Relaties Relaties

Relaties

Relatie na scheiding: latten of samenwonen

Ik ben 49 met een zoon van 16.
Reeds 10 jaar gescheiden, wel relaties gehad… langste was onlangs 2,5 jaar. (O.a. gestrand door niet samenwonen - hij wilde en ik wou/kon niet)

nu ben ik zo af en toe aan het daten (verkennen) meeste mannen spreken van te willen samenwonen op ‘termijn’ (<2 jaar)
Nu met mijn zoon zie ik dat niet direct zitten - wil het leven van mijn zoon niet op haar kop.  Ikzelf zie het eigenlijk ook niet zitten - geniet veel te hard van mijn vrijheid en van het ‘niet altijd rekening moeten houden met een partner’ 
Modern of niet, in 80% van de gevallen valt het ‘huishouden’ -strijk- was en plas op de vrouw.  Dat wil ik NIET! Ik strijk en was hoe ik wil en wanneer ik wil nu. Ligt er een mand van 3 weken dan is dat zo en niemand die erom vraagt, en zoon die heeft ondertussen leren strijken.

denk dus niet dat ik snel een LAT partner vindt die dan ook exclusief met mij gaat partneren (laatste partner wou open relatie door de LAT RELATIE en gemis aan intimiteit en seks)

hoe zit dat bij jullie? Willen/verlangen jullie naar samenwonen of latten en waarom? 

Peiling

Nieuwe relatie na scheiding - wil je samenwonen of latten

Maximaal 2 antwoorden.

9 stemmen
22%
78%

Volledig met jou eens! Het probleem met jouw situatie is je leeftijd en generatie. Mannen van die leeftijd zijn gewend om verzorgd en ontzorgd te worden. Die willen (net als in hun huwelijk) een vrouw die er ook is voor het huishouden, sociale verplichtingen en zijn niet gewend alleen te zijn. Of zich alleen te redden. 

Geef dus vooraf heel duidelijk aan wat jij wilt. Jij bent gewend aan de rust en vrijheid van je eigen leven. Bedenk ook dat Mannen eerder overlijden en ouderdomskwalen krijgen. En dat jij met een beetje pech binnen afzienbare tijd mantelzorger kunt zijn terwijl je net klaar bent met zorgen voor de kinderen (iets dat Mannen van die leeftijd ook veel minder hebben gedaan). En in deze tijd breng je jezelf enorm in de problemen als je geen huisvesting hebt na een breuk. 

Wij zijn gelijk gaan samenwonen omdat we graag bij elkaar wilden zijn 💗
Maar mijn vriend heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt en verdient geen bal terwijl ik een goede baan heb. Dus we wonen in *mijn* huis en ik heb alle zekerheid. En hij doet verreweg het meeste in het huishouden. Ik kan er mee leven 😁
Daarnaast hele goede afspraken over hoe we allebei enkel en geheel verantwoordelijk zijn (waren) voor onze eigen kinderen. Heel goed verlopen, inmiddels al ruim 10 jaar.
Maar doe gewoon lekker wat goed voelt voor jou! 

SJSL schreef op 23-07-2024 om 22:03:

Wij zijn gelijk gaan samenwonen omdat we graag bij elkaar wilden zijn 💗
Maar mijn vriend heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt en verdient geen bal terwijl ik een goede baan heb. Dus we wonen in *mijn* huis en ik heb alle zekerheid. En hij doet verreweg het meeste in het huishouden. Ik kan er mee leven 😁
Daarnaast hele goede afspraken over hoe we allebei enkel en geheel verantwoordelijk zijn (waren) voor onze eigen kinderen. Heel goed verlopen, inmiddels al ruim 10 jaar.
Maar doe gewoon lekker wat goed voelt voor jou!

Ik hoef niet per se een rijke man maar zou er ook geen willen die op mijn kosten lekker loopt te hobby’en, zelfs niet als hij het huishouden doet.

Inmiddels lat ik al 17 jaar (tussentijds een blauwe maandag samengewoond, was geen succes met de kinderen). Als mijn jongste het huis uit is, gaan we samenwonen. Ik moet bekennen dat ik daar ook wel wat tegenop zie, geen ‘vrije avonden’ meer.

Izza schreef op 23-07-2024 om 18:57:

Volledig met jou eens! Het probleem met jouw situatie is je leeftijd en generatie. Mannen van die leeftijd zijn gewend om verzorgd en ontzorgd te worden. Die willen (net als in hun huwelijk) een vrouw die er ook is voor het huishouden, sociale verplichtingen en zijn niet gewend alleen te zijn. Of zich alleen te redden.

