Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Relaties Relaties

Relaties

Kandelaar4

Kandelaar4

22-10-2016 om 16:23

Overleg in samengesteld gezin

Ik ben benieuwd hoe het bij jullie in de samengestelde gezinnen gaat vwb overleg.
Kom de kinderen van je vriend op vaste dagen en nooit een extra dag? Of komen ze vaker en als dat zo is....wordt dat overlegd met jou, of staan ze ineens op de stoep....en zo ja...wat vind je daar dan van?

Even vor het beeld: mijn kinderen komen op vaste dagen, mij ex en ik hebben daar strakke afspraken over en daar houden we ons aan. De kinderen van mijn vriend komen vaak op dagen die niet afgesproken zijn en ik weet daar dan ook niks van af....waardoor het soms voorkomt dat je in je onderbroek door het huis loopt en ineens geconfronteerd wort met zijn kinderen.

Kandelaar4

Kandelaar4

22-10-2016 om 16:25

*De kinderen van mij ex

*De kinderen van mijn ex moet zijn: 'De kinderen van mijn vriend'

Vesper Lynd

Vesper Lynd

22-10-2016 om 17:01

Melden

Ik vind niet dat het overlegd hoeft te worden, in dr zin van 'toestemming vragen'. Wel is het handig om het vooraf te melden om onderbroekmomenten te voorkomen.

mijk

mijk

22-10-2016 om 17:13

Ik weet niet hoe oud ze zijn

Maar het klinkt heel treurig... Kinderen hebben hun ouders soms gewoon even nodig . Bij liefdes verdriet, bij wiskundehuiswerk, om de moppen uit een te flauw moppenboekje voor te lezen. Zeker bij pubers laat zich dat echt niet meer dwingen in een vaste dag. Ik zou ze gewoon allebei laten komen als ze willen. En blij zijn dat ze willen komen. Kinderen zijn geen bezoek.... Overigens lopen hier ook wel eens gewoon zomaar buurjongens door het huis dus dan maar een badjas aan....

Kandelaar4

Kandelaar4

22-10-2016 om 17:18

Geen toestemming

Ik bedoel het inderdaad niet vanwege een toestemming die ik wel of niet zou gaan verlenen, zeker niet! De ene keer vind ik het niet zo erg maar vaak voel ik me soms ook niet erg serieus genomen als lid van dit huishouden (dat ik niet weet wie er wanneer zal zijn).
Ik merk ook dat ik het prettig vind dat ik strakke (soms op het zakelijke af) afspraken met mijn ex heb omdat je dan weet waar je aan toe bent. Nu voeren we 2 aparte huishoudens in 1 huishouden zonder dat ik weet wat vriend heeft afgesproken en gaat doen. Ik heb vaker aangegeven dat ik het pretig vind als hij me ff een appje stuurt of even zegt dat zijn kinderen komen zodat ik het ook weet. Kennelijk is dat nog wat teveel gevraagd.

Kandelaar4

Kandelaar4

22-10-2016 om 17:19

Mijk

Het gaat niet om de kinderen...... het gaat om de communicatie (die er niet is) van de zijde van vriend

Ff zo

Ff zo

22-10-2016 om 17:54

Communicatie

Als je vriend slecht communiceert, merk je dat dan ook met andere dingen?

En je niet serieus genomen voelen is denk ik het belangrijkste probleem dat speelt tussen jou en je vriend, is het niet (ik heb meer draadjes van je voorbij zien komen).

Ik denk dus dat je m.n. daarover met je vriend moet hebben. Dir is uiteindelijk uitwerking.

Overigens kan het ook zo zijn dat je vriend het wel wil, maar het gewoon vergeet jou te informeren, daar gewoon niet zo goed in is, het te druk op zijn werk heeft of daar "gewoon" niet goed in is. Dan zou je dat in een gesprek wel moeten merken. Dat hij wel wil, maar dat het hem niet lukt.

Een praktische oplossing kan zijn dat je zijn kinderen zegt dat ze altijd welkom zijn, maar dat je het op prijs stelt dat de even van tevoren een appje sturen. Doen zij misschien wel makkelijker dan je vriend. En ze hebben vast de leeftijd dat ze dat soort dingen zelf kunnen doen.

