Relaties Relaties

Relaties

Kerstklokje

Kerstklokje

28-11-2016 om 13:37

nu al kerstgedoe

Ik ben op zoek naar tips om dit jaar kerst in goede banen te leiden.
Mijn zus en ik hebben altijd een wat lastige relatie met onze ouders gehad. Ma is de baas en bepaalt, pa geeft haar in alles gelijk. Zus en ik zijn jong uit huis gegaan en zien onze ouders bij verjaardagen en gelegenheden als kerst. Heel af en toe voor een beleefd kopje koffie. Wij krijgen dan een monoloog van ma over ziektes en ruzies in de familie.
Zus heeft een man en geen kinderen (helaas, had ze graag gewild). Haar man heeft uit een eerdere relatie wel kinderen, die inmiddels volwassen zijn. Ik ben gescheiden en heb een jongvolwassen dochter, die in een andere stad studeert. Tot vorig jaar hebben we altijd een moment gevonden om op een voor iedereen acceptabele manier kerst te vieren, rekening houdend met de kinderen (en ouders) van zwager en de vader van mijn kind (en zijn vrouw en haar kinderen). Vorig jaar lukte dat eigenlijk niet omdat het tijdstip dat wij hadden bedacht niet in goede aarde viel bij ma en dat werd een gigantische ruzie. Ma stond erop dat we al onze plannen omgooiden. Uiteindelijk hebben we pa en ma niet gezien met kerst vorig jaar. Het duurde maanden om de relatie weer enigszins normaal te krijgen.
Dit jaar valt kerst nogal onhandig. Zus, zwager en ik moeten tot en met vrijdag de 23e gewoon werken (onderwijs, dus kunnen echt geen vrij nemen en we hebben de week voor kerst letterlijk iedere avond wat) en dochter heeft nog een groot tentamen op die vrijdag en kan pas 's avonds tegen 21 uur bij mij thuis zijn. We hadden bedacht om uit brunchen te gaan op eerste kerstdag en hadden ook al een gezellig restaurant gevonden. Ik heb het vanmorgen voorgesteld aan pa en ma, maar ma ziet er niks in. En als zij er niets in ziet, gaat het mooi niet door. Punt.
Ma vindt dat we allemaal maar daar moeten komen en dan allemaal wat meenemen. Nu zou je denken, prima toch? Maar ma kan echt niet koken en wij hebben allemaal echt de tijd en puf niet om dat allemaal op zaterdag voor elkaar te krijgen. We hadden ons echt verheugd op een keertje niks doen en bediend worden (en de afwas in het restaurant laten). En bovendien begint het ook nogal te irriteren dat ma's wil altijd wet is.
De keuze is nu dus: of zonder pa en ma uit brunchen gaan en weer maanden ruzie hebben (ik heb er de kracht niet meer voor), of maar weer buigen voor wat ma wil. Tweede kerstdag zit al vol met alle andere verplichtingen van kind en zwager.
Of zien jullie nog meer opties?

Catering?

Ff alleen praktisch, los van de verdrietige toestanden en de vraag wie er nu wel of niet zijn zin krijgt. Is catering iets? Eten bij je ouders laten bezorgen, liefst met de hele rataplan (borden, bestek etc) erbij zodat dat weer opgehaald kan worden?
Kost natuurlijk best wat, maar dat geldt ook voor uit eten. Heb je er in elk geval geen werk van.

Jasmijn

Jasmijn

28-11-2016 om 13:43

en bij ma koken

En als jullie gewoon de ingredienten meenemen en op eerste kerstdag het gewoon daar gaan koken? Doen wij namelijk ook want mijn moeder kan niet koken en heeft er geen lol in. Wij wel, dus we nemen alles mee en gaan daar lekker koken. Heel gezellig, hebben we meteen wat te doen overdag daar, want op een gegeven moment zijn we wel uitgepraat.

Kerstklokje

Kerstklokje

28-11-2016 om 13:44

Fijn!

Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik ga eens googlen wat ik kan vinden. Altijd fijn dit forum, het brengt je weer op andere ideeën.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-11-2016 om 13:53

Lastig hoor

Nu ik volwassen kinderen heb, voel ik wel dat ik het érg jammer zou vinden als ze niet meer zouden komen met feestdagen. Maar als ik eerlijk ben, zijn wij daar best lui in geweest. Eigenlijk vind ik ook dat het normaal zou moeten zijn als je ervoor kiest om feestdagen met je eigen gezin door te brengen. Zo is dat ook met Sinterklaas gegaan. Eerst vielen mijn zwager en schoonzus met kinderen af en later hebben wij ook aangegeven het liever met ons gezin te vieren, dus zonder opa en oma.

Op een gegeven moment hebben we schoonvader en -moeder wel bij ons uitgenodigd voor een kerstbrunch en sindsdien is dat een traditie geworden. We zijn blij dat we dat zo hebben kunnen regelen. Schoonmoeder blonk niet bepaald uit in kokkerellen, zij hadden een auto, dus dit was prettig geregeld zo.

Maar ja, ik kan niet verwachten dat mijn kinderen ons verdere leven naar ons toe komen draven, hoewel ik dat wel erg gezellig zou vinden. Dus ik probeer me wel aan te passen als dat gevraagd wordt.

Dit jaar is het schema wat ingewikkeld, waardoor we niet tijdens een kerstdag allemaal tegelijk bij ons kunnen eten. Dus is mij vriendelijk verzocht om dat op kerstávond te doen. Ik heb daar wel kort aan moeten wennen, maar ja, als dat de enige manier is om het hele stel bij elkaar te houden, dan moet dat maar.

Ik denk dat ik er iets anders in sta dan jij. Ik heb liever zelf de troep, als we daardoor thuis kunnen blijven. Ik ben graag thuis met feestdagen . En we hebben een afwasmachine, dat scheelt ook.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-11-2016 om 13:56

Mijn laatste opmerking klopt niet helemaal

Jij moet én de deur uit én je hebt troep van eten wat je thuis moet maken. Wat ik eigenlijk wilde zeggen is: als je toch al troep hebt, kun je dan niet voorstellen dat het hele stel bij júllie komt.Dat is wel meer werk, maar je kunt dan wel lekker thuisblijven. Nu zie ik dat je ook al een idee hebt gekregen om bij je ouders te gaan koken, dat is natuurlijk ook slim.

Kerstklokje

Kerstklokje

28-11-2016 om 15:26

geen energie meer

Jasmijn en ik hadden ongeveer tegelijk gepost. Als ik bij mijn ouders ga koken moet ik alsnog de boodschappen doen. Als ik een lijst maak en die aan mijn moeder geef, weet ik zeker dat we alleen het allergoedkoopste van het allergoedkoopste krijgen. Dat is een oorlogstraumaatje van mijn moeder, zij zoekt in de groentenhal dingen uit met een rot plekje en gaat dan afdingen bij de kassa. Garnalen/vlees/melk zijn standaard over de datum, want dat kan nog best. En over de sla gaat saus van de Lidl, die kost maar 75 cent.
Zo'n brunch in een restaurant zou alle problemen oplossen (ik zou zelfs voor iedereen willen betalen), maar ma houdt haar poot stijf en dan kunnen wij ons weer in bochten wringen om het haar naar de zin te maken. Ik heb een zwaar jaar gehad met twee overlijdensgevallen in de vriendenkring, ik heb gewoon geen energie meer. Ik denk dat ik de onderhandelingen maar aan mijn zus overdraag.
Mijn ideale kerst is met een bord boerenkool op de bank naar melige kerstfilms kijken. Lijkt me heerlijk...

Hanna

Hanna

28-11-2016 om 15:43

Kerstklokje

Zeker na je uitleg in je laatste posting zou ik inzetten op catering. Met een beetje geluk is dat ongeveer even duur als een brunch voor iedereen zelf betalen. Hopelijk betaalt je zus ook nog een stukje mee. Jullie kunnen het als iets heel feestelijks presenteren aan jullie moeder: we hebben iets heel speciaals voor je georganiseerd.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-11-2016 om 15:49

Kun je niet gewoon ergens iets afhalen? Voor mijn part Chinees?

Ik heb absoluut geen zin om met kerst te moeten koken, dus ik bestel al jaren bij de Turk. Lekkere bak luxe ijs na.

Kerstklokje

Kerstklokje

28-11-2016 om 16:08

catering

Ik vind catering inderdaad de beste optie. Ik ga op zoek! Zus wil vast wel meebetalen, die is allang blij als het naar ieders tevredenheid wordt opgelost.

