbeeld voor Bennikki

De ene hulpmoeder op school tegen de andere: "Ja, vorige week was X er niet, ze moest echt naar iets van haar werk, zei ze. Onverwacht, blijkbaar, ze vertelde het pas een kwartier van te voren. Heb jij zo kort van tevoren iets onverwachts van je werk, nee toch?
En dan nog, de manier waarop, ik begrijp dat niet hoor. Alsof ik toch niets beters te doen heb. "Jij kan wel voor me invallen, toch?" Dat kun je toch ook gewoon vragen?

*de toon wordt gedempt*

En dan laatst dat akkefietje ook nog. Die hele mail opgetuigd voor iets wat ik allang had opgelost. Alsof ik dit niet al vier jaar doe, ik weet echt wel hoe dat werkt.

*steun zoeken bij de onschuldige omstander (ik)*

Wat vond jij nou van dat mailtje? Het was toch al duidelijk, of ben ik nou gek? En dan A er nog bij betrekken, alsof die er iets aan kan verhelpen."

Dit vind ik roddelen, en daar krijg ik de kriebels van. Ze bespreekt een mislukte communicatie met derden, zonder nut en noodzaak en zeker zonder effect, want het probleem wordt er niet door opgelost het zaait alleen maar meer twijfel en verwarring en vooroordelen.
Maar goed, iedereen hier zegt dat ze de kriebels van roddelen krijgen, en als ik deze moeder had aangesproken en gezegd dat ze roddelde, had ze dat zelf vast in alle toonaarden ontkend - en oprecht, gemeend.
Roddelen doen anderen; zelf bespreek je iets.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-03-2014 om 17:33

Stoom afblazen

Ik heb een schat van een collega, maar ze heeft zo haar mankementen. Als ik daar dan wel eens tegen aanloop wil ik daar wel eens over blazen tegen een andere collega die haar ook kent en weet wat ik bedoel.

En ja ik zou dit ook tegen de betrokken collega zelf zeggen, en dat doe ik ook weleens als het me echt te gortig wordt, maar het voegt zo weinig toe. Ze is zoals ze is en ze verandert niet. Effen samen mopperen helpt mij dan minstens net zo goed. Is dat roddelen?

esmee

esmee

18-03-2014 om 11:13

Ginny

Yep, dat is ook roddelen….

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-03-2014 om 20:36

Ja nou ja....

Toch denk ik dat het voor iedereen beter is dat we dit samen zo oplossen....

druif

druif

18-03-2014 om 20:56

ginny

Lijkt mij ook ja.

Zulke voorbeelden bedoel ik ondet andere. Ik vind dat roddelen, maar niet verkeerd.

esmee

esmee

24-03-2014 om 20:55

mensen

Pff, nou, net een persoon (of eigenlijk 2) waarmee ik samenwerk die nou net te veel roddelen. Op het eerste gezicht heel voorkomend, netjes en beschaafd…van die mensen waarvan je denkt: "Nee, die doen dat echt niet". Niets is minder waar. Totdat je ze wat beter leert kennen.
Vooral een ervan is een behoorlijke roddeltante die flink kwaad kan spreken over een ander (begint zelfs kwaad te spreken over mensen die ik niet eens ken). Ik voelde me daar behoorlijk ongemakkelijk door. Ik kon het me gewoon niet voorstellen. Het eerste wat ik wel dacht was: "Ja, en wat doe je als IK nu de deur achter me dichttrek…, dan heb je het over mij wellicht".
Dat bleek dus ook zo. Bah, ik blijf het naar vinden (doe ik nu ook een beetje).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.