Relaties Relaties

Relaties

buurvrouw

buurvrouw

28-03-2013 om 11:02

Ouwe zeur van een buurman... zucht

Sinds een maand wonen we in een nieuw huis. Erg fijne plek en we zijn er erg blij mee.
Helaas is de buurman wat minder blij met ons want voor we er goed en wel woonden liet de hij al merken dat hij toch wat ontstemd was over een aantal dingen: dat we in ons huis waren begonnen met klussen (niks breken of hakken, gewoon een keuken in elkaar schroeven, dat soort dingen) zonder hem daar in te kennen. En we hebben de voor- en achtertuin leeg gemaakt (bielzen, struiken en een paar boompjes eruit) omdat alles nogal was verwilderd en wij er graag een verzorgde tuin van willen maken.
De buurman maakt zich daar ernstig zorgen over en ergert zich (vermoedelijk) aan onze aanpak. Hij ergert zich eraan dat wij bepaalde struiken en planten hebben weggehaald. Hij heeft ook al aangegeven dat hij "wettelijk gezien" inspraak moet hebben in de erfafscheiding, die bovendien "wettelijk" maar een meter hoog mag zijn, "omdat hij wel gewoon zijn uitzicht wil behouden".
We hebben het hier dus over een erfafscheiding van drie meter lang, aan de voorkant van het huis, die hij niet kan zien vanuit zijn raam.

Maar goed, we hebben onze plannen een beetje bijgesteld en willen nu voorstellen om zo'n mat te plaatsen van een meter hoog, die je dan kunt laten begroeien. Dat willen we omdat we de fietsen in de voortuin moeten zetten en ze toch een beetje aan et zich willen onttrekken (ivm diefstal). Ze hoeven wat ons niet mee te betalen aan dat hek.
Inmiddels weet ik dat je naast zo'n hekje wel gewoon hogere struiken of planten mag plaatsen. Die staan dan op je eigen grond en dan heeft de buurman er in principe niets over te zeggen.

Vanaf het eerste contact merkte ik al een enorm wantrouwen (angst?) bij deze man en een bijzonder negatieve insteek (jullie gaan toch niet..., want stelt je voor dat..., het zou toch vervelend zijn als....) en zijn behoefte om kennelijk alles te onderbouwen met "wettelijk" en "formeel". Kortom, iemand bij wie je het nooit goed kunt doen.

Mijn vraag is: klopt het dat je inderdaad hoge planten naast een schutting mag zetten, als je ze 50 cm uit de erfgrens zet.

En wie heeft tips voor het omgaan met zo'n buurman Bolderbast. Hij woont met zijn vrouw EN zijn moeder. Misschien is dat z'n frustratie
Hij heeft ook al met de halve straat ruzie dus het ligt vermoedelijk niet echt aan ons.
Ik ga vandaag aanbellen met het voorstel voor dat hekje van 1 meter en hem vragen wat het probleem nou eigenlijk is en waar hij bang voor is. Misschien werkt dat.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
P

P

28-03-2013 om 11:31

Schuttingen voortuin

Het klopt wel dat er andere eisen zijn voor schuttingen in de voortuin qua hoogte dus ik zou gewoon de eisen uit jouw woonplaats uitzoeken.

MariaV

MariaV

28-03-2013 om 12:13

Goed idee

Ik denk dat het een goed idee is om hem te vragen waar hij vooral bang voor is. Druk hem op het hart dat jullie je vooral netjes aan de regels willen houden. Breng desnoods een taartje mee Het lijkt me inderdaad vooral angst.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

28-03-2013 om 12:37

Maar geef

ook je grenzen aan. Jullie mogen echt helemaal zelf uitmaken wat je in je tuin zet bijv. Tenzij je het uitzicht belemmerd e.d.
Verder is het ook zeker niet verplicht om klustijden door te geven aan e buurman. Maar het kan prettig zijn hem in dat opzicht wat tegemoet te komen door dit wel in grote lijnen door te geven. Tijdsafspraken te maken e.d.
Maar waarschijnlijk is het gewoon een vreselijke zeurpiet. Dus laat het vooral van je afglijden! Sterkte ermee.

Misschien

Misschien hebben jullie voorgangers het nogal bont gemaakt. Toen jullie aan de slag gingen dacht hij 'zie je wel, wéér van die mensen die geen rekening met me willen houden'. Ga erheen met een bosje bloemen, geef aan dat je graag op goede voet met hem wilt staan, dat je graag rekening met hem wilt houden, en overleg over dat hekje.
Ik heb zelf een jaar lang vreselijke buren gehad en toen die vertrokken merkte ik bij mezelf ook een enorm wantrouwen naar de nieuwe buuf. Gelukkig had zij dat feilloos in de gaten en wist ze me snel gerust te stellen. Zo stuurde ze me even een sms als ze wat langer wilde boren. Doordat zij rekening met mij hield was ik al snel 'om'.
Het is ontzettend frustrerend als je het gevoel hebt dat je buren gewoon maar doen waar ze zin in hebben. Als jij als buurvrouw hem ervan kan overtuigen dat je het beste voorhebt met jullie burenrelatie, zal hij ook vast water bij de wijn doen. En anders heb je het in ieder geval geprobeerd en kun je alsnog je gang gaan.

Wilma

Wilma

28-03-2013 om 13:58

1.80 toch

Volgens mij mag de heg in voortuinen zelfs 1.80 zijn.
Ik zou vooral goed je eigen grenzen bewaken, mijn idee is dat zo'n type steeds meer inspraak wil.

