Relaties Relaties

Relaties

kaart

kaart

11-03-2013 om 13:55

Redelijk?

Al jaren is het zo dat ik bij ons thuis aan alle verjaardagen/gelegenheden denk en (ook voor familie en vrienden van mijn man) zorg dat er kaartjes worden gestuurd enzo. Ik ben daar erg trouw in. Nou is het zo dat ik op mijn verjaardag zelden kaarten of felicitaties krijg (valt ook ongelukkig met feestdagen, dat helpt ook niet mee). Mijn man krijgt wel altijd veel kaarten: van zijn familie (die mij nooit iets sturen), van mijn familie (die hem ook trouwer iets sturen dan aan mij), van vrienden en kennissen (die dus zelf alleen kaarten krijgen omdat ik daar voor zorg).
Nou heb ik een jaar geleden eens aangegeven dat ik dat niet zo leuk vond. Ik heb daar toen op mijn eigen verjaardag opmerkingen over gemaakt tegen mijn man. En een paar maanden later op de verjaardag van mijn man is het weer ter sprake gekomen. Dit jaar zei mijn man op zijn verjaardag opeens heel verwijtend (terwijl ik er dit keer niets over heb gezegd): " nou kan ik er helemaal niet meer van genieten dat ik post krijg, omdat jij steeds maar zegt dat dat voor jou vervelend is". En hij was dus (echt) boos op mij omdat ik zijn plezier vergalde. En of ik nou echt niet kon begrijpen hoe naar dat allemaal voor hem wel niet was.
Overigens heb ik nooit gezegd dat ik hem geen kaarten zou gunnen, maar alleen dat ik ze ook mezelf wel gunde. Maar volgens hem ben ik dus een enorme zeur die daarmee ook nog eens zijn plezier verpest.
Na dit lange verhaal (sorry) nu mijn vraag: vinden jullie de reactie van mijn man redelijk? Het zit mij meer dwars dan ik zou willen, namelijk...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-03-2013 om 14:10

Nee

Ik zou wel klaar zijn met die kaartjes sturen. Als hij er graag van wil genieten mag ie dat dan ook lekker zelf regelen.

Het gaat maar over een verjaardagskaartje, maar toch vind ik dat ze jou aan alle kanten tekort doen.

Ben je met kerst jarig misschien?

Ben zelf een enorm trouwe kaartjesstuurder, maar ik heb twee familieleden die met kerst jarig zijn en tja, die krijgen meestal geen kaartje. Suf. Heb er dan gewoon geen erg in.

Verder vind ik de kwestie wel groot genoeg om in elk geval je man medeverantwoordelijk te maken voor het verzenden van kaarten. Maak er een weekendmomentje van of zo.

Hanne.

Hanne.

11-03-2013 om 14:31

Snap het wel

Ik snap zijn reactie wel. Hij krijgt iets leuks en jij zegt (op dat zelfde moment) dat het jammer is dat jij niet zo iets leuks krijgt. Dat haalt toch iets van de lol van de kaartjes weg. En hij kan er ook niets aan doen dat anderen jou geen kaartje sturen toch? Misschien dat je zo'n opmerking beter kan plaatsen vlak voordat jij jarig bent.

Maar tegelijkertijd snap ik jou ook. Het is niet leuk als hij wel kaarten krijgt en jij niet. En blijkbaar heb jij ook nog het gevoel dat jij er (ongewild?) in investeert en hij niet.

Misschien moet je dat loslaten. Je schrijft kaartjes omdat je het leuk vindt om te doen. Niet omdat je kaartjes terug wil krijgen. Het is geen ruilhandel. Als er mensen zijn waarbij je het niet leuk vindt om een kaartje te schrijven => mee stoppen. Als je man het wel de moeite waard vindt kan hij dat doen. Zo nee krijgen ze geen kaartje meer.

