Relaties Relaties

Relaties

Celine

Celine

01-04-2014 om 21:56

Pubers mee naar feest oude tante?

Oude tante wordt binnenkort 80 jaar. Er is een feest voor haar georganiseerd. Iets van een uur rijden bij ons vandaan. Mijn man kan niet ivm andere verplichtingen.

Ik wil er wel heen gaan, is mijn tante en zijn ook wel andere familie/bekenden. Weet dat ze dat op prijs stelt. En ze komt ook vaak op de verjaardagen van onze kinderen (als er meer (oudere) familieleden bij ons komen, dus gezellig voor haar).

Ik vermoed dat er op dat feest voor haar geen andere kinderen zijn, dat ik de jongste ben .

Wat zouden jullie doen met de kinderen (12 en 14)? Ik heb zo'n idee dat het voor hen echt niet leuk is. Denk dat oudste ook betere dingen te doen heeft (huiswerk, proefwerken leren bijv.). Jongste wil misschien nog mee, maar als jongste niet wil, vind ik dwingen ook zo wat. Ook al zal tante het misschien wel leuk vinden als ze komen. Het is geen probleem om de kinderen alleen thuis te laten, gaat dus puur om: moet ik ze "dwingen" (stimuleren, dringend verzoeken) mee te gaan als ze zelf er geen zin in hebben?

NB Mijn ouders en wat andere familieleden die onze kinderen kennen zullen er ook zijn en zullen het wel leuk vinden mijn kinderen te zien, maar echt veel aandacht is er toch niet voor de kinderen.

Angela67

Angela67

01-04-2014 om 21:58

ik zou ze niet meenemen

maar ze een leuk filmpje laten maken voor tante, met een verjaardagslied op evt eigen instrumenten en een leuk 'iets' als kadootje (kan er goed getekend/geknutseld/gekleid worden?)?
gr Angela

meenemen

Je kunt ook voorstellen dat ze even mee naar binnen gaan en daar een half uurtje blijven en dan in de buurt gaan winkelen of ergens patat gaan eten of een ijsje. Dan weer retour naar het feest.
Ik neem aan dan dat het feest overdag is.

Druif

Druif

01-04-2014 om 22:50

Hier

Ik zou mijn kinderen niet meenemen, tenzij zij zelf graag willen.

Want als ik ergens een hekel aan heb, is het om op een feestje te zijn en me dan de hele tijd ervan bewust te zijn, dat mijn kinderen eigenlijk liever naar huis zouden gaan. En die kunnen dan kinderachtig en vervelend doen, die kinderen van mij. Daar zijn het dan ook weer pubers voor.

Maar uit eigenbelang zou ik ze lekker thuis laten, met een diepvriespizza. Dan heb ik zelf ook nog iets aan het feest.

Annet

Annet

02-04-2014 om 09:59

Ik zou ze wel meenemen

Vooral omdat tante ook geregeld bij jullie komt. Het is geen tante die ze nooit zien.
Als wij zoiets hebben, dan gaan de schermen mee in de auto (voor spelletjes of huiswerk of combi). Op het feest kunnen ze even gezellig meedoen, daarna een rustig hoekje zoeken en samen wat anders doen (kaartspel, game, boek, etc.)
Als tante tijd heeft, gaan ze nog een tijdje met haar praten.

Het is geen jaarlijks feest. Het lijkt mij iets waar ze zich overheen kunnen zetten.

Niet dwingen

Als ik in jouw schoenen stond liet ik de pubers kiezen, willen ze mee OK, willen ze niet mee ook OK. Willen ze iets leuks meegeven voor tante, prima willen ze dat niet ook goed.
Wij hebben hier kortgeleden een feestje achter de rug waar ik een puber en een basisschool kind gedwongen mee naar toe heb moeten nemen. Het betrof de eigen opa en oma van de kinderen maar het was geen feest dat leuk was voor kinderen. Allemaal oudere mensen met rollators en gehoorapparaten, zeg maar de generatie 80 plus.
We hebben hier ook regelmatig feestjes van ooms en tantes van mijn man waar wij verwacht worden, nu de kinderen mondig zijn en kunnen aangeven dat ze liever niet mee willen laat ik ze bij een vriendje spelen (de jongste) en alleen thuis met een vriendin (de oudste).
Zo'n verplicht nummer waar ik zelf ook niet enthousiast naar toe ga doe ik mijn kinderen niet aan, zeker als het voor de kinderen wat verdere familie betreft.