Ff zo

Ff zo

22-10-2016 om 17:55

partner

Ik heb ook een partner die slecht communiceert. Niet ideaal (understatement). Soms zijn praktische oplossingen makkelijker. Maar uiteindelijk is de vraag of hij je wel serieus neemt. Of eigenlijk, of jij je door hem serieus genomen voelt.

mijk

mijk

22-10-2016 om 18:00

Ah dan las ik verkeerd

Dus niet kind komt normaal tot dinsdag maar waait op woensdag nog even binnen maar dinsdag kook je voor drie man te veel en donderdag zit ineens de tafel vol... irritant lijkt me.....

Mijk

Kandelaar4

Kandelaar4

23-10-2016 om 13:19

Zoiets..

Hahaha Mijk, ja zoiets inderdaad

Ff zo, klopt hoor, in vorige draadjes heb ik het wel eens eerder aangegeven. Ik denk echt dat het komt omdat vriend wil dat we een gezin zijn. Maar ik heb ook al vaker aangegeven..... we zíjn geen gezin. In ieder geval geen kerngezin. Als ik om communicatie vraag vwb de momenten dat hij met zijn ex heeft afgesproken dat de kids vaker hier komen, geeft hij als argument dat stellen in gewone gezinnen ook niet overleggen over de momenten dat de kinderen er wel of niet zijn. Dan zeg ik ook dat het voor ons niet zo vanzelfsprekend is allemaal omdat we geen kerngezin zijn. En hij wil dat alles zo soepeltjes loopt als in een kerngezin... Tsja

Kandelaar4

Kandelaar4

23-10-2016 om 13:25

Alsnog nieuwsgierig...

...naar situaties waarbij er wél overleg is of juist niet, en waarom dan.

Lente

Lente

23-10-2016 om 13:33

Ervaring kerngezin

Je schrijft " geeft hij als argument dat stellen in gewone gezinnen ook niet overleggen over de momenten dat de kinderen er wel of niet zijn"

Overleggen doen we alleen bij wat grotere onderwerpen. Maar we zijn als ouders wel altijd allebei op de hoogte.

Als een basisschoolkind een speelafspraak heeft voor de volgende dag, dan krijgen beide ouders dat te horen. Niet alleen de ouder die bij het maken van de afspraak was of die toestemming heeft gegeven.
Als een kind bij een vriendinnetje gaat logeren of vriendinnetje komt hier, dan weten beide ouders dat. Niet één van beiden.
Als een kind bij een vriendje blijft eten, dan weet in ieder geval de ouder die thuis kookt dat.

Ook voor pubers geldt dit zo ongeveer. Als ouders weten we allebei wanneer puber wel of niet thuis is, bijvoorbeeld ergens anders eten, slapen, feestje, logee hier thuis, etc.

Kandelaar4

Kandelaar4

23-10-2016 om 14:01

Lente....

.....jullie zijn beide op de hoogte van de momenten dat de kinderen er zijn en wanneer ze er niet zijn.Het gekke is, is dat als de kinderen van vriend hier zijn, ik inderdaad ook te horen krijg.." X is spelen bij een vriendje en die haal ik rond 16.00 uur weer op" of "Y logeert bij een vriendje vannacht." Echt wel volop in de communicatie dus. Maar wannéér zijn kinderen hier zijn, dat is telkens maar de vraag. Ik begrijp ook wel dat het in een kerngezin vanzelfsprekend is dat kinderen er wel of niet zijn. Ze zijn er in principe altijd tenzij ze gaan spelen of logeren. Maar wij zijn geen gewoon gezin en moeten met veel factoren rekening houden... werktijden, inkopen voor 2 mensen of voor 6 man, mijn eigen afspraken met vrienden of vriendinnen.... En om die reden wil ik graag communicatie.
Maa rkan me ook voorstellen dat er vrouwen zijn die helemaal geen overleg hebben en het allemaal prima vinden als men binnen komt waaien zonder dat dat van tevoren aangegeven wordt.

Taruh

Taruh

23-10-2016 om 14:08

vreemd

Kandelaar ik vind je verzoek helemaal niet vreemd.

Ik zou het heel vreemd vinden als de vrouw van mijn ex niet weet wanneer mijn dochter daar is of niet. Ook niet als er onverwacht iets wijzigt. Ik ga er vanuit dat mijn ex dat met zijn vrouw bespreekt. En ik verwacht van mijn dochter straks als ze meer zelf wanneer en hoe laat gaat bepalen dat ze of aan haar vader of aan haar stiefmoeder laat weten wanneer ze daar is. En dat die elkaar wel inlichten.

