Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Relaties Relaties

Relaties

Nog steeds zorgen om mijn ouders :( Wie heeft er tips?

Hallo allen,

Tijdje terug had ik een topic geopend dat ik mij zorgen maakte om mijn ouders. Ik ben zelf eind dertig, zij 70 jaar. Wat er in het kort aan de hand is: mijn moeder heeft sinds de zomer last van erge slapeloosheid en vage klachten (oorzaak = de lockdown en wegvallen van het gewone leven). Dit duurt nu al driekwart jaar en zij komt er niet uit. Hierdoor is zij heel vermoeid en somber met regelmaat, doet nog maar weinig etc. 


Ze heeft wel gesprekken met slaapcoach en psycholoog en is aan de anti depressiva gegaan (gaat hier trouwens weer mee stoppen want ze vindt het niet prettig voelen). Vader is hierdoor ook overspannen geraakt, met woedeaanvallen. Ik vind het heeeeeeeeeeeel lastig om ermee om te gaan. Ik ben enig kind en heb heel nauw en fijn contact altijd met ze.

Er is helaas geen vooruitgang, maar wel nieuws: er is een goedaardige tumor gevonden bij mijn moeder (goedaardig, dus niet levensbedreigend en kan niet uitzaaien. Ws gaan ze niet behandelen vanwege de trage groei). Dit veroorzaakt een deel van de klachten (tinnitus, evenwicht en slechter horen). Het is echt niet fijn dat dit is gevonden, maar er is nu wel een aanwijsbare oorzaak voor een deel van de problemen.

Desalniettemin moet ze het nieuws wel verwerken. 

Ik kan niks doen en dat frustreert me enorm. Ja natuurlijk ga ik langs en we bellen dagelijks. En ik probeer ook dingen met haar te doen af en toe. Maar ik vind me het toch lastig om ze zo slecht te zien! Ik wil dat ze weer de oude worden...dat ik er ontspannen heen kan gaan ipv met de gedachte: wat tref ik nu weer aan?

Ik word er ongelofelijk verdrietig van en ben er (vind ik) eigenlijk te veel mee bezig. Ik krijg er ook stress van. Nog steeds...Het frustreert me dan dat mijn moeder niet naar de sportschool gaat, of dat ze weer een afspraak afzegt. Dan denk ik: ga dingen doen! Maar zo werkt het niet en dan snap ik ook wel...

Maar om mijn lieve ouders zo te zien doet echt heel veel pijn. Ze hebben geen plezier meer en ik voel mij daar heel rot over. Ik ben natuurlijk niet verantwoordelijk voor ze, maar het voelt echt heel heel naar.

Herkent iemand dit? Tips? Dank!

Het klinkt vooral dat jij er afleiding van nodig hebt. Tuurlijk wil je de oude situatie terug maar de vraag is of dat ook werkelijk lukt en mogelijk is. 
Laar vooral jezelf weer op als je er naartoe gaat ipv de vraag wat tref ik nu weer aan. Je weet dat er nu wat te verwerken valt en je moet loslaten wat er allemaal aan de hand is. Je kunt niet meer dan je best doen een steuntje in de rug te zijn maar jezelf verantwoordelijk stellen is inderdaad van de zotte. 
Heeft je vader ook iets om naar uit te kijken? Als dit eerder niet zo was met die woede kijk dan waar hij eerder wel van goed kon ontspannen. Want niks meer doen of voornemen maakt het ook iets dat je moet uitzitten en daar wordt je niet vrolijk van. En is het echt woede of zit er dus verdriet onder? Bovendien heeft je moeder nu verdriet en hoe kosten ze dat eerder samen op? Of was er dan een goede vriend of kennis die er voor ze kon zijn. Je bent nu een mantelzorger aan het worden en dat doe je als kind maar het is juist goed om ook eens te kijken of er een organisatie is die ze wat kan afleiden met een dagje uit of gewone dagelijkse zaken te checken. Een praatje maken of iets ondernemen. Een wijkteam oid in hun buurt raadplegen of kijken wat er georganiseerd wordt wat ze wellicht best leuk lijkt.
En laat jij het ondertussen dan even wat meer gaan!

Leene

Leene

29-05-2022 om 22:48

Moeilijk. Zeker als je enig kind bent. Heb je een partner of goede vrienden met wie je kunt sparren? Als je er alleen mee blijft zitten dan kun je je zelf er helemaal in vastdraaien. 
Weet ik uit ervaring... 
Woon je in dezelfde plaats als je ouders? In de plaats.waar ik werk is er een sociaal wijkteam waar een mantelzorgondersteuner aan verbonden is. Ook als je als kind in een andere stad woont mag je bellen en kun je geholpen worden. Zo iemand helpt jou om dingen op een rijtje te krijgen en kan je helpen om oplossingen te vinden voor problemen waar jij of je ouders mee tobben. Ik kan dat echt aanraden.

Is je vader overspannen van de zorgen om.zijn vrouw? Was je moeder altijd de sterkere in de relatie? Heeft hij bezigheid, durft hij haar niet alleen te laten of wil je moeder niet alleen gelaten worden? Ik begrijp dat ze 70 zijn. Dat is niet héel oud. Als je vader geen gezondheidsklachten heeft kan hij best nog het een en ander oppakken. Zal hem dat lukken wat heeft hij daar voor nodig?
Nu lijkt het of ze elkaar naar beneden halen.
Verder vraag ik me af hoe realistisch het is om te verwachten dat je moeder nog naar een sportschool gaat, ze heeft evenwichtsstoornissen en tinnitus. Waarom wil je dat ze.dan naar de sportschool gaat?? Een wandeling is dan beter. Om een zijstraat te noemen: Ik ken iemand die de hond van een buurtgenoot twee dagen per.week heeft. Dat heeft haar geholpen weer uit huis te gaan. 

