Relaties Relaties

Relaties

Oef: nieuwe partner steunen bij instorten bedrijf

Dag allemaal
Ik voel me machteloos. Sinds begin juni heb ik een relatie met een man die samen met zijn oudere broer een bedrijf aan het opstarten was. Een paar weken geleden heeft broer echter besloten om het bedrijf met zijn vriendin voort te zetten ipv met broer. Vriendin had al een rolletje in bedrijf maar wou veel meer gaan doen, mijn vriend was erop tegen omdat vriendin geen kennis van zaken had op marketing gebied. Afin: het oorspronkelijke idee waarop het bedrijf gebaseerd is, was van de broer van mijn vriend die nu heeft besloten om verder met alleen zijn vriendin door te gaan. Juridisch zal er nog heel wat uit te vechten zijn: vriend heeft claim neergezet bij broer, advocaat geeft hem goede kans van slagen. Maar vriend is kapot: hij werkte al bijna een jaar samen met zijn broer aan het project, ze waren klaar om te launchen en twee weken voordat ze online zouden gaan: bam. Ik wil me absoluut niet mengen in de ruzie tussen de twee broers maar ik heb met mijn vriend te doen. Aan de andere kant wil ik zijn vriendin blijven en niet een soort therapeut worden. Ik vind het normaal om hem te steunen, het is ook een enorme k..streek, maar ik wil niet meegesleurd worden in de huidige strijd. Moeilijk.
Sini

Katniss

Katniss

02-12-2015 om 09:06

Oplossen

Vervelend, zoiets wil je niet in je prille relatie. Aan de andere kant biedt het wel inzicht in hoe je vriend zoiets oplost/aanpakt. Zwelgt hij in zijn ellende of baalt hij een paar dagen en werkt dan naar de oplossing. Ik denk dat je er inderdaad voor moet waken dat je zijn therapeut wordt. Anders heb je straks een relatie dit overwegend gedoe oplevert.
Is dit dezelfde man als van de vechtscheiding?

vlinder72

vlinder72

02-12-2015 om 09:23

strijd?

Het is zoals het is. Broer en vriendin gaan verder met het bedrijf. Je vriend ligt eruit. Dat gaat echt niet meer veranderen.

Maar hoe gaat broer dit financieel met zijn broer oplossen? Is er sprake van een BV en zijn er aandelen? Moet vriend uitgekocht worden? Hoe gaat broer vriend compenseren voor zijn inzet het afgelopen jaar?

Ik zou vriend aanraden een goede advocaat in te huren om het zakelijk op te lossen. Afstandelijk en zakelijk. Je kan niet zomaar iemand eruit zetten. Broer zal dit correct moeten afhandelen. Nu maar hopen dat ze ook echt een bedrijf hebben opgezet (dus kvk, notaris etc) en dat het niet vooral een keukentafel verhaal is.

Katniss

Katniss

02-12-2015 om 09:35

Vlinder

Oh, jij gaat al uit van een 'echt' bedrijf. Ik ken mensen die al een paar keer een bedrijf zijn gestart en nog veel vaker plannen hebben gemaakt (waar dan ook echt wel serieus tijd in werd gestoken). Ik zag dit dus vooral als een flinke domper maar geen enorm drama. Hopelijk heeft hij ook nog gewoon een baan.

Hortensia

Hortensia

02-12-2015 om 09:46

vriendin vs therapeut

Qua relaties ben ik wel de laatste die je advies zou kunnen geven maar ik denk dat je in een relatie op een bepaald moment altijd wel eens een therapeutische rol (maar dan niet al te groot) aan moet nemen. En dan gebruik ik "therapeutisch" met een knipoog, want ik wil het niet te zwaar maken.

Misschien helpt het als je zegt dat je het heel rot vindt voor hem, en kun je vragen hoe je hem hierin kunt steunen omdat je niet goed weet waar hij behoefte aan heeft. Misschien wil hij een uithuilschouder. Of iemand die juist relativeert. Of iemand die alleen maar luistert.

Daar kun je maar op één manier achter komen. Vragen!

Sterkte ermee!

Mijntje

Mijntje

02-12-2015 om 11:07

eens met Hortensia

Natuurlijk bied je je schouder, maar dan ben je nog niet meteen een therapeut. Als hij ziek was en je hielp hem, ben je ook niet meteen een mantelzorger. Of wel, maar wat maakt dat uit
Het is gewoon klote dit, maar het is zoals het is en hij moet weer verder. Het is te hopen dat de verstandhouding met zijn broer ooit nog goed komt.

Luisteren.

Vooral luisteren naar je vriend en iets tegengas bieden. "Hij is kapot", daar moet hij snel weer uitkrabbelen, een periode flink balen is logisch, maar helemaal kapot biedt geen oplossing.
Zakelijk aansturen op een snelle, redelijke oplossing, financieēl gezien, en hopen dat de verstandhouding tussen de broers weer goed komt.

