Relaties Relaties

Relaties

PCP (Politiek Correct Persoon)

PCP (Politiek Correct Persoon)

12-04-2012 om 14:06

Relatie met een geert-wildersstemmer

Hoe doe je dat? Als het heel erg met iemand klikt op alle fronten (liefde, humor, respect, goede sex, samen een team zijn) maar je totaal tegengestelde politieke ideeën hebt? Kun je daar dan gesprekken over voeren? Of beter maar niet doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tihama

Tihama

14-04-2012 om 14:23

Die van de twee geloven. Ik denk dat dit waar is. Het gaat over zaken die waar je je levensovertuiging op baseert.

De onderliggende gedachte voor die politieke keuze werkt echter wel degelijk door in je priveleven.
Mijn man en ik hebben het financieel goed. Wij kunnen nog best verder inleveren, maar met alle plannen van het kabinet blijven wij notabene buiten schot.
Stel nu dat mijn man van mening zou zijn dat wij 'recht' hebben op al dat geld en dat die 'anderen' dan hun zaken maar beter moeten regelen. Ik zou dan thuis strijd hebben als ik vertel dat ik een halve boodschappenkar bij de appie overgedragen hebben aan het voedselloket.

Het zou inderdaad een meningsverschil opleveren, maar wel een substantieel meningsverschil. Natuurlijk: liefde overwint alles (*braak*), maar als iemand op fundamentele gronden een compleet andere mening heeft dan ik, dan vrees ik dat mijn liefde ook snel minder zou worden. Iemand die SGP stemt, vindt mij een minderwaardige menssoort. Hoe lief en aardig ik een man die SGP stemt ook zou kúnnen vinden: ik zou de gedachte dat hij mij inferieur vindt nooit kunnen accepteren. Welke prachtige genuanceerde ideeën hij ook zou vertellen.

Je hebt natuurlijk mensen die stemmen zonder verder na te denken. Tja: zo'n man zou bij mij al helemaal door de mand vallen. Ik heb namelijk graag een man die wel nadenkt

Tihama

Even anders

Even anders

14-04-2012 om 15:15

Krin

Ik heb je posting drie keer gelezen, maar ik begrijp echt niet wat je punt nu is. Het is alsof ik iets vreselijks heb gezegd en Tihama een flinke trap na heb gegeven.

Maar wat jij zegt, zeg ik ook. Juist ook. Tihama noemt inderdaad geen partijen maar voor mij is het niet moeilijk te raden welke morele keuze bij partij A hoort en welke bij partij B.

En morele keuze A betekent partij A; was het maar zo simpel. Ik heb helemaal niets met geïnstitutionaliseerde religie maar misschien hebben ze wel plannen die ik best goed vind.

Man en ik zijn allebei redelijk liberaal; het mag/moet anders en een ieder is zelf zoveel mogelijk verantwoordelijk. De uitwerking, de accenten liggen alleen net wat anders.

Pvv

Hier een zwevende stemmer, locaal of landelijk net wat mij de beste mensen en het beste programma lijkt. Ideaal wordt het nooit. Maar hoe ik het gedoe van al die partijen soms stuitend vind vind ik het gedoe van de PVV nog net een graadje erger. Nu weer dat getwitter over de komst van de Turkse premier. Ik zou me doodschamen. Daarom ben ik zo benieuwd wat er aantrekkelijk is aan een PVV-stemmer dat je er verliefd op wordt?

krin

krin

14-04-2012 om 16:28

Even anders

Een wordt wel diep lezen zo, maar goed: jij zei dat Tihama met haar verklaring dat politiek een morele keuze is, stilzwijgend ook bepaalde welke morele keuze de enige juiste was of zou moeten zijn. Ik heb haar eerste reactie nog even overgelezen, en ik zie het er niet in. Ze zet niet een morele keuze tegenover een amorele keuze, maar verschillende morele keuzes tegenover elkaar. En als andermans morele keuze tegen jouw basiswaarden indruist (bijvoorbeeld een SGP-stemmer die abortus moord vindt, een morele keuze, tegenover een D'66'er die abortus een grondrecht vindt, ook al zou hij/zij er zelf niet voor kiezen) dan botst dat niet alleen politiek, maar ook persoonlijk. En dat heeft denk ik effect op je relatie.
Het persoonlijke is politiek, en vice versa (sprak het jaren zeventig kind).