Net zo als ik graag wil weten hoe laat dochter opgehaald wordt en bij voorkeur door wie van de 2.
Ook wij hebben strakke afspraken maar er wijzigt wel eens iets. Toernooi, familiefeestje, kinderfeestje of andere redenen.

Ook binnen een kerngezin wil je weten wie er is ivm inkopen etc dat deel je elkaar als partners ook mee. Althans ik vond het vrij gewoon om van mijn ex te horen wanneer hij op dienstreis was en ik dus alleen met onze dochter zou zijn.

Stickertje

Stickertje

23-10-2016 om 14:16

Family planner?

Wij hebben hier in de keuken een familyplanner hangen en iedereen schrijft daar zij plannen en afspraken op. Voor zover anderen daar iets van moeten weten. Als ik vanavond alles klaarzet voor morgenochtend en de kalender omsla dan zie ik wie wat moet in de komende week. Dat we maandag en dinsdag geen gezamenlijke avondmaaltijd hebben ivm met cursus van man. Dat jongste een toets heeft donderdag en ik woensdag moet overhoren. Dat ik dinsdag een afspraak heb in het ziekenhuis.
Zou zoiets werken voor je partner, hoeft hij het niet te vertellen aan jou maar hij schrijft het op als hij de afspraak maakt en jij ziet het op deze planner?

Lente

Lente

23-10-2016 om 14:30

Communicatie lijkt me inderdaad logisch

Je mag op z'n minst verwachten dat je te horen krijgt wanneer ze komen, liefst zo vroeg mogelijk. Daar ben ik het helemaal mee eens.
Of er ook met jou overlegd moet worden of het uitkomt? Tja, in normale weken denk ik van niet. De ouders maken onderling de afspraken.
In bijzondere weken weer wel, bijvoorbeeld als je partner weet dat jij erg druk bent met iets. Of als je ziek bent.

Kelly

Kelly

24-10-2016 om 00:34

Leeftijd

Welke leeftijd hebben je kinderen? Ik dacht aan een groepsapp die je kunt maken (mits in bezit van een telefoon). Dan zou je kunnen typen dat je bv graag vandaag uiterlijk 18.00 wil weten wie er de volgende dag komen mee-eten zodat je rekening kunt houden met koken. En ze anders zelf voor eten moeten zorgen.
Zouden ze komen maar zijn ze er niet, dan volgen daarop consequenties afhankelijk van welke leeftijd zij hebben.

Samen delen

Toevallig hier in de herfstvakantie ook weer de zoete inval gehad. Meestal vragen de kinderen netjes of x aantal vrienden morgen of later mee kunnen eten zodat ik weet en rekening kan houden.
Maar ze komen ook weleens 'zomaar' mee en blijven langer hangen.
Of ze blijven ineens slapen en sluipen 's nachts naar binnen na een feest.
Dochter wil het ook altijd graag weten want als er vrienden van zoon zijn blijft ze graag een beetje op haar kamer, geen zin in dat luidruchtige jongensgedoe. En ze wil het graag vooraf weten.
Als ik het vooraf weet houd ik er rekening mee met boodschappen doen en anders delen we gewoon wat we hebben en improviseer ik wat ter plekke.
Ik kan me voorstellen dat je je kinderen niet als 'gasten' wil behandelen die vooraf te kennen moeten geven of ze mee eten of niet.
Ik kan me wel voorstellen dat je een deel van de verantwoordelijkheid bij vader legt. Komt het onverwacht en moet ik weg, bestel dan een keer pizza of los het zelf op met eten.

Niki73

Niki73

24-10-2016 om 10:50

Gezinsapp

Ik ben een groot voorstander van praktische oplossingen: zorg voor een gezinsapp waar de kinderen overleggen/laten weten wanneer ze waar zijn.
Zeg duidelijk dat je graag een dag van tevoren weet wie er mee-eet of vervoer nodig heeft.
AnneJ kan blijkbaar goed improviseren, Kandelaar niet zo. Daar hebben de kinderen maar mee om te gaan.
Wij hebben ook een gezinsapp met het wedersamengestelde gezin, hoewel spontane dagwissels bij ons zeldzaam zijn. We delen er vooral klein lief en leed, heel fijn.

