Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Relaties Relaties

Relaties

Jane

Jane

28-09-2016 om 14:26

Moet ik hem (broer) voor het blok zetten?

Omdat ik er zelf niet aan uit kom ben ik benieuwd naar de reacties van lezers.

Sinds een jaar heb ik weer contact met mijn broer welke ik ruim 13 jaar niet gezin had. Hij is nu 25 en ik 30. Met mijn vader heb ik sinds een aantal jaar sporadisch contact. Het contact met mijn moeder is er niet en wil ik ook niet.

Ik vindt dat mijn broer tegen "onze" moeder moet vertellen dat we weer contact hebben. Dit zodat hij gewoon eerlijk tegen haar kan zijn maar ook zodat ze het hem niet kwalijk kan nemen wanneer ze erachter zou komen.

Waarom hij het niet vertelt weet ik niet, hier krijg ik geen duidelijk antwoord op het, is namelijk geen prater. Ik denk dat hij bang is om haar pijn te doen of hij kan niet goed kan inschatten hoe ze zal reageren.

Moet ik hem voor het blok zetten of moet ik accepteren dat hij dit niet met haar wilt delen?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-09-2016 om 14:43

accepteren

Op basis van wat jij schrijft, zeg ik: accepteren. Wat hij wel of niet met je moeder bespreekt, dat is iets tussen hen, daar ga je niet over. Als je vindt dat je moeder iets moet weten, dan moet je het haar zelf vertellen. En je schrijft dat je dat nadrukkelijk niet wil.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-09-2016 om 14:46

Ik zou het

denk ik gewoon accepteren. Het is zijn leven en zijn relatie met zijn/jullie moeder.

Ik snap geloof ik niet zo goed waarom het voor jou belangrijk is dat hij ' gewoon eerlijk is' en waarom ze het hem niet achteraf kwalijk kan nemen. Ik neem aan dat hij zelf de inschatting maakt hoe de gevolgen voor hem kunnen uitpakken en wat hij daarin acceptabel vindt en wat niet.

Aagje

accepteren

Heel bot gezegd: jij gaat niet over het contact tussen je broer en jullie moeder. Als je vindt dat er iets is dat zij moet weten, moet je daar zelf voor zorgen. Je broer mag zijn eigen keuzes maken hierin.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-09-2016 om 15:01

Nou

ik ben het niet helemaal met de andere sprekers eens: ik vind niet dat jij jullie moeder zou moeten laten weten dat jullie weer contact hebben. Jouw broer is degene die met haar een relatie onderhoudt en jij wilt die relatie met haar niet. Het is aan hem om dat met moeder te communiceren, of om dat niet te doen als hij daar niet voor kiest. Als je dat wel doet stook je in hun relatie. Als je mijn zus was zou ik je dat kwalijk nemen.

Aagje

Triva

Triva

28-09-2016 om 15:10

eigen keuze

Ik vind dat het zijn eigen keuze is en aangezien jij geen relatie meer hebt met je moeder moet jij daar buiten blijven. Ik heb het gevoel dat je je broer wil beschermen tegen jullie moeder en dat siert je maar je hebt er gewoon niets mee te maken. Wat je broer ook doet: waarschijnlijk is het toch fout dus hij kan maar beter niets zeggen.

Jane

Jane

28-09-2016 om 15:15

Tweestrijd

Ik merk aan mijn broer dat die het soms lastig vindt dat ik het contact niet wil met onze moeder. Hij weet globaal waarom er geen contact meer is. Ik vertel hem geen details omdat ik vindt dat ik zijn relatie met onze moeder niet mag beinvloeden ondanks mijn nare ervaringen met haar.

De rede waarom ik vindt dat die eerlijk moet zijn is omdat door het niet zegge hij er min of meer er zelf voor kiest om tussen ons beiden in te staan. Daarnaast bestaat de kans dat ze het hem kwalijk neemt en boos op hem wordt als ze via een ander er achter komt dat er weer contact is tussen ons beiden.

Natuurlijk kan ik haar zelf ook inlichten over ons contact maar dan ga ik voorbij aan mijn broers keuze om het niet te vertellen.

Ik heb sterk het gevoel dat als niemand iets verteld. Onze moeder zich verraden voelt door mijn broer als het uitkomt.

Jane

Jane

28-09-2016 om 15:35

Aanvullling

Dat ik hiermee zit is omdat ik het gevoel heb dat het mijn schuld is dat hij nu in deze situatie zit.

Sien

Sien

28-09-2016 om 15:42

Je vult te veel in voor anderen denk ik

Dit is een jonger broertje maar die is gewoon ook groot nu. Die moet zelf beslissen hoe hij dingen aanpakt. Je kunt hooguit aangeven. Ik ben bang dat er dit of dat gebeurt als ze er achter komt. Meer niet. An als hij wil weten wat er gebeurt is zou ik dat gewoon vertellen. Hij is 25 geen 15 of 5....

Overigens herken ik wel veel van je redenatie van mijn beste vriendin en haar oudere zus. Ik ken hun gezin ook al mijn hele leven en het zijn heel lieve maar vrij onhandige patronen.

Het is ook best vermoeiend om door anderen beschermd te worden als je gewoon volwassen bent!

Sien

Triva

Triva

28-09-2016 om 15:43

maar

hoe denk je dat je moeder zich voelt als hij het nu zegt en hoe weet je dat want je hebt al lange tijd geen contact. Ik denk juist dat hij NIET tussen jullie in gaat staan door het te zeggen. Hij mag namelijk, zonder dat jullie dat van elkaar weten, contact met jullie hebben.

Herstel

Kan het zijn dat sinds het contact met je vader iets is hersteld, je datzelfde wilt met je moeder? Maar dat je dit niet aandurft uit angst weer te ' hecht ' te worden terwijl je wantrouwen dit weerhoudt?
Is je broer ergens een opening?

Als je moeder het hoort, kan je broer gewoon antwoorden dat hij van jullie allebei houdt en met allebei wenst om te gaan.
Geef je broer wat tijd, best mogelijk dat hij over een tijd het wel deelt.

Helena

Helena

28-09-2016 om 19:24

zeker niet

Zoals iedereen hiervoor al zei: het gaat je niks aan of je broer het wel of niet vertelt en je kunt hem er zeker niet toe dwingen.

Wat zou je tegen hem zeggen als hij tegen jou zegt dat jij weer contact met je moeder moet opnemen en weer "bevriend" met haar moet raken? Dan zeg je toch ook: "bemoei je met je eigen zaken"?

Verder, wat maakt het jou uit als je moeder ontdekt dat jullie contact hebben en zij daar boos om wordt? Daar heb jij toch geen last van?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.