Zakelijk en privé verbonden zijn is vaak zeer gevoelig.

Het is ook flink balen, de toekomstdromen moeten bijgestuurd worden.

Nimbo

Nimbo

03-12-2015 om 02:51

maar wat maakt nu

Dat jij het hebt over zijn therapeut zijn? Dat is mij volledig duister.
Ik bedoel; een goede vriend die is in een periode dat je het moeilijk hebt een luisterend oor, zal je voor een deel voor zover mogelijk uit de wind houden en neemt tijdelijk genoegen met iets meer geven dan nemen, toch?
Hoe stelt hij zich op? Hoe verwerkt hij zijn gevoelens? En hoe reageer jij daar op? Eist hij van jou dat je stelling neemt?

mirreke

mirreke

03-12-2015 om 10:54

Niet slim

van de broer. Relaties kunnen uitgaan, de bedrijven die het langste stand houden ook in zwaar weer, zijn familiebedrijven.

Ok, daar heb je niets aan. De beslissing is blijkbaar genomen. Wat een rare streek trouwens. Ik snap wel dat je vriend zich echt genaaid voelt...

Maar hoe daarmee om te gaan. Ik snap het eigenlijk niet zo goed, want waarom zou je bang zijn zijn therapeut te worden? Als iemand in de put zit biedt je een luisterend oor en steun, neem ik aan. En je helpt hem door andere perspectieven aan te reiken, zodat hij weer uit het dal kan klimmen.

Daarbij hangt het af van de situatie: hoe ver waren ze al? Zijn er dingen op papier en vastgelegd? Waren er al contracten opgesteld? je zegt twee weken voor de launch, dus het lijkt mij dat eea al in kannen en kruiken was. Dit is de vriend met de aparte tijdsbeleving, toch? Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben, dat broerlief zich daar aan ergerde?

En waarom was je vriend tegen een grotere rol voor de vriendin? Want alleen maar de reden dat ze geen marketing ervaring had vind ik wat mager. Want die kun je toch opdoen? Speelde er ook irrititatie tussen die twee? Ja, dan heb je vaak dat er voor de partner wordt gekozen...

Enfin, ik zou als vriendin gewoon doen wat me nodig lijkt in de omstandigheden. Je schreef eerder dat deze man helemaal geweldig was Blijkbaar hoort erbij dat hij alles nogal intens beleeft, jullie liefde, opgaan in iets wat zijn aandacht volledig opeist, en nu dus ook de deceptie van te zijn 'verraden' door zn eigen broer. Ik zou hem dus aanhoren, troosten, steunen, maar zeker ook stimuleren verder te gaan. Als het in de put zitten je erger lijkt dan normaal, zou ik hem denk ik op een gegeven moment aanraden naar een echte therapeut te gaan. Wie weet zitten er nog familiedingetjes onder die het uitvogelen waard zijn.

Nogmaals, ik vind het niet slim van de broer. Maar aan de andere kant ook goed dat het nu eruit komt. Want als hij nu zomaar van het een op het andere moment een rare bokkensprong maakt, had dat waarschijnlijk ook kunnen plaatsvinden als het bedrijf al rond was. Hij is gewoon niet erg betrouwbaar gebleken. Beter nu dan op een nog veel onhandiger moment.

Wie weet heeft je vriend de smaak te pakken, en kan hij voor zichzelf wat opzetten. Ik zou trouwens ook niet te lang in de ruzie blijven hangen, als ik hem was. Het blijft toch je broer...

Sinilind

Sinilind

03-12-2015 om 22:30 Topicstarter

Ze waren ver

website klaar, statuten klaar, kvk inschrijving geregeld, nou ja ver dus. Vriend had ook eigen geld geïnvesteerd. Het k.. is dat vriend vanuit zijn positie als huisvader + freelancer aan het project egonnen is op het moment van zijn scheiding 18 maanden geleden, Tja. Hij gaat eeuit komen, is aan het kijken hoe verder in aangepaste vorm zonder broer, maar het is natuurlijk ontzettend pijnlijk. Hij heeft bijna een jaar het marketing/bedrijfsplan gemaakt terwijl zijn broer de creatieve aspect voor zijn rekening hield, en nu heeft broer de marketing en bedrijfsvoering rol aan zijn vrouw gegeven. Die dus blijkbaar al lang en redelijk stiekem haar man manipuleerde zodat hij mijn vriend eruit zou werken. Het is ontzettend pijnlijk.
therapeut: tja, ik merk dat vriend de afgelopen dagen de neiging had om het verhaal opnieuw en oonieuw te vertellen, inmiddels is het minder. Natuurlijk wil ik hem steunen maar ik heb ook op het ogenblik zware problemen op mijn werk. Maar hij lijkt weer wat energie te krijgen dus... we zullen zien,
Sini

