Relaties Relaties

Relaties

MimiKok

MimiKok

18-03-2013 om 10:37

Man verzwijgt gift van 5000 euro

De kinderen van mijn schoonmoeder (verpleeghuispat.) hebben allemaal 5000 euro gekregen, daar kwam ik op een verjaardag achter. Ik wist wel dat dat misschien te gebeuren stond maar niet dat het al gegeven was. Mijn man zei op de terugweg dat het nog op de rekening stond en dat hij er extra hypotheek mee zou aflossen. Door heel zuinig te doen met mijn salaris heb ik het afgelopen half jaar een leuk bedragje gespaard en daar heb ik extra hypotheek mee afgelost. Ik vertelde dat heel enthousiast vorige week omdat ik blij was voor ons. Hij zei dat is mooi maar hij had toen al lang dat geld en zei dus niets. Ik voel mij beroerd ervan en waarom ik mij precies er beroerd van voel dat kan ik nog niet helemaal duiden. Ik heb er ook nog niet verder over gesproken, hij deed er zo luchtigjes over. Hij verdiend veel meer dan ik, het is zijn moeder dus misschien moet ik het maar gewoon vergeten. Ik was in de supermarkt en anders neem ik dingen mee die hij graag lust, nu voelde ik gewoon weerstand, ik kon geen dingen kopen voor hem. Ik voel mij naar.
Er moet over gepraat worden en ik denk dat hij zich aangevallen zal voelen. Dat geeft dan weer een hoop boosheid. Wat moet ik hier nu mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Misschien

Toen jij vertelde over je gespaarde bedrag, toen heeft je man misschien wel niets over die 5000 euro gezegd omdat hij dacht dat dat voor jou vervelend over zou kunnen komen. Jij had er moeite voor gedaan en was blij dat je af kon lossen. Kan het niet zijn dat hij gewoon jouw plezier daarover niet wilde verminderen?
Ik bedoel, het is niet alsof hij het geld achterover heeft gedrukt: het staat op de rekening en hij wil er ook hypotheek mee aflossen. Blijkbaar iets wat jullie allebei graag willen zodra er geld beschikbaar is.
Misschien ook voelt hij zich wel bezwaard: jij moet er heel hard voor sparen, hij verdient al meer en krijgt dan ook nog 'zomaar' geld. Dan kan het soms makkelijker zijn om maar niks te zeggen...
Dus ja, ga als het je dwars zit zeker een gesprek aan, maar dan wel uit belangstelling en niet vanuit wantrouwen. Ik zie in je verhaal niet echt iets om wantrouwig te zijn, tenzij er meer speelt natuurlijk...

Evanlyn

Evanlyn

18-03-2013 om 11:46

Aflossen

Ik zou niet een stuk hypotheek aflossen met een beetje spaargeld. Voorlopig is er nog hypotheekrente-aftrek, dus heel erg nodig is het niet. Hypotheek aflossen zou ik alleen doen van ons gezamenlijke geld, in overleg. Ik zou eigen geld op mijn eigen spaarrekening zetten, zeker als ik (fors?) minder verdiende. Gaat alles zoals het hoort, dan is het voor ons samen en voor de kinderen als ze gaan studeren. Gebeuren er rare dingen (scheiding, ziekte, dood, werkloosheid, moeten vluchten) dan heb ik wat bij de hand.

Hypotheek aflossen?!

Laten we het niet gaan hebben over het al dan niet aflossen van de hypotheek door Mimi en haar man. Daar hebben we geen info over en bovendien gaat de vraag van Mimi daar niet over.

Ik kan me voorstellen dat je geschokt bent door t feit dat je man de gift verzwegen heeft. En als het jou zo dwars zit, lijkt t me zeker iets waar over gesproken moet worden... Als jij het bij jezelf houdt (ik boodschappen ipv jij- boodschappen) en feiten ipv interpretaties gebruikt kun je hem aanspreken op wat het met jou doet zonder hem aan te vallen. Hij zal het misschien niet leuk vinden maar je kan jezelf de vraag stellen wat hij dan niet leuk vindt; het gebeurde of het erop aangesproken worden. Hij heeft iets gedaan waarmee hij jou kwetst. Daar kan hij boos om worden maar op wie is die dan gericht?