Pippe Lientje

Pippe Lientje

11-03-2013 om 20:36

Hier

is meer aan de hand.

else

else

12-03-2013 om 12:52

Klaar

Geen kaarten meer regelen voor je man zij familie, vrienden etc….kijken of het dan nog storm loopt. Kinderachtig gedoe.
Hij lijkt mij wel een klein zeurend kind zeg! ha,ha,ha.

kaart

kaart

12-03-2013 om 14:04

Meer aan de hand

tja, dat klopt ook wel. De afgelopen jaren is er veel gebeurd waardoor veel tijd, aandacht,energie naar mijn man ging. Ik heb sinds een tijdje aangegeven dat ik het nu nodig heb dat het ook eens over mij gaat. Dit is in zekere zin de reactie van mijn man daarop. Nee, dus, blijkbaar mag het niet over mij gaan.(hoewel ik dus dit jaar helemaal niets over kaartjes heb gezegd en ik daar vorig jaar ook echt niet eindeloos over door gemekkerd heb).

DD

DD

12-03-2013 om 15:26

Djeezes

neen, dat vind ik geen redelijke discussie, hoe kan je nu zo flauw doen om elkaars kaarten te gaan tellen en dan groen te doen dat hij er meer krijgt dan jij. Volgens mij moet je dan op andere dingen ook zo'n mierenneuker zijn, dat kan bijna geen alleenstaand feit zijn....
Als je nu een kleuter van 4 jaar was... maar dan zou ik je er op die leeftijd ook op wijzen
Wens je man een fijne feestdag en geef hem 100 kaarten en evenveel welgemeende kusjes in de plaats, (of is deze vraag van iemand wat zich verveelt en wil lachen met de opmerkingen ?)

kaart

kaart

12-03-2013 om 16:08

oke helder. Ik ben een zeikerd. Dat hoor ik ook bijna dagelijks dus dat zal vast wel kloppen. Dat het mij verdrietig maakt dat ik door mijn complete schoonfamilie plus alle vrienden en kennissen van mijn man keer op keer genegeerd wordt dat moet ik dus absoluut voor mijzelf houden, want als je dat bepreekbaar probeert te maken ben je een mierenneuker danwel een kleuter.

Kaart

Dit is geen gezonde relatie. Weet je zeker dat je elke dag wilt blijven horen dat je een zeikerd bent? Ik heb ooit ook zo'n relatie gehad, waarin mijn toenmalige vriend me een zeikerd noemde. Toegegeven, we hadden geen kinderen en het huis was van hem, dus voor mij niet zo moeilijk om te vertrekken. Ik heb mijn spullen gepakt toen hij naar zijn werk was. Toen heb ik uitgebreid in de wc geplast, niet doorgetrokken en een post-it op de bril geplakt met daarop: Dit was mijn laatste gezeik. Geniet ervan.
Misschien kun jij hem een kaartje sturen met zoiets erop?

andere DD

andere DD

12-03-2013 om 19:24

Ik schrijf ook wel eens wat onder DD. Maar dát dus niet!

Dagelijks?

Van wie hoor je dagelijks dat je een zeikerd bent? En ben je inderdaad een zeurpiet? Ik vind dat zo`n puberopmerking. Mijn 14 jarige zoon zegt regelmatig dat ik zeur, maar verder eigenlijk niemand, mijn man al helemaal niet. Ben namelijk best een positief ingesteld mens. Vind jij jezelf ook een zeur?
Krijg je nu minder aandacht/kaarten omdat familie en vrienden je gewoon niet zo leuk vinden of schiet het er bij in omdat je jarig bent op een feestdag? Of wil je gewoon meer aandacht van je man en zijn de kaarten een omweg voor een goed gesprek? Ik snap er serieus helemaal niets van namelijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-03-2013 om 00:34

Kaart

Ik kan me eigenlijk wel voorstellen dat je man nu niet meer bij elke kaart die op de mat valt, blij durft te reageren. Hij heeft vorig jaar goed naar je geluisterd blijkbaar. Pas als jij hem de geruststelling kunt geven dat hij er weer van mag genieten, kan hij dat doen.
Hoewel ik je behoefte aan persoonlijke aandacht voor jou zelf heel goed begrijp, vind ik wel dat je je man niets kunt verwijten. Hij verbiedt zijn familie niet om jou kaarten te sturen of jou te feliciteren, ze zijn er uit eigen beweging niet gul mee naar jou toe. Dat hij meer kaarten krijgt overkomt hem ook. Dat is beslist niet leuk voor jou, maar op een gegeven moment zou ik als ik jou was dan toch maar de conclusie trekken dat het eenrichtingsverkeer blijft en dat je daar niet langer zin in hebt.
Als je wilt dat het eens om jou gaat, dan denk ik dat je je dat binnen jullie gezin moet houden. "Kaart/mamma wil graag (...) doen, wanneer zullen we dat doen?" Je mag daar ook gewoon bij zeggen dat je vindt dat je dat verdiend hebt.

