Relaties Relaties

Relaties

Annie

Annie

23-05-2016 om 15:42

Nieuw NPO1 programma over conflicten. Iets voor mij?

Hoi Allemaal,

Ik weet niet of jullie enkele maanden geleden de viral video gemaakt door Marina Abramovic hebben gezien? In deze video genaamd "A minute of silence" kijken mensen elkaar recht in de ogen aan zonder met elkaar te praten. Hierdoor kwamen allerlei emoties los en werden moeizame relaties hersteld.

Vandaag kwam ik op Facebook het volgende oproepje tegen:

Loop jij rond met een onopgelost conflict met een familielid, een vriend, een collega? Is de verwijdering de afgelopen jaren steeds groter geworden en weet je niet meer wat je moet zeggen om de band te herstellen, of eindigt elk gesprek in ruzie? Zou je het liefst met een schone lei verder gaan en al die onuitgesproken zaken achter jullie laten? Dan biedt [verwijderd door forumbeheer] misschien de oplossing!
In dit nieuwe programma gaan we door middel van een beproefde therapiemethode proberen jullie weer nader tot elkaar te brengen.
Wil jij iemand letterlijk onder ogen komen en zien wat er gebeurt als je alleen maar met elkaar zwijgt?

Ik zit erover te denken om me aan te melden voor dit programma. Zelf heb ik namelijk al ruim drie jaar behoorlijke problemen met mijn moeder. Ik ben Annie, 34 en ik kom uit het zuiden van het land. Mijn Christelijke familie heeft mijn man nooit kunnen accepteren aangezien hij niet dezelfde denkrichtingen heeft. De afgelopen drie jaar hebben we elkaar niet of nauwelijks gesproken. Nu ik voor de tweede keer zwanger ben wil ik voor eens en voor altijd weten of het contact hersteld kan worden. Psychologen en andere coaches hebben geen zin gehad. Dit is misschien een unieke kans om het alsnog voor elkaar te krijgen. Denken jullie dat dit een goede stap zou zijn? Heeft iemand ervaring met die programma's? Is het mogelijk om na de opnames nog te bepalen wat er wel en wat er niet op tv komt? Heeft iemand ook zo'n probleem als ik?

vraag

Denk je dat je moeder het prettig vindt om hiermee op tv te komen? Ik vermoed zomaar van niet, en dan heb je meteen antwoord op je vraag.

Annie

Annie

23-05-2016 om 15:52

Reactie op Jippox

Bedankt je reactie, fijn dat je mee denkt. Ik heb inderdaad nagedacht over de reactie van mijn moeder. Maar eerlijkgezegd denk ik dat televisie kan helpen als een soort stok voor de deur. Er is geen enkele manier om mijn moeder over de streep te trekken. Ze komt niet meer op bezoek, belt niet meer en dat is ook heel erg voor mijn kindje. Die ziet zijn oma nooit. Als een presentator met een team voor de deur staat, kunnen ze misschien proberen om haar te overtuigen.... Ik wil het contact heel graag herstellen maar ik weet het echt niet meer.

vlinder72

vlinder72

23-05-2016 om 15:55

tv programma

Het is een tv programma. Dus het gaat om entertainment. Geen idee hoe het op de NPO gaat maar ik weet van de commerciele zenders dat je zelf maar bar weinig te zeggen hebt. En het programma kan keer op keer herhaald worden. Het programma staat op later de websites, op uitzending gemist, mensen gaan terwijl ze naar je kijken over je twitteren. Zoek maar eens op wat ze roepen over de mensen die mee doen aan Ik Vertrek of de Rijdende Rechter.

Jij kan dit misschien wel willen maar wil je moeder dit ook? Ik denk dat de meeste Nederlanders toch echt nee zeggen tegen dit soort tv (of nee zouden moeten zeggen).

Annie

Annie

23-05-2016 om 16:01

Bedankt voor reactie

Bedankt voor je reactie vlinder. Ik heb inderdaad gehoord dat het bij de commercielen niet zo netjes gaat, maar dit is NPO1 dat lijken wel goede makers te zijn toch? Het klopt dat herhalingen en online kijkers niet zo fijn zijn, maar eerlijkgezegd kan me dat niet heel veel schelen: ik wil gewoon heel erg graag het contact herstellen met mijn moeder en ik ben ten einde raad. Ik hoop eigenlijk dat iemand me kan vertellen dat dit werkt of dat er een andere methode is die nog kan werken. Super bedankt voor het meedenken en voor je advies in ieder geval!

Hanne.

Hanne.

23-05-2016 om 16:35

persoonlijk

Waarom denk je dat een TV programma kan werken? Ik neem aan dat je moeder je al verteld hebt dat je het vervelend vindt/er last van hebt etc.

