Relaties Relaties

Relaties

vastberaden

vastberaden

01-03-2014 om 20:34

man heeft (vermoedelijk) spijt van scheiding: hoe afstand te bewaren

De titel van mijn post laat weinig te raden over.

Onlangs zijn we gescheiden omdat mijn man verliefd was op een andere vrouw.
Na een korte maar hevige periode van bezinning heeft hij aangegeven dat hij wilde scheiden. Weliswaar enigszins bespoedigd doordat ik hem voor een ultimatum stelde maar het resultaat is waar we nu staan.

We hebben goede afspraken gemaakt en we zijn zonder een onvertogen woord binnen enkele maanden ook officieel gescheiden en de verstandhouding is erg goed. De kinderen doorstaan dit hele proces goed. Uiteraard hebben ze wel hun verdriet en ze missen hun vader in het dagelijkse leven maar ze kunnen hem zien wanneer ze willen.
Ik voel me ook goed. Na de vreselijke periode van intens verdriet en heftige boosheid (ook omdat het de tweede keer was dat deze vrouw in zijn leven kwam) voel ik nu ook een soort bevrijding.

Maar.... de nieuwe liefde van mijn ex blijkt toch niet wat hij zich ervan had voorgesteld. Het mooie plaatje van de vrouw van zijn dromen waarmee hij oud ging worden blijkt in werkelijkheid toch wat minder mooi en heel gecompliceerd. Om een lang verhaal kort te maken: hij heeft zijn nieuwe relatie beëindigd.
Vanaf het begin van zijn nieuwe relatie was het eigenlijk al snel een doffe ellende en ik was eigenlijk de enige met wie hij daarover kon praten. En ik nam die rol graag aan, misschien ook omdat dat me nog een soort gevoel van verbondenheid gaf. Het ging zo snel ineens en hij is letterlijk 's ochtends hier het bed uitgestapt en 's avonds bij haar het bed ingestapt. Met de bedoeling en de wens om direct te gaan samenwonen. Ik vond het ook moeilijk om hem zomaar ineens los te laten

Ik denk dat hij spijt heeft van de scheiding omdat hij nu ziet dat we het goed hadden en leuk. NIet altijd. Maar niet slecht.
Maar goed. Nu ben ik dus als de dood dat hij op enig moment weer samen met mij verder wil.
Hij heeft daar nog niets over gezegd maar zich wel al laten ontvallen dat hij misschien wel een ontzettende sufferd is geweest om alles zomaar stuk te maken.
Ik weet helemaal niet of dit ooit aan de orde zal komen maar ik wil dus geen relatie meer met hem.
Het vertrouwen is zo geschonden en hij heeft me zo gekwetst en zoveel verdriet gedaan: dat wil ik niet nog en keer.

Ook al is het voor mij duidelijk vind ik het toch moeilijk omdat ik zie dat ik zo weer in de oude structuren zou kunnen stappen. Het is bekend en vertrouwd en de kinderen willen misschien niets liever dan hun ouders weer bij elkaar zien. Maar dat wil ik dus niet. Niet meer. Niet met deze man voor wie het nooit maar dan ook nooit goed genoeg zal zijn.

Ik denk: ja man, welkom in de echte wereld. Maar hoe kan ik afstand houden?

krin

krin

01-03-2014 om 20:46

Soms

is de aanval de beste verdediging. Je hebt het idee dat hij wel weer terug wil (wat me niet zou verbazen, hij klinkt als een man die niet graag op zichzelf is aangewezen), dus als je hem weer spreekt, en hij begint over de mislukte nieuwe relatie of zijn nieuwe leven, zeg dan direct of via een omweg dat je tevreden bent zo, dat je rust hebt, dat je je fijn voelt in je nieuwe bestaan.

Met een beetje mazzel schrikt hij genoeg van dit antwoord op zijn (nog) niet gestelde vraag dat hij zelf voorzichtiger wordt.

En anders zul je gewoon moeten besluiten het contact terug te schroeven. Beperk het tot een praatje bij het halen en brengen.

afstand

Hou het vooral zakelijk. Contact gaat over de kinderen en over 'zakelijke' dingen, niet meer over gevoelens of over hem, of over jullie. Dat zou ik dus ook echt allemaal afkappen. Als hij (over zichzelf) wil praten zou ik alleen maar zeggen dat jij daar niet meer beschikbaar voor bent. Dat hij dat met iemand anders moet doen. Ik zou dan heel duidelijk tegen hem zeggen: "ik wil dit niet".
Ik denk ook dat het verstandig is om niet veel dingen 'samen als gezin' te doen. Juist om verwarring te voorkomen, niet alleen bij je kinderen (die ongetwijfeld hopen dat hun ouders toch weer samen komen) maar vooral ook bij je ex.
En verder vooral werken aan je eigen leven zonder je ex. Maak het voor jezelf (en je kinderen) zo leuk en prettig mogelijk. Creëer nieuwe gezinsrituelen, alleen voor jou en je kinderen. Bouw nieuwe contacten op die losstaan van je ex, met mensen die hem niet kennen. En beperk zo mogelijk je omgang met mensen die wel veelvuldig met je ex in contact zijn. Zo krijg je vanzelf steeds meer afstand.