Sinilind

Sinilind

03-12-2015 om 22:34 Topicstarter

Katniss

ik heb na mijn scheiding een poos een relatie gehad met een man die in een vreselijke vechtscheiding lag. Na een poos heb ik de stekker uit de relatie getrokken, niet te doen. De exvrouw bleef de kinderen tegen haar ex-man en mij opzetten, hij reageerde als een stier op een rode lap in plaats van rustig te blijven, en uiteindelijk had ik geen energie meer over. Ik ben een poos alleen geweest en toen ik er "klaar" voor was ben ik via dating site op pad gegaan. Met als resultaat sinds begin juni een nieuwe relatie
Sini

mirreke

mirreke

04-12-2015 om 05:56

Hmmm jurist

Ik zou als ik je vriend was toch ook eens informeren bij een jurist, of dit zomaar kan.

Als hij marketingplan (= tijd en kennis) en geld heeft geïnvesteerd, is dat dan niet iets wat hij van z'n broer zou moeten kunnen terugvorderen? Het lijkt met toch niet dat broer dat plan zomaar kan inpikken? Of is het niet zelfs zijn eigendom, dat marketingplan?

Zoals je het omschrijft lijkt het alsof ze het samen deden, zouden ze dan ook samen ingeschreven worden bij kvk?

Ik vind het echt bizar. Daar rust geen zegen op, op dat nieuwe bedrijf van broer. Dit is geen goede start.

vlinder72

vlinder72

04-12-2015 om 06:44

sinilind

Ik heb het al eerder gezegd en Mirreke ook. Dit is zakelijk. Je vriend heeft veel tijd erin gestopt maar wordt er nu uit gezet. Stel nou dat hij geen broer was maar een collega. Samen zetten ze het bedrijf op en op het laatste moment zegt collega 1 bedankt maar ik ga verder met mijn vriendin.

Het lijkt mij niet meer dan normaal dat er dan een vergoeding moet plaatsvinden. Dus stuur een rekening voor consultancy uren. Of nog liever, informeer eerst bij een jurist wat de mogelijkheden zijn.

Hortensia

Hortensia

04-12-2015 om 10:18

Sinilind

Je schrijft het even met een zinnetje er tussendoor, maar ik lees dat jij het momenteel ook niet makkelijk hebt op je werk. Heel veel sterkte daarbij!

Ik begrijp nu ook beter waarom je niet goed weet hoe je met de problemen van je vriend om moet gaat en bang bent een soort therapeut te worden. Ja, oude relaties die niet goed zijn afgelopen kunnen lelijke sporen achter laten...
Lukt het je om je te realiseren dat die relatie van toen weer heel anders is dan die relatie van nu? Een soort schone lei?

Sinilind

Sinilind

15-12-2015 om 08:13 Topicstarter

Heel erg zuur aan het worden

De website dat mijn vriend had ontworpen is online en broer van vriend+vriendin waren dit weekend in Maastricht om "hun" bedrijf te presenteren. Inmiddels is een bevriende advocaat van mijn vriend op de zaak gezet, die geeft hem kans van slagen mocht het tot een rechtszaak komen. Alleen de kosten van de rechtszaak zitten om en nabij de 6000€ (advocaat is pro bono) en mijn vriend heeft dat geld niet. Zo simpel is dat. En dat weet zijn broer ook wel. Ik ben bijna nog bozer dan vriend als het kan.
Sini

Niki73

Niki73

15-12-2015 om 12:36

Vragen?

Heeft je man al gewoon (neutraal) gevraagd wat zijn broer voorstelt als vergoeding voor alle uren die je vriend erin gestoken heeft?

Mediation?

Jeetje Sini, wat een verhaal. En ik snap je boosheid. En ook dat jij bijna nog bozer bent dan je vriend, want ja, het is toch zijn broer, die relatie wil hij graag goed houden lijkt me. Daarom zat ik te denken aan mediation. Want dit wil je vriend natuurlijk niet zomaar over zijn kant laten gaan. Maar een stap naar de rechter kan natuurlijk zorgen voor een definitief verbroken relatie tussen de broers.
Sterkte allebei hiermee, kan me voorstellen dat het je vriend zijn leven een beetje beheerst nu...

Hortensia

Hortensia

15-12-2015 om 13:01

oh bah

Wat ongelooflijk zuur allemaal

Heel veel sterkte hiermee!

inlog?

Heeft jouw vriend nog de inloggegevens van de website? Dan kan hij hem gewoon offline halen en de codes wijzigen. Dat geeft hem een veel betere onderhandelingspositie. Mijn ex is webbouwer en die heeft dat wel eens gedaan bij wanbetalers.

vlinder72

vlinder72

17-12-2015 om 12:12

broer

Heeft hij al een declaratie ingediend bij zijn broer voor alle uren die hij in het bedrijf heeft gestopt? En hoe reageerde zijn broer hierop?