Spreek je je ouders wel eens apart? Zijn er vrienden. Andere familie met wie je kunt sparren?
Wees ook realistisch. Het kan heel goed zijn dat je ouders toch meer achteruit gaan en dat is.heel verdrietig.  Het is wel heel verschillend hoe mensen op ouderdom reageren. De een is blijmoediger dan de ander..
Mijn moeder heeft ook veel moeite met de beperkingen en achteruitgang. Mijn vader is wat accepterender. Ik vind het ook lastig soms hoe.mijn moeder nu is. Maar ik snap het ook wel.weer.  gelukkig is zij nog wel heel pienter en kan ze zelf nog veel.regelen. Maar zomaar weg lukt echt niet meer en ook mijn ouders zitten veel op elkaars lip. En zij worden echt niet meer beter maar zijn ook wel 7 tot 13 jaar ouder dan jouw ouders.

Nou ja veel vragen.... sterkte en zoek hulp van een mantelzorgondersteuner

Herkenbaar uit de tijd dat mijn moeder net haar diagnose Alzheimer gekregen had (en de tijd vlak daarvoor, toen we het eigenlijk al wisten maar nog niet officieel).

Je moet met allen groeien in een nieuw evenwicht waarbij de rollen tussen ouder en kind langzaamaan verschuiven. 

Het is niet bedoeld als een loos advies,  maar probeer vooral te kijken naar wat allemaal nog wel kan.

Ik vind klachten als tinnitus, evenwicht en slechter horen zodanig bepalend voor de kwaliteit van leven, dat ik echt een second opinion aan zou vragen over wel of niet behandelen. Een mens zou van minder depressief worden zeg. En helemaal als je denkt net weer uit het gat dat Corona heet te krabbelen...

Ik zou ook eens kijken of er via de huisarts mentale ondersteuning voor je ouders te vinden is. De POH bijvoorbeeld. Zeker als er aan de fysieke klachten van je moeder niets gedaan kan worden zal ze moeten accepteren dat het is zoals het is. Daar kan een mens best wat hulp bij gebruiken. Misschien maatschappelijk werk van het ziekenhuis waar de diagnose is gesteld? En ik zou een coach of psycholoog ook niet gek vinden om je ouders te ondersteunen. Misschien is voor je ouders een vorm van dagbesteding mogelijk? Jij krijgt ze duidelijk niet in beweging, maar vreemde ogen dwingen wellicht? Ik zou daarbij de hulp van hun huisarts proberen te krijgen.

Maar, je kunt een ander niet dwingen om dingen te doen/ondernemen, ook al weet jij en weten zij dat het beter voor ze is. Zoals bewegen, de deur uit komen, onder de mensen komen. Dus laat los dat jij dat voor elkaar zou moeten krijgen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar ze zijn volwassen, gezond van geest en dus zelf verantwoordelijk voor hun eigen geluk. Jij kunt ze advies geven, aanhoren als ze klagen (maar tot op zekere hoogte, want als ze blijven hangen in 'wil ik niet, kan ik niet' dan hoeven ze ook niet tegen jou aan te zeuren over hoe saai het leven is) en er voor ze zijn. Maar meer niet.

Ze moeten, jullie moeten, zoals Ginny schrijft, een nieuw evenwicht zoeken. En dat kan best lang duren. 

zuiderling

zuiderling

31-05-2022 om 20:45 Topicstarter

Bedankt voor de reacties, fijn!

Mijn moeder heeft een psycholoog en slaapcoach, dus er is hulp. Hulp vanuit de wijk om dingen te doen is verder niet nodig, ze doen wel dingetjes.

Het is waar, je weet gewoon nooit of het weer wordt zoals het was. Maar toch...ik ben er zo mee bezig en ik weet eigenlijk niet goed hoe ermee om te gaan. Heb veel vriendinnen hoor en praat ook met mijn ouders, maar toch knaagt er dat gevoel dat ik met niemand, zoals een broer/zus, kan delen. Praat ook wel met praktijkondersteuner. Vind het lastig te accepteren dat zij zich niet (meer) goed voelen.

Voel me gewoon enorm rot! En dan krijg ik gedachtes als: het komt niet meer goed, etc. Terwijl dat helemaal nergens op is gebaseerd natuurlijk.

Hoe cliché het ook klinkt, als ouders ouder worden komen ook de gebreken en daar moeten zij, maar ook de kinderen mee leren dealen.

Ook ik vind, net als Jonagold, dat je nogal ‘laks’ doet over hetgeen de tumor veroorzaakt, het is niet nogal wat namelijk!? Dat iets niet levensbedreigend is, wil nog niet zeggen dat het je kwaliteit van leven niet enorm kan beïnvloeden. Ook ik zou beginnen met een second opinion aan te vragen over wel/niet behandelen qua tumor, ook al is deze goedaardig!  

Ook snap ik dat je je als enig kind verantwoordelijk voelt, maar het hebben van broer(s) en/of zus(sen) geeft nooit garanties dit soort situaties te kunnen delen helaas. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.