Kaart

Ik ben totaal geen kaartenmens, maar ik snap wel wat je bedoeld. (Ik vind je geen zeikerd oid)
Wat je zou kunnen doen is een paar dagen voor je verjaardag een mail rondsturen met daarin dat je bijna jarig bent, en dat je het heel leuk zou vinden om een kaartje te krijgen. Dat lijkt wel wat "bedel-achtig" maar dan krijg je wel duidelijk wie het expres vergeet en wie niet. Reageren ze daar niet op, dan zou het idd gelijk over zijn met het zelf versturen van kaarten.

Gr. Poezie.

Hanne.

Hanne.

13-03-2013 om 08:46

Geen zeikerd

Nee, je bent geen zeikerd, de vraag van jou was of de reactie van je man onredelijk was. En die vind ik ook niet onredelijk.

Dat jij het gevoel hebt door je schoonfamilie /vrienden genegeerd te worden moet je ook zeker niet voor je houden. Maar je zou de timing misschien wat aan kunnen passen.

Onredelijk

Ik vind haar man wel onredelijk hoor, in plaats van te balen van dat zij aangeeft ook wel graag veel kaarten te ontvangen had hij ook de familie wel achter de broek aan kunnen zitten om haar ook zoveel kaarten te sturen. Als iemand iets graag wil vind ik de partner wel de aangewezen persoon om daar wat aan te doen. Maar zo te lezen is hij de afgelopen paar jaar alleen met zichzelf bezig geweest en heeft t.o. zich daaraan aangepast.

Gr. Poezie.

kaart

kaart

13-03-2013 om 09:47

Toelichting

Even voor de duidelijkheid: ik heb vorig jaar met mijn verjaardag nadat het al jaren op dezelfde wijze ging iets gezegd over die kaarten. En dat gaat dan niet eens zozeer om de kaarten zelf maar eigenlijk natuurlijk meer over de personen die mij negeren. En daar speelt mijn man zeker wel een rol in (lang verhaal, voor de herkenbaarheid kan ik dat hier niet neerzetten). Mijn man zag het toen niet zo (het viel hem niet op, dus hij vond dat ik overdreef). Niet op zijn verjaardag zelf maar wel rond die tijd heb ik het daarom weer ter sprake gebracht omdat ik toen kon laten zien wat ik bedoelde (het verschil aantonen zeg maar). Ik heb echt niet toen hij met zijn kaarten in zijn hand stond staan zeuren dat het niet eerlijk was ofzo... Ik heb het gewoon 1 of een paar dagen later op normale toon benoemd, zelfs erbij gezegd dat ik het hem van harte gun en dat het daar ook niet om gaat.
Sindsdien is het niet ter sprake geweest, toch komt er dan opeens dit jaar 'uit het niets' zo'n enorm felle reactie van mijn man. Toen ik daarop zei dat als ik veel kaarten zou krijgen en hij heel weinig dat ik dat hoe dan ook niet leuk zou vinden, zei hij letterlijk dat hij zoiets prima kon negeren maar omdat ik er ooit over begonnen was kon hij dat niet meer en dus had ik zijn plezier vergalt.
Ik hoor overigens niet letterlijk dagelijks dat ik zeur, maar mijn man geeft mij wel snel (en vaak) het gevoel dat hij mij een zeur vindt. Ik heb het gevoel dat ik niet of nauwelijks gezien of gehoord wordt. Dus nou ja, ja er is wel meer aan de hand hier...

Wat een zeur zeg!

En dan heb ik het niet over jou, maar over je man. Je schrijft dat hij zegt dat jij zijn plezier hebt vergald.... tja, hij heeft het jouwe daarvoor al vergalt. Dus ik vind dat jij degene bent die daar chagrijnig over mag zijn. Daar heb je nu natuurlijk niets aan, hij zal dat niet zo zien. Er zit denk ik niets anders op dan dat hele kaart-gedoe maar te skippen. Jij geen kaart, de ander ook geen kaart.

