Relaties Relaties

Relaties

ikke

ikke

21-01-2015 om 17:18

raad gevraagd

Trek ik nou steeds de verkeerde lui aan? Ik bedoel…ja. ik ben iemand die graag aardig wil zijn voor anderen en een gesprek nooit abrupt zal afkappen…Ik ben dan ook vaak een luisterend oor.

Nu ken ik iemand die steeds vaker bij me komt over akkefietjes met anderen. Ze roddelt ook veel over anderen waarvan ik dan een week later zie dat ze ermee staat te kletsen…????. Ik denk dat ze dat ook over mij naar anderen doet…Nou, dat weet ik vrijwel zeker eigenlijk. Ergens voel ik dat deze persoon niet te vertrouwen is….hoe aardig ze soms ook doet tegen me. Ik heb soms ook best te doen met deze persoon.

Een keer had ik iets heel naars (lichamelijks). Ze negeerde me compleet terwijl ze heel goed wist dat het erg naar was en dat ik artsen zou zien die week.

Hoe kan ik mezelf wapenen tegen dit soort mensen? Dus om wel vriendelijk zijn, maar heel duidelijk aan te geven wat mijn grenzen zijn? Deze persoon zuigt me letterlijk leeg en claimt me heel erg op de een of andere manier en ik laat dat toe. Ik en als de dood dat ze gemene dingen over me vertelt die anderen misschien voor waar aannemen. Ze is een ontzettende roddeltante en kan mensen makkelijk naar haar hand zetten.

niet

Waarom wil je vriendelijk zijn tegen zo iemand? En waar ontmoet je haar eigenlijk? Ik neem ergens waar meer mensen zijn, dus dan zou ik deze mevrouw voortaan gewoon negeren en je tot anderen wenden.

Als ze tegen jou praat zegt je hooguit ja/nee en hmm en als je zelf toch perse iets wilt zeggen dan vooral niets persoonlijks maar alleen over neutrale onderwerpen zoals het weer ofzo.

ikke

ikke

21-01-2015 om 19:13

Jippox

ja, je hebt helemaal gelijk. Ik ken haar van een plek waar inderdaad meer mensen zijn. Ze is op het oog best een krachtige vrouw die anderen makkelijk naar haar hand zet (erg vlotte babbel ook en weet ook alles beter, weet ook van anderen heel veel te vertellen).
Maar jeetje…als ze tranen in haar oven krijgt door iets wat er gebeurd is, ga ik voor gaas. Ik vind dat zo zielig dan…maar ja, uiteindelijk niet goed voor mij. Alsof ze dat aanvoelt.

Carla

Carla

21-01-2015 om 19:26

van parasieten

Van parasieten moet je verre blijven. Ze zuigen je leeg en na gebruik ben je waardeloos. Neutraal mee omgaan, ja/nee/oke en verder niks.

Ikke

Ikke

21-01-2015 om 20:00

Carla

Ja, weet je. Ik heb zelfs sterk het vermoeden dat ze iets over mij gezegd heeft tegen een ander waardoor ik een kans ben misgelopen. Ik kan er niet 1-2-3 de vinger op leggen maar de manier waarop diegene mij duidelijk maakte dat ik niet ergens voor gekozen was (waar zij bij zat) gaf mij heel erg het gevoel dat zij er meer van wist. Zij gaat ook met die persoon om. Maar nogmaals, bij haar lum je er nooit de vinger exact op leggen. Zo heb ik onenigheid met iemand waar zij op fb mee bevriend is. Naar eigen zeggen "je vijanden moet je dicht bij je houden". mmmmjaaa. Overal waar ruzie is of iets gebeurd, daar is zij altijd bij. Wil altijd alles weten. Ergens vind ik dat eng ja. Toch maar verre van blijven.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-01-2015 om 20:07

Zeker Ikke

Het is volgens mij niet dat je ze aantrekt, maar dat je er niet goed afscheid van kunt nemen.
Je bent niemand vriendschap verplicht, zeker mensen die je niet vertrouwd niet. Dus een beetje ontlopen, en als het niet anders kan een klein beleefdheidspraatje maken en je verexcuseren omdat je nodig.... Iemand iets moet vragen, naar huis moet, even moet bellen, desnoods even naar de wc moet.