Waarom wil je dit ten overstaan van een (mogelijk) miljoenenpubliek op lossen. Waarom wil je de vuile was buiten hangen. En vooral, waarom denk je dat je moeder wel de vuile was tov heel Nederland buiten wil hangen, terwijl ze dat in de privé sfeer niet kan of wil bespreken?

Wat als dit het omgekeerde effect heeft en de verwijdering alleen maar groter wordt?

Persoonlijk moet ik er niet aan denken dat iemand uit mijn omgeving een camerateam op mij afstuurt om een probleem op te lossen. Ik zou denk ik de deur resoluut dicht doen en niet meer open doen. Niet voor de TV camera, maar mogelijk ook niet voor de persoon die de TV op mij af heeft gestuurd.

Mijntje

Mijntje

23-05-2016 om 17:15

risico

Je moet je er wel bewust van zijn dat de programmamakers jou niet zozeer willen helpen met je problemen, maar zichzelf willen helpen, hun doel is een mooi, tranen trekkend programma met hoge kijkcijfers.
De vraag is dan of je dat er voor over hebt en het risico wil nemen dat je moeder er anders over denkt. De keuze is aan jou. Je krijgt geen garanties (maar dat krijg je nooit )

(of is dit reclame voor dat programma?)

Mijntje

Mijntje

23-05-2016 om 17:17

kindje

Nog even: voor je kindje (ik neem aan dat het een peutertje is?) is het niet erg dat je moeder geen contact wil. Die heeft geen band met je moeder en dus geen weet van wat hij mist.
Het is voor jou erg. Dat zeker! Sterkte ermee.

Tja

Lastig hoor. Zelf zou ik het vreselijk vinden, zo'n programma, maar ik kan me ook voorstellen dat je ten einde raad bent en dit ziet als een soort laatste poging.

Misschien naïef, maar NPO lijkt me toch wat meer "integer" dan de commerciële zenders. Is er geen mogelijkheid om contact op te nemen zonder je nog ergens op vast te leggen? Gewoon om te zien wat ze kunnen bieden en hoe ze te werk gaan? Natuurlijk zijn het programmamakers en staat voor hen een goed en succesvol programma voorop. Maar het één hoeft het ander niet in de weg te staan natuurlijk. Je weet het niet...

Theekopje

Theekopje

24-05-2016 om 15:57

Doel is niet om jou te helpen

Ik ben ooit in de verleiding geweest om zo'n programma in te schakelen voor twee koppige figuren in de familie, maar heb het niet gedaan.

Het doel van dat programma is niet, echt niet, om jouw probleem op te lossen. Het doel is om kijkcijfers te genereren. De ene omroep gaat daarbij meer over lijken dan de andere, maar voor álle omroepen geldt dat hun inkomsten afhangen van kijkcijfers. Dus willen ze tv waar mensen voor blijven hangen. Dus moet er wat spektakel zijn. Een traan op een goed moment, een boze uitbarsting, een gefrustreerde uitspraak van deze of gene.

Natuurlijk vindt een EO of NPO het fijn als mensen elkaar uiteindelijk in de armen vallen. Want ook dát is goed voor de kijkcijfers, en als het alleen maar ellende geeft wil op den duur niemand meer meedoen. Dus een happy end hebben ze graag.

Maar reken er intussen op dat van twee uur praten, er alléén de sappigste onderdelen worden uitgezonden. En dat jij of je familielid zich misschien helemaal niet herkent in het beeld dat ontstaat.
En ja, het wordt niet alleen op datum x uitgezonden, maar ook herhaald, online gezet, er worden fragmenten uitgezonden als lokkertje tussen andere programma's door....

Annemar

Annemar

24-05-2016 om 21:35

Precies wat theekopje zegt

De NPO en EO lijken misschien integerder dan de commercielen, maar ook zij willen maar één ding: kijkcijfers scoren. En tegenwoordig doe je dat als programmamaker met helpprogramma's. Denk maar aan het gigantische aanbod daarin. Klussende mannen, ruziende families, veelvraten, anorexiaende meisjes, enzovoort. Dus als je je moeder voorgoed kwijt wil moet je zo'n programma inschakelen.

Vertrouwenspersoon

Ik weet niet hoe exclusief de denominatie van je ouders is. Sommige richtingen moeten al familieleden afstoten als ze niet van dezelfde richting zijn. Maar anders kun je ook nog proberen om een voorganger van de kerk van je ouders te benaderen die kan bemiddelen.
Of anders een vertrouwde broer of zus van je ouders. Met als doel, los van kerkelijke of andere richtingen, een normaal familieverband te onderhouden, al is het mogelijk minimaal.

Start

Je kunt ook zelf starten ahv briefwisseling met foto's van de kleine. Rustig opbouwen. Oma's die niet mobiel zijn, zijn ook blij met een brief en een foto.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.