Els

Els

24-10-2016 om 12:20

Kandelaar4

Geen ervaring hier. Gelukkig .
Maar, wat ontzettend fijn dat de kinderen altijd welkom zijn en ook bij 'de nieuwe vrouw' een echt huis hebben op die manier. Mijn kinderen moeten ook vooraf laten weten (vragen) of iemand mee mag eten of dat zij elders of op een andere tijd eten maar ze mogen wel altijd, met hun eigen sleutel, in hun eigen huis binnenkomen. Net als ik. En (zoals gezegd, zonder enige ervaring op dit gebied) mag ik voorzichtig zeggen dat de gedachte in mij opkomt dat zij jullie samengestelde gezin misschien wel meer 'thuis' en 'eigen' vinden dan jij? Het lijkt mij dat het voor de kinderen vast prettiger voelt als jij er rekening mee houdt dat ze altijd kunnen binnenvallen (badjas aan dus) of dat je jezelf in onderbroek even op je gemak voelt bij 'jouw' kinderen als bij 'zijn' kinderen dan dat ze regels opgelegd krijgen over het melden dat zij komen? Zou het niet weinig gastvrij of 'eigen' aanvoelen voor de kinderen? En 'jouw' kinderen mogen wel in- en uitlopen maar zijn kinderen moeten eerst een berichtje sturen?
Gewoon, om het ook eens van die kant te bekijken?

Taruh

Taruh

24-10-2016 om 12:30

els

ik zou het ook van mijn eigen kind erg prettig vinden als het laat weten dat er vrienden mee komen. Ik bezit namelijk geen eens een badjas....
bij een samengesteld gezin lopen vele dingen nu eenmaal net een klein beetje anders. En ja, ze zijn wel eigen maar het vergt wat meer communicatie.

Stel ze melden we komen dan en dan aanwaaien, dan kun je bv aangeven, dat is prima maar papa/mama, x-je is er niet. Gewoon als mededeling. Erg handig als ze net papa/mama of x-je wilden zien/spreken. Alleen thuis is ook geen problem natuurlijk.

vb: "Zeg pap, ik kom morgen bij jullie eten want dat past het best met huiswerk en zo." Is het wel zo fijn dat er dan ook iemand is om mee te eten.

Kandelaar4

Kandelaar4

24-10-2016 om 12:59

Mijn vriend

...wil zijn kinderen het liefst elke dag zien en grijpt dan ook elk moment aan om ze te zien en hier te hebben. Ik steek er anders in... als mijn kinderen er zijn vind ik het superleuk en heelrij dat ze er zijn, maar als ze bij mijn ex zijn vind ik het ook prima en vind ik de tijd die ik voor mezelf heb ook heerlijk. Daarin verschillen vriend en ik dus wel van elkaar en snappen we elkaar daar ook niet altijd in.

Ik zal nooit zeggen dat ze niet kunnen komen... hoogstens als er iets is zoals Lente aangeeft... als je misschien doodziek bent of iets. Overigens vind ik de tips over een weekplanner of een groepsapp van Stickertje, Kelly en Niki73 heel goed!! Die ga ik zeker voorstellen aan vriend! Fijn dat jullie zo meedenken. Mijn kids zijn daar overigens veel te klein voor maar de kids van vriend zijn al bijna pubers (12 en 14).
Niki73 had het over mijn improvisatievermogen en ik wil mezelf niet meteen een sticker opplakken maar het lijkt soms wel alsof ik wat autistisch heb waardoor ik het inderdaad moeilijk vind om ineens te improviseren. Op mijn werk heb ik daar geen last van maar thuis wil ik graag alles van tevoren weten. Niet om ergens wel of niet toestemming voor te geven maar om te weten wat er gaat gebeuren.

Els, ik ben bij vriend ingetrokken. Er staat hier in de woning niks wat van mij is en ik heb weleens aangegeven dat ik me hier niet 'thuis' voel. Ik ben opgehouden om het hier over te hebben omdat er niks verandert voorlopig. Misschien werkt dat wel door richting zijn kinderen...dat ik daarom precies wil weten wanneer ze komen. ik weet het niet. Ik heb het idee dat ik de enige ben die zich hier niet helemaal thuis voelt. Mijn kinderen ( 5 en 7) volgen wel en zijn altijd hun vrolijke ik. Die hebben nergens last van. Maar mijn kinderen lopen niet in en uit hoor. Die zijn er volgens een strak co-ouderschap schema wat ik met mijn ex heb.
Overigens is mijn band met zijn kids prima, dat is het niet.