Ikke

Ikke

21-01-2015 om 20:10

Gehoord

Van een goede vriendin: Je hebt 2 soorten mensen. Je hebt gevers en je hebt nemers. Nou, ik heb duidelijk hier met een nemer van doen. Morgenavond zie ik haar weer op een verenigingsbijeenkomst.

Moni

Moni

21-01-2015 om 20:37

Leer wat goede zinnetjes uit je hoofd

die je gebruikt als je haar verhaal niet wil horen.
Voorbeelden:
- Oh sorry, ik zie dat Piet er is. Ik moet hem dringend spreken. Doei....
- Nu je het over x hebt, weet je dat x .... (en dan vertel je een leuk verhaal over x).
- Oh sorry, ik moet nu meteen naar de wc. Zie je later......

Je kunt zelf vast betere voorbeelden verzinnen maar zorg dat ze paraat in je hoofd zitten. Zodat je ter plekke niet hoeft te zoeken.

Zelf zou ik zeggen: Oh, ik hoor liever geen verhalen over andere mensen. Dat lijkt net roddelen.
Maar dat past meer bij een assertief persoon.

Ikke

Ikke

21-01-2015 om 20:58

Moni

Ik moest wel even inwendig lachen bij de zin:"oh, sorry, ik moet nu even naar de wc". Dan moet ik iedere keer naar de wc zodra ze haar mond open doet hahaha. "Oeps, sorry, maarre....ik moet weer".

Ikke

Ikke

21-01-2015 om 21:02

Snappen

Ik begrijp wat jullie bedoelen. Wat ik me wel vaak afvraag is, worden deze personen nou nooit moe van zichzelf? Zich altijd maar willen voeden met andeans ellende, ruzies etc. alsof ze niets anders te doen hebben.....
Maar bedankt voor alle tips. Ik houd ze in gedachten.

Moni

Moni

21-01-2015 om 21:26

Je kunt toch diarree hebben

Wil ze vast niet in je buurt zijn

ikke

ikke

26-01-2015 om 10:19

aangeklampt

Nou, ik ben sinds het plaatsen van mijn bericht deze persoon uit de weg gegaan. Zodra ik ze zag, ben ik via een andere uitgang naar buiten gegaan. Normaal loop ik langs haar, maar ik had er even geen zin in.
Vanochtend liep ik haar weer tegen het lijf en ze ha over alles en iedereen wat aan te merken.

Ik heb inderdaad gedaan wat jullie al adviseerden…..het bleef bij een kort "ja joh", oh, "wat naar, nou zou ik doen" van mijn kant en ben snel weer doorgelopen met een "Joh, ik moet er weer snel vandoor, doei".
Vorige week klampte ze me ook weer aan en ook toen heb ik me zo uitgelaten. Dus niet blijven hangen en het afkappen.

Je merkt op zulke momenten wel wat voor een mens het is. Anderen doen niets goed, zij weet het altijd beter en maar roddelen achter andermans rug….wat ze zeer waarschijnlijk over mij ook doet.

Ikke

Ikke

27-01-2015 om 13:34

pffff

nou de persoon in kwestie stapte van de week recht op me af om even te roddelen over hoe slecht een aantal personen iets geregeld zouden hebben. Ze probeerde echt een reactie bij me los te peuteren. Ik heb er maar omheen gepraat. Ook wil ze precies weten wanneer ik weg ben en wat ik dan doe. Dat gaat haar geen donder aan. Ik heb alleen gezegd: "Ja, dan en dan ben ik er niet en heb ik oppas".Zij:" oh, moet je dan iets doen?'. Ik: "Ja", en ben weggegaan zonder er wat aan toe te voegen.