Melle

Melle

02-04-2014 om 10:17

Mee

Ik zou mijn kinderen zeker meenemen. Zeker bij zo'n bijzondere verjaardag en bij een tante die ook op hun verjaardagen komt. Huiswerk kan gewoon mee, gameboy of iPad ook.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-04-2014 om 12:02

Met tante overleggen

Ik zou gewoon even met tante bellen en je dilemma voorleggen. Vindt ze het echt erg als ze niet meekomen? Dik een beetje aan dat ze als enige kinderen niet echt bij de rest van het gezelschap passen. Huiswerk noemen als bezwaarlijk punt, vind ik niet bepaald een goed argument. Voor een léuk feest zou je dat niet aandragen denk ik

Als je met tante bent overeengekomen dat ze niet mee hoeven, sta je sterk tegenover de andere familie en je gemoedsrust zit je die dag niet in de weg.

LiesK

Hoewel ik je bedoeling denk ik wel snap, komt je berichtje toch wat onaangenaam op me over. Zelf hoop ik namelijk met rollator en/of gehoorapparaat nog steeds net zo leuk (of vervelend...) te zijn als nu.

Anders gezegd: te stellen dat het feest niet leuk is OMDAT er alleen 80-plussers zijn, doet naar mijn idee geen recht aan de diversiteit tussen mensen. Ook met mensen van 80-plus kun je een heel gewoon (en zelfs leuk!) gesprek voeren.

voor n@nny

Sorry het staat er inderdaad wat ongelukkig. Voor mij was het feestje niet heel onaangenaam, ik ben 40 plus kende de meeste gasten daar al zo'n 20 jaar. Ik versta de kunst van het beleefd converseren met ouderen en met sommigen kan ik ook nog een gesprek aangaan met enige diepgang en dat is dan nog leuk en gezellig ook. Ik ging er niet enthousiast naar toe, omdat ik ook een uitnodiging had voor een andere bijeenkomst waar ik meer zin in had.
Mijn kinderen echter zien alle gasten van dat feest ongeveer 1 keer per jaar en hebben geen klik met die mensen. Spontaan een praatje maken met een 80 plusser met gehoorapparaat is voor onze oudste echt moeilijk door de gebitsreconstructie die gaande is praat ze alleen voor intimi verstaanbaar. Ze heeft een beugel in haar mond met een buiten beugel daar aan vast met een petje over haar hoofd.

Jaina

Jaina

02-04-2014 om 13:54

Wel

Als tante het leuk vindt dat de kinderen komen dan zou ik ze gewoon meenemen. Geen zin vind ik absoluut geen goed argument. Ik heb ook wel eens geen zin om iets te doen maar soms moet je even je eigen ego opzij zetten om een ander een plezier te doen. Als tante een band heeft met de kinderen en hun aanwezigheid op prijs stelt dan zouden ze van mij gewoon mee moeten. Ze mogen dan best ter plekke even een rondje lopen buiten of zo maar ik zou wel verwachten dat ze mee gaan. Het leven in een gemeenschap met andere mensen geeft ook verplichtingen. Bovendien wie weet valt het in de praktijk heel erg mee en is het wel gezellig.

huiswerk geen argument?

Kaaskopje stelt dat huiswerk aanvoeren als bezwaarlijk punt geen goed argument is.
Waarom is huiswerk geen argument vraag ik mij dan af. Als ik zie wat mijn oudste in groep 8 allemaal al thuis moet doen en maken dan zou het een heel plausibel excuus zijn om niet naar een feest te kunnen/hoeven zeker voor kinderen op het VO.

Huiswerk is geen goed argument

Het maakt niet uit wat voor feest/ disco/ filmuitje/ sportevenement er georganiseerd wordt, als de kinderen er graag heen gaan, hebben ze ineens zonder enig probleem hun huiswerk af.
Flauwekul om huiswerk als argument aan te voeren.

