Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Relaties Relaties

Relaties

tweestrijd

tweestrijd

15-11-2013 om 17:52

Marriage Counseling/Marriage course

Beste forumleden,

Heeft iemand van jullie ervaring met marriage counseling/marriage course en zo ja, wat vond je ervan? En bij welke organisatie heb je die counseling/course gevolgd? Ik denk erover om dit te gaan doen, omdat ik steeds meer een afstand voel naar mijn partner door allerlei problemen die zich de afgelopen twee, drie jaar hebben voorgedaan. Gelukkig geen overspel oid, maar meer op het gebied van verantwoordelijkheid nemen voor gezin.

Groeten, tweestrijd

Leeuwinnetje

Leeuwinnetje

18-11-2013 om 10:07

ja ik!

Mijn man en ik hebben een heel weekend marriage counseling gedaan bij samen op weg. Het heeft wel een protestante inslag maar er wordt eigenlijk alleen een paar keer naar god of verwezen naar een uitspraak uit de bijbel. Voor het eten wordt gebeden en de laatste dag kan je, als je wilt,, dat hoeft dus niet!, meedoen met een soort van trouwgelofte opnieuw doen en dan gaan ze psalmen zingen. Wij hebben echt niets met het geloof maar hebben daar wel aan mee gedaan, toch byzonder om mee te maken. Je komt op vrijdagavond rond 19 uur aan en je gaat zondag rond 17.30 weer naar huis. het is in Helvoirt in een bezinningscentrum. (mooi gebouw!, mooie omgeving bij de drunense duinen) Het is niet duur, 395 euro per stel, daar zit alles in. Je slaapt op een ruime 2 persoonskamer met eigen douche en toillet. Buiten kan je mooi wandelen. Het is hard werken en veel luisteren, daarnaast oefeningen doen. HEt is op de communicatie gericht en niet op je problemen bespreken. je bent er met andere stellen maar er zijn geen groepssessies. Je ziet de andere stellen met het eten en tijdens de presentaties, waarbij ze elke keer een ander onderwerp bespreken en de oefeningen die je met zijn 2en doet zijn daarop gericht. het is een eye opener en heel effectief. Meer kan ik er niet over vertellen, je moet het echt meemaken zeg maar.
Wij hadden vooraf op internet gekeken wat er allemaal is op dat gebied en de prijzen voor een weekend bij anderen zijn schrikbarend hoog, je moet dan echt aan 1000 euro en meer denken. En vaak word er amper iets vergoed. (ligt aan de big registratie, niet alle big geregistreerde hulpverleners komen in aanmerking voor een vergoeding, maar dat is even een kwestie van de verzekering opbellen uiteraard) mijn man en ik zagen het niet zitten om elke week naar een therapeut te gaan en thuis oefeningen te moeten doen. Wij hebben bewust voor een weekend gekozen en het was het geld en de tijd meer dan waard. Wat hebben wij hier veel aan gehad! succes.

Tweestrijd

Tweestrijd

18-11-2013 om 11:41

Leeuwinnetje

Hoi Leeuwinnetje,

Hartelijk dank voor je reactie! Ik was al bang dat er helemaal niemand zou reageren... Goed om te lezen dat je er zo enthousiast over bent. Je schreef in je bericht iets over relatietherapie. Daaruit maak ik op dat jij en je man problemen ervoeren binnen je relatie, klopt dat? Zijn die problemen (waar ik verder niets over hoef te weten uiteraard) afgenomen of zelfs verdwenen?
Mijn man en ik volgen op dit moment relatietherapie, maar dat gaat vooral over de manier waarop we met elkaar communiceren. Waar ik naar op zoek ben is iets dat verder gaat: ik zou zo graag willen dat de afstand die ik voel, verdwijnt, en dat ik mijn man weer kan zien als degene op wie ik ooit verliefd werd.
Dank in ieder geval voor je antwoord, ik hoop dat je de moeite wilt nemen om nog op mijn vragen te reageren.

Groeten, Tweestrijd

Gerdina

Gerdina

18-11-2013 om 20:52

Marriage Course gedaan

Wij hebben 2 jaar geleden de marriage course gedaan. Deze werd georganiseerd vanuit onze kerkelijke gemeente. Wij hadden (en hebben) geen relatieproblemen en dat wilden we graag zo houden
Wij vonden het erg leuk om te doen om eens in alle rust door te praten over allerlei onderwerpen die met je relatie te maken hebben. We zaten er met 11 stellen, maar iedereen had zijn eigen tafeltje, ver genoeg uit elkaar voor de privacy.
Overigens wordt er hier wel bij gezegd, dat als er echte relatieproblemen zijn dit misschien niet de beste methode is. Zie het meer als een onderhoudsbeurt voor je auto. Dat doe je niet persé omdat er problemen zijn met je auto, maar om te voorkomen dat die er komen.
Hier wordt de cursus ook door 2 echtparen uit de gemeente gegeven, zij zijn dus geen hulpverleners.

Leeuwinnetje

Leeuwinnetje

19-11-2013 om 08:43

Dichter bijelkaar gekomen

Mijn man en ik hadden relatieproblemen inderdaad. Vooral op communicatie gebied maar ook ervaarde ik afstand tussen ons. Nou die is na dat weekend weg. We communiceren nu beter met elkaar. Er hebben nog wel een paar x ruzie gehad maar ook goede gesprekken en sowieso voel ik die afstand niet meer. Dat komt denk ik echt door die marriage counseling, door die methode die zij daar gebruiken. Na dat weekend stopt de hulp niet en dat is ook heel fijn! Wij zijn heel blij dat we gegaan zijn. Mijn man heeft zijn hobby er zelfs voor afgezegd.Ervaart je man ook een afstand, praat je nu weleens over je gevoel? Als je alles met ik voel begint komt het niet aanvallend over. Zolang je geen verwijten maakt naar hem toe is er kans op een goed gesprek. Succes!

Tweestrijd

Tweestrijd

21-11-2013 om 13:21

Gerdina en Leeuwinnetje

En opnieuw dank jullie wel voor jullie reacties.
Gerdina: jaren geleden vertelde een collega erover en toen noemde zij het een apk voor de relatie. Grappig dat jij het nu ook zo noemt.
Leeuwinnetje: ik heb op de site gekeken van die organisatie en het spreekt mij erg aan. Ik weet nog niet hoe ik dit onder de aandacht ga brengen bij mijn man, zonder dat hij zich beledigd of aangevallen voelt. Praten is op dit moment lastig.
Je schreef in je eerste reactie nog iets over vergoeding door de zorgverzekering. Is jullie deelname aan marriage encounter vergoed? Nou ja, ook als de verzekering het niet vergoed wil ik er graag naar toe.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.