Geef dus vooraf heel duidelijk aan wat jij wilt. Jij bent gewend aan de rust en vrijheid van je eigen leven. Bedenk ook dat Mannen eerder overlijden en ouderdomskwalen krijgen. En dat jij met een beetje pech binnen afzienbare tijd mantelzorger kunt zijn terwijl je net klaar bent met zorgen voor de kinderen (iets dat Mannen van die leeftijd ook veel minder hebben gedaan). En in deze tijd breng je jezelf enorm in de problemen als je geen huisvesting hebt na een breuk.

Eh, Izza? Wat voor bubbel leef(de) jij? Je praat over een generatie die rond 1975 is geboren. Natuurlijk zijn er ook ouderwetsige types bij (als dat bij hen thuis vroeger zo ging) maar naar mijn idee is de generatie ervóór (geboren midden jaren '40) niet eens altijd zo ouderwets met man-vrouw-rollen was, of dit bijleerde tijdens jaren '70.

Belgica

Belgica

24-07-2024 om 07:38 Topicstarter

Egel. schreef op 24-07-2024 om 00:04:

[..]

Eh, Izza? Wat voor bubbel leef(de) jij? Je praat over een generatie die rond 1975 is geboren. Natuurlijk zijn er ook ouderwetsige types bij (als dat bij hen thuis vroeger zo ging) maar naar mijn idee is de generatie ervóór (geboren midden jaren '40) niet eens altijd zo ouderwets met man-vrouw-rollen was, of dit bijleerde tijdens jaren '70.

Wel de meeste mannen die ik tot nu toe gedate heb (idd 1975) zijn zoals Izza omschrijft.  En diegenen die niet piepen over samenwonen zijn vaak (niet altijd) mannen die de vrijheid willen om meerdere vrouwen te daten…

Mannen die willen samenwonen en hun ‘fair share’ in een gezin doen moet ik nog tegenkomen

Allicht heb ik tot nu toe ‘pech’ gehad en spelen mijn ‘hormonen’ ook een rol 🤪


Belgica

Belgica

24-07-2024 om 07:40 Topicstarter

SJSL schreef op 23-07-2024 om 22:03:

Wij zijn gelijk gaan samenwonen omdat we graag bij elkaar wilden zijn 💗
Maar mijn vriend heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt en verdient geen bal terwijl ik een goede baan heb. Dus we wonen in *mijn* huis en ik heb alle zekerheid. En hij doet verreweg het meeste in het huishouden. Ik kan er mee leven 😁
Daarnaast hele goede afspraken over hoe we allebei enkel en geheel verantwoordelijk zijn (waren) voor onze eigen kinderen. Heel goed verlopen, inmiddels al ruim 10 jaar.
Maar doe gewoon lekker wat goed voelt voor jou!

Goed dat jullie samen gelukkig zijn!!! Ik zou persoonlijk hier niet mee kunnen omgaan 🙈

MMcGonagall schreef op 23-07-2024 om 22:23:

[..]

Ik hoef niet per se een rijke man maar zou er ook geen willen die op mijn kosten lekker loopt te hobby’en, zelfs niet als hij het huishouden doet.

Inmiddels lat ik al 17 jaar (tussentijds een blauwe maandag samengewoond, was geen succes met de kinderen). Als mijn jongste het huis uit is, gaan we samenwonen. Ik moet bekennen dat ik daar ook wel wat tegenop zie, geen ‘vrije avonden’ meer.

Hij werkt gewoon hoor, nog veel uur ook, is één van de besten in zijn vakgebied, maar het is helaas een vakgebied wat weinig betaalt. Terwijl ik werk in een vakgebied wat veel betaalt. 

Hij betaalt zijn eigen kosten, maar woont wel gratis in mijn huis. Wat ik logisch vind aangezien het mijn huis is en ik niet aan mijn partner hoef te verdienen.

Ik zei het om aan te geven dat niet alle mannen van die generatie op zoek zijn naar een huishoudster en verzorgster.

Egel. schreef op 24-07-2024 om 00:04:

[..]

Eh, Izza? Wat voor bubbel leef(de) jij? Je praat over een generatie die rond 1975 is geboren. Natuurlijk zijn er ook ouderwetsige types bij (als dat bij hen thuis vroeger zo ging) maar naar mijn idee is de generatie ervóór (geboren midden jaren '40) niet eens altijd zo ouderwets met man-vrouw-rollen was, of dit bijleerde tijdens jaren '70.

Dit idee heb ik ook! Mijn partner en mijn ex zijn van begin jaren 70 en echt niet zo ouderwets. Wat ik bij vrienden en collega's zie van dezelfde leeftijd is zorg en werk ook gewoon verdeeld. Wel allemaal hoogopgeleid, die vrouwen gaan echt niet thuis zitten zorgen.