flauwekul of niet

Zoef zoef zonder probleem snel je huiswerk maken betaald zich altijd terug, door een laag cijfer, of later lang nodig hebben om de (bekend geachte) sommen te maken.
Veel huiswerk is hier geen excuus om je huishoudelijke taak (tafel dekken/vaatwasser inruimen) niet te doen.
Maar mee naar een feest waar het kind geen zin in heeft en er dan ook nog enkele reis een uur voor moeten rijden dan mag huiswerk van mij een geldig excuus zijn. In de auto kan je niet veel huiswerk maken of leren, in een feestzaal ook niet. Zoals ik de openingspost lees Celine 2 uur tijd kwijt aan reizen, het feestje op zich zal ook wel 2 tot 3 uur duren als het niet langer is. Dat is 5 uur tijd die niet aan huiswerk besteed kan worden dat kan voor een leerling op het VO teveel zijn, zeker als de puber in kwestie ook nog een folderwijk of ander bijbaantje heeft om wat ruimere financiële armslag te hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-04-2014 om 15:05

LiesK

Het is niet duidelijk uit de vraag, maar ik ga er een beetje vanuit dat het feest op een weekenddag is georganiseerd.

Wij doen niet aan huishoudelijke taken, maar als ik 1 ding als góede reden zie om een kind daarvan vrij te stellen is wel als er veel huiswerk gedaan moet worden.

Jij haalt er nog meer bij als bijbaantje en zo en dát vind ik dan weer wel een goede reden om niet mee te gaan. Een kind hoeft er geen vrij voor te vragen vind ik. Kan het dan kan het, maar als kind het na een beetje aandringen echt niet leuk vindt, zou ik er geen dwang achter zetten.

huishoudelijke taak

Een klein klusje als tafeldekken of vaatwasser inruimen kost 10 minuten, een feest waar je lang voor moet rijden kost veel meer tijd. Voor zo'n klein klusje kan je zeggen dat huiswerk geen excuus is voor zo'n feest wel is mijn mening.
Of ik later de discussie aanga of dat taakje gedaan moet worden weet ik nog niet, is hier nog niet voorgekomen. Ik haalde het even aan om verschil in excuses aan te geven.

Tonny

Tonny

02-04-2014 om 17:04

Mee naar het feest

' geen zin' vind ik in dit geval niet de ultieme reden om niet te gaan. Tante kwam ook op hun verjaardagen in het verleden, nu wordt ze 80 en viert dat groots. Met een beetje pech is haar volgende grote happening haar begrafenis.

Mee dus, kom nou zeg, uurtje rijden, zo erg is dat toch niet. Ze hebben wel de leeftijd waarop je leert dat kinderen gaan meetellen als beginnende volwassenen, dus repeteer het fotoboek en ga gezellig met hen de feestruimte rond, hier en daar een praatje en daarna met jullie drieën elders wat leuks doen. Prijs hen naderhand om hun sociale inzet
Je schrijft dat er waarschijnlijk geen/ weinig jonge mensen zullen zijn, de aanwezigheid van de kinderen zal des te meer worden gewaardeerd.

Miekemieke

Miekemieke

02-04-2014 om 17:23

oudtante

Tante is dus een zus van een opa of oma van een van de kinderen. Dat is qua familieband niet zo dichtbij. Mensen van die generatie komen uit grote gezinnen, stel dat kinderen daar allemaal heen zouden moeten gaan?
Ik vind dat ze gewoon thuis kunnen blijven. Het is wat anders als het om opa of oma zelf zou gaan.

Miekemieke

Zelfs al betreft het wel de opa en oma is bezoek afleggen nog geen moeten hier.
Opa en oma slaan regelmatig een verjaardag van 1 van de in totaal 2 kleinkinderen over met vage excuses.
De keer dat de broer van oma werd begraven had ze naar mijn idee een legitiem excuus maar te koud om naar buiten te gaan is dat niet.
Nederland is nou niet het land waar het overdag zo vaak min 20 is.
Als mijn kinderen een sportwedstrijd hebben op oma's verjaardag of een verjaardagspartijtje van een vriendinnetje dan gaan die dingen bij ons gewoon voor.

Hanne.

Hanne.

02-04-2014 om 19:23

familieband

Hoe dicht of ver de familieband is lijkt me minder relevant dan hoe goed het contact is. Idem voor het aantal mogelijke aanwezigheden.

Als ze worden uitgenodigd wil tante blijkbaar dat ze er bij zijn.

Ik zou ze denk ik stimuleren om mee te gaan. Vind dat ze op de leeftijd zijn dat ze ook beleefd naar een feestje kunnen gaan waar ze nuet entertained worden.

Als tante zou zeggen 'ik kom maar niet naar kinds verjaardag want er zij toch geen 80+ers' zouden ze het denk ik ook niet waarderen.