Kerstmuts

Kerstmuts

28-11-2016 om 16:30

Niet meer in bochten wringen

Klinkt moeilijker dan het is. Gewoon tegen je moeder zeggen dat het toch de brunch in het restaurant wordt en dat je anders met een bord boerenkool op schoot lekker thuis een film gaat kijken.
Ik denk dat ze dan toch voor de brunch kiest.
Ik heb de afgelopen tijd gemerkt dat het heel goed werkt om niet meer andermans problemen op te lossen. Meestal lost het zich dan vanzelf op.

Thursday Next

Thursday Next

28-11-2016 om 16:58

vis/vleesschotel

Bij ons bij de visboer verkopen ze rond de kersttijd van die grote visschotels voor een aantal personen. Die moet je bestellen en kan je dan ophalen. Lekker stokbrood erbij, misschien nog soep, en klaar.
Dit is er vast ook wel van vlees. De prijs vind ik wel meevallen.

Lente

Lente

28-11-2016 om 17:35

De schotels vind ik ook slim

Je meldt je moeder dat jij en je zus al het eten meenemen en dat zij niets hoeft te doen. Als ze vraagt wat jullie meenemen, zeg je dat het een verrassing is. Zij hoeft alleen voor borden en bestek te zorgen.

Vervolgens nemen jullie die schotels mee. Stokbrood met kruidenboter meenemen of daar bakken. Koop wat luxe soep in de supermarkt en warm die bij haar op.
En vergeet het lekkere ijs niet.

Maar complete verzorging thuis is ook geweldig.

Beertje37

Beertje37

28-11-2016 om 17:43

Vakantie

Gewoon lekker ver weg op vakantie gaan werkt voor mij altijd erg goed. Het is heerlijk om kerst in Bangkok te vieren!

Kerstklokje

Kerstklokje

28-11-2016 om 17:52

haha

Ik word wel blij van jullie reacties. Alleen kerstmuts, jij kent mijn moeder niet. We hebben het vorig jaar zo gedaan (vastgehouden aan onze eigen plannen) en dat is eigenlijk pas in juli bij de verjaardag van dochter weer een beetje goed gekomen. Mijn moeder gaat zeker niet mee brunchen en blijft vervolgens dagelijks moeilijke emails sturen met beschuldigingen over ondankbare kinderen en wat de buurvrouw/tante Toos/achternicht Dorothée daarvan vindt. Ze bijt zich vast in haar gelijk en daar hebben we maanden last van.
Vakantie in Bangkok lijkt me heerlijk, maar past even niet in het budget met een studerende dochter op kamers.
Schotels vind ik een goed idee, ik fiets morgen even langs de visboer als ik van mijn werk kom.
Vanavond even met zus bellen. Samen staan we sterk

nora

nora

28-11-2016 om 18:57

poot stijf houden

zou ik ook echt niet doen.
Snap dat je er genoeg van hebt dat ze de dienst uitmaakt, maar ageren hiertegen had je beter eerder kunnen doen ivm haar leeftijd, veranderen wordt steeds moeilijker bij ouder worden.
Bovendien lijkt me een ander moment dan kerst eerder geschikt.
Bij ons ook altijd gedoe, dit jaar lijkt het vooralsnog mee te vallen. (puur toeval)

Kerstklokje

Kerstklokje

29-11-2016 om 10:49

opgelost!

Het is niet te geloven, maar het is opgelost!
Door de posting van Kaaskopje kwamen zus en ik op het idee om op kerstavond eten te halen (ma is een enorme fan van Indische rijsttafel) en dat hier op te eten. Wijzelf kunnen dan op eerste kerstdag brunchen, of helemaal niets doen, net hoe het uitkomt.
Meteen pa en ma gebeld en ze waren zomaar enthousiast. Pak van mijn hart.

Paddington

Paddington

29-11-2016 om 13:46

Fijn

Dat is een lekkere start voor de drukke december maand

Kaaskopje

Kaaskopje

30-11-2016 om 01:25

Leuk!

Fijn dat ik van nut ben geweest . Het is nog wat voorbarig, maar alvast een gezellige avond en verdere kerst gewenst.

Mooi!

Heel fijn dat het nu al goed geregeld is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.