Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Relaties Relaties

Relaties

vingerhoedje

vingerhoedje

04-03-2020 om 20:18

mantelzorg en samenwerken met instanties

Mijn kinderen zijn inmiddels pubers. Gelukkig stabiele en gezellige kinderen.
Sinds een 1.5 jaar zijn we veel meer tijd kwijt aan ouders. Mijn vader is pas overleden, die was dement geworden. Mijn moeder heeft ook beginnende dementie. Een aantal zaken kan ze niet meer goed zelf en ze is sinds kort alleen. Mijn zus en ik wonen alle twee op 35 minuten afstand van mijn moeder. We gaan ieder circa 2 keer per week naar haar toe en we bellen minimaal 3 keer per dag. Best veel naast een gezin, man en een 32 urige werkweek. Nu krijgt mijn moeder een operatie en heeft ze thuiszorg nodig. We hebben heel veel thuiszorgorganisaties gebeld, niemand heeft tijd en er wordt eigenlijk vanuit gegaan dat wij als kinderen het maar oppakken. Wij moeten minstens een half uur rijden om bij haar te komen, maar dat lijkt niet uit te maken.
Ik vind de druk enorm. Ze moet geopereerd worden in een ziekenhuis wat weer 40 km verderop ligt. Ze wordt op dinsdag uitgenodigd voor controle en donderdag voor de operatie. Dat betekend 2 dagen vrij nemen. Met heel veel gedoe kan dat wel op een dag. Maar wij ervaren weinig begrip voor het feit dat wij niet 24-7 beschikbaar zijn.
Ik vind de druk op ons als kinderen enorm! We kunnen eigenlijk geen nee zeggen want dan lijdt onze moeder daaronder. Maar ondertussen voel ik me enorm onder druk gezet en wordt ik hier ook gestressd van. Als ik nu terug denk aan de periode dat de kinderen jonger waren vond ik dat gemakkelijk vergeleken met nu.

Niet doen

Dat zou ik dus niet doen. Er is nog steeds een capaciteit aan 'wijkziekenboeg' of dergelijken. Daar zou ik naar op zoek gaan en dan niet eerder opereren dan dat daar een gegarandeerde plek is.
De druk is hoog omdat er te weinig plaats is, daarom zul je zelf ook heel goed op je grenzen moeten letten.

vingerhoedje

vingerhoedje

04-03-2020 om 20:50

AnneJ

Het punt is dat ik ook een dag vrij heb genomen voor de operatie. Die kunnen alleen maar op een bepaalde dag in de week. In de andere weken heb ik ook weer werkafspraken staan op dat tijdstip. Het is ook een gepuzzel met mijn werk. Daarbij kan de operatie ook niet te lang wachten.
Ja wij merken ook dat we enorm onze grenzen moeten bewaken. Het kost me enorm veel negatieve energie!

Flavia

Flavia

05-03-2020 om 00:51

WMO

Hebben jullie al bij de gemeente aangeklopt? Zij moeten die thuiszorg regelen dat gaat sneller dan dat jullie zelf gaan regelen.

Anders kan je moeder een verwijzing naar een zorghotel krijgen als er geen thuiszorg beschikbaar is. Jullie zijn duidelijk niet beschikbaar, kunnen jullie de benodigde zorg uberhaubt wel geven of zijn jullie verpleegkundig onderlegd?

40er

40er

05-03-2020 om 13:06

Via ziekenhuis? Misschien dat die wat kunnen. Ik ga er nml voor het gemak even vanuit dat het om persoonlijke zorg gaat, niet direct om huishoudelijke hulp.
Persoonlijke moet geregeld worden, bv 4x per dag de verzorgende die even komt kijken helpt met wassen, aankleden en een broodje smeren. Indien nodig ook met naar het toilet gaan. Heeft ze eigenlijk personen alarmering?

Huishoudelijke hulp ben je idd rijkelijk laat mee qua aanvragen, duurt minimaal 6 weken momenteel, er komen weinig echte spoedjes doorheen.

Persoonlijke zorg zou ik niet zelf gaan doen, huishoudelijke zou kunnen, maar dat is heel persoonlijk.

Hanny61

Hanny61

05-03-2020 om 16:37

Verpleeghuis

Toen ik vorig jaar na maanden ziekenhuis weer naar huis zou mogen, vonden de artsen e.d. mij nog te zwak om die stap werkelijk te kunnen maken. Toen heb ik een aantal weken in een verpleeghuis gelegen, dit noemde men Kortdurende Opvang (KDO). Zou dit een mogelijkheid kunnen zijn voor je moeder?

vingerhoedje

vingerhoedje

05-03-2020 om 20:01

inmiddels is er zorg vanuit het ziekenhuis

Het gaat inderdaad om persoonlijke verzorging. Fijn dat het nu geregeld is! Maar wat een stress...
Ik ben 3 weken van te voren gaan bellen met de thuiszorgorganisaties, maar dit was nog te vroeg.... De tranferverpleegkundige heeft ook gebeld, heel veel nee gehoord. Meer dan 20! organisaties.
Alternatief was opname in het ziekenhuis zelf. Dat is natuurlijk vele malen duurder. En elke keer weer de vraag.. Kunnen jullie het niet zelf doen....