Hanne.

Hanne.

02-04-2014 om 19:26

blijkbaar

Blijkbaar kunnen familiebanden flink verschillen. Een sportwedstrijd of partijtje zou bij ons hoogstens reden zijn om korter naar een verjaardag te gaan (eerder weg of later komen)

Tijgeroog

Tijgeroog

02-04-2014 om 20:23

Maar maar maar

Er worden nogal wat aannames gedaan in dit draadje. Dat de kinderen zijn uitgenodigd. Maar Céline schrijft niet dat de kinderen specifiek zijn uitgenodigd. Wel dat tante het "misschien" wel leuk vindt als de kinderen komen.

Zoals ik het interpreteer zijn de kinderen welkom, maar zijn ze niet speciaal uitgenodigd. En hangt het heel erg van de familie en alles af of ze mee zouden moeten. Waarom zijn er bijvoorbeeld geen neven en nichten? Zijn die er niet, of hebben die ook geen zin om te komen? En waarom gaat de man van Céline niet mee, oftewel, hoe serieus zijn zijn andre verplichtingen?

Mijn schoonmoeder gaat ook wel naar verjaardagen van neven en nichten, omdat ze het leuk vindt om daar andere ooms en tantes te zien. Maar ze nodigt die neven en nichten niet uit op haar eigen verjaardag, want dat vindt ze veel te druk worden. Ook niet toen ze een groot feest voor haar 75ste verjaardag gaf.

Ik zou denken dat de kinderen niet zoveel bij te dragen hebben aan de feestvreugde voor de tante, omdat die haar aandacht vooral op de oudere gasten zal richten. Ik zou waarschijnlijk dan ook kijken of ik ze de tante op een andere manier wat aandacht kan laten geven.

Limi

Limi

02-04-2014 om 20:25

Hanne

"Blijkbaar kunnen familiebanden flink verschillen."

Is toch niks nieuws

Wij hebben laatst de kinderen ook meegenomen naar de verjaardag van iemand die 80 werd (best groot feest), maar we hadden die dag niets anders. Anders gingen we niet. Mijn man en ik komen uit sportfamilies, dus daar ging al vanaf jonge leeftijd de sport voor verjaardagen. Gelukkig wordt er ook niks verwacht.
Als ik pubers had, zou ik het aan henzelf overlaten. Als ze op de andere weekenddag ook al iets te doen hebben, kan het toch best veel zijn om 5 uur van de ene dag te missen voor iets waar ze niks aan hebben. Die tijd vind ik echt te lang om het te doen uit beleefdheid.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-04-2014 om 11:35

Onze familie

Ik zou bijna al mijn eigen neven en nichten (dat zijn er aardig wat) straal voorbij lopen op straat. Zo weinig contact heb ik al 40 jaar met ze. Dat wij aan de ene kant en zij aan de andere kant van het land wonen helpt ook niet erg. Daardoor heb ik waarschijnlijk een minder innige familieband met de familie dan wanneer iedereen in dezelfde stsad zou wonen. Ik gooi het maar daarop dat ik dat ook niet op mijn kinderen heb overgebracht. Zodra ze geen zin meer hadden om mee te gaan, hoefde dat voor mij ook niet. Omgekeerd vond en vind ik wel dat ze visite bij óns altijd even gedag moeten zeggen en op zijn minst even een praatje moeten maken. Voor de rest zijn ze er vrij in.

Mijn vader heeft mij op een hele nare manier laten merken dat hij het niet fatsoenlijk vond dat ik geen contact onderhield met zijn broer, mijn oom dus. Toen mijn oom overleden was, kreeg ik van mijn vader te horen dat wij niet welkom waren op zijn begrafenis, omdat mijn oom had aangegeven dat wij niet op de lijst van welkome gasten op zijn begrafenis stonden. Als ze bij leven niet komen, dan ook niet als ik dood ben, zou mijn oom gezegd hebben. Ik nam dat aan, waarom zou ik daaraan twijfelen? Dus niet gegaan. Later, op de begrafenis van mijn tante, de vrouw van deze oom, hoorden wij dat mijn vader dit uit zijn dikke duim gezogen had. Wij waren van harte welkom geweest. Mijn nichten liepen de deur bij ons ook niet plat tenslotte.

wel

Je tante viert een bijzondere verjaardag, ik zie geen excuus om je kinderen niet mee te nemen. Leeftijd van de jarige kan toch geen bezwaar zijn, kom nou .Als je er haar een plezier mee doet, ze wordt 80! En hoe erg is het voor pubers om met bejaarden te praten? Mijn zoon van 15 is dol op zijn oudtante van 83. Ze hebben gezellige gesprekjes en het is voor allebei een bijzondere ervaring om met iemand van een heel andere generatie te praten.

