Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Relaties Relaties

Relaties

Relatie met schoonzus

Mijn man heeft een tweelingzus. Dat lijkt inderdaad leuk indien je een goede band zou hebben. Zijn zus en haar man zijn meter en peter van onze dochter. Nooit waren ze op tijd om haar eventueel een cadeautje te geven voor St. Niklaas, Pasen. Hun vader is 4 jaar geleden overleden. I.p.v. samen eens te gaan eten, of zelfs thuis iets te doen komt het er niet van. Haar man zijn broer organiseert allerlei activiteiten en haar man verkiest om met zijn gezin samen met zijn broer meermaals op stap te gaan. Ik vind het erg voor mijn man en onze dochter. Mijn man zegt er niet veel over, hij geeft aan dat ze nooit eens bellen of langskomen, ze hebben immers nooit tijd. Wij hebben zelf eens voorgesteld om samen met mijn schoonmoeder te gaan eten bij een buitenlander maar dat zag haar man dan weer niet zitten en dus kwam er niets van. Met Nieuwjaar organiseert mijn schoonmoeder telkens een feestje voor de familie, dan moet je zogezegd komedie spelen, doen of alles ok is terwijl je in het jaar elkaar amper ziet. Wij hebben ook beiden een huisje aan zee gekocht, in hetzelfde straatje. Leek me vroeger leuk om eens af te spreken en samen dingen te doen. Maar toen wij haar uitnodigden om een glas te komen drinken, is ze niet gekomen. We hebben nooit samen aan zee iets gedaan. Ze doet ook telkens uit de hoogte als ze ons ziet, stoeft over de studies van haar dochter en haar vriend, over wat ze intussen al gekocht heeft. Eigenlijk vraag ik me af wat mijn man aan zijn zus heeft. Ze kent ons alleen maar als ze iets nodig heeft. Voor het resterende steekt zij het op haar man dat zij geen tijd heeft want ze moet met die activiteiten van zijn broer mee. Voor haar is haar gezin het belangrijkst, al de rest moet wachten. Ik heb soms zin om haar eens de waarheid te zeggen over wat ik denk over hen als meter en peter en over de relatie met mijn man. Ik heb zelf een zus en onze relatie is totaal anders. Wij hechten ons meer aan elkaar, bellen af en toe en gaan ook dingen samen doen.

Ik lees

behoorlijk wat overspannen verwachtingen. Jij vindt blijkbaar dat een peter en meter zich ontzettend moeten bezighouden met hun peetkinderen, als een soort reserveouders of als liefhebbende grootouders. Voor veel mensen is een peetouder zijn echter niet veel meer dan een godsdienstige formaliteit is hun band met hun peetkinderen ongeveer hetzelfde als met gewone neefjes of nichtjes. Ik vindje verwachtingen overspannen en ik denk dat als je hen eens goed de waarheid gaat zeggenje de zaken alleen maar erger maakt.

mijk

mijk

24-09-2015 om 17:39

dit lijkt me een geval

Het is zoals het is. Je kunt mensen niet veranderen je kunt wel je verwachtingen aanpassen. Geniet van wat er wel kan en verwacht niet iets dat niet kan...

Mijk

Tweeling

Ben het wel met Mark eens. Te hoge verwachtingen. En dat broer en zus wat samen hebben wil niet zeggen dat de gezinnen wat samen hebben.
Ik zou het gewoon laten rusten. Hooguit broer en zus wat meer ruimte geven om elkaar te zien, maar daar gaan ze uiteindelijk ook zelf over, zonder hun gezin.
Wat er niet in zit kun je er ook niet uit krijgen.

Amare

Amare

24-09-2015 om 18:44

goh

'Zijn zus en haar man zijn meter en peter van onze dochter. Nooit waren ze op tijd om haar eventueel een cadeautje te geven voor St. Niklaas, Pasen'

Nog los van het feit dat wij zelf niet eens kadootjes geven met Pasen, heb ik van de meter van mijn kinderen ook nooit kadootjes verwacht. Als er iets met ons gebeurt, vangen zij de kinderen op. Dat hebben ze beloofd. Een beter kado kun je niet krijgen.

Familie

Familie heb je, vrienden kies je.