P

P

28-03-2013 om 14:06

Hier niet wilma

Dat is voor de achtertuin. Ik zou niet willen dat ik voor ook ingebouwd zit want daar kijk je niet overheen als je uit je raam kijkt.

Marie

Marie

28-03-2013 om 14:54

Omgevingsloket

Hoi
Je kunt via www.omgevingsloket.nl checken wat de voorwaarden m.b.t. plaatsen van erfafscheidingen etc. zijn.

Heks

Heks

28-03-2013 om 18:53

Slecht idee

Ik zou deze man zeker niet gaan vragen waar hij bang voor is. Ik vermoed namelijk dat je de plank fors misslaat, omdat het nooit bij hem zal opkomen dat hij bang is, maar dat hij in zijn beleving gewoon gelijk heeft en het recht aan zijn kant. Hij zal je wegzetten als "hysterisch mens" ofzo.
Wees vriendelijk maar beslist in de conversatie en houdt het bij onderwerpen als heggen, erfafscheidingen en desnoods het weer en de samenstelling van de grond. En zorg dat je vooraf uitstekend geïnformeerd bent, zodat hij je niet met pseudo regels en wetten kan overdonderen.

Hm of andere strategie

vriendelijk lachen doorlopen want je hebt het te druk. Dus zo min mogelijk contact hebben maar als je het niet kan ontwijken op alle dingen die hij zoal wil bespreken zeggen 'oh ja dat zei je laatst al, heb je nieuwe schoenen trouwens?'. Of misschien zijn tips vragen wel wat, over welke latex nou het beste is, van die onbenullige dingen waar hij misschien wel heel uitvoerig zijn deskundige mening over heeft.

MIsschien is die man gewoon wel op een heel onhandige manier verlegen om een praatje ? Dus als je het kort houdt maar telkens wel probeert positief en vriendelijk te zijn over een ander onderwerp trekt het misschien wel bij.

En anders, moeilijk, jammer en vervelend, ik zou wel even alle regels inderdaad door nemen en voorkomen dat deze man als een pitbull transformeerd en op elke cm schutting en heg gaat staan pissen, letterlijk of figuurlijk.

Buren zijn niet altijd makkelijk, ik sprak gisteren weer iemand die een oplopende ruzie heeft over een hele oude mooie magnolia boom die de buurman grotendeels wil zien verdwijnen omdat het zijn uitzicht belemmerd(zonde !!).

Oei manda die boom!

Zeg me ajb dat die niet in A'dam staat, want wij vinden hem zo mooi!

sinas

sinas

28-03-2013 om 23:50

Groene afscheiding

kan anders beoordeeld worden dan een schutting. Hier is een groene afscheiding niet gebonden aan hoogte, in de voortuin.

marv

marv

29-03-2013 om 16:21

Sinas ot

ik dacht even dat het draadje een medische wending had genomen

Wilma

Wilma

29-03-2013 om 22:41

Oh misschien is dat hier ook

Dat een groenafscheiding 1.80 mag zijn en dus niet een schutting. Lijkt me nog niks trouwens, zo'n hoge heg ...

Beetje slijmen idd

Met een taartje op de thee, het is zoveel waard om zo'n relatie goed te houden. Wel goed geïnformeerd zijn over wat wel en niet mag, maar de mededelingen daarover marineren in een beetje stroop. Misschien wil hij zijn deskundigheid wel even loslaten op welke begroeiing het beste op zo'n hekje gaat, ofzo.

buurvrouw

buurvrouw

02-04-2013 om 10:45

Ouwe zeur

Vriendelijk dank voor alle reacties, die ik inmiddels een beetje heb gecombineerd in mijn offensief.

Na het bezoekje van de buurman heb ik eerst maar even de gemeente gebeld om precies te weten te komen wat de regels nou zijn en die zijn eigenlijk vrij eenvoudig: in de achtertuin mag een erfafscheiding 2 meter hoog zijn en in de voortuin 1 meter. Boompjes of struiken die naast de schutting staan mogen zo hoog zijn als je wilt, als ze maar geen schade of gevaar veroorzaken.
Vervolgens heb ik aangebeld en gezegd dat we de (door hem) gewenst (en wettelijk toegestane) hoogte zullen aanhouden. Toen begonnen hij en zijn vrouw vervolgens - naadloos - over de beplanting: dat we er dus geen klimop tegenaan moesten zetten omdat dat zo woekert (terwijl ze zelf een hele schutting achter hun huis hebben die met klimop is begroeid
Meteen heb ik maar gevraagd of er soms met de vorige bewoners vervelende dingen zijn gebeurd op tuingebied. Bleek inderdaad dat ze niet zo'n goede relatie hadden. En toen ik vroeg of zij wisten wat dat enorme metalen rek was dat op ons dak ligt, antwoordde hij heel laconiek dat dat hun rek was. Wij dachten dat het een balkon-achtige constructie was van de vorige bewoners maar dat is dus van de buren. Nou, dat donderen we natuurlijk gewoon hupsakee! in hun achtertuin

Alles bij elkaar denk ik dat het een beetje zure mensen zijn die gewoon altijd wat te zeuren moeten hebben: als ze krijgen wat ze willen verzinnen ze gewoon iets nieuws en gaan ze daar weer moeilijk over doen. En ze meten met 2 maten (zie klimop en rek op dak).
Nou ja, ik heb de "pijnpunten" benoemd, wij houden ons netjes aan de regels en verder glimlach ik gewoon vriendelijk. Maar ik pieker er niet over om een taart aan ze te geven. Oké, een bloemetje misschien. Een heel klein bloemetje, madeliefje ofzo

Dank voor alle reacties.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.