Gr. Poezie.

Merel

Merel

13-03-2013 om 10:16

Niet leuk

Ik snap het wel hoor, het is niet leuk dat jij geen kaarten krijgt (of veel minder) en ook al kan je man daar weinig aan doen (alhoewel hij een keer als geste er een mail uit kan sturen met het verzoek om jou eens ludiek te verrassen met veel kaartjes voor je verjaardag) (dat kan je moeilijk zelf gaan doen). Maar het zou wel fijn zijn als je man in ieder geval begrip toont voor het feit dat dat lullig is voor jou. En ik denk dat dat is wat er steekt.

Else

Else

13-03-2013 om 18:57

Echt..kaart

"….Dat het mij verdrietig maakt dat ik door mijn complete schoonfamilie plus alle vrienden en kennissen van mijn man keer op keer genegeerd wordt dat moet ik dus absoluut voor mijzelf houden, want als je dat bepreekbaar probeert te maken ben je een mierenneuker danwel een kleuter."

Dat ben je zeker niet. Stoppen met kaarten sturen naar die schoonfamilie, vrienden, kennissen, collega's of wie dan ook van de kant van je man.
Gewoon stoppen ermee. Dat eenrichtingsverkeer doet je pijn; niet meer doen dus. Gaan ze klagen en moeilijk doen? Gewoon doorverwijzen naar je man. Doei zeg! "Ja, joh…degenen die het hardst lopen voor een ander, krijgen vaak de hardste klappen…."

Grote hoop?

misschien heb ik iets gemist, maar het lijkt of er een paar dingen bij elkaar op een hoop gegooid worden met als gevolg zinloze verwijten over en weer.
1. jij bent de enige die kaartjes naar familie en vrienden stuurt en dat zit je dwars,
2. jij krijgt nooit iets terug,
en 3. je man krijgt wel kaartjes.

ik snap wel dat je man boos is als je hem daarmee confronteert, dit zijn namelijk alle drie punten die hij niet veroorzaakt. misschien voelt hij zich daarom ook niet verantwoordelijk ervoor en in zijn wiek geschoten als jij hem daar wel verantwoordelijk voor maakt. al is zijn reactie er op een beetje out of place.

als ik jou was stuurde ik geen kaartjes meer aan de genen die niets terug sturen of laten weten. en ging ik met hem eens een gesprek aan over de verdeling van verantwoordelijkheden. want ik kan me nauwelijks voorstellen dat het alleen maar wringt over de kaartjes.

Twee kanten

Je geeft in een van je berichten aan dat er jarenlang om een reden die je niet noemt veel tijd en energie aan je man is besteed.
Dat je vindt dat het nu ook eens tijd is dat mensen - en je man!- jou zien staan.

Maar ja wij lezers hier weten niet wat jouw rol was in die moeizame periode. We lezen jouw verhaal en daar moeten we het mee doen. Misschien is er wel iets gaande waarmee je aan de slag moet. Weggezet worden als zeur of kleuter zet geen zoden aan de dijk, uiteraard, dus er moet iets anders gebeuren. Die kaartjes zijn alleen maar een signaal.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-03-2013 om 12:43

Kaart

Als er meer aan de hand is bij jullie, dan heb je misschien hulp van buitenaf nodig. Bespreek het eens met de huisarts.
Los daarvan is het natuurlijk heel fijn als iemand eens volledig aandacht voor jou zou hebben. Gister zei iemand tegen mij 'voor jou is het ook niet makkelijk' en toen moest ik toch even slikken. Alleen zo'n opmerking is al 'erkenning'.

Jouw balen heeft...

Jouw balen heeft helemaal niets met jouw man te maken. Jammer dat hij het op zich zelf betrekt en er niet voor jou kan/wil zijn. Is hij zich hiervan bewust of niet? Vertel hem anders dat het niet om hem gaat, maar om jouw stuk. Spreek je verwachting uit: dat je steun van hem verwacht, meer niet. Soms ben jij er voor hem, en soms hij voor jou. Hopelijk kan hij daar wat mee.