MimiKok

MimiKok

18-03-2013 om 12:27

Evalynn en jippox

We moeten extra aflossen, we zijn al ouder en over een paar jaar loopt de termijn af. We hebben een groot aflossingsvrij gedeelte en onze pensioenen beginnen wat te kelderen. Dus er moet wat van af en we hadden ook afgesproken dat we extra zouden aflossen. Ik heb ook een bezuinigingsplan gemaakt en voor mij was het 'samen de schouders' eronder. Ik denk dat dat bij hem niet zo is overgekomen. Hij heeft wel wat hele dure persoonlijke aanschaffen gedaan de laatste tijd ben ik net tot de ontdekking gekomen.

Else

Else

18-03-2013 om 12:37

Bedrag

Ik voel uit je bericht dat je boos bent over het feit dat je (met je veel mindere salaris) een bedrag bij elkaar hebt gespaard en besloten hebt de extra hypotheek mee af te lossen. Toen kwam je erachter dat man een toch wel aanzienlijk leuk bedrag had gekregen van zijn moeder en er tegenover jou niets heeft gezegd. Jou gespaarde bedrag had je wel beter kunnen besteden; in ieder geval in iets anders als je ervan had geweten…zit ik een beetje goed?

Het zit 'm in het verzwijgen van je man en de besteding van het door jou gespaarde bedrag wat je eigenlijk beter aan iets anders had uit kunnen geven?

MimiKok

MimiKok

18-03-2013 om 12:41

Serra

Serra bedankt voor je advies.
Dus het gesprek zou zo kunnen gaan:
- ik vind het naar dat je niet verteld hebt dat je geld gekregen hebt
- het antwoord zou kunnen zijn 'je..s chr..s ik had het etc.'
Zijn boosheid zou dan in feite op zichzelf gericht zijn omdat zijn beeld van zichzelf dan niet zo mooi is?
Ik vind het iets stiekems hebben (is dat een interpretatie?)
Hij heeft dure dingen voor zichzelf gekocht, dat mag ook want hij werkt er voor. Hij zegt nooit dat hij iets heeft gekocht, ineens is het er en ik heb nu op internet gezocht wat het kost en dat is heel veel. Misschien schaamte maar ik zou ook blij voor hem kunnen zijn als hij iets moois voor zichzelf koopt.
Kortom ik ben zuinig en hij niet en dat geeft niets. Wat ik jammer vind is dat ik dacht dat we samen hier aan gingen 'werken' en ik had er ook plezier in om te bezuinigen voor het goede doel. Ik mis het samen gevoel trouwens heel erg in onze relatie.

MimiKok

MimiKok

18-03-2013 om 12:48

Else

Else ik heb voor mij zelf niet zoveel nodig maar ik had het gevoel dat we samen nu gingen bezuinigen, samen de schouders eronder. Een gemeenschappelijk doel en dat vind ik zo jammer dat dat er nu eigenlijk voor mijn gevoel niet meer is. Ik heb ook steeds vertelt hoe ik voordeeltjes op de huishoudrekening behaalde e.d.
Ik vind altijd alles goed dus als hij had gezegd dat hij een gedeelte van dat geld voor iets voor zichzelf wil besteden had dat ook prima geweest.
En ja ik had liever wat geld als extraatje voor onze studerende kinderen apart gezet nu achteraf.

Jesse_1

Jesse_1

18-03-2013 om 16:17

Nou

Ik zou me toch ook afvragen wat er was als mijn man een gift krijgt van 5000 euro en dat niet even zegt.
Dat dus afgezien van de (mogelijke) besteding.
Of is het normaal om zomaar 5000 euro te krijgen voor de meeste mensen?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-03-2013 om 17:16

Rest niet gelezen

Maar als eerste reactie zou ik zo zeggen: jezelf eens lekker verwennen van je eigen salaris.