Ze heeft zelf een poets, dus wmo was geen optie.

Hanny61

Hanny61

06-03-2020 om 11:12

Gelukkig!

Fijn dat het geregeld is.

Guera

Guera

06-03-2020 om 11:35

Huh?

Ik snap de zin niet
Ze heeft zelf een poets dus wmo is geen optie

Wmo is voor meer dan poets
Daarnaast waaromheen poets via wmo? Scheelt een bak geld ook.
Ik zou je aanraden een gratis clientondersteuner te consulteren. Zij helpen meedenken en regelen
Kijk op www.clientondersteuning.co.nl

Sterkte!

Wmo

WMO is voor heel veel meer dan huishoudelijke hulp. WMO regelt vervoer, hulpmiddelen, aanpassingen in huis maar ook ondersteuning voor de mantelzorg. Ga daar eens praten met wat jullie wel en niet kunnen. Welke indicatie je moeder heeft qua zorg kun je aanvragen via het CIZ. Zij bepalen dan of er recht is op persoonlijke zorg thuis of in een instelling.

Bij mijn oma (mijn ouders woonden om de hoek) kwam de wijkverpleging eerst 1 keer en uiteindelijk 4 keer per dag, werden maaltijden bezorgd en kwam de poetshulp vanuit de WMO. Mijn moeder kwam er verder dagelijks, deed de was, deed boodschappen, verzorgde de lunch, ging mee op controles met de WMO-taxi of mijn vader reed, ze regelde het papierwerk en onderhield contacten met instanties. Uiteindelijk werd het voor mijn moeder en de thuiszorg te zwaar en heeft oma een week "vakantie" gehad in een zorghotel, is drie weken in een revalidatiecentrum geweest voor ze naar een verzorgingstehuis ging. In eerste instantie op 50 km van huis maar later is ze terugverhuisd naar een tehuis in haar eigen woonplaats. Wij als kleinkinderen, broers/zussen heeft mijn moeder niet, konden ook niet echt helpen, daarvoor wonen we te ver weg en inderdaad druk met jonge kinderen. Wat dat betreft, ben ik benieuwd hoe het moet als mijn ouders hulpbehoevend worden.

vingerhoedje

vingerhoedje

06-03-2020 om 20:21

wmo

Ik ken de wetgeving WLZ/ WMO.
Ze heeft al jaren dezelfde poets waar ze aan gehecht is, ze kan dit ook makkelijk betalen dus een huishoudelijke hulp vanuit de WMO is nu niet aan de orde. Ze heeft wel iemand die een keer per week komt praten vanuit de WMO ook om ons te ontlasten.
Verder is ze goed mobiel.
Voor de WLZ is ze nog te goed en ze heeft nog geen diagnose dementie. Wij verwachten wel dat deze er komt.
Persoonlijke verzorging komt vanuit de thuiszorg (zorgverzekeringswet). Daar was geen ruimte, bij geen enkele organisatie. En blijkbaar zijn wij als kinderen dan het sluitstuk. En die druk vind ik gigantisch. Ook om mee naar het ziekenhuis te gaan met afspraken. Het soms fijn zijn om verschillende afspraken op 1 dag te hebben, dan hoeft een van ons maar 1 keer vrij te nemen. Maar dat is vanuit ziekenhuizen niet te plannen. Ik vind die druk gigantisch. Toen onze kinderen klein waren er nog mensen dat moeder thuis bij de kinderen moesten blijven. Wij hebben altijd alle twee gewerkt, ik moet er niet aan denken om te stoppen of minder te werken. Maar ik voel de druk wel. En ik weet dat dit nog pas het begin stadium is.

Miekemieke

Miekemieke

06-03-2020 om 21:23

Dokters

Ik zou wat het dokters en ziekenhuisbezoek betreft heel kritisch zijn. Men werkt altijd vanuit protocollen waarbij het uitgangspunt vaak gezonde jonge mensen betreft of mensen die het eeuwige leven hebben.
Bij een voorstel voor onderzoek vraag altijd wat de uitkomst voor consequenties heeft en of dat resulteert in een behandeling die een positief effect op de kwaliteit van leven heeft.
Altijd doorvragen, zijn er onderzoeken die de gunstige uitkomst staven? Zo ja wat zijn de percentages.
Er worden heel wat onnodige onderzoeken aangevinkt en zo'n dokter heeft geen idee wat het betekend voor de patient en diens begeleider. Dat het welbevinden van een hoogbejaarde, of dat nu door een ingreep of niets doen is, het belangrijkste doel is dat wordt nog wel eens vergeten in de gezondheidsindustrie.