Als ik dit zo lees, zal hij geen onderdeel meer gaan uitmaken van het bedrijf. Het enige dat hij nog kan doen is ervoor zorgen dat het bij zijn broer financieel pijn doet.

Dat moet je dan wel willen.

We hebben het wel over broers.

vlinder72

vlinder72

17-12-2015 om 12:40

Klopt Wil40

Maar deze twee broers zullen waarschijnlijk niet meer gezellig kerst samen vieren. Dit blijft altijd tussen ze in staan. Zeker als de onderneming goed gaat lopen.

Rond het dan tenminste zakelijk af. Zoals je ook zou doen als het geen broer zou zijn. Op die manier kan je het afronden en weer door gaan. En hopelijk toch nog iets van een relatie met je broer hebben.

Vlinder

Zakelijk afronden is in de praktijk niet zo eenvoudig als het om familie gaat. Zakelijk en privé lopen door elkaar.

Wie wordt de winnaar, wie de verliezer? Zie je het voor je, samen in de rechtbank, hard tegen hard? Ik niet. Maar de keuze kan alleen de vriend van Sini zelf maken.

Sinilind

Sinilind

29-12-2015 om 22:47 Topicstarter

Stand van zaken

Mijn vriend heeft een bevriende advocaat op de zaak gezet. De advocaat heeft een brief gestuurd naar de broer van mijn vriend en de accountant die het hele proces van bedrijfsvorming bijgestaan ook een copie van de brief gestuurd. In de brief een officiele "klacht" + factuur voor de gewerkte uren de afgelopen maanden. Et is tot nu toe (na 10 dagen) geen enkele reactie gekomen.
Wel heeft mijn vriend gehoord, via andere familieleden, dat broer en de vriendin van broer al langer sjoemelen met uitkeringen en niet declareren van inkomen, en nep-aanhouden van twee adressen ivm uitkeringen terwijl ze eigenlijk een gezamenlijk huishouden voeren. Het geeft natuurlijk een manier om drukte uit te oefenen op broer en zijn vriendin (tegen broer zeggen: handel af en betaal me de gewerkte uren anders geef ik jullie op) maar verdient evenmin een achoonheidsprijs als het gedrag van broer. Het is een vervelend verhaal met een vieze nasmaak. Hij weet het even niet meer en ik okk niet.
De beslissing, wat het ook wordt, is aan hem, niet aan mij.
Sini

mijk

mijk

29-12-2015 om 23:04

dat klinkt dan wel

Alsof het uiteindelijk wel beter is om geen zakelijke partner te zijn van deze man.

Wat een narigheid...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-12-2015 om 00:02

Ja

Klinkt eigenlijk alsof ie nog goed weggekomen is.
Broertje neemt het allemaal niet zo nauw.

Mijntje

Mijntje

30-12-2015 om 08:36

soms

Soms is het ook beter er geen energie meer in te steken, want wat levert het op? Alleen maar negatieve dingen. En misschien 'je gelijk', maar wat is dat dan waard? Je vriend weet van zichzelf wel dat hij gelijk heeft.
Deze 'zaak' moet denk ik niet te lang duren, want zolang het duurt heeft je vriend stress.
Ook als is eea niet eerlijk gegaan, zijn energie steken in ander werk is ook een optie. Het lijkt idd dat hij misschien wel een nare dans ontsprongen is.

Tihama

Tihama

30-12-2015 om 17:14

Mijn idee

Mijn idee is dat je vriend eigenlijk heel blij mag zijn dat hij hier niet mee verder gaat.

Het scenario dat ik verwacht: broer en vriendin krijgen vroeg of laat de aanmaning voor de onterecht ontvangen uitkeringen. Dan gaan ze vermoedelijk proberen die schulden te betalen met inkomsten vanuit het bedrijf. Er is dan grote kans dat ze dat geld onttrekken ten koste van de reserveringen voor de belasting, die ze het jaar erop zullen moeten betalen. En de belasting zal namelijk echt wel gaan innen. Gezien hun opportunisme is de kans ook groot dat ze sowieso te weinig reserveringen opnemen.

In dat geval wordt je vriend meegezogen in dat faillissement.

Het lijkt mij eigenlijk het meest verstandig dat je vriend op dit moment juist zeker stelt dat hij op geen enkele manier verantwoordelijk kan worden gesteld voor het bedrijf. Dus precies het tegenovergestelde van wat hij eigenlijk zou willen. Afronden en verlies nemen, dat lijkt me het enig verstandig.

En voor jou: heel veel sterkte. Ik gun je zo graag een leuke relatie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.