Brrrr, dit is niet zoals ik ben, maar het moet even. Ze begint nu ook hele nare roddels te vertellen over anderen en wil dan een reactie van mij….die ze dus niet krijgt. Of ze nu door gaat krijgen dat ik haar doorheb….ik weet het niet maar nu ik er afstand van neem zie ik wel hoe ze te werk gaat en dat is niet netjes.

kiles

kiles

27-01-2015 om 14:56

herkenbaar

Heel lastig, hoe meer afstand, hoe beter. Heb dit zelf al jaren met een moeder van een vriendin van dochter. Mezelf zijn kan niet, dan ben ik veel te vriendelijk en beleefd en loopt het snel uit de hand.
Ik weet het ook niet, had prima afstand maar de laatste tijd loopt het weer mis. Ik probeer haar maar zoveel mogelijk uit de weg te gaan.

Joly

Joly

29-01-2015 om 12:40

lastig

Ik herken het ...ik ben iemand die altijd meteen antwoord geeft , altijd veel te open en eerlijk is. Daardoor teveel informatie geef .
Ik had laatst ook weer dat iemand tegen me aan het klagen was over een ander en vervolgens haar woorden bij die persoon neerlegde of ik het had gezegd...zo naar...
Wat mij helpt om even mezelf de kans te geven om niet meteen te antwoorden...een vraag terug te stellen bv . vragen als wat bedoel je daarmee? Waarom vraag je dat aan mij?
Als ze roddelt of klaagt zou je kunnen zeggen, wat vervelend voor je dat je vind dat het niet goed geregeld isheb het daar over met (naam persoon).
Ik zeg ook weleens..sorry, maar ik ga er niet tussen zitten. Dat helpt meestal erg goed.
Ik heb een hobby waarin iedereen zichzelf nogal goed vind en andere afkraken, daar heb ik heel veel geleerd....vooral alleen praatjes over het weer en vooral geen gesprekken over een ander.

amk

amk

29-01-2015 om 13:23

je gaat 1x de confrontatie aan door te zeggen dat je het niet fijn vind dat ze over anderen roddelt en of ze het prettig zou vinden dat dat over haar zou gebeuren.

Heb ik 1x gedaan en het was gelijk over.
Als tegen antwoord gaf ik toen het geroddel begon: Je praat altijd maar over anderen, hoe gaat het eigenlijk met jou? Dan loop ik zo even naar x heb ik ook eens een nieuwtje.

ikke

ikke

02-02-2015 om 11:15

Joly en anderen,,,,

"Ik herken het ...ik ben iemand die altijd meteen antwoord geeft , altijd veel te open en eerlijk is. Daardoor teveel informatie geef."

Ja, hier nog zo een en daar kom ik dus langzamerhand op terug. Ik probeer niets meer over mezelf te zeggen (in ieder geval geen privé dingen), ik probeer zo veel als mogelijk op de vlakte te blijven en zoveel mogelijk uit haar buurt te blijven. Ik ga haar niet bewust uit de weg, maar ik zoek haar zeker ook niet op.

Zodra er heisa is binnen de groep, komt ze direct roddelen. Of ik dat ook herken….en o wat zijn we het allebei eens met elkaar. Achteraf denk ik nu: Ja, en naar een ander toe heb je het over mij.

Ze weet dingen zo te vertellen over bepaalde personen waardoor je in eerste instantie met andere oven gaat kijke naar die persoon. Zo ontzettend waargetrouw kan ze dat brengen. Stom van me en daar ben ik op teruggekomen.

Ook conclusies trekken over evt. handelen van iemand. "Ja, dat doet hij/zij natuurlijk hierom"……en dan krijg je een heel verhaal.

Later kom je erachter dat de reden een heel andere is of dat de waarheid heel anders ligt.
Ik merk dat mensen, ook ik heb die neiging, haar toch in eerste instantie geloven…..(een beetje waar rook is is vuur idee). Ze zegt ook steeds dat haar netwerk heel groot is en dat ze alles weet. Ze weet ook veel, maar of dat nou de waarheid is……het is haar interpretatie van iets.
Ik ben er nu in ieder geval bij zeker 3 gevallen achtergekomen dat de waarheid heel anders was dan werd voorgeschoteld.