Niet met ieder familielid heb je automatisch een speciale, hechte band. Het kan dat jij meer verwacht, maar laat dat jou gevoel zijn, zij kunnen er niets mee. Dat ze peter en meter zijn maakt ook de band met je kinderen niet specialer. Dat zijn en waren ook jou ideeën daarover.

Laat het los, zij hebben hun leven, jij het jouwe met je gezin. Als je elkaar treft kan het zelfs een stuk gezelliger worden als je je irritaties los kunt laten.

Pandora

Pandora

25-09-2015 om 12:34

Laat broer en zus het zelf uitzoeken

Als jouw man zijn zus vaker wil zien, kan hij zelf het initiatief nemen. Dat is niet jouw taak! En gezien jouw veel te hooggespannen verwachtingen, kan ik me voorstellen dat ze elkaar liever 1-op-1 zien. Trek je handen er vanaf en laat ze eerst zelf eens uitzoeken wat ze wel en niet van elkaar willen. Misschien vinden ze één bezoekje per jaar met oud en nieuw wel voldoende. Zo ja, laat het dan. Ga wat leuks doen met jullie vrienden.

verwachtingen

'Mijn man heeft een tweelingzus. Dat lijkt inderdaad leuk indien je een goede band zou hebben'

Het woord 'inderdaad' geeft aan dat het leuk gevonden wordt als mensen een tweeling zijn. En ja, dan verwacht je verbondenheid en belangstelling.

Jullie hebben tweelingzus en echtgenoot gevraagd als peter en meter - was jullie contact destijds wel intensief? De keuze voor peter en meter maak je weloverwogen, lijkt me. (wij hebben geen peters/meters, zijn niet niet RK). Is er iets voorgevallen waardoor het contact is bekoeld?

Als een gezamenlijke ouder sterft, is het vaak lastiger de familie bij elkaar te houden. Het is dan de kunst nieuwe tradities op te bouwen, zonder verwijten en met het loslaten van eventueel oud zeer. Praten over vroeger helpt lang niet altijd, ieder heeft Eigen herinneringen, maar samen iets doen wel, elkaar helpen met klussen, uitstapjes, sporten, hobby's.

Als je wilt dat het weer wat wordt met elkaar, parkeer dan je verwijten en ga wat doen.

Ik had 3 schoonzussen,nu niet meer door echtscheiding.Met alledrie had ik geen echte band,ook niet door de kinderen.Ze negeerden me heel vaak,nooit eens bellen,nooit eens een gesprek of simpele vragen stellen of interesses tonen.Ik deed telkens wel een inspanning maar op een bepaald ogenblik werd dat voor mij teveel,er kwam nooit een Feedback.Ligt dit aan mij en wat kan ik nog doen?Mvg Els

Wat is toch het mechanisme dat vrouwen vaak de (familie'relaties van hun man willen regelen en onderhouden? Of zich daartoe genoodzaakt zien~? Het is toch zijn zus? 

Het is de taak van de vrouw om de familierelaties te onderhouden, ook die van hun man. 
Als je het niet doet dan ben je een slechte vrouw. Zo is het nou eenmaal vrouwen worden er op afgerekend, ook in moderne milieus. Net zoals vrouwen worden gebeld door de school als er iets met de kinderen is ook al zorgt vader de hele dag voor de kinderen, maakt niet uit. Zorgen zal je want dat zit in de aard van de vrouw, dit zit heel diep geworteld in de samenleving. Geen idee hoe je dat er uit krijgt.

Bolmieke schreef op 22-08-2021 om 12:14:

Het is de taak van de vrouw om de familierelaties te onderhouden, ook die van hun man.
Als je het niet doet dan ben je een slechte vrouw. Zo is het nou eenmaal vrouwen worden er op afgerekend, ook in moderne milieus. Net zoals vrouwen worden gebeld door de school als er iets met de kinderen is ook al zorgt vader de hele dag voor de kinderen, maakt niet uit. Zorgen zal je want dat zit in de aard van de vrouw, dit zit heel diep geworteld in de samenleving. Geen idee hoe je dat er uit krijgt.

Ja dat denk ik ook. Je krijgt het er uit door er niet meer aan mee te doen. Ts hoeft zich niet te bemoeien met de relatie van broer en zus

zes jaar later 😴😴😴

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.