Lente

Lente

24-10-2016 om 20:40

Klinkt dan goed, zo'n app

Overigens zijn de kinderen van hem niet bijna pubers. Het zijn pubers.
Ik denk dat zo'n groeps-app prima kan werken. Hij, jij en zijn kinderen zitten daar dan in. Hij meldt in die app dat ze komen, jij meldt dat je het leuk vindt of vraagt iets over het eten, zij reageren en gaan misschien ook melden wanneer ze komen. En meld vooral tussendoor wat leuks of vraag iets aan de kinderen.
Wij hebben veel lol van onze familie-app.

Heel eerlijk dat je meldt dat je graag alles van tevoren wil weten.
Misschien komt er een moment dat je dit ook kan delen met je stiefkinderen. Dan snappen zij waarom jij die informatie nodig hebt. Ik neem aan dat je partner dit al weet.

Ff zo

Ff zo

24-10-2016 om 20:59

plotselinge veranderingen

Ik ben ook een type die het liever van tevoren weet zodat ik er rekening mee kan houden (nb ik heb geen samengesteld gezin, maar een gewoon gezin). Gewoon omdat ik dat praktischer en prettiger vindt. Omdat ik liever geen eten weggooi, en wel voor iedereen gezond eten wil hebben.

"Niki73 had het over mijn improvisatievermogen en ik wil mezelf niet meteen een sticker opplakken maar het lijkt soms wel alsof ik wat autistisch heb waardoor ik het inderdaad moeilijk vind om ineens te improviseren. Op mijn werk heb ik daar geen last van maar thuis wil ik graag alles van tevoren weten. Niet om ergens wel of niet toestemming voor te geven maar om te weten wat er gaat gebeuren."

Hoe kom je er bij dat je iets autistisch hebt omdat je dingen van tevoren wilt weten?

Lijkt me wat kort door de bocht. Dan hebben heel veel mensen wel iets autistisch .

Je hebt ook mensen die een ander verwijten dat ze niet flexibel zijn, omdat die ander niet meteen meebeweegt als zij opeens iets anders willen. Je zou het voor de grap eens moeten omdraaien, en spontaan iets anders doen dan diegene verwacht (en dan diegene leuk vindt), en kijken of ze dan zelf wel zo flexibel zijn als ze doen voorkomen.

Oftewel: flexibel zijn omdat je zelf iets anders wilt (of zelf wel voorbereid bent door je kinderen), is iets anders dan flexibel zijn omdat iemand anders opeens iets wil, waar je niet op voorbereid bent of waar je geen (of minder) zin in hebt.

Els

Els

25-10-2016 om 07:45

Klinkt goed!

Nou, alhoewel je het waarschijnlijk niet gemakkelijk hebt want het is immers niet fijn om je (nog) niet helemaal thuis te voelen vind ik wel dat het goed klinkt! En erg fijn voor alle kinderen. Volgens mij is het erg belangrijk dat de kinderen steeds een goed thuis hebben. Natuurlijk kost het jou misschien wat meer tijd om je ook echt thuis te voelen, maar dat komt er vast ook aan. Zo'n app klinkt goed. Hebben wij ook thuis. Voor gekkigheid of dingen die we meemaken. En de succes-wensen bij proefwerken waar hard voor is geleerd of voor het sturen van boze emoticons als een uur uitvalt en de jongens voor niets vroeg zijn opgestaan. Niet om te laten weten dat we naar huis komen maar dat is dan weer logisch, vind ik.

Kandelaar4

Kandelaar4

25-10-2016 om 10:35

FF zo

Nou daar zeg je wat Ff zo..... als ik iets zeg of doe wat niet in het straatje past van vriend dan heeft hij daar zeker een mening over en aarzelt dan ook niet dat aan me te laten weten. Kind-technisch maakt het hem allemaal niet uit en kan het niet gek genoeg. Het is ook zo dat het hem niet uitmaakt of mijn kinderen te pas en te onpas binnenvallen. Vindt hij alleen maar gezellig. Nu wil het geval dus dat mijn kids niet te pas en te onpas binnenvallen omdat mijn ex en ik die (strakke) afspraken hebben.
Nee het zal geen autisme zijn maar ik hou van regeltjes, om het allemaal duidelijk te hebben. En ik ben gewoon niet zo'n übermoeder als mijn vriend wel is. Ik ben misschien ook meer op mijn eigen tijd gesteld als dat hij is...Dat alles bij elkaar maakt dat ik het graag van tevoren wil weten.

Over een aantal maanden gaan we (als het goed is) verhuizen naar een ander huis. Dat huis is alsnog van hem maar we richten het wel samen in Ik hoop dat ik dan wel meer mijn plek in huis weet te vinden/ maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.