Mooi dat hij dat geld in de hypotheek steekt, daar pluk jij natuurlijk ook de vruchten van. Maar ik neem aan dat je wat minder krom gelegen zou hebben als je dit geweten had. Nou daarom zou ik dat dus met terugwerkende kracht een beetje recht trekken.

Rafelkap

Rafelkap

18-03-2013 om 17:19

Geheime agenda

Ik kan mij niet voorstellen dat mijn man dit zou verzwijgen, ons geld is van ons samen en wij overleggen alles, ook al zou de een het geld zelf willen houden. Dus ik kan me je ontzetting hierover wel voorstellen. Toch over praten, het zou wel fijn zijn als partners geen geheime agenda's hebben.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-03-2013 om 17:23

Okee

Er speelt dus meer, begrijp ik.

Ik vind het plan dat hier al geopperd werd, dat jij vanaf nu gaat sparen voor jezelf, en niet meer voor de hypotheek niet eens zo gek. En ook wel te verkopen, jullie hebben immers een onverwacht voordeel gehad van 5000 euro.

Kan het zijn dat je man het probleem van de kelderende pensioenen en het gapende hypotheekgat niet zo ziet? Wellicht dat je dat als basis kunt gebruiken voor een gesprek. Uit zijn houding maak ik namelijk op dat hij verwacht dat het wel los gaat lopen. Wellicht dat jullie vanuit de ik-boodschappen wat meer op een lijn zouden kunnen komen op dat terrein?

Inge M

Inge M

18-03-2013 om 19:07

Gaat die 5000 euro echt wel naar de hypotheek?

Hij heeft het gezegd. Maar dat gebeurde toen jij van die 5000 euro hoorde.
Heeft hij het wel gestort? Of gaat hij dat nog doen?
Kun jij zien of stortingen gedaan zijn?

Je snapt wel dat ik veel wantrouwen krijg bij jouw verhaal.

Vragen

Ik zou het inderdaad zo aanpakken Mimi, bij jezelf houden en zeggen wat het met je doet. En vragen hoe hij het bedoeld heeft . Niet invullen of beschuldigen maar he vragend opstellen. En aangeven dat jij dacht dat jullie samen ermee aan de slag zouden gaan en dat dit maakt dat je daaraan twijfelt. Uitzoeken wat jullie alletwee bedoelen met samen net de hypotheek aan de slag. En zorgen dat jullie op een lijn komen hierin (en dus hetzelfde bedoelen). Duidelijke afspraken maken waar jullie je alletwee in kunnen vinden.

Vraag: zijn jullie getrouwd? In gemeenschap van goederen of op huwelijkse voorwaarden?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

MimiKok

MimiKok

18-03-2013 om 20:09

Heb het gezegd

Vanmiddag gezegd dat ik het naar vond dat hij mij niets verteld had. Hij gaf toe dat hij het mij had moeten vertellen. Ik heb toen meteen voorgesteld om een substantieel deel van die 5000 aan de kinderen te geven. Zij hebben niets van degene die over oma's rekening gaat gehad. Ik denk dat het wel in de geest van oma is om de kleinkinderen ook wat te schenken en ze kunnen het heel goed gebruiken. Daar moest hij wel in mee gaan en ik ben blij dat de kinderen zo'n leuk extra'tje krijgen. Het restant is voor de hypotheek, na een extra aflossing komt er altijd bericht dus dat is vanzelf duidelijk of het is overgemaakt.
Verder trek ik mijn portemonee niet meer zo snel natuurlijk en ik betaal ook niet meer een hele vakantie maar de helft. Maar jammer is het wel. Misschien toch weer even een moment om van mij uit de relatie te herdefinieren en de verwachtingen (naar beneden toe) maar bij te stellen.
Bedankt voor alle antwoorden.

MimiKok

MimiKok

18-03-2013 om 20:17

Serra

Ja we moeten een keer duidelijk afspraken maken over onze financien denk ik. Niet alleen de hypotheek maar de rest ook. We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.
Ik vind het wel jammer dat bij mij door die aktie toch het gevoel voor hem weer wat minder is geworden. (jaren geleden moeilijke periode gehad) Ik ben op zich wel blij met mijn leven zoals dat is met kinderen, werk, vriendinnen, dieren etc.