Bedankt voor alle tips. Die ga ik zeker inzetten.
Weten jullie, je tuint erin omdat ze altijd in de buurt is als je zelf iets naars hebt meegemaakt met de organisatie waar zij ook mee te maken heeft. Ze slaat toe op je zwakste moment wanneer ze je ziet huilen of wanneer ze ziet dat je boos bent. Dan is ze er als de kippen bij.
Dan vraagt ze om samen een kop koffie te gaan dringen ergens en probeert dan het hele verhaal te horen…..achteraf is ze helemaal niet geïnteresseerd in je, maar heeft ze weer een mooie roddel voor anderen. Daar moet ik me heel erg van bewust zijn.

kiles

kiles

02-02-2015 om 11:44

vergrootglas

Ik heb dus een aantal mensen in mijn omgeving die *vanalles* met me doen. In feite zijn die patronen zeer leerzaam en nuttig. Je kunt veel van jezelf leren ervan. Ze doen die dingen niet voor niets bij *jou*.
Zoals ikke ; het geroddel. Blijkbaar sta je open voor geroddel, en vind je het stiekum ook heel fijn. Anders zou ze niet zo'n podium aan jou hebben. Pijnlijk genoeg herkenbaar voor mij. Ik dacht altijd dat ik niet zo'n roddelaar was, nou mooi wel dus.
Sommige mensen hebben gewoon dat vermogen, om als een enorme spiegel voor anderen te fungeren als de ander erin wil kijken. Doodvermoeiend voor de mensen zelf vast, en volgens mij zijn ze doorgaans behoorlijk ongelukkig. Maar wel heel nuttig dus.
Ik was er de laatste tijd weer veel mee bezig, voelde me flink gemanipuleerd door iemand. Ze vraagt steeds op een vervelende, indirecte manier om hulp. Waar ik (wijs geworden door een hoop ervaringen) niet meer op inga. Maar voel me wel schuldig. Ik zag het meer als een spelletje; hoe ga ik voor mezelf om met gemanipuleer van deze persoon. Nu zie ik dat het veel dieper gaat. Het is een issue voor mij; mensen helpen. Het heeft helemaal niets met die persoon te maken, ze triggert alleen vanalles bij mij.

Geroddel

Mensen die over anderen roddelen vinden het heeeel vervelend als die ander daar achter komt en hen erop aanspreekt. Dus als ze over iemand begint, geef je aan dat je dat zo erg voor diegene vindt, dat je wel even aan diegene waarover geroddeld wordt vraagt hoe het met haar gaat. Als blijk van medeleven.
Waarschijnlijk durft de roddeltante dan niet meer met je te roddelen omdat ze dan geconfronteerd gaat worden met haar geklets.

ikke

ikke

02-02-2015 om 13:28

Flanagan en Kiles

Flanagan: daar heb je zeker een punt. Ga ik zeker een keer doen: "Oh ja, dan ga ok het even vragen want ik moet er zo toch even langs".

Kiles: ja zeker. Ik geef toe dat ik zeer zeker nieuwsgierig van aard ben. Wie wil er nu niet een goede roddel horen….Lelijke karaktertrek van mezelf inderdaad. Vooral wanneer het over iemand gaat die ik toch niet erg mag of over een bepaalde situatie waar ik boos over ben. "Wat zijn we het dan gloeiend met elkaar eens zeg…".
In dat opzicht is het wel een spiegel ja. Gezichtsbedrog besef ik nu en ik voel dat ik er toch wel last van heb. Ze doet het niet alleen naar mij, maar naar iedereen waarmee ze in contact staat. In dat opzicht ben ik geen uitzondering. Ik vind het vooral vervelend wanneer ik erachter kom dat de waarheid heel anders in elkaar steekt.

Ik ken ook iemand van diezelfde plek die alles ook aanhoort, maar wel direct checkt bij de persoon in kwestie of het echt zo is. Daar kijk ik wel naar en dat vind ik wel een goede houding. Gewoon van: "Oh, joh", dan niets zeggen en even nagaan hoe de feiten zijn. Tegen deze persoon doet ze het dus ook niet. Denk dat dat alles ook met houding te maken heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.