Relaties Relaties

Relaties

Moeder

Moeder

09-01-2016 om 11:04

Pas op voor te zuinige mannen (Datingadvies van Erica Verdegaal)

Nooit in de geschiedenis telde ons land zoveel hoogopgeleide vrouwen als nu. Het gros van die dames wil graag een partner die minimaal zoveel kwaliteiten heeft als zijzelf, blijkt uit onderzoek van het CBS. De eerste stap daartoe, het arrangeren van ontmoetingen, is nog relatief eenvoudig, dankzij de talloze datingsites. Maar daarna moet je beoordelen of je date de échte ware is. Hoe bepaal je dat in hemelsnaam?

Verrassend genoeg kan de financiële psychologie je helpen. Deze wetenschap leert dat elk mens een typerend financieel karakter heeft. De een is zuinig, een volgende royaal, een derde heeft een hekel aan geld, enzovoorts. Daarover praten is vaak taboe, zelfs bij koppels die al decennia samenleven. Er zijn vrouwen en mannen die zich al jaren bont en blauw ergeren aan de verdeling van de huishoudelijke lasten, de zaken waaraan hun partner gezamenlijk geld besteedt of zijn zuinige dan wel royale aard. Dit soort onvrede gaat je relatie langzaam vergiftigen. Let dus goed op hoe je date omgaat met geld.

Wees ten eerste op je hoede voor mannen of vrouwen die je materieel niets gunnen. Je gaat samen uit eten, en ja hoor: hij of zij heeft toevallig wéér geen geld op zak. Hij belooft je te trakteren, maar het komt er nooit eens van. Gierigheid is een veeg teken, want deze eigenschap wijst op onvermogen tot liefhebben. Zo’n karaktermanco laat elke serieuze verhouding mislukken.

Moeizaam zijn ook relaties waarbij een van de partners zijn bezit wanhopig gescheiden houdt van dat van de ander. Zo iemand is doodsbang in de steek te worden gelaten. Hij of zij houdt zijn boeltje dus vast apart. Komt de nood aan de man, dan kan hij vluchten. Ongeveer in dezelfde problemencategorie valt de affaire met iemand die nooit iets kan accepteren. Iets cadeau krijgen, geeft hem het gevoel te worden omgekocht. Dat is een lastige basis voor vertrouwen.

Ook nog altijd riskant zijn koppels waarvan de vrouw meer verdient dan de man. ‘Echte kerels’ hebben regelmatig het idee dat hun mannelijkheid recht evenredig is met de hoogte van hun salaris. Hij voelt zich mogelijk vernederd wanneer de carrièreladder van zijn eega huizenhoog uit toornt boven die van hem. Dat kan hem overgevoelig maken voor geldkwesties. Doet zijn vriendin hem iets leuks cadeau, dan ziet hij dat als belediging. En doet ze niets, dan is ze egoïstisch. Als dat leidt tot ruzies en verwijten, kan zijn zelfvertrouwen verder zakken. In het ergste geval ziet hij zichzelf als een maatschappelijke mislukkeling, met depressiviteit of impotentie als gevolg.

Pas tot slot op voor charmante types die onwaarschijnlijk veel besteden. Ze lopen de stad in voor een flesje wijn, maar komen thuis met een Apple Watch, een reservering voor een trip naar Parijs en een nieuwe auto voor jou. Dezelfde avond nog staat hij erop een etentje voor al jouw vrienden te betalen, terwijl jij niet begrijpt hoe hij dat financiert. Mogelijk ben je aangelopen tegen iemand met een onbedwingbare koopverslaving. Behalve ongelukkig en bloednerveus wordt de levenspartner van zo’n persoon vaak het slachtoffer van leugens over geld en zelfs bedrog. Je bent gewaarschuwd.
http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index/1002?utm_source=emailcampaign202&utm_medium=phpList&utm_content=HTMLemail&utm_campaign=De+economie+van+manipulatie+en+bedrog

Els

Els

09-01-2016 om 11:08

HAHAHA!