Angela67

Angela67

01-03-2014 om 20:50

zorg ook dat hij niet via de kinderen iets gaat proberen

ik denk dat rustig zeggen dat het wat jou betreft nooit meer een optie is, zoals Krin suggereert, misschien wel verstandig is.
Dan hoop je namelijk dat hij niet aan de kinderen subtiel of niet zo subtiel gaat laten merken dat hij wel wil maar jij niet. Dat zou zowel je kinderen als jou in een vervelende situatie brengen. Zodra je het hem gezegd hebt, kun je - als je merkt dat je kinderen er over willen praten - ook hen uitleggen hoe jij erin zit (en je hoeft niets over hem te zeggen natuurlijk).
gr Angela

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-03-2014 om 20:59

Om te beginnen

Print je eerste post uit en hang die boven je bed. Er staat zoveel waars in, ik hoop dat je die gedachte kunt vasthouden.
Ik denk dat je hier misschien hulp bij moet zoeken. Je maakt nu zo'n ommekeer in denken door, ik denk dat wat hulp bij het beklijven hiervan je wel verder zou kunnen helpen.

Het is toch ook wel een portret, die ex van jou. Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak?

Hoi vastberaden

Ik ben heel erg blij voor je dat je alles op de rails hebt.
Je bent een periode van intens verdriet en rouw doorgekomen.
En het gaat goed met je.

Je zou er goed aan doen om heel erg duidelijk tegen hem te zijn als het ook maar enigszins aan de orde komt.
Geen ramen en deuren op een kier zetten.

zeg maar, sorry, ik heb om je gerouwd, mijn liefde voor jou is gestorven op het moment dat je hier de deur uitging en dat heb ik verwerkt.
Over de kinderen houden we contact, en verder, het ga je goed.

Je bent een sterke vrouw, en je weet dat je het redt en kunt!

meryl streep

meryl streep

02-03-2014 om 00:18

knap van je

Ik heb destijds intensief je postings gevolgd. Wilde vaak reageren maar heb mij steeds afzijdig gehouden omdat het dicht bij mij kwam.
Dus lees deze posting ook zo als je wilt.

Ik heb mij destijds verbaasd over de snelheid van de beslissing en de uitvoering Je eerste posting half oktober ofzo meen ik, uit elkaar gaan begin december of nog eerder. Ik heb ook eerdere draadjes van je opgezocht en jullie problemen bleken al heel lang te spelen. Misschien dat daardoor de kogel ook zo snel door de kerk ging. Je man laat zich zien als een groot kind. Jij was zo verdrietig en wanhopig. Dat raakte mij, omdat ik het zo goed in kon voelen. Je had al zoveel van je eigen ik ingeleverd. Was al zo over je grenzen gegaan. Ik vind het fijn dat je nu zo duidelijk je grens aan kunt geven. En blijkbaar over je 'verslaving' aan hem heen bent. Je lijkt je bevrijd te voelen. Wat ontzettend mooi dat je uit je wanhoop opgestaan bent en je sterkte kan laten zien. Geweldig!

Het volgende kan verkeerd op je overkomen. Zo is het niet bedoeld. Vergeet het dan en lees het nooit meer over.

Man komt op de koffie. En al snel. Dit kon ook nooit goed gaan. Een keiharde leerschool voor hem. Misschien vervalt hij (en zou jij uiteindelijk dit ook weer doen) in het zelfde patroon als jullie toch weer samen verder zouden willen. De kans is groot. Heel groot. Voor jou zou het alles stuk maken wat je nu hebt opgebouwd.

Maar zeg nooit nooit. Jij hebt heel veel geleerd. Hij gaat misschien heel veel leren. (wie weet) Het zou kunnen dat hij eindelijk gaat reflecteren. Dat hij gaat leren zijn gedrag te veranderen. Uit spijt, uit liefde voor jou, uit liefde voor zijn kinderen, uit alledrie (en ja , het kan ook uit gemakzucht zijn maar dat gaat hij niet lang volhouden).
Je moet er niet aan denken. Je zou wel gek zijn als je hier nu ook maar enigszins voor open zou staan. Je zou zijn en jouw proces alleen maar beperken.
Laat hem de vrijheid deze weg te volgen. Bewaar afstand in jullie beider belang en probeer verder te laten gebeuren wat er gebeurt.
Bouw verder aan je eigen leven. Laat je niet belemmeren. Maar laat 'nooit' je ook niet belemmeren in de toekomst.

Ik heb bewondering voor je. En ik weet hoe het leven anders kan lopen dan je eerder stellig dacht. Ik wens je heel veel zelfstandigheid, zelfvertrouwen én moois toe.

Ely

Ely

02-03-2014 om 20:51

"Desnoods"

Mocht je het lastig vinden om zo hard het in zijn gezicht te zeggen kun je misschien zeggen dat je je hebt voorgenomen dat je 1 jaar minimaal deze situatie wilt handhaven. Dat snelle beslissingen nu echt uit de boze zijn. Dat dat goed is voor jou en de kinderen, due rust en duidelijkheid. En dat áls dit jaar een wending zóu nemen dat er iets tussen jullie samen kán gebeuren, je de boot zal afhouden, want: rust en voorspelbaarheid het allerbelangrijkste.
Na een jaar is de status quo hopelijk zo sterk dat de verdere afwijzing makkelijker is.
Ik kan me nl voorstellen dat nu "nooit" zeggen echt wel een hobbel is.

Ely

Ely

02-03-2014 om 20:52

Enne, sterkte natuurlijk!

Sancy

Sancy

07-03-2014 om 13:33

Foutje of bewust?

Hallo Vastberaden,

Ik ken je geschiedenis, en heb niet veel toe te voegen aan de reacties waarin staat dat je vooral duidelijk je grenzen moet aangeven.

Maar ik heb wel een vraag. Heb je bewust voor deze rubriek gekozen om te posten of is het een foutje? Ik zou het in echtscheiding en erna verwacht gezet hebben namelijk?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.