Relaties
VividEcho
17-01-2025 om 13:23
Mijn ouders zijn tegen mijn relatie
Hallo allemaal,
Ik ben een vrouw van 26 jaar en woon nog thuis. De laatste tijd heb ik constant een zwaar gevoel in mijn maag, wat te maken heeft met het feit dat mijn ouders mijn relatie niet goedkeuren en er fel tegen zijn.
Ik heb altijd moeite gehad om open gesprekken met mijn ouders te voeren, omdat er vaak emotionele manipulatie bij kwam kijken. Ik ben opgevoed in een omgeving waar emoties niet getoond mochten worden en waar ik alleen belangrijk was als ik iets presteerde. Dit heeft geleid tot een prestatiedrang bij mij om mijn ouders tevreden te stellen, iets wat ik helaas heb moeten leren accepteren.
Onlangs besloot ik eerlijk te zijn over mijn relatie met een man van 25 jaar. Toen ik hen hierover vertelde, vroegen ze naar zijn afkomst. Toen ik dit deelde, barstte de hel los. De hele avond werd ik uitgescholden en beschuldigd van dingen die me diep raakten. Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt, maar het doet me nog steeds pijn. Wat ik moeilijk begrijp, is waarom ze zo fel reageren op het feit dat ik gelukkig kan zijn met iemand, terwijl hij mij nooit iets heeft aangedaan en ik geen reden heb om twijfels te hebben over zijn karakter.
Mijn ouders zitten enorm in hun eigen bubbel en lijken niemand echt te durven vertrouwen. Het lijkt erop dat ze ook mijn keuzes niet vertrouwen. Het beeld dat zij van mijn partner hebben, is vrijwel volledig gebaseerd op vooroordelen over mensen van zijn afkomst, en vooral op wat ze zien op tv. Ze willen hem op geen enkele manier een kans geven. Dit maakt de situatie nog moeilijker, omdat ik zie dat mijn partner geen van de negatieve kenmerken heeft die ze denken dat hij heeft.
Ik heb de hele situatie met mijn vriend besproken, en ik ben ontzettend dankbaar voor de steun die hij mij biedt. Hij is diep geraakt door de vooroordelen die mijn ouders over hem hebben, maar toch zegt hij dat hij er alles aan wil doen om zichzelf te bewijzen. Hij zegt dat hij mijn ouders accepteert, ondanks de harde woorden die ze naar hem uitspraken, en respecteert ze nog steeds, ondanks dat ze elkaar nooit hebben ontmoet. Dit toont hoeveel geduld en begrip hij heeft, wat het des te moeilijker maakt voor mij om deze situatie te navigeren.
Wat het voor mij nog moeilijker maakt, is dat ik me niet echt gehoord voel. Elke keer als ik probeer te praten, ben ik altijd de "bad guy" in hun ogen. Er wordt constant naar me geschreeuwd en ik krijg het gevoel dat mijn gevoelens en gedachten niet serieus genomen worden. Dit maakt open communicatie bijna onmogelijk, wat de situatie alleen maar verergert.
Ik begrijp dat mijn ouders zich zorgen maken en misschien een bepaald beeld hebben van mensen van zijn afkomst, maar ik zie dat hij niet is wie zij denken dat hij is. Mijn ouders zijn niet bereid om hem te ontmoeten of überhaupt te proberen hem te begrijpen. Het lijkt erop dat ik gedwongen word om het contact met hem te verbreken, wat ik niet kan, omdat ik serieus een mooie toekomst met hem voor me zie.
Mijn ouders dreigen me uit huis te plaatsen en het contact volledig te verbreken. Elke keer als ik zeg dat ik niet wil kiezen tussen de mensen van wie ik hou, krijg ik de reactie: "Dus je verkiest hem boven ons?" Ik weet dat ik uiteindelijk uit huis moet, maar dit blijft me enorm dwarszitten.
Ik ben op zoek naar steun en hulp van mensen die misschien soortgelijke ervaringen hebben gehad. Ik wil mijn toekomst opbouwen met de persoon van wie ik hou, maar ik weet niet hoe ik deze situatie moet aanpakken zonder alles te verliezen.
Pippeltje
18-01-2025 om 12:36
Nou, nou Izza, je kunt iemand niet zo maar emotioneel een kind noemen omdat ze nog bij ouders woont. Ik vind je toon echt niet kunnen hoor.
Maar inderdaad; je moet wel afstand gaan nemen van deze ouders, die jou nog steeds niet accepteren als mede-volwassenen en hun positie als huiseigenaren misbruiken om jou zo te domineren. Ik zou echt alles op alles gaan zetten om hier onderuit te komen.
Woont je vriend ook nog bij zijn ouders?
Lizzyliz
18-01-2025 om 14:42
Als je je vriend in het geheim moet ontmoeten, omdat je het niet kunt delen met je ouders, dan is er wel iets goed mis in de ouder-kindrelatie. De ouders behandelen haar nog steeds als een puber, waardoor TO zich niet kan ontwikkelen en haar vleugels niet kan uitslaan. Uit huis gaan zou het beste zijn. Even een tijd op jezelf wonen zonder ouders. En kijken waar de relatie naartoe gaat. Een jaar is nog niet heel lang.
Izza
18-01-2025 om 21:28
Pippeltje schreef op 18-01-2025 om 12:36:
Nou, nou Izza, je kunt iemand niet zo maar emotioneel een kind noemen omdat ze nog bij ouders woont. Ik vind je toon echt niet kunnen hoor.
Maar inderdaad; je moet wel afstand gaan nemen van deze ouders, die jou nog steeds niet accepteren als mede-volwassenen en hun positie als huiseigenaren misbruiken om jou zo te domineren. Ik zou echt alles op alles gaan zetten om hier onderuit te komen.
Woont je vriend ook nog bij zijn ouders?
Het gaat niet alleen om het thuis wonen. Lees mijn reactie en zie dat er staat dat to zich als kind laat behandelen op verschillende manieren. Ouders gaan al jaren op een vervelende manier met haar om. En nu ook met haar partner en met het niet respecteren van haar keuzes.