Waarom denk je dat de gebruikers/lezers van dit forum dit willen weten? Net een marketingcursus afgerond? Reclame, verwijderen graag!

Moeder

Moeder

09-01-2016 om 11:37

Zuur

Wat een zure reactie. Ik deel dit omdat ik het tegen kwam en dacht dat andere mensen het misschien interessant zouden vinden. Geen reclame, geen bijbedoelingen, alleen het delen van informatie. Precies dat waar dit forum voor bedoeld is.

Marie

Marie

09-01-2016 om 11:46

Leuk

Vond het een leuk en informatief stukje, waar ik zeker dingen in herken.
Laat maar lekker staan dus.

Hortensia

Hortensia

09-01-2016 om 11:54

Ben ik nou zo ouderwets?

Waarom moet de man altijd maar trakteren? Ik heb het daten inmiddels alweer een tijdje opgegeven (héérlijk, wat een rust!) dus ik weet niet hoe dat anno 2016 gaat, maar er vanuit gaan dat de man altijd maar betaalt vind ik zo ouderwets...

Zijn alleen mannen misschien koopziek?

En als je al wat ouder bent kan ik me goed voorstellen dat je voorzichtig bent met het delen van je bezit.

Iemand (man of vrouw) die problemen heeft met de hoogte van het salaris van zijn of haar date kan maar beter een andere hobby zoeken dan daten

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-01-2016 om 12:00

Grappig

Maar wel een beetje uitvergroot denk ik. Iemand die inderdaad een Apple Watch, reisje en een auto in een middag koopt en dan s avonds ook nog flink de rekening oppakt, heeft of heel veel geld of inderdaad een probleem. Moeilijker is het als iemand veel minder duidelijk signalen geeft. Zoals meestal het geval is in het echte leven.

Astrid

Astrid

09-01-2016 om 13:17

juist leuk

leuk om te lezen, ik "moet" ook de markt nog op en zie daar vreselijk tegenop en heb geen idee waar ik op moet letten. En Els, spreek voor jezelf en zonder opdrachten aan anderen, thanks.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

09-01-2016 om 14:51

Waar je op zou kunnen letten :

http://deguldengulden.nl/2009/03/02/financiele-dromen/

Wat ouder maar nog altijd even waar

Nou

Ik heb na mijn scheiding een relatie gehad met een man die heel
zuinig was. Alles moesten we delen, maar niet door de helft, nee, wanneer
hij een biefstukje a 15€ At en ik de entrecote a 22€ werd de verdeling keurig gedaan, op de cent na.
Niet de hoofdreden van het stukgaan van de relatie, maar wel een grote punt van irritatie.
Sini

Krullevaar

Krullevaar

09-01-2016 om 22:47

Och Sinilind

Dat lijkt me idd vreselijk. Ook als wij gaan eten met een ander gezin of als ik met vriendinnen ga eten delen we het bedrag gewoon eerlijk. Je gaat toch niet na of iemand iets duurders heeft besteld?? Of misschien een drankje meer heeft genomen?

Dat zou voor mij echt een struikelblok zijn, alsof je een ander ook niks gunt.

Zo snap ik ook niet dat stellen die al jaaaaren bij elkaar zijn nog steeds alles splitsen, of elke maand een bedrag op de gezamenlijke rekening zetten. Waarom kan dat niet 1 rekening worden? Komt voor mij over als een gebrek aan vertrouwen, maar blijkbaar doen veel stellen het zo.

Tihama

Tihama

10-01-2016 om 12:38

Gunfactor

Ik denk dat dit financiële gedrag echt de gunfactor is. Ik vind de stukken van Erica Verdegaal overigens altijd erg goed ( reclame voor een column, het moet niet gekker worden)

Die gunfactor is volgens mij ook gewoon bepalend voor zo ongeveer alles in een relatie. Als je financieel je partner dingen gunt, ook of juist als je dat zelf voelt, dan zul je dat, denk ik, ook op andere terreinen makkelijker doen.