Ik weet niet waar jij die mannen vandaan haalt Belgica maar ik zit blijkbaar in een totaal andere bubbel Natuurlijk begin je een relatie niet met: 'Ik wil binnen twee jaar samenwonen', zo iemand zou ik meteen afwijzen. En al helemaal als er kinderen zijn. Net als mensen die een 'droompartner' zoeken om een B&B in Frankrijk te beginnen (maar die zijn tenminste wel eerlijk).
Mijn vriend en ik kennen elkaar 7 jaar en we wonen sinds 2,5 jaar samen, niet voordat de kinderen uit huis waren. Strijken doen we niet, er is hulp om het huis schoon te houden. Boodschappen, koken en opruimen doen we samen. Hij zorgt voor de kat en de planten. Wij vinden het het fijn zo samen. Veel leeftijdgenoten blijven liever latten als ze een nieuwe relatie krijgen, dat zie ik vaak om me heen. Maar ik zie geen verschil in levensgeluk of kwaliteit van de relaties ofzoiets. 
Wij zijn net boven de 60 jaar, dus nog wel een generatie ouder. Ik heb me altijd verzet tegen traditionele rolverdeling man/vrouw, en ik ben zelden mensen tegengekomen die dat verkeerd vinden. Ik heb dat van mijn moeder geleerd, zij was mijn rolmodel en nog een tandje erger in de jaren '60

Egel. schreef op 24-07-2024 om 00:04:

[..]

Eh, Izza? Wat voor bubbel leef(de) jij? Je praat over een generatie die rond 1975 is geboren. Natuurlijk zijn er ook ouderwetsige types bij (als dat bij hen thuis vroeger zo ging) maar naar mijn idee is de generatie ervóór (geboren midden jaren '40) niet eens altijd zo ouderwets met man-vrouw-rollen was, of dit bijleerde tijdens jaren '70.

Dit is gewoon wat ik veel zie. Veel mannen die altijd volledig hebben gewerkt (ouderschapsverlof was er niet). En in een tijd waarin er nog geen kinderopvang was. En parttime werken een stuk lastiger. Dus vrouwen die stopten met werken of in ieder geval veel meer in huis deden. Vaak gingen ze later wel weer werken maar dat verschil haal je moeilijk meer in. 

Belgica

Belgica

25-07-2024 om 23:25 Topicstarter

Izza schreef op 24-07-2024 om 22:48:

[..]

Dit is gewoon wat ik veel zie. Veel mannen die altijd volledig hebben gewerkt (ouderschapsverlof was er niet). En in een tijd waarin er nog geen kinderopvang was. En parttime werken een stuk lastiger. Dus vrouwen die stopten met werken of in ieder geval veel meer in huis deden. Vaak gingen ze later wel weer werken maar dat verschil haal je moeilijk meer in.

Inderdaad! Ikzelf en vele vriendinnen van mijn generatie zijn allemaal voltijds werkende vrouwen.  Het grootste deel van de zorg valt toch op de vrouwen in mijn kringen: koken, boodschappen, poetsen, wassen/strijken, 95% wat de kinderen aangaat (school, brengen en/of halen, boterhammen, doktersafspraken toen de kids klein waren bad geven, voeden !mijn ex heeft NOOIT een luier ververst) -> dagelijkse kost
Wat die mannen doen: tuin, vuilnis, klussen (als ze dat al kunnen) auto’s onderhouden en naar de garage… -> wekelijkse/maandelijkse kost.

Geen enkele van die mannen strijkt of gaat spontaan koken of de afwas doen.

Mannen die ik rondom mij zie die alles zelf deden, stoppen vrijwel allemaal met de strijk, boodschappen en koken eens ze een vrouw hebben.

Gisteren nog een gesprek gehad met een maat van 53 - en puffen dat hij sinds zijn scheiding toch zoooo veel moet doen… als ik hem vraag hoe het zit naar de toekomst: tja een vrouw is toch beter in die taken.

Ik hoop wel dat ik een pareltje vind die niet vies is van boodschappen doen, strijken en koken.

@EmmaT - huishoudhulp komt er in de toekomst sowieso, zelfs al blijf ik alleen.  Mijn ex, en nog van andere mannen gehoord: ik wil geen vreemde in huis ofwel tja kost toch veel geld!! En dan laten ze het gros over aan vrouwlief…. 

Nog een leuke anecdote: vriendin vertelde onlangs dat haar man zelden, eigenlijk nooit de vaatwasser ledigt. Zijn antwoord: ik weet niet waar alles moet - jazeker!!! Hij woont er toch ook al 20 jaar!!! Hij weer gewoon niks in de keuken liggen gezien hij het nooit gebruikt en zo zijn er nog veel hoor! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.