Eva

Eva

19-03-2013 om 09:30

Nog een tip

Mimi, ik leid uit je postings af dat je (weer) wat minder blij met je man bent. Ik weet niet of je denkt dat jullie wel altijd bij elkaar zullen blijven, maar je zal de eerste niet zijn, die toch in scheiding raakt (zelfs onverwacht kan dat gebeuren).
En je zal niet de eerste zijn die daar als vrouw erg slecht uit komt.
Je verhaal lezend, met wat slechte ervaringen uit mijn vriendinnenkring in mijn achterhoofd, geef ik je nog een tip mee.
Probeer altijd zoveel mogelijk spaargeld op je eigen bankrekening te hebben.
Jullie zijn in gemeenschap van goederen getrouwd maar mocht je gaan scheiden dan kan het zomaar zijn dat de man opeens een stuk minder aardig (financieel gezien) is, dan je van tevoren had verwacht. En dan moet je maar zien of hij je nog geld geeft (waar jij recht op hebt). Als jullie (op zijn rekening?) niet superveel geld hebben, dan loont het vaak niet om daar voor te gaan procederen, maar krijg je dat geld dus nooit meer als hij niet meewerkt.
Door zijn actie, zou ik iets argwanender zijn. En dus goed voor jezelf zorgen (financieel).... voor het geval dat.
Het is raar als jij zo weinig verdient (veel minder dan hij), dat jij de helft van de hypotheek betaalt (zoiets schreef je toch)? Dat past niet bij gemeenschap van goederen. Dan zou je alle inkomsten op een hoop moeten leggen en daaruit alles betalen en dus eigenlijk naar rato van inkomsten.
In wezen zouden jullie allebei evenveel spaargeld moeten hebben op jullie eigen rekeningen, want in geval van echtscheiding zouden jullie het ook op die manier verdelen.
Als dat niet zo is, is dat misschien reden om er nu toch (een beetje) op te letten dat hij meer gaat betalen en jij minder. En ALS je al spaart, dat je dat vooral op je eigen spaarreking zet!
Misschien vind je dit verhaal erg negatief, maar het kan geen kwaad om financieel op te letten omdat het veel ellende kan geven als het toch misgaat.
Tot slot schreef je dat je het terecht vindt dat hij duurdere dingen koopt (dan jij?!) omdat hij meer verdient. Ook best raar om te horen, omdat het vaak zo is dat de vrouw minder verdient omdat zij voor de kinderen heeft gezorgd (en op die manier dus een bijdrage aan het gezin(sgeluk) heeft geleverd). Vind jij het echt terecht dat hij meer mag uitgeven dan jij? Heeft je man wel eens dingen in die richting gezegd waardoor je dat bent gaan denken?
Ik vind het twijfelachtig.
Wel goed als je het hem gunt, daar niet van, maar niet dat hij er meer recht op heeft dan jij...

MimiKok

MimiKok

21-03-2013 om 20:27

Eva

Bedankt voor je bericht, ik ben wel wat meer op mijn hoede.
Ik betaal niet mee aan de hypotheek wel aan het huishoudgeld, dieren, aanschaf apparatuur etc. Dus ik voel mij daarin niet benadeeld. Het geld kan mij helemaal niet zo schelen. Ik vond het gezellig om samen te sparen en zuinig te doen ook een beetje als sport. We hadden ook afgesproken om extra af te lossen. Ik heb hem zo enthousiast vertelt over mijn 'spaarplan' voor het huishoudgeld, zuinig boodschappen doen en wat overbleef zette ik weg voor uitjes. Ik had een heel financieel plan gemaakt. Dat soort dingen en al die tijd had hij dus die 5000 euro. Ik voel mij gewoon gekke Gerritje.
Ik had meer kunnen werken maar ik heb er voor gekozen om part-time te blijven werken, van die luxe geniet ik. Dus vanuit dat perspectief mag hij best meer uitgeven aan zich zelf. Het zijn maar spullen maar wat mij betreft is de glans er af, niet van die spullen maar van hem.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.