Ik ben overigens een flinke feminist, dus ik vind het onzinnig dat een man zou moeten betalen,maar als je allebei de andere gunt, dan krijg je over het algemeen ook allebei je eerlijk deel.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

10-01-2016 om 13:33

Beetje gelijk

Volgens mij werkt het het best als je er een beetje gelijk in staat. Twee knieperds bij elkaar zullen het best gezellig vinden als ze na een etentje tot op de cent afrekenen.
Mij maakt het niet zoveel uit, maar bij een eerste date zou ik wel afknappen op een man die wil splitten. Zeker als het gaat om een kop koffie, dan mag je best je hoffelijkheid tonen door die mij te schenken

Jamie

Jamie

10-01-2016 om 16:03

Vesper

Je weet hopelijk ook dat het voor mannen in deze tijd heel lastig is: moet ik nu alles betalen of heb ik iemand tegenover mij die juist daar op afknapt? Er is ook een reclame van geloof ik: een vrouw die bier besteld, daar onzeker van wordt (wat moet tie wel van mij denken) en dan denkt de man: och wat fijn, eindelijk niet zo'n versemunttheetrut!

Hortensia

Hortensia

10-01-2016 om 16:34

Poeh poeh, moeilijk moeilijk, lastig lastig

Jamie, inderdaad, daten is niet simpel meer, niet voor mannen, niet voor vrouwen. Betaal ik nou wel of niet, is samsam netjes of juist knieperig, mag ik een biertje nemen, en wat als ik toch liever een verse muntthee heb?

Wat moeilijk allemaal. Je snapt niet hoe men tegenwoordig nog aan een partner komt!

Niki73

Niki73

11-01-2016 om 12:10

Wel zinnig

Ik vind het een heel zinnig stukje!

Jamie, toen ik nog aan het daten was, vroegen mannen het me soms gewoon: mag ik dit betalen? Daar kom ik dan ja of nee op antwoorden, heel reëel, vond ik. Ikzelf heb een goed salaris. Als hij financieel krap zat en een tweede date er niet in zat, bood ik aan om te betalen met de belofte met een knipoog dat hij een eventuele volgende keer mocht betalen. Als hij voortdurend aan het opscheppen was over zijn boot en zijn dure auto, liet ik hem betalen.
Ik heb een tijdje gedate met een man die me op handen droeg en me alles gunde, zonder zichzelf in de problemen te brengen. Daarbij liet hij mij na enig tegenstribbelen ook regelmatig betalen voor ons. Dat voelde toch wel goed, moet ik toegeven. Jammer van die andere punten die niet werkten

Nu heb ik een lat-relatie met een man die flink minder verdient dan ik, maar steevast zijn deel wil betalen. Dat siert hem, maar we hebben het wel moeten uitspreken, want ik voelde me aanvankelijk bezwaard. Ik hou niet van tellen en verrekenen, behalve bij grote bedragen (vakanties e.d.). Hij wil mij niet belasten, en ik wil hem zeker niet belasten met hogere kosten door mijn duurdere gewoonten. We doen het nu zo dat ik betaal als we in een duurder restauant gaan eten, en dat hij betaalt als we een pizza halen of in een eetcafétje eten. Dat valt redelijk om en om. Verder komt hij iets vaker bij mij dat ik bij hem, en ieder doet boodschappen voor het koken in eigen huis, zo komt het toch nog goed uit voor hem. We wonen nu apart, dus we hebben elk onze eigen financiële verplichtingen. Maar als we ooit gaan samenwonen, gaan alle inkomsten wel in een gezamenlijke pot, hoor!

maria

maria

12-01-2016 om 08:52

logisch toch

Nouja zeg, dit soort gedrag beoordeel je toch altijd, automatisch toch, en je kijkt vanzelf of het een beetje matcht?
Een zuinigerd zag ik geen tweede keer meer. Daar heb ik geen waarschuwing voor nodig, ik vind het gewoon niet leuk.
Geldt niet alleen voor mannen hoor. Ook binnen mijn kenissenkring heb ik zuinige vrouwen zitten, drempel voor mij om iets leuks te gaan doen samen is héél hoog.