Celine

Celine

06-04-2014 om 12:31

Bedankt en reactie

Bedankt voor al jullie reacties. Er zijn meer mogelijkheden en ideeën om met deze situatie om te gaan dan ik zelf had bedacht. Leuk.

Hierbij mijn reactie op jullie gedachten, vragen en adviezen.

Man gaat niet ivm sportverplichtingen (kan en wil team niet in de steek laten en vindt sporten belangrijker dan verjaardag oude tante – is nogal eigengereid, dus de discussie daarover met hem aangaan vind ik verspilde moeite).

Tijgeroog heeft goed gelezen. Ik weet niet of tante het echt leuk vindt als de kinderen meegaan. Het kan ook zijn dat ze ze uit beleefdheid heeft uitgenodigd. Ze wil alleen wel van tevoren weten wie er allemaal komen vanwege de hapjes en zo. En wat Tijgeroog schrijft: “Ik zou denken dat de kinderen niet zoveel bij te dragen hebben aan de feestvreugde voor de tante, omdat die haar aandacht vooral op de oudere gasten zal richten.“ is precies hoe ik denk dat het is. Door haar het expliciet te vragen wordt het juist wel weer moeilijker om de kinderen thuis te laten (als die toch geen zin hebben).

Ik denk dat er vrij veel (oudere) volwassenen zullen zijn (en dus geen leeftijdsgenoten of wat ook maar in de buurt komt van mijn kinderen). Ik denk daarom dat tante maar weinig tijd heeft om met de kinderen te praten. Bovendien leert de ervaring van de verjaardagen van onze kinderen (als ze dus wel vaak komt) dat ze dan ook vnl. met de andere oudere familieleden (mijn ouders etc.) praat, nauwelijks met de kinderen. Als ik eerlijk ben denk ik dat tante komt omdat ze het gewoon erg gezellig vindt om de oudere familieleden te zien en te spreken – vind ik niet erg hoor. En misschien dat ze het ook wel leuk vindt vanwege de kinderen, maar zelf het meeste geniet van de andere familie.

Angela, leuk idee om de kinderen wel iets te laten maken voor de tante, om haar speciaal met haar verjaardag te feliciteren! Bedankt voor die tip, spreekt mij erg aan. Zal wel een leuk A4 of zo worden, lied of knutselen past niet bij ze (qua tijd, leeftijd, interesse) maar dat kunnen ze wel doen.

AnneJ, jouw idee om ze buiten even zelf te laten rondlopen vind ik ook leuk (hoewel ik niet weet of dat überhaupt daar zou kunnen, weet nog niet waar het precies is), maar het kost ze nog steeds erg veel tijd als ik langer blijf en vooral voor oudste (doet altijd veel huiswerk op zondag, zaterdag vol met sporten en uitrusten). Voor jongste alleen is het geen optie.

En Kaaskopje: je hebt gelijk, huiswerk is geen excuus voor een leuk feestje, maar ja, dat is het voor hun juist niet en het kost echt tijd. Als het voor mijn eigen ouders zou zijn (waar je als kleinkinderen wel iets voor over mag hebben) vind ik het net weer wat anders dan voor een oude tante.

Al met al: veel dank voor jullie inbreng. Ik ga de kinderen vragen wat ze willen. Bespreek de optie dat ze wel meegaan om tante een plezier te doen als tante aangeeft dat ze het heel erg op prijs stelt. Ik vind dat nl. op zich een goed argument en wil het ze zeker als overweging meegeven, maar wil het niet te zwaar aanzetten en het ze dus verplichten. Als het mogelijk is kunnen ze dan in de omgeving nog even een rondje lopen als het te saai voor hen is (en ik er wel iets langer wil zijn). Maar als ze echt geen zin hebben (en oudste het huiswerkprobleem mogelijk nog aanvoert), ga ik het ook niet aan tante vragen en vraag ik de kinderen alleen een leuke verjaardagswens te maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.