Tihama

Tihama

14-04-2012 om 17:46

Filosofisch

Ik voel trouwens helemaal geen trappen, hoor
De vraag of ik mijn morele keuze de juiste vind. Ik denk dat dit nu juist het kenmerk van een morele keuze is: dat je je eigen keuze altijd de juiste vindt.

Maar ook over dat VVD aspect. Het irriteert me dat er mensen bij de voedselpakket komen die roken. Ik ben van mening dat zolang je op geld voor sigaretten hebt, je geen financieel probleem hebt. Het irriteert me ook dat er bijstandsmoeders zijn, die het zo normaal vinden dat ze een uitkering hebben dat ze alleen willen gaan werken als het ze een beetjes goed uitkomt. Ik vind niet dat de bijstand daarvoor bedoeld is. Schop onder je kont vind ik dan.

Ik denk ook dat er een financiële stimulans moet zijn om je in te spannen. Wat dat betreft heb ik best rechtse trekjes.

Maar.....als je hier hard tegen hard gaat, dan schaadt je ook een hele grote groep mensen, die werkelijk om goede redenen een beroep moeten doen op een uitkering. Wil ik zo grof zijn? De goeden onder de kwaden laten lijden? Ik vind dat wreed. Want zodra je het niet meer over algemene politiek hebt, dan heb je het over mensen. Het persoonlijke. De dochter van de buren, het vriendinnetje op school. Krin zegt het goed. Voor mij is politiek geen abstractie. Elke politieke beslissing heeft effect op mensen van vlees en bloed. Het maakt het daarmee overigens niet makkelijker.

Ik heb trouwens zowel vvd

Tihama

Tihama

14-04-2012 om 17:52

Pffff

Zo'n I pad heeft nog een eigen mening ook. Even mijn zin afmaken: in mijn familie en vriendenkring komen overigens behoorlijk veel zwaar geëngageerde personen voor. Dat varieert van VVD, CDA, D'66, SP, PVV en PvdA. Ik heb het dan niet alleen over stemgedrag, maar mensen die raadslid of statenlid zijn. Dat levert vaak interessante discussies op. Maar tegelijkertijd vermijden we sommige discussies ook omdat we daar toch niet uitkomen.

Ik vind dat voor vrienden of familie prima. Ik zou het niet fijn vinden als ik mijn relatie dat zou moeten doen.