Wat me wel nog steeds erg verbaast is het aantal vrouwen dat zich zonder blikken of blozen laat trakteren, ook door vreemde mannen. Een vreemd, mi nogal onsmakelijk ritueel dat nog erg ingebakken zit geloof ik.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-01-2016 om 09:32

maria

"Wat me wel nog steeds erg verbaast is het aantal vrouwen dat zich zonder blikken of blozen laat trakteren, ook door vreemde mannen. Een vreemd, mi nogal onsmakelijk ritueel dat nog erg ingebakken zit geloof ik."

Wat is er eigenlijk onsmakelijk aan? Mag het niet van de huidige feministische doctrine? Als beide partners dat nou wel een smakelijk ritueel vinden, wat is er dan eigenlijk mis mee?

Bemoei je je ook met wat ze vervolgens in bed gaan doen? Da's vast ook heel onsmakelijk

Prijs je gelukkig dat je bij dating nog naar hartelust mag discrimineren zonder dat andere mensen zich met je criteria gaan bemoeien...

eens met Tihama

Ik vind de gunfactor ook belangrijk. Ik zou zelf wat zenuwachtig worden van iemand die alles tot op de laatste cent wil delen. Al was het maar omdat ik dat zelf niet goed kan bijhouden. Nu heb ik dat gelukkig zowel met partners als met vrienden niet meegemaakt.
Over betalen bij eerste date, ik vond het wel ongemakkelijk als de ander aanbood de rekening te betalen met de woorden "dan mag jij de volgende keer betalen", terwijl ik dan al zeker wist: er komt geen volgende keer.

Arawen

Arawen

13-01-2016 om 09:50

Ooit gehad

Een aantal jaren geleden, in mijn (internet) date-periode, heb ik een blauwe maandag iets gehad met zo'n 'knieperd'. Geen duidelijke afspraken gemaakt over kosten van etentje (eetcafe, niks duurs/chiques). Aan tafel zit hij nog wat op te scheppen over zijn rijke moeder waar hij later van zou erven.. uiteindelijk heeft hij de rekening betaald. Maar ons contact bekoelde daarna wel.. en toen ik hem vroeg wat er was, kreeg ik een heel drama verhaal. Over hoe teleurgesteld hij was, dat ik niet had meebetaald aan dat etentje.. dat hij er snachts misselijk van was geweest.. ik stond versteld! Nee de prille relatie heeft het einde van de week niet gehaald. Bah wat een engerd..

maria

maria

13-01-2016 om 09:58

Ik was wat onduidelijk geloof ik, al weet ik niet of dat wat uitmaakt in ons verschil van mening.
Ik bedoelde eigenlijk niet zozeer bij een echte date.
Ik bedoelde meer bij het gewone stappen. Er zijn legio vrouwen die zich een hele avond vrij laten houden door (verschillende) mannen, waar ze vervolgens echt niet het bed mee induiken om allerlei onsmakelijks mee te doen. (Nee hoor, dat vind ik vast weer niet onsmakelijk)

Ad Hombre

Ad Hombre

13-01-2016 om 11:54

maria

"Ik bedoelde meer bij het gewone stappen. Er zijn legio vrouwen die zich een hele avond vrij laten houden door (verschillende) mannen, waar ze vervolgens echt niet het bed mee induiken om allerlei onsmakelijks mee te doen. (Nee hoor, dat vind ik vast weer niet onsmakelijk)"

Mee eens, als je je wilt laten vrijhouden moet je vervolgens ook leveren

Ik denk wel dat dit soort zaken een echte functie heeft in het paringsspel. Zoals vogels om elkaar heen dansen en soms de meest vreemde capriolen uithalen:


https://www.youtube.com/watch?v=7dx2CUMtZ-0 (must see)

Zo hebben wij onze eigen spelletjes om te bepalen of iemand een goeie kandidaat is voor een relatie. De wie-betaalt-de-rekening dans is daar blijkbaar een belangrijk onderdeel van...

maria

maria

13-01-2016 om 12:22

tsja Ad

Elk gedrag heeft z'n functie. Dat staat los van wat ik ervan vind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.