Onderhuids

'En daar speelt mijn man zeker wel een rol in (lang verhaal, voor de herkenbaarheid kan ik dat hier niet neerzetten). Mijn man zag het toen niet zo (het viel hem niet op, dus hij vond dat ik overdreef).' Onderhuids 'beschuldig' je je man wel degelijk van een bepaald iets. Dat voelt je man ook wel en daar reageert hij ook op.
Blijkbaar is dat 'iets' iets wat hij niet ziet of begrijpt, waar hij niets aan kan doen of wat voor hem niet relevant is. Maar voor jou wel en bij jou blijft dat doorspelen, ook als het gaat om kaartjes.
Je kunt het bij je man neerleggen, je kunt het ook bij jezelf neerleggen en kijken of je op een andere manier met bepaalde zaken om kunt gaan. Wat betreft de kaartjes: niet meer sturen als je er last van hebt dat je niets terugkrijgt is een goede wijze, behalve als je er zelf boos om blijft. Zelf familie aanspreken (en niet je man) kan ook een mogelijkheid zijn.
Kortom: je bent ergens helemaal niet gelukkig over, maar het is de vraag of anderen dat geluk voor je moeten maken, of dat je er zelf iets mee kunt doen, al is het maar het bijstellen van je verwachtingen en daar dan wel gelukkig in kunnen zijn.

Tsjor

Elise

Elise

15-03-2013 om 23:27

Geen zeur hoor!

Kaart, ik vind jou geen zeur. Je man eerder een ongevoelige, niet inlevende man. Erg met zichzelf en niet met jou en jouw gevoelens bezig. Heb de indruk dat dat je misschien nog meer dwars zit dan het (ook al niet zo leuke) feit dat anderen weinig aandacht voor jou hebben (blijkend - onder andere - uit geen kaartje sturen). Klopt het dat jouw ergernis meer op je man betrekking heeft?

De eerder gegeven tip om je man duidelijk te maken dat je het zo fijn zou vinden als hij je zou steunen/begrip zou uiten ipv je voor zeur/zeikerd uit te maken, zou kunnen helpen. Maar misschien ook niet (want dan is hij juist egoistisch en kan hij zich echt niet in jouw verdriet verplaatsen - ik wel!).

Iets anders is: als je iets graag wilt hebben, kan het helpen om daar heel duidelijk in te zijn! Ik heb mijn man weleens heel expliciet duidelijk gemaakt dat ik op mij verjaardag (of moederdag) geen groot cadeau hoef te krijgen, maar wel graag een kaartje met daarin tekst die door de kinderen is geschreven en veel meer is dan alleen hun naam. Ik heb het echt zo uitgespeld, omdat het eerder met subtiele verzoeken van mijn kant bij hem niet aankwam. Hij begreep het kennelijk niet. Maar met hele duidelijke instructies kreeg ik een superleuke kaart met heel veel tekst. Waar ik dus blij van word.

Oftewel: als het om de kaarten van familie en vrienden gaat, probeer je man uit te leggen dat j het hem gunt, maar dat je het zo ontzettend leuk zou vinden als jij ook een keer veel kaarten zou krijgen. En of hij daar misschien bij zou kunnen helpen door 1 of 2 weken van tevoren familie en vrienden daar attent op te maken. Misschien moet je het zo uitspellen voor hem, maar doet hij dan wat je graag wilt, met (hopelijk!) het gewenste effect.

En sowieso: stoppen met kaarten sturen als je het niet leuk vindt om iets te geven zonder iets terug te krijgen. Dat is niet erg en best begrijpelijk, maar dus niet zielig energie erin blijven steken. En mocht er iemand een opmerking over maken " hee, geen kaart van jullie?" dan kan jij of je man (als hij dat wil doen, moet je hem dus misschien ook expliciet voorkauwen) uitleggen dat jij ook nooit kaarten krijgt en daar zo verdrietig van werd, dat je maar gestopt bent met kaarten sturen... Wie weet wat voor effect dat heeft.

Sterkte ermee.
En zorg dat je een paar goede vriendinnen probeert te krijgen/houden waar je wel liefde en aandacht van krijgt. Daar dan dus wel energie in stoppen, maar hopelijk ook veel terugkrijgen. Ter compensatie van de rest.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.