Tihama

Primavera

Primavera

15-04-2012 om 10:33

Nee

Daar kan ik heel kort over zijn: Nee, ik zou niet met een Wildersstemmer in bed kunnen liggen.
Het gaat me niet om verschil in politieke opvatting. Iets meer rechts of iets meer links maakt me niet zoveel uit, het gaat om theoriën wat het beste voor een land zal werken en vaak is voor beide wel wat te zeggen. Het probleem van dit soort extreme partijen (of ze nu extreem rechts, extreem links of extreem christelijk zijn) is dat ze zelf over het algemeen weinig capabel zijn om iets costructiefs op te bouwen, maar ipv iets te doen de schuld maar bij een één of andere groep mensen neerleggen en ervan overtuigd zijn dat alle problemen opgelost zullen zijn als ze die groep mensen eenmaal hebben weggewerkt. Het is een schijnoplossing die met veel geschreeuw verhult dat ze weinig wol te bieden hebben.
Nou heb je altijd dit soort simplistische zielen die overtuigd aanhanger zijn van dit soort ideeën, in alle tijden en alle landen. De groep als schuldebok verandert, maar het patroon is hetzelfde. Dat kan niet zoveel kwaad, want over het algemeen is het hooguit een handvol die weinig in te brengen hebben.
In tijden van crises groeien dit soort partijen/bewegingen echter omdat er steeds meer mensen zijn die ondanks dat ze geen fervente aanhanger van die ideeën zijn, hun stem erop als protest geven of omdat ze teleurgesteld zijn dat niets lijkt te werken en dus hun ijdele hoop maar vestigen op de gouden-bergen belovende reclame boodschappen van dit soort partijen, enz. En dan dankzij al die stemmen worden ze gevaarlijk en kunnen ze hun racistische en discriminerende opvattingen in de wet proberen vast te leggen. Niet omdat ze de meerderheid hebben, maar net groot genoeg zijn om hetzij met de ene hetzij met een andere grote partij een coalitie te vormen, die ze dus prompt kunnen chanteren dat als ze niet genoeg hun zin kunnen doordrukken dat ze dan het kabinet laten vallen door op te stappen.
Ik kan de beweegredenen begrijpen van Wildersaanhangers, moslimfundamentalisten, facisten, nazi's en communisten en zelfs die van criminelen en mafia. Die begint namelijk allemaal hetzelfde met (financiele) problemen en persoonlijke onvrede. Alleen wil dat nog niet zeggen dat ik daarom er aan mee gaan werken dat ze hun haat- en verdrukkingstrategiën gaan opleggen aan onschuldige mensen louter alleen omdat ze toevallig een bepaalde huiskleur-, etniciteit of gebied van afkomst hebben. Een stem voor dit soort partijen is een stem voor discriminatie en zal alleen maar leiden tot nog meer haat, onvrede en ellende.
Door jouw stem dit soort dingen te laten gebeuren vind ik niet een beetje dom, maar oerstom en ik val nou eenmaal op mannen met hersens, die ze oook nog weten te gebruiken.
Groeten Primavera

Hombre

Hombre

15-04-2012 om 17:23

Een stemmer hoeft geen liefhebber te zijn

Wat hebben jullie een naief beeld van 'stemmen'. Stem je dan altijd op een partij waar je het in alles mee eens bent? Of stem je op een partij die op bepaalde punten die jij belangrijk vindt een beslissende zet kan geven?

Ik wed dat er weinig PVV-stemmers zijn die het in alles met de diverse PVV-kamerleden eens zijn, dat kan bijna niet. Maar er zijn nou eenmaal dingen die veel mensen belangrijk vinden (bijv rem op migratie, beperking eu) waarvoor een PVV stem nuttig kan zijn.

Het geblaat van Wilders en Graus nemen ze dan wellicht maar voor lief.

Irene

Irene

15-04-2012 om 18:35

Hombre

Ook als het een 'stemmer' is zoals jij beschrijft, maakt het de keuze niet gemakkelijker (of misschien ook juist wel trouwens, met zo iemand wil je toch geen relatie?)

Primavera

Primavera

15-04-2012 om 19:29

Nee hombre

Nee, Hombre, het gaat niet over met alles eens zijn van een partij, het gaat over door jouw stem meewerken aan het wettelijk maken van discriminatie. Niet voor niets noemde ik in mijn vorige berichtje de maffia, die doet ook goede dingen voor mensen, vaak beter zelfs dan de regering, maar daar mee in zee gaan wil zeggen dat je ook medeplichtig bent aan de criminele zaken die ze door die macht kunnen uitoefenen.
Haat zaaien tot geweld aan toe is altijd in de geschiedenis al een profijt middel geweest om mensen tijdelijk het idee te geven dat er werkelijk iets aan een moeilijke situatie gedaan wordt. Het is het patroon van de Nazi's, van de Apartheid, van de Kukuxklan en van ik weet niet hoeveel oorlogen die met veel burgerslachtoffers in verschillende landen over de wereld eindeloos worden uitgevochten.
Iemand moet wel blind zijn om niet het patroon te herkennen van een zondebokgroep kiezen en de groep waar jezelf toe behoord tot 1e rangsburgers te verheffen met meer rechten dan de 2e en 3e rangsburgers die daar niet toe behoren. Het is gewoon ikke, wij, ikke en men gaat daarvoor over lijken.
Nee, al zou ik een bepaald punt van de PVV belangrijk vinden, het prijskaartje voor de sociale maatschappij die eraan hangt is me te groot.

Hombre

Hombre

15-04-2012 om 20:56

Negentig procent

van jullie PVV-verwijten zijn helemaal geen officiele standpunten maar labels die jullie er zelf aan hangen.

Dus, Izar, ik begrijp dat je nu ook geen VVD of CDA stemmende partner meer zou willen?

Gaat heel goed met de polarisatie. Ga zo voort, dames! Maar straks niet vreemd opkijken als de maatschappij steeds onaangenamer wordt omdat jullie verlichte geesten het weigeren de standpunten van de 'populisten' serieus te nemen.

Die worden steeds pissiger en rancuneuzer, gek he?

rode krullenbol

rode krullenbol

15-04-2012 om 22:19

@hombre

De maatschappij zou inderdaad alleen maar onaangenamer worden, indien de polarisatie zou doorgaan die de extreem-rechtse populisten zo graag willen. De aanhangers van die populisten zouden er zeker niet gelukkiger van worden; slechts de populistische leiders zelf.

Maak je echter niet te veel zorgen. Ter linker zijde van het politieke spectrum weet men ook van wanten, als het gaat om het inspelen op de gevoelens van het Nederlandse volk.

Primavera

Primavera

15-04-2012 om 22:51

Dan kan jij niet lezen, hombre

Als ik even google op standpunten PVV, dan krijg ik lijsten te zien waarvan de rillingen me over de rug lopen.
Ze willen mensen met islamitisch geloof het leven zuur maken door het hun onmogelijk te maken hun geloofsvoorschriften na te leven. Belasting op hoofddoekjes hoe verzinnen ze het. Verder wil hij ze monddood maken door het stemrecht van deze groep mensen afpakken door dat voor degenen die een dubbele nationaliteit hebben niet meer toe te staan, terwijl hij weet dat veel landen van oorsprong de kans niet geven om de geboortenationaliteit op te geven. En natuurlijk zullen deze mensen en hun kinderen nauwelijks een goede opleiding kunnen krijgen omdat ze die zelf zullen moeten betalen.
Dat doet me denken aan een Italiaanse stad waar ook zo'n soort partij in de gemeente zit. Ze hebben besloten Cricket in openbare gelegenheden te verbieden (voetbal mag wel) en je mag ook geen etenswaren meer nuttigen in de gemeenteplantsoenen. In de praktijk kan een toerist rustig met een ijsje lopen, maar zodra het een kleuring is wordt de gemeentewet erbij gehaald om ze een boete van €200,- te geven.
Verder heeft de PVV nog enkele standpunten als:
- Het aanpakken van M a r o k k a a n s e straatterroristen. (Gut, waarom zou dat marokkaanse toch zo expliciet genoemd worden. Zal daar vroeg of laat een samenscholingsverbod voor jongeren met marrokaanse afkomst uit komen?).
- Aanpak overlast O o s t - E u r o p e s e werknemers. (Ik ben zeer benieuwd wie gaat beslissen wat OVERLAST gaat inhouden, ik vermoed zodra ze een baan hebben die toevallig ook een Autochtone 'joods-christelijke' nederlander wel had willen hebben).
- Hardleerse overlastgevers en asociale gezinnen verplicht huisvesten in containerwoningen buiten de woonwijken (waarbij natuurlijk bepaald wordt zonder recht van tegenspraak door de PVV-politie dat dat toevallig net mensen met islamitisch geloof zijn of oost-europeanen).
Je moet echt volslagen blind zijn om niet te zien hoe de verschillende partijpunten bijelkaar gaan zorgen voor een totalitaire staat waarbij bepaalde groepen mensen vanwege hun geloof of afkomst hun grondrechten worden afgepakt om ze het leven zo onaangenaam te maken dat ze wel zullen opkrassen.
Ik zou niet met iemand kunnen leven die dit soort partijen door hun stem macht geven en dan maakt het me niet uit waarom ze dat dan doen. Juist omdat ik hun standpunten bloedserieus neem en al kan voorzien tot welk onrecht en ellende het zal leiden. Ik denk juist dat veel occasionele PVV-stemmers niet alle standpunten niet even serieus nemen en geen idee hebben waar ze daarmee de weg voor vrijmaken.
Groeten Primavera

rode krullenbol

rode krullenbol

15-04-2012 om 23:20

Wedervraag aan pcp

Heb je inmiddels een antwoord op je vraag, of je over totaal tegengestelde politieke ideeën gesprekken kunt voeren met je partner, of dat je er beter aan doet zulke gesprekken achterwege te laten?

Nou

je bent zo te lezen al met hem/haar erg ver, liefde, respect, team, sex.

weet je wat, laat het lekker op zijn beloop, geniet van elkaar en als straks de fik erin gaat (daar kan je op zitten wachten, ik zou de messen direct op tafel gelegd, dus voor de sex, respect en liefde...) dan gaat de fik er maar in.

Liefde, liefde !!!!

"wat ben jij toch een ontzettende sukkel zeg, met je pvv, god man, ja ik wist het van te voren, maar jc wat ben jij een enorme simplistische bord voor je kop hebbende domme, bah, het is hierbij uit".

Oh nee, je was correct dus dan formuleer jij het vast anders dan ik.

Hup de fik erin, gooi het NU op tafel !! Kijken wat er gebeurt en hoe je je daar dan bij voelt, hoef je ook niet meer hier te gaan zitten piekeren over wat je moet doen...

Hup, gooi het onderwerp op tafel, met fikse voorbestudeerde argumenten.

Ik zelf zou dus nooit met een dierenhater kunnen zijn, echt nooit, het is dat ik zelf geen vacht heb maar gevoelsmatig kom ik er erg dichtbij in de buurt. Oh ja en racisten vallen niet op mij, dat is dan weer het voordeel van het nadeel.

Kleurling

goh dat dat woord nog gebruikt wordt en dat ook nog eens door de partner...

rode krullenbol

rode krullenbol

16-04-2012 om 10:48

@pcp

Als ik luister naar de optimist in mij, dan denk ik: een intieme relatie met een PVV-aanhanger biedt
goede mogelijkheden om hem op andere gedachtes te brengen. Helaas weet ik ook, dat dit net zo goed ijdele hoop kan zijn. Raar, maar waar: in ´de´ oorlog kwam het voor, dat een partner zijn/haar wederhelft verlinkte.

Tinus_p

Tinus_p

16-04-2012 om 16:15

Nabrander

PCP:
"Als het heel erg met iemand klikt op alle fronten (liefde, humor, respect, goede sex, samen een team zijn) maar je totaal tegengestelde politieke ideeën hebt? Kun je daar dan gesprekken over voeren?"
Als het zo klikt enzo, wat zegt dat dan over jou? Ben jij dan niet ook een potentiële PVV-stemmer?

Ik heb het wel eens eerder gezegd: de populariteit van de PVV verbaast me niets. Er zitten daar veel teleurgestelde ex-PvdA-stemmers, en die teleurstelling begrijp ik best.

Omdraaien

Tinus, je kunt het ook omdraaien. Als het zo goed klikt, zou het ook kunnen dat die PVV-stemmer eigenlijk een potentiële PvdA'er is

On topic, voor mij zou het wel degelijk een afknapper zijn als iemand populistische stemt, al dan niet uit teleurstelling over de bestaande politieke partijen.

Chris

Hombre

Hombre

16-04-2012 om 17:16

Primavera

"Als ik even google op standpunten PVV, dan krijg ik lijsten te zien waarvan de rillingen me over de rug lopen."

Zal best, maar zonder links en letterlijke citaten ga ik er even vanuit dat je jouw 'filter' (of gekleurde bril) er weer bij hebt gepakt. Ik pak wat in het oog springers uit je tekst:

"Aanpak overlast O o s t - E u r o p e s e werknemers. (Ik ben zeer benieuwd wie gaat beslissen wat OVERLAST gaat inhouden, ik vermoed zodra ze een baan hebben die toevallig ook een Autochtone 'joods-christelijke' nederlander wel had willen hebben)."

De eerste zin zal best kloppen, maar wat je er tussen haakjes achter zet klopt voor geen meter. Toevallig ken ik een zeer linkse PvdD stemster met 5 Polen op de etage boven zich met flink veel overlast. En dat heeft echt niets met haar baan te maken. Probeer toch eens een beetje objectief te blijven en blaat niet direct alle andere anti-pvv kleppers na. Jij geen last van O-Europeanen? Fijn voor je. In de villa's naast mij wonen ze ook niet dus ik heb er ook geen last van. Maar waarom moet er zo blind fanatiek worden ontkent dat de grootte van de O-Europese arbeidsmigratie (en die is flink) zijn schaduwzijden heeft?

En stel dat de PVV vind dat onze banenmarkt ook beschermd dient te worden tegen goedkope concurrentie uit het oosten? Is dat zo verwerpelijk?

"Hardleerse overlastgevers en asociale gezinnen verplicht huisvesten in containerwoningen buiten de woonwijken (waarbij natuurlijk bepaald wordt zonder recht van tegenspraak door de PVV-politie dat dat toevallig net mensen met islamitisch geloof zijn of oost-europeanen)."

De asowijken zijn in het verleden door andere partijen geopperd voor de niet-te-benijden problemen van mensen die dit soort tuig naast zich hebben wonen (wederom heb ik er gelukkig geen last van). Het dwangmatig erbij slepen van Islam en O-Europa zegt alleen iets over je eigen onvermogen om objectief te denken.

Als Wilders voorstelt om onder invloed rijden zwaarder te bestraffen dan weet jij er wel een mouw aan te passen om daar aan islam of buitenlanderhaat te koppelen.

Ik zie bij jou dezelfde fanatieke blindheid die je bij sommige PVV stemmers ziet. Alles is de schuld van de vijand en alles wat de vijand doet is slecht.

Nee, met een fanatica als jij zou ik geen relatie willen beginnen

Sabine

Sabine

17-04-2012 om 12:28

What's in a name?

Is je nick (PCP) met een knipoog of schuilt er een kern van waarheid in? Ik bedoel te zeggen, als jij vindt van jezelf dat je politiek correct bent, dan vindt je dus eigenlijk dat je partner dat niet is (gezien je vraag). Dat is dan dus niet alleen maar een politiek meningsverschil, maar is er in feite een gebrek aan respect voor zijn/haar politieke opvattingen. Het lijkt me in dat geval geen goed uitgangspunt voor een politieke discussie met je partner (en misschien zelfs geen goed uitgangspunt voor een relatie).

rode krullenbol

rode krullenbol

17-04-2012 om 22:00

@tinus _p

Je schrijft, dat de populariteit van de PVV je niets verbaast. ¨Er zitten daar veel teleurgestelde ex-PvdA-stemmers, en die teleurstelling begrijp ik best.¨

Als ik het me goed herinner hebben echter vooral veel teleurgestelde CDA-ers PVV gestemd. Ook heeft Wilders wel wat voormalig VVD-stemmers mee-getrokken.

In de PvdA teleurgestelden zijn vooral naar de SP overgestapt.

PCP

PCP

20-04-2012 om 02:02

Sabine en de rest

PCP is een nick met een knipoog. Ik heb alle meningen tot mij genomen, overal zit wel wat in - ja, ook in de betogen van Hombre - en ik heb besloten gewoon maar gelukkig te zijn met deze man, op het gevaar af dat ik als potentiële PVV-stemmer word gezien. Mijn liefdesgeluk vind ik belangrijker dan mijn politieke imago.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.