Regelwerk

Regeren is vooruitzien maar ook je poot stijf houden. Zorg dat jullie de regie hebben. Maak een schema met de overige mantelzorgers wie wanneer beschikbaar is, wat er gedaan moet worden en waar de gaten zitten en hou er rekening mee dat de zorg zwaarder wordt. Leg dat voor aan de instanties als de WMO, ziektekostenverzekering en de huisarts. De huisarts kan ook véél regelen. Misschien kan hij urgentie voorschrijven, kan de zorgverzekeraar bemiddelen etc. Want als jullie haar niet verzorgen, wordt ze niet verzorgd, gecontroleerd etc. en dat is gevaarlijk! Dus laat de thuishulp vooral via de WMO lopen dan zit ze in het systeem en is opschalen makkelijker te regelen als het nodig is. Mantelzorgondersteuning wordt ook vanuit de WMO geregeld, wat kunnen zij betekenen.

Als je moeder aan beginnende dementie lijdt, regel nu dan wie er bevoegd zijn om voor haar medische zaken te beslissen en leg vast wat ze zelf wil qua behandelingen, uitvaart etc.

Regel een machtiging op haar bankrekening nu ze nog in staat is te tekenen en te begrijpen wat ze tekent. Zo kun je in ieder geval bij haar geld als er wat betaald moet worden en ze het zelf niet meer kan. Jullie zijn met meerdere dus regel ook de controle dat niet de louche koude kant met het geld gaat rennen. Helaas, het komt voor...Het huis van mijn buren heeft 4 jaar leeg gestaan omdat de demente buurman was opgenomen maar zijn enige kind mocht het huis niet verkopen omdat de oude man niets geregeld had en het een tijd duurt voor iemand handelings- en wilsonbekwaam wordt verklaard. Dus ik zou dat hoe dan ook gaan regelen, wie wat mag besluiten als ze het zelf niet meer kan. Een notaris en de bank kan je daar wellicht bij helpen.

40er

40er

07-03-2020 om 13:06

Aanvulling op AnnaNiem

Een toestemmings formulier voor een verzorgingstehuis. Het kan echt nodig zijn, maar heeft ze niet getekend en ze zegt dan dat ze niet wil dan gaat ze niet. Of je moet het via rechter ed doen. Kortom, heel lastig.

vingerhoedje

vingerhoedje

07-03-2020 om 21:22

Annaniem

Wij hebben een tijd geleden al een levenstestament geregeld. Wij kunnen zowel de zorg als de financiën voor haar regelen. Financiën doet mijn zus al samen met haar, ik spring bij indien nodig. Mijn man regelt de belastingaangifte voor haar. Wij vertrouwen elkaar volledig en er is veel openheid tussen mijn moeder, mijn zus en mij en onze echtgenotes en kinderen.

Het is inderdaad een kwestie van je poot stijf houden heb ik gemerkt. Dus ook geen halve toezeggingen doen voor als wij er wel zijn, want als er gaten open blijven wordt er toch naar ons gekeken. We hebben hulp van de huisarts gehad en van de tranferverpleegkundige. Mijn vader had ook dementie, is ook in het verpleeghuis opgenomen en daar overleden. Er was toen een hele goede dementiecasemanager betrokken. Als mijn moeder de diagnose krijgt gaan we haar weer inschakelen. Wij kunnen ook eventueel een wlz aanvraag tekenen als mijn moeder dat niet meer kan.

Ik heb me erg afgevraagd hoe mantelzorgers al die zorg combineren met hun werk. Maar ik ben er achter gekomen dat mantelzorgers die veel zorg verlenen vaak niet werken of maar een klein contract hebben. Mensen die meer uren werken bieden minder hulp aan hun naaste.
Mijn zus en ik werken ieder 4 dagen. Dan ben je toch meer beperkt. Maar wij willen er toch graag voor haar zijn. Gelukkig heb ik een baan met veel vrijheid, ik kan makkelijk even bellen tijdens mijn werk of eerder weg om bij haar langs te gaan. Maar ik wil eigenlijk niet minder gaan werken. En de afstand blijft een probleem. Dus dat zal regelmatig betekenen dat we toch onze poot stijf moeten houden en dat er op tijd een indicatie